Pitääkö osa-aikatyötä tekevänkin hakea kokoaikatyötä?
Siis se työnhakuvelvoite onko? Kysyn jyn en tiedä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo sovitellun päivärahan haku jos on keikkatöissä? Eli tosi epävarmaa montako vuoroa saa viikossa tai ylipäätään kuukaudessa
Se katsotaan aina joka kuukausi jälkikäteen. Ennen oli se 300e suojaosa, jonka nämä pällit nyt lakkautti. Eli jokainen töistä tienattu euro vähentää tukea 50snt kunnes ei jää enää maksettavaa tukea. Systeemissä ei ollut aiemmin mitään vikaa, kun oli tuo suojaosa, mutta nyt ei kannata kovin vähiä tunteja enää tehdä, koska käytännössä saat vain 50% palkkaa. Jos on ok palkka ja vaikka 20h/vko, niin ihan jees. Mutta jos on vaikka 5h/vko, niin ei sitä enää palkan takia kannata tehdä. Ainoa syy on se, jos pääsee tuohon kevyempään pakkohakumenettelyyn.
Ainoita syitä on esim., että näin ei pakoteta mihinkään valtion/kunnan palkkatuki/vuorotteluvapaahimmeleihin eikä mahdolliseen edelliseen työpaikkaan, josta itse on lähtenyt lätkimään ja syystäkin.
Kevyempi pakkohaku voi olla riittävä syy muutamankin tunnin työhön, ainakin jos asuu alueella, missä ei työpaikkoja ole, eikä julkista liikennettä kuten itse asun. Ratkaisin asian siirtymällä eläkkeelle, ilman pakkohakua olisin vielä jatkanut työelämässä.
Minulle ainakin sanottiin että riittää osa-aikatyökin. Ei ole pakko olla kokoaikatyötä. Mutta haen vain yhtä kokoaikatyötä 3 kk välein.
Vammaistuessa myös jos hakee omaishoidon tukea nin ehtona laitoshoidon korvaava ylläpito. En lasta sen takia eroon laittaisi jos vaan kotona pärjää mutta jos omaishoidon muutaman satasen kuukausi tuesta kitsastellaan olisko se sitten parempi että eläisi laitoksessa 200€/päivä ja kävisin katsomassa. Jos ehtona kerran on laitoshoitoa vastaava kunto nin keitä varten se omaishoidon tuki sitten on?