MIten voitte laittaa pienet lapset päiväkotiin?
Tossa aamulla pulkkailtiin taas kahden päiväkodin ohi 10kk lapseni kanssa. Toisessa oli saman ikäinen ja se istua törrötti lumihangessa yksinään. Toisessa kaksi ja ne istu yksinään niissä vauva keinuissa. Hoitajat olivat kaukana pihan toisella laidalla ja lapset katsoivat apaattisesti hoitajiin päin. Ei niillä ollut edes vauhtia tai vahtijaa keinujen luona.
Onko tuos itten pienen lapsen paikka? Mä ainakin aion olla koton niin kauan et lapsi kävelee ja puhuu/ pystyy pitämään vähän puoliaan hoitopaikassa.
Kommentit (76)
ja uskallan väittää vastaan rimpuillen, että alle vuoden ikäinen EI VOI NAUTTIA päivähoidosta! Tai no siinä tapauksessa, että kotona on pahempi olla kuin hoidossa. Turvallinen kiintymyssuhde ainakin häiriintyy. Miksi ihmeessä ei voi odottaa paria kuukautta enempää niin, että lapsi ainakin kävelisi? Ja osaisi syödä itse? Ja pääsisi pystyyn itse kaatuessaan? Vai luuletteko tarhan tätien nostavan Jessica-Petriinan tai Ville-Valtterin maasta? Ei todellakaan, herätkää!
Ei todellakaan vai itkevätkö he ilosta päivät pitkät?
Eiköhän se ole aivan jokaisen oma asia, minkä ikäisenä laittaa lapsensa hoitoon. Keskittykää te vain niihin omiin lapsiinne ja antkaa naapureiden viedä omansa hoitoon. Hittoako se teille kuuluu??
kamalia asioita lapsille, lapsia kidutetaan, kotiäidit tappaa lapsiaan, lapsia elää alkoholi- ja huumeperheissä ja ties minkälaisissa oloissa. Pienten lasten vanhempia eroaa, kuinka raskasta sekin on lapsille.
Ja te jauhatte täällä päivästä toiseen siitä, kun joku vie lapsen hoitoon milloin minkäkin ikäisenä.
Herätkää jo todellisiin ongelmiin!!!!
Ehkä sulle se on sama, että minkä ikäisenä lapsi hoitoon menee, mutta ei sille lapselle! Helkkari, kun tää maa on täynnä näitä " on pakko mennä töihin heti äippäloman jälkeen, koska asuntolainat pitää maksaa..." Meillä on velkaa silmät ja korvat täynnä, mutta kotihoidontuella kitkuutellaan ainakin siihen asti, että lapset ovat aina täyttäneet 2,5-3v. Eli ovat kuivia, osaavat pukea ja puhua. Tämä on taas sitä uusavuttomuutta. Eli äiti töihin, koska uupuu jo yhden lapsen kanssa eikä tiedä miten selviytyä arjesta. Yhteiskunta kasvattaa sitten lapset, joita omat vanhemmat eivät osanneet kasvattaa. Näitä tapauksia on surullisen paljon.
Vai onko oikeasti kyse siitä, että kotona olevat äidit eivät kestä sitä, että toiset saavat työnteolla parempaa elintasoa lapsilleen ja perheelleen? Jotain tällaista on pakko alkaa epäilemään.
Ei päiväkodit ole lapsille mitään helvettejä, joissa lapsia kidutetaan juottamalla heille alkoholia, teippaamalla suuta ja sieraimia kiinni ym.
Jos ne oikeasti ovat niin kamalia kidutuslaitoksia joita niiden haukutaan olevan, niin miksi Suomessa edes saa olla päiväkoteja???????? MIksi jos ne ovat niin hirveitä paikkoja, joissa lapsia hyljeksitään ja lapsia kidutetaan?
Hänellä kaksi lasta, jotka hän on hoitanut kotona. Esikoinen meni ensimmäistä kertaa kodin ulkopuolelle hoitoon, kun meni esikouluun ja kakkonen silloin kun täytti 3 (meni osa-aika hoitoon päiväkotiin).
Hänen lapsensa eivät usein saa mennä pihalle leikkimään etteivät vain tulisi sairaaksi tai heidät haetaan sisälle kun tv:stä alkaa lastenohjelmat. Vanhempi lapsista (nyt jo koulussa) ei osannut ajaa pyörällä kouluun mennessään eikä tiennyt mitä pulkkamäessä tehdään, koska äiti ei sinne ole vienyt. Äiti itsekkin myöntää, ettei vanhempi osaa leikkiä muiden lasten kanssa.
Miten tämä on parempi, kuin keinua apaattisena vauvakeinussa???
Vierailija:
Hänellä kaksi lasta, jotka hän on hoitanut kotona. Esikoinen meni ensimmäistä kertaa kodin ulkopuolelle hoitoon, kun meni esikouluun ja kakkonen silloin kun täytti 3 (meni osa-aika hoitoon päiväkotiin).Hänen lapsensa eivät usein saa mennä pihalle leikkimään etteivät vain tulisi sairaaksi tai heidät haetaan sisälle kun tv:stä alkaa lastenohjelmat. Vanhempi lapsista (nyt jo koulussa) ei osannut ajaa pyörällä kouluun mennessään eikä tiennyt mitä pulkkamäessä tehdään, koska äiti ei sinne ole vienyt. Äiti itsekkin myöntää, ettei vanhempi osaa leikkiä muiden lasten kanssa.
Miten tämä on parempi, kuin keinua apaattisena vauvakeinussa???
tämä on siis vain yksi tapaus. Onneksi tuollaisia kotiäitejä on vähän... Ja voisiko kyseessä olla muut ongelmat? Tuttavan poika joka oli päivähoidossa ei osannut ajaa pyörällä kouluun mennessään (sitähän ei opeteta p-kodissa) eikä osannut hiihtääkään. Ei tykkää ulkoilla ja ulkoili päikkärissäkin pitkin hampain. Suurin intohimo on pelata pleikkaa. Päiväkodissako tällaiseksi kasvatettiin? Vanhemmat itse ovat aktiivisia urheilijoita ja ulkoilmaihmisiä. Lapsi ei ole. Nytkin koulun välitunnilla vain seisoskelee eikä muuta osaa tehdä.
Vierailija:
Ehkä sulle se on sama, että minkä ikäisenä lapsi hoitoon menee, mutta ei sille lapselle! Helkkari, kun tää maa on täynnä näitä " on pakko mennä töihin heti äippäloman jälkeen, koska asuntolainat pitää maksaa..." Meillä on velkaa silmät ja korvat täynnä, mutta kotihoidontuella kitkuutellaan ainakin siihen asti, että lapset ovat aina täyttäneet 2,5-3v. Eli ovat kuivia, osaavat pukea ja puhua. Tämä on taas sitä uusavuttomuutta. Eli äiti töihin, koska uupuu jo yhden lapsen kanssa eikä tiedä miten selviytyä arjesta. Yhteiskunta kasvattaa sitten lapset, joita omat vanhemmat eivät osanneet kasvattaa. Näitä tapauksia on surullisen paljon.
Silloin kun minä olin lapsi, hoitoon vietiin alle puolivuotiaita lapsia. Niin minutkin. Olen erittäin läheinen äitini kanssa ja toivon, että minusta itsestäni tulee yhtä hyvä äiti. Minulla ei todellakaan ole mitään traumoja aikaisesta hoitoon menosta. Minkä ikäisenä sinut on laitettu hoitoon?
Minun lapseni olivat 2,5 vuotiaita molemmat, kun vein heidät hoitoon. Silti en millään tavalla näe asiakseni tuomita niitä, jotka vievät lapsensa sinne jo heti äitiysloman jälkeen. En edelleenkään ymmärrä miksi sinä ja nämä täydelliset äiti-kumppanisi täällä katsotte teillä olevan oikeuden kertoa muille miten asiat pitäisi tehdä. Keskittyisitte enemmin niihin omiin lapsiinne ja antakaa meidän muiden hoitaa omamme kuten parhaaksi näemme.
Pahoinpitely on AIVAN eri asia, kuin lapsen laittaminen päiväkotiin.
Minä tunnen juuri tuon kotiäidin. Ja hän muistaa kertoa, miten hän on hoitanut lapsensa kotona. Ja miten kamalaa on nähdä päiväkodissa alle vuoden ikäisiä lapsia...
Eli hän päivittelee täällä yhtä hurksaasti kuin te muutkin, mutta mielestäni hänen lapsensa eivät ole onnekkaita saadessaan olla kotona.
Minäkin olen mennyt hoitoon jo parin kuukauden ikäisenä ja en koe saaneeni siitä mitää traumoja ja koen olevani tällä hetkellä tasapainoinen, sosiaalinen ja normaali ihminen. Itse olen kotona tällä hetkellä vajaan vuoden ikäisen lapseni kanssa ja pidän itseäni etuoikeutettuna, koska meillä on siihen mahdollisuus. Mieheni pystyy elättämään minut, lapsen ja maksamaan laskut. Tarkoitus on palata työelämään kun lapsi on 1,5 vuotias. Lapseni on sitä paitsi sairastellut nuhaa ja korvatulehdusta ihan täällä kotihoidossa, joten en vanno sen päiväkoti sairastelun nimeen....
Kaikilla ei asiat ole näin hyvin, vaan on paljon mm. yh äitejä, joiden on pakko mennä töihin kun yhden ihmisen tuloilla ei pärjää(varsinkaan kodinhoidon tuella). Lisäksi heillä saattaa olla jo henkisestikin kaipuu aikuisten seuraan. Illalla ja viikonloppuisin he varmasti antavat kaiken huomionsa lapselle, eikä lapsi varmasti jää mitään vaille.
Lisäksi on vielä alkoholisteja ym muita ongelmaisia, joiden lapset ovat varmasti paremmassa hoivassa päiväkodissa kun kotona katsomassa kun vanhemmat on sekaisin.....Saavat ainakin kerran päivässa kunnon aterian.
Mun mielestä jokainen kuitenkin tietää itse mikä sopii parhaiten omalle lapselle sekä itselle.
Päivähoito on vain yksi osa lapsen elämää. Yleensä pienen lapsen päiväkotiin vievät ovat työssäkäyviä, kunnollisia ihmisiä, joiden lapsista kasvaa ihan täyspäisiä.
Pitkään kotona hoitaminen ei ole mikään itseisarvo, kyllä lapsi tarvitsee ryhmää ja yhteisöä eikä häntä kuulu eristää äidin helmoihin, varsinkin kun puhutaan yli 3-vuotiaasta.
olivat vanhemmat kuinka " kunnollisia" ja aikaansaapia tahansa. Jos taas hoitaa yli 2-vuotiasta kotona, pitää jo jaksaa huolehtia myös siitä,
että lapsi näkee tarpeeksi muita lapsia, myös muita kuin sisaruksia.
se, että niistä alle 1,5 vuotiaina pväkotiin " joutuneista" kasvaa kuitenkin ihan normaaleja yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.
Hoh hoijaa.
mutta minusta lapsen olisi hyvä osata kävellä, nousta ja puhua muutama sana, ja ehkä syödä itse, ennen hoitoon menoa. Ihan käytännön syistä on sitten helpompi ja mukavampi lapsen olla.
Kovin haljua on se ulkoilu ja menee helposti vauvakeinussa tai vaunuissa kököttämiseksi, jos ei osaa kävellä.
Meidän puistotäti pitää juuri tuosta samaisesta syystä sitä 1,5 vuoden rajaa ja minusta se vaan on järkevä.
Eihän ne lapset siihen " kuole" , että menevät aiemmin, mutta turha on väittää, että siitä mitään saisivatkaan.
39
Miksi ei muuten isistä puhuta mitään näissä yhteyksissä?
Tunnustan sen, että koti on hyvä paikka lapselle, mutta niin on päiväkotikin. Tärkeintä on kokonaisuus. Syitä päivähoitoonviemiseen on monia. Ei niitä oikein voi kukaan ulkopuolinen tuomita. Minulle on herännyt seuraavia mietteitä tästä alati vellovasta keskustelusta:
-onko muka niin, että äidit, jotka väsyvät kotona, voivat täydellisesti peittää tämän vaesi yksitoikkoisessakin arjessa. Mikä se kotonaolemisen laatu on, jos arki on vaan yhtä hammasten kiristelyä ja lapselle tiuskimista?
-usein, sanon usein (ei tyypillisesti), äidit, jotka ovat kotona monia vuosia ovat sellaisia, joilla ei ole henkisesti tyydyttävää työpaikkaa odottamassa tai sitten koulutustaso on matala. Se on ihan fakta, että työ tuottaa mielihyvää, varsinkin, jos on tehnyt työtä koulutuksensa eteen. Työ voi siis olla myös henkisesti antoisaa ja tasapainottavaa.
-äidit, jotka tuomitsevat työssäkäyvät äidit korottavat itsensä melkoiselle jalustalle. Ei se ole mikään itseisarvo, että lapsi on äitinsä kanssa, vaan hyvänen aika riippuuhan se nyt äidistä ja perheestäkin.
Olen itse huomannut, että lapsemme nauttii tarhasta, vaan tykkää olla myös kotona. Minulla ei ole harhakuvitelmia kummastakaan asiasta. Olen itse ollut tarhassa pienenä, enkä kyllä tunnista noita kauhukuvauksia, mitä täällä on maalailtu.
eihän niistä pienistä raasuista varmaan ihmisiä kasva ollenkaan ja vanhempiaan vihaavat hautaan saakka!
Haloo, elämä on!
No meillä on asuntolainaa, jonka kuukausierä on pienempi kuin jos asuttais vuokralla tämän kokoisessa (4h + k) asunnossa! Mutta rahasta on sen verran tiukkaa, ettei todellakaan ole varaa jäädä kotihoidontuelle - ei, vaikka maksetaankin seuraavat kaks vuotta lainasta pelkkää korkoa kuukausittain.
Joskus näinkin.
T.äiti25
huteraksi. Siis otosten suuruuden yms. suhteen.