Aurinkorasva ärsyttää liikaa, mikä avuksi?
En halua palaa kasvoista, joten pyrin joka päivä käyttämään aurinkorasvaa, koska ulkoilen päiväsaikaan ja aurinkoa ei voi silloin välttää. Olen kokeillut perus niveoiden lisäksi apteekin aurinkovoiteita (aco, cerave ym.) ja korealaisia kasvoille tarkoitettuja (cosrx ym). Kaikki kuitenkin jättää koko päiväksi tahmaisen kalvon, joka tuntuu ihossa inhottavalta ja lisäksi sotkee vaatteet, meikkaaminenkin on ihan mahdotonta. Pahin on kuitenkin tuo inhottava koko päivän jatkuva klähmäinen olo ihossa. Mikä avuksi?
Kommentit (10)
Oho, onpa erikoista. En ole ikinä törmännyt tällaiseen nykyaikana. Joskus kasarilla muistan että oli sellaisia aurinkovoiteita, joista jäi kelmeänkalpea klähmä iholle, mutta ei kai nykyään. Mulla on ollut viime aikoina esim. Änglamark- ja Korres-merkkisiä, eikä ne ainakaan ole olleet tahmaisia. Esim. Korresilta sellainen ihan vesimäinen kurkku-aurinkosuoja ei taatusti tahmaa, imeytyy ihoon heti.
Fysikaalisia suojia kannattaa tosiaan kokeilla, tosin osa on vielä tahmeampia kuin kemialliset. Itse ostin juuri Ruohonjuuresta Madara-merkin aurinkosuojan, ja itselläni se katoaa ihoon ihan täysin, ei jätä minkäänlaista tahmeaa tunnetta. Lueskelin Ruohonjuuren sivuilta arviointeja ja vaikutti, että pieni osa koki sen tahmaavana, mutta suurimmalla osalla ei ollut ongelmaa. Kannattaa koettaa kaupassa vaikka testerillä, miten omalle iholle toimii, luonnonkosmetiikan aurinkosuojat ovat aika kalliita.
Yksi vaihtoehto on skipata aurinkosuojat ja ostaa kosteus- tai meikkivoide jossa on korkea SPF. Esim. Bybin Day Defence kosteusvoide ei taatusti tahmaa, ja siinä on SPF 30. Tai meikkivoiteista vaikka joku Bare Mineralsin sävyttävä kosteusvoide tai IT Cosmeticsin CC-voide, niissä on korkeat suojakertoimet.
Kaikki rasvat ovat vahingoksi iholle. Ihon pitää hengittää ja puhdasta hapekasta ilmaa. En ole koskaan käyttänyt rasvoja eikä ole tullut myöhemminkään tarve käyttää rasvoja.
Äitini piti minua vauvavapaalla auringossa aina kun aurinko paistoi, hän tosin huolehti etten ollut liian kauan. Koko ikäni olen säilynyt niin etten ole piitannut auringon paisteesta, en pala mutta en myöskään paahda itseäni. Jos olen kokopäivän ulkona se tosin tuntuu illalla mutta tunne häviää 2 tunnissa. 1940 luvulla sanottiin, pidetään iho puhtaana niin iho pysyy terveenä. 1950 luvulla tuli Nivea , silloin kauhistuttiin rasvan käyttöön, tiedettiin että sitä käytettiin USA:ssa aina ja siitä syntyi riippuvuus rasvaa piti laittaa aina ja kaikkialle. Välittömästi pesun jälkeen rasvattiin kun ihon on niin kuiva, uloskin mentiin rasvaa ja aina. Talvella useaa rasvaa.
Jos haluaa olla riippuvainen rasvasta niin mikäs siinä antaa rasvan tehdä tehtävänsä. Olen kiitollinen koska ei tarvitse rasvata.
Kuulostaa vastenmieliseltä että jokin mönjä imeytyisi minun ihooni.
kuullostaa kauhuleffan jutulta. Eikös siitä juuri sitä syöpää synny kun iholle joutuu vieraita aineita.
iholle saa luonnollisen ja terveellisen rasvan kun tekee jotain niin että hiki virtaa, 6 tunnin kulutta on niin rasvainen että voi pyyhkiä ylimääräistä rasvaa pois.
käytän mieluummin ihoni omaa rasvaa , olen aina käyttänyt koska sitä ri tarvitse ostaa ja on taatusti turvallista , puhdasta, ekologista.
miksi ostaa purkimönjää kun paljon parempaa ja luonnollista on omasta takaa eikä maksa mitään.
Ostin edullista Änglamarkia Prismasta ja yllätyin. Ei tahmaa eikä jätä valkoista kerrosta iholle. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vastenmieliseltä että jokin mönjä imeytyisi minun ihooni.
kuullostaa kauhuleffan jutulta. Eikös siitä juuri sitä syöpää synny kun iholle joutuu vieraita aineita.
iholle saa luonnollisen ja terveellisen rasvan kun tekee jotain niin että hiki virtaa, 6 tunnin kulutta on niin rasvainen että voi pyyhkiä ylimääräistä rasvaa pois.
käytän mieluummin ihoni omaa rasvaa , olen aina käyttänyt koska sitä ri tarvitse ostaa ja on taatusti turvallista , puhdasta, ekologista.
miksi ostaa purkimönjää kun paljon parempaa ja luonnollista on omasta takaa eikä maksa mitään.
Ihmiset ovat erilaisia. Ei mulla käy iholle niin kuin sulla, kyllä joudun kasvoja rasvaamaan, vaikka hikistä ruumiillista työtä teenkin. Sitä paitsi, aloittaja puhuu AURINKOrasvasta.
Suosittelen aloittajalle samaa kuin joku muukin, eli lierihattua. Tai vaihtoehtoisesti meikkivoidetta.
Mä olen lasten myötä todennut että lapsille suunnatut aurinkorasvat on iho ystävällisimpiä. Itsellä atooppinen iho ja olen allerginen vaikka mille. Viime kesänä oli joku apteekin olisiko ollut aco.n se ei ärsyttänyt ihoa mutta jätti just vähän tuon tahma tunteen. Nyt on ihan marketista ostetta nivea kids. Imeytyy hyvin eikä tahmaa tai tahraa vaatteita.
Käytä fysikaalisia auringonsuojia! Kaikki mainitsemasi sisältää kemiallisia aurinkosuojavoiteita, joille jotkut ovat yliherkkiä. Samoin esim. couperosa tai ruusufinni voi lehahtaa siitä, kun kemiallisen auringonsuojan mekanismi on muuttaa iholla UV-säteily lämmöksi - lämpö sitten aiheuttaa punoitus- ja ärsytysreaktion kun on auringossa.
Mutta tosiaan fysikaalisia suojia löytyy, jotka toimii heiljastamalla iholta auringonsäteet pois. Joissain niistä on vähän tahmainen ja valkeaa jälkeä iholle jättävä koostumus, muttei kaikissa. Itse käytän kasvoilla kesäisin fysikaalisen suojan sisältävää Alga Maris-merkin sävytettyä kasvovoidetta, SPF50 (ihan kunnon meikkivoiteen peittävyystaso). Samalta merkiltä saa myös sävyttämätöntä, jos mieluummin laitat aurinkovoiteen ja meikkipohjan erikseen.
Tässä linkki esim. YA:n fysikaalisiin aurinkosuojiin: https://www.yliopistonapteekki.fi/kosmetiikka/aurinkotuotteet/fysikaali…