Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö osa-aikatyötä tekevänkin hakea kokoaikatyötä?

Vierailija
19.05.2024 |

Siis se työnhakuvelvoite onko? Kysyn jyn en tiedä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää, jos nostaa soviteltua päivärahaa.

2/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä, että omaishoitajan myös pitää käytännössä olla työtön työnhakija, koska eihän se omaishoidon palkkio ole kuin joku 300-500€/kk ja sitten toisaalta ei voi käydä töissä, jos sitä hoidettavaa ei voi jättää hetkeksikään yksin kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lyheni työpäivä ensin 6 tuntiseksi, en viitsinyt hakea päivärahaa jonkun ehkä satasen takia.

Sitten työpäivä lyheni 4 tuntiseksi ja oli pakko hakea.

Jotenkin hullua, että kun työnantajan pitää kilpailutuksen yhteydessä säästää kuluja, ettei häviä kilpailutusta, niin sitten on pakko alkaa hakea toista työpaikkaa, vaikka ei haluaisi?

Vierailija
4/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hakea. Itse teen 29h/vko sopimuksella töitä ja se ei ole kokoaikatyö. Pitää hakea ja kysellä työnantaja lisää tunteja.

Vierailija
5/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään hakuvelvollisuuksia vaikka teen osa-aikaisia hommia.

Vierailija
6/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee työttömyystukea niin kyllä. Tuen saamisen ehtona on kokoaikatyön hakeminen. Tosin tarvitsee hakea vain yhtä paikkaa kolmessa kuukaudessa tai esim. kysyä nykyiseltä työnantajalta lisää tunteja.

Vierailija
7/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehny vuoden osa-aikatyötä noin 15-20 tuntia viikko ja saan soviteltua päivärahaa. Työkkäri ei oo ollu missään yhteydessä vuoteen. Sillon vielä ku olin täysin työtön, piti hakee niitä paikkoja.

Vierailija
8/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hakea yhtä kokoaikaista työpaikkaa 3kk aikana tai muulla tavoin suorittaa  se työhakuvelvoite . Itse olen osa-aikatyössä ja voin velvoitteen suorittaa mm.  kysymällä pomolta lisätunteja. Riittää että kysyy eli pakko ei ole saada.

Vierailija
9/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hakee työttömyystukea niin kyllä. Tuen saamisen ehtona on kokoaikatyön hakeminen. Tosin tarvitsee hakea vain yhtä paikkaa kolmessa kuukaudessa tai esim. kysyä nykyiseltä työnantajalta lisää tunteja.

Ei ole enää, ainakin minulle sanoivat viimeksi puhelimessa Te virkailija, että riittää myös toisen osa-aikatyön hakeminen 1krt/3kk aikana pitää hakea

Vierailija
10/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää, ainakin minulle sanoivat viimeksi puhelimessa Te virkailija, että riittää myös toisen osa-aikatyön hakeminen 1krt/3kk aikana pitää hakea

Itselleni soittelee 3kk välein kuntakokeilun virkailija koska siirryin sinne. Eihän siinä mikään muuttunut paitsi se että työkkärin täti vaihtui kuntakokeilun tätiin. Mulle ei tuota viimeksi sanonut että riittää myös toisen osa-aikatyön hakeminen mutta jospa tuo on vasta tullut että sekin riittää. Onhan siitä jo 3kk kun viimeksi mulle soitti.  Ensi viikolla soittaa taas.

Vierailija
11/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teoriassa pitää hakea kokoaikatyötä, ts. olla ruksi siinä kohdassa, että on valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä. Typerää sikäli, että jos on jo vaikka 25h/vko, niin pitäiskö siihen sitten tehdä vielä 40h/vko päälle? Jos on vaikka määräaikainen sopimus, niin ei siitä noin vain siirrytä kokoaikaiseen. Sitä paitsi siinä osa-aikaisessa voi olla parempi palkka kuin kokoaikaisessa.

Käytännössä riittää, että tekee annetut tehtävät ja kun ne tekee aina heti, niin ei tule pakkohakuja. Osa-aikatyössä ollessa nuo velvoitteet on varsin helpot, mutta heti jos on lyhyenkään pätkän kokonaan työttömänä, niin onkin jo vaikea keksiä, millä ne saa täyteen, kun sopivia paikkoja on niin heikosti tarjolla. Ihan pskaa, mikä ei hyödytä ketään. Enemmänkin jokin uraohjaustyyppinen juttu auttaisi työllistymään, eikä siitä olisi riesaa työnantajillekaan. 

Vierailija
12/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo sovitellun päivärahan haku jos on keikkatöissä? Eli tosi epävarmaa montako vuoroa saa viikossa tai ylipäätään kuukaudessa

Vierailija
13/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa.

Vierailija
14/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soviteltu haetaan aina takautuvasti.

Vierailija
15/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin. Ainakin siellä valikossa on sellainen vaihtoehto kuin "olen kysynyt työnantajalta lisätunteja" tai jotain sinnepäin.

Vierailija
16/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tuo sovitellun päivärahan haku jos on keikkatöissä? Eli tosi epävarmaa montako vuoroa saa viikossa tai ylipäätään kuukaudessa

Mitä siitä? Kerran kuukaudessa, taannehtivasti. Manuaalinen käsittely kassassa on hitaampaa kuin kokonaan työttömillä, ytk:lla viive kolmisen viikkoa. Mulla keikkatyöläisenä hakuvelvoite periaatteessa 4 paikkaa/kk, laskettu kahteen/kk, koska ei ole paikkoja mihin hakea. 

Vierailija
17/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. Tarkoitus on tehdä niin paljon töitä ettei saa mitään tukia. Yleensä kokopäiväinen työ riittää. 150-160h/kk.

Vierailija
18/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tuo soviteltu on edes? 

Vierailija
19/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se katsotaan aina joka kuukausi jälkikäteen. Ennen oli se 300e suojaosa, jonka nämä pällit nyt lakkautti. Eli jokainen töistä tienattu euro vähentää tukea 50snt kunnes ei jää enää maksettavaa tukea. Systeemissä ei ollut aiemmin mitään vikaa, kun oli tuo suojaosa, mutta nyt ei kannata kovin vähiä tunteja enää tehdä, koska käytännössä saat vain 50% palkkaa. Jos on ok palkka ja vaikka 20h/vko, niin ihan jees. Mutta jos on vaikka 5h/vko, niin ei sitä enää palkan takia kannata tehdä. Ainoa syy on se, jos pääsee tuohon kevyempään pakkohakumenettelyyn. 

Vierailija
20/24 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teoriassa pitää hakea kokoaikatyötä, ts. olla ruksi siinä kohdassa, että on valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä. Typerää sikäli, että jos on jo vaikka 25h/vko, niin pitäiskö siihen sitten tehdä vielä 40h/vko päälle? Jos on vaikka määräaikainen sopimus, niin ei siitä noin vain siirrytä kokoaikaiseen. Sitä paitsi siinä osa-aikaisessa voi olla parempi palkka kuin kokoaikaisessa.

Käytännössä riittää, että tekee annetut tehtävät ja kun ne tekee aina heti, niin ei tule pakkohakuja. Osa-aikatyössä ollessa nuo velvoitteet on varsin helpot, mutta heti jos on lyhyenkään pätkän kokonaan työttömänä, niin onkin jo vaikea keksiä, millä ne saa täyteen, kun sopivia paikkoja on niin heikosti tarjolla. Ihan pskaa, mikä ei hyödytä ketään. Enemmänkin jokin uraohjaustyyppinen juttu auttaisi työllistymään, eikä siitä olisi riesaa työnantajillekaan. 

Eli se 25/vko työ pitäisi jättää kokonaan ja vaihtaa se siihen kokoaikaiseen työhön jos tarjotaan kokoaikaista työtä olkoonkin, että kokoaikainen työ kestäisi kuukauden ja se 25/h vko olisi toistaiseksi voimassaoleva pitkäaikainen työsuhde tai määräaikainen, josta tuosta noin vaan ei voi irtisanoa itseä jos koeaika on mennyt jo umpeen tai siinä 25/vko työssä olisi kilpailukielto tai kielletty siirtymästä kilpailijalle sakon uhalla vaikka puolen vuoden tai vuoden jälkeen työsuhteen päättymisestä ja kilpailijaksikin voi laskea lähes minkä tahansa työn. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi