Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustoimeentulotuki on 580/kk, eli noin 19e/päivä. Sillä kyllä joutuu niukasti elämään...Millloinkohan tulee korotus?

Vierailija
19.05.2024 |

Euroopan Unionilta tulee jatkuvasti noottia suomelle matalasta perusturvasta

Eli 16e päivässä. Se ei ole paljoa se, kun esimerkiksi tuplajuusto on 2.40, ja El Maco 3 euroa.

4kpl kananugettejakin maksaa 2e. Siinä menee ruokaan jo hyvin suuri osa.

Tai jos haluaa oikein surkeasti elää, niin saarioisten jauhelihapizza on euron verran...Mutta niitä ei pysty kukaan kovin kauaa syömään.

Cokis maksaa myös; melkein 4 euroa 2x1.5l Pack

Sitten pitäisi vielä ostaa kaikki vaatteet, shampoot, hammasharjat, hammastahnat, partahöylät, mausteet, yms yms. tuosta summasta.

Ja jos joskus haluaa myös "virkistäytyä", niin sekin pitää maksaa samasta rahasta?

Milloin oikein Suomi tekee tuntuvat korotuksen tähän rahaan kaikkein köyhimmille?

Kyllä tässä alkaa mielenterveys kärsiä kun joutuu noin pienellä rahalla elämään.

Jatkuvasti Suomi saa sanomista EU:Lta kun on niin pieni perusturva suomessa...Ihan kehitysmaan tasoa

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Euroopan Unionilta tulee jatkuvasti noottia suomelle matalasta perusturvasta"

Niin ja Suomi ei välitä tästä, koska tässä ei huomioida sitä, että Suomessa sulle maksetaan tuon lisäksi asunto, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhuolto, silmälasit jne. Suomen perusturva EI missään nimessä ole alhainen. EU:n huomautuksilla voi pyyhkiä perseen.

Perusturvaa ei voida kovin paljoa enää korottaa, koska silloin suurimmalle osalle töissäkäyminen tulee kannattamattomaksi. Pääkaupunkiseudulla perusturva on jo 1300 euroa. Monella ei jää montaa sataa tuosta enemmän rahaa kokopäivätyössä. Mietipä sitä äläkä ruikuta. 

"Suomessa sulle maksetaan tuon lisäksi asunto, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhuolto, silmälasit jn"

Aijaa kyllä minä olen aina ihan itse nuo maksanut....

Ap

Vierailija
22/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän suunnitellaan leikattavaksi, joku asumislisä tms. Vai leikattiinko jo? Joka tapauksessa hallitusohjelman mukaan toimeentulotuki tulee vastikkeelliseksi, eli joutuu tekemään töitä tukea saadakseen.

Toimeentulotukea ei leikata, se nousi jonkun vaivaisen parikymppiä vuoden alussa.

Ap

"|Hallitus selvittää, voiko toimeentulotuen evätä henkilöltä, joka kieltäytyy työstä tai työvoimapalvelusta. Toimeentulotukeen suunnitellaan myös muita kiristyksiä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009663269.html

"Hallitusohjelmassa ehdotetaan, että Kela voisi alentaa henkilön toimeentulotukea ilman, että toimeentulotuen alentamistilanteessa asiakkaan palvelutarvetta ei enää selvitettäisi sosiaalihuollossa.

Hallitus esittää ohjelmassaan myös toimeentulotuen vastikkeellisuuden lisäämistä. Työkykyistä toimeentulotuen hakijaa voitaisiin velvoittaa tekemään työtä tuen saamiseksi. Hallitusohjelmassa ehdotetaan myös selvitettäväksi, voisiko toimeentulotuen evätä kokonaan esimerkiksi työstä kieltäytymisen takia. "

https://blogi.thl.fi/toimeentulotuen-tarvetta-voidaan-vahentaa-takaamal…

Eikö meillä olekin hyvä hallitusohjelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja Suomi ei välitä tästä, koska tässä ei huomioida sitä, että Suomessa sulle maksetaan tuon lisäksi asunto, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhuolto, silmälasit jne. Suomen perusturva EI missään nimessä ole alhainen. EU:n huomautuksilla voi pyyhkiä perseen.

Perusturvaa ei voida kovin paljoa enää korottaa, koska silloin suurimmalle osalle töissäkäyminen tulee kannattamattomaksi. Pääkaupunkiseudulla perusturva on jo 1300 euroa. Monella ei jää montaa sataa tuosta enemmän rahaa kokopäivätyössä. Mietipä sitä äläkä ruikuta. 

"Suomessa sulle maksetaan tuon lisäksi asunto, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhuolto, silmälasit jn"

Ap

Nii millä sä ne maksat jo toimeentulotuella elät? Kela ne maksaa. 

Vierailija
24/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo. Korotus tulee äänestämällä. Vasemmisto ajaa tavisten asiaa joita on 85% ja ne jotka muokkavat mielipiteitä median kautta omistavat 100%. Tyhmät äänestävät itseään vastaan kun nytkin oikeisto leikkaa ja edellinen antoi.

Vierailija
25/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites siihen tässä tämmöisessä maassa korotus tulisi, kun yhä maksetaan samoja palkkojakin kuin yli 20 vuotta sitten. Oli paskoja palkkoja jo silloin, kun suomalaiset katsoivat vielä ohjelmat, sarjat ja leffat kuvaputkitelkkareista ja sen jälkeen on ihan pikkasen nousseet kaikki hinnat ja elinkustannukset. Ihmetellä täytyy, miten nykyään pystyy pärjäämään saman suuruisella palkalla kuin joskus vuonna 2001. No ruokkihan Jeesus tuhannet ihmiset oliko se nyt yhdellä leivällä ja kolmella kalalla, vai miten se nyt meni? Jostain saman tapaisesta ihmeteosta täytyy olla tässäkin kyse. Ei perkele muuten onnistuisi.

