MIten voitte laittaa pienet lapset päiväkotiin?
Tossa aamulla pulkkailtiin taas kahden päiväkodin ohi 10kk lapseni kanssa. Toisessa oli saman ikäinen ja se istua törrötti lumihangessa yksinään. Toisessa kaksi ja ne istu yksinään niissä vauva keinuissa. Hoitajat olivat kaukana pihan toisella laidalla ja lapset katsoivat apaattisesti hoitajiin päin. Ei niillä ollut edes vauhtia tai vahtijaa keinujen luona.
Onko tuos itten pienen lapsen paikka? Mä ainakin aion olla koton niin kauan et lapsi kävelee ja puhuu/ pystyy pitämään vähän puoliaan hoitopaikassa.
Kommentit (76)
hervottomia juttuja taas! huh, huh. eiköhän se hyvä äitiyden ja hyvän lapsuuden mitta ole joku muu kuin kotihoito 3-vuotiaaksi.
joku viittasi siihen, että usein äiti ei halua jäädä kotiin. mä taas tiedän useita äitejä, jotka eivät jaksa mennä töihin ja loisivat kotona jatkuvasti lapsen parhaan nimissä poltellen tupakkaa.
Kyllä vannoutuneet kotiäidit hyvin tietävät ettei ongelma ole mikään hirveän paha. Tässä kyse on enimmäkseen siitä, että halutaan muita haukkumalla ylentää itseä. Kun ei ole mitään muutakaan millä päteä kuin tuo äitinä oleminen. Halutaan todistella että kuinka hyvä ratkaisu on, että äiti on kotona, huolimatta siitä että perheen talous on kuralla, lainat siirtyvät. On niin mukava olla vaan kotona, kun vertaa siihen että äiti yrittää puolikuolleena sinnitellä työn ja perheen välillä. Työssäkäyviä syytellään täällä laiskoiksi, taitaa kuitenkin olla toisinpäin.
Mielestäni lapsi on päiväkotiin riittävän vanha yli 2v, 1-2 vuotiaalle hoitaja kotiin, hyvä pph tai mummo ym. on paras hoitaja LYHYIDen työpäivien ajan. Minusta kotiäitiys on hieno asia, mutta ei se sulje pois muita vaihtoehtoja. Eikä tee yksistään kenestäkään hyvää äitiä. Kyllä siihen vaaditaan muutakin.
Vierailija:
kamalia asioita lapsille, lapsia kidutetaan, kotiäidit tappaa lapsiaan, lapsia elää alkoholi- ja huumeperheissä ja ties minkälaisissa oloissa. Pienten lasten vanhempia eroaa, kuinka raskasta sekin on lapsille.Ja te jauhatte täällä päivästä toiseen siitä, kun joku vie lapsen hoitoon milloin minkäkin ikäisenä.
Herätkää jo todellisiin ongelmiin!!!!
Minusta ne äidit, jotka ovat tuota mieltä, saisivat miettiä ovatko he tarpeeksi kypsiä äideiksi. Ei ole lapselle hyvä kasvaa noin suvaitsemattomien ja ahdasmielisten äitien kanssa.
alle 1,5 vuoden ikäisenä ansaitsisi parempaa.
jouduin sairaalaan ja olin/olen masentunut.
On niittä kuule kotiäitejäkin joka lähtöön-
päiväkoti/ perhepäivähoito on valvottua ja laadukasta!
JÄRKYTTÄVÄÄ!!! :D
Lapset tykkää mennä hoitoon, se on musta tärkein mittari hoitopaikalle.
Meillä on aina lapsilla ollu asianmukasesti vaatteet päällä ja lapset leikkii ihan normaaleja pihaleikkejä eikä ketään kiusata kun haetaan. Ja arvaan; joku nyt kirjottaa miten en näe kaikkea. MUTTA ryhmiksestä liikkuu hyvää sanaa ja pelkästään ilosia lapsia sinne on viety ja haettu.
Enpä tiedä sanoa kaikkien lapsista, mutta toisin kuin jokkut kotiäidit väitti: huomaan lapsestani alle 1- vuotiaana onko iloinen vai surullinen, pelottaako jne. Ehkä lapseni ovat poikkeuksia tai niitä on helppo ollut lukea?? Tiedä mikä on syynä, mutta kovia on ollu kävelemään 1- vuotiaana. Meillä 14 kk ikänen lapsi juoksee kovaa!! :D
Lapset on meillä se paras rikkaus. Ja lapsille on ollu rikkaus päästä upeeseen hoitopaikkaan jossa on ihanat hoitajat! Arvostan heitä päivä päivältä vaan enempi.
on nuorimmainen kun päiväkotielämään siirtyvät. Esikoinen on reilu 4v. Onneksi taloudellisesti voidaan tehdä tällainen ratkaisu ja lapset hoidossa maks 6.5tuntia.
googlettakaa seuraavilla sukunimillä
keltikangas-järvinen tamminen tuliharju
kaikki siis hakukenttään
Eipä nuo kamalan kärsiviltä näytä meillä pienten ryhmässä.
eli alle 2v??????
Vierailija:
Se on kyllä harmi, että lapsellenne sattui noin huono hoitopaikka, mutta ei se tarkoita sitä että kaikki päiväkodit ovat automaattisesti samanlaisia, joissa pikkuiset joutuvat istumaan apaattisina hangessa. :OEi tarvitse alkaa hurskastelemaan, jos itellä on ollut varaa hoitaa lapsena kotona 3-vuotiaaksi asti!!
t.äiti25
Kamalaa lukea kuinka vähän meidän hoitajien työtä arvostetaan!! Kannattaa muistaa et " meillä" myös lapsia hoidossa eli voi olla jotain ymmärrystä ja kiinnostusta lapsia kohtaan eikä olla sadistisia kiduttajia..
Onneks joillain on hyviäkin kokemuksia !En silti väitä että ei olisi olemassa ongelmiakaan tai laiminlyöntejä..meitä ihmisiä on joka junaan.
Itse olin kotona pitkään, kun oli mahdollista ja jos joku kysyy mielipidettä niin alle vuoden ikäisiä ei mielellään päivähoitoon,kun ovat ihan vauvoja vasta, eri asia on sit jääkö ne vaan jonnekkin lojumaaan..EI. Päinvastoin toiset omatoimiset saattavat jäädä vähemmälle huomiolle. Jos päiväkodeissa saatais itse päättää niin tietenkin haluttaisiin pienemmät ryhmät, jotta jokainen lapsi sais ansaitsemansa huomion. On myös niin et hoitajilla huono fiilis jos ei ehdi/jaksa! Meilii päättäjille vanhemmilta!!!!
Ja vielä siitä et ei hoidettaisi lapsia sydämellä niin auts....kyllä meinaa aina tippa tirahtaa kun joku esim. muuttaa tai lopettaa!!
How dare you! Onneksi ap on Parempi Ihminen. Kaikki suoritusmerkit kerättynä.
Vierailija kirjoitti:
jäädä kotiin äidin kanssa tai sitten usein äiti ei edes halua (!!!). Todella surullista. Päiväkodissa vielä hoitajat ovat niin työllistettyjä että tahtoo väkisin tulla herkemmille lapsille pakkasilla paleltumiakin kun eivät huomaa laittaa tarpeeksi vaatetta päälle. Lapset kun ovat yksilöitä.
No missäs lapsen isä on? Mikä on vikana, kun isä ei jää kotiin pienen lapsensa kanssa?
Ryhmä oli pieni ja aikuisia riittävästi. Hoitoaika päivittäin jäi lyhyeksi, n. 5-6h. Jos olisin huomannut, että lapseni olisi kärsinyt päivähoidosta, ollut haluton lähtemään hoitoon tms. olisin jollain keinolla jäänyt kotiin.
Toisekseen tämä ryhmis sijaitsee omien vanhempieni pihapiirissä ja heidän yrityksensä vieressä maaseudulla ja he myös vuokraavat päiväkodin tilaa kunnalle. Tiesin ihan tarkalleen mitä lapseni teki pihalla ja kenen kanssa.
jokainen tekee omat ratkaisunsa. Minua odotti työpaikka ja mukava, haastava työ. Ymmärrän, että kaikilla ei ole näin.
Nyt lapsemme on 2,5v ja hyvin innokkaasti lähtee hoitoon joka aamu.
Odotan toista lasta ja toivoisin, että minä tai mieheni voisi olla kotona lasten kanssa niin kauan, että nuorempikin olisi ainakin 1,5v.
Tsemppiä kaikille, sekä kotiäideille, että työssäkäyville!