Heikot sortuu elontiellä, jätkä se sen kun vaan porsuttaa. Nettopalkka on minulla 1600-2200€ riippuen saako tehdä ylitöitä.

Pärjään ilman Jeesusta, vaikka kirkkoon kuuluukin.

Vierailija
26/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno

Vierailija
27/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei milloinkaan. Suomi on kurjistumisen kierteessä. EUlta saattaa tulla moittia mutta ei rahaa. 

Vierailija
28/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa tulee aina indeksikorotus ja mahdollinen asumistuen leikkaus/vuokran korotus kohottaa tt-tukea mutta muuta tasokorotusta ei tule varmaan enää ikinä.

Vierailija
29/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vastikkeellisuudessa hallitus saa olla todella tarkkana. Suomi on ratifioinut YK:n ihmisoikeussopimuksen jossa kielletään orja- tai siihen rinnastettavissa oleva työ. Suomi on tuomioistuimessa niin että heilahtaa ja se tuskin tekee tästä maasta kovin houkuttelevan investointien suhteen. Mutta jos persut haluavat tehdä tästä kehitysmaan niin toki siitä vain mutta se ei onnistu vihellellen. Nimittäin sitä ennen otetaan yhteen oikein kunnolla.

Vierailija
30/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitten ahkera trolli. Saa varmaan jotain palkkaa tästä mielipidevaikuttamisestaan, kun joka päivä yrittää suututtaa työssäkäyviä marinallaan tukien riittämättömyydestä.

Vierailija
31/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 580 euroa sinänsä ole vähän EU tasolla, mutta Suomessa on nostettu hintataso pilviin esim ruokakauppojen lupamaksuja lisäämällä. 

Vierailija
32/128 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee tiukkaa. Meillä on 15€ päiväbudjetti, 2 aikuista + 2 lasta syö ja elää sillä, asuinpaikkana helsinki.  Ei mitään tukia, vaan itse ansaittua rahaa. Vähän jää jopa säästöön.

Heset ja semmoiset kannattaa unohtaa, samaten einekset ja turhat limpat.  Siirtämällä ostokset salesta prismaan säästää noin 25% kuukauden budjetista. Aasiakaupoista saa puolestaan pakastekalaa ja mausteita murto-osalla suomalaisten kauppojen hinnasta ym. Eli fiksu vertaa hintoja kaupassa käydessä, ja syö paremmin ja terveellisemmin. Se ei ole oikeasti rahasta kiinni.

Vierailija
33/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 580 euroa riitä mihinkään kun laskuihin menee se 230 euroa siitä ja ruokaan 250 euroa. Sitten jos fillari hajoo niin korjaus maksaa 80 euroa kuten minulla viimeksi. Harrastuksiin ei jää rahaa ja joutuu kotona vaan makoilemaan. Salilla tarttis olla kunnon treenit vaatteet ja niihin menisi 100 euroa ja salimaksu 40 euroa.

Vierailija
34/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 580 euroa riitä mihinkään kun laskuihin menee se 230 euroa siitä ja ruokaan 250 euroa. Sitten jos fillari hajoo niin korjaus maksaa 80 euroa kuten minulla viimeksi. Harrastuksiin ei jää rahaa ja joutuu kotona vaan makoilemaan. Salilla tarttis olla kunnon treenit vaatteet ja niihin menisi 100 euroa ja salimaksu 40 euroa.

Niinpä. Mä kun olin viimeksi työttömänä kolmisen vuotta sitten ja elin tukien varassa, niin en viitsinyt paljoa edes fillarilla ajella, ettei renkaat kulu ja ketjut veny. Se olisi ollut suoraan sapuskoista pois, kun olisi tullut eteen fillarin renkaan vaihto ja ketjun ja rataspakan vaihto. Ne on kumminkin kymmeniä euroja jokainen erikseen ja Kelan tuet on mitä on. Juu, kävellen minä menin kaupungille.

Vierailija
35/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korotus toimeentuloon tulee heti, kun vääntäydyt palkka töihin.

Töitä haettu aktiivisesti melkein 2 vuosikymmentä

Ap

Jollet kahteenkymmeneen vuoteen ole töitä saanut, suosittelen hakemaan työkokeiluun ja palkkatukityöhön, on meinaa pitkä aukko CV:ssä

Vierailija
36/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimeissijainen etuus, jolla ei ole tarkoitus elättää itseään vuosia. Hyvä vaan, että se on pieni. Ei pidä motivoida ihmisiä nykyistä enempää jäämään kotiin loisimaan. 

Vierailija
37/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä osaa itse tehdä mitään kunnollista ruokaa? Se tulee paljon halvemmaksi. 

Vierailija
38/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elelesin leveästi tuolla summalla.

Käytän tällä hetkellä 430€/kk vuokraan ja 300€/kk kaikkeen muuhun.

T. Opiskelija

Vierailija
39/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sori, mutta et ole. Jos elät toimeentulotuella, Kela maksaa sinulle KAIKEN. Sinullahan ei ole omaa rahaa, jos saat toimeentulotukea. Sitä kun ei saa, jos on säästöjä tai riittävästi muita tuloja. 

Vierailija
40/128 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuki en saa senttiäkään,asumistukea saan satasen,olen peruspäivärahalla tällähetkellä,eli tukea saisin mutta en ole hakenut sitä,säästän teille valittajille oman osani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän