Vieläkö joku konmarittaa?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tein sen alkusiivouksen vuosia sitten, ja ylläpitosiivouksia kerran vuodessa.
Nyt tänä vuonna mukaan tuli vaatteiden osalta kapselivaatekaappiajattelu.
Varmaan myös karppaat ja käyt mittauttamassa kilpirauhasarvoja? 🤣😆
En kumpaakaan. Ei mua haittaa yhtään, vaikka olisi 1970-luvulta, jos toimii ja on apua mun elämään. KonMarista on ollut tosi paljon. Se oli ihan järkyttävä se määrä roinaa mitä mun sinkkutalouden kodista lähti siinä ekassa KonMarituksessa. Elämä on paljon kevyempää ilman. Kapselivaatekaapista taas etsin apua siihen ongelmaan, että ostan usein hetken mielijohteesta vaatteita, jotka miellyttää silmää sillä hetkellä. Sitten on niin, että mulla on ihan kivoja vaatteita, mutta harvat niistä sopii yhteen toistensa kanssa.
Joo, konmaritin esimiehen. Sanoin, voitko poistua näköpiiristäni, et pirskahtele iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen juuri päinvastaista. Minulla on runsas värikäs koti, täynnä muistoja. Ja kasveja! Rakastan kaunista persoonallista kotiani. Ja saan paljon positiivista palautetta miten hienosti kaikki sopii kodin bohotyyliin.
Et tee, vaan toimit juurikin konmarin ideologian mukaisesti, kun säilytät kodissa vain tavaroita, jotka tuottavat iloa. Konmari ei ole minimalismia eikä karsimista.
Ai. Luulin että konmaritus on sitä että hävitetään osa omaisuudesta. En minäkään kaikkea säilytä ja lahjoitan kierrätyskeskukseen. Mutta onko sillä mitään tekemistä konmarituksen kanssa?
Ei se sitä tarkoita että hävitetään, vaan juurikin että tarpeettomat ja iloa tuottamattomat "hävitetään", mikä ei aina tarkoita roskiin tai kaatopaikalle viemistä, vaan aina suositellaan kierrätystä jos vain mahdollista. Esim. itse KonMaritan, mutta en ole lainkaan minimalisti. Minulle iloa tuottaa vähän suurempi määrä tavaraa kuin monelle muulle suomalaiselle. Mutta kyllä sitä silti löytyi kaikenlaista sälää joka oikeasti ei ollut mitenkään iloksi eikä tarpeen, ja josta hankkiuduin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaappi = kokeilet mitkä vaatteet sopivat toistensa kanssa, eli ei mktään uusi ilmiö pukeutumisen historiassa
Ei toki, mutta itse en ollut sillä tavalla suunnitelmallinen ennen, että olisin jo ostaessani miettinyt tätä asiaa. Nyt kun kesäkapselia kokoan, olen ensimmäistä kertaa miettinyt mun kesän väripaletin, ja suunnitelmallisesti ostan tarvittavia vaatteita niin, että kaikki sopii yhteen kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen juuri päinvastaista. Minulla on runsas värikäs koti, täynnä muistoja. Ja kasveja! Rakastan kaunista persoonallista kotiani. Ja saan paljon positiivista palautetta miten hienosti kaikki sopii kodin bohotyyliin.
Et tee, vaan toimit juurikin konmarin ideologian mukaisesti, kun säilytät kodissa vain tavaroita, jotka tuottavat iloa. Konmari ei ole minimalismia eikä karsimista.
Ai. Luulin että konmaritus on sitä että hävitetään osa omaisuudesta. En minäkään kaikkea säilytä ja lahjoitan kierrätyskeskukseen. Mutta onko sillä mitään tekemistä konmarituksen kanssa?
Säilytetään iloa tuottavat tavarat ja jos kotona ei ole muita, niin mitään ei luonnollisesti hävitetä. Jostain syystä moni kuvittelee, että metodin ideana on heittää kaikki roskiin ja jättää asuntoon vain yksi haarukka ja juomalasi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tein sen alkusiivouksen vuosia sitten, ja ylläpitosiivouksia kerran vuodessa.
Nyt tänä vuonna mukaan tuli vaatteiden osalta kapselivaatekaappiajattelu.
Varmaan myös karppaat ja käyt mittauttamassa kilpirauhasarvoja? 🤣😆
Ei sovi unohtaa ferritiiniarvojen mittaamista.
Kärsinee myös mykoplasmasta ja long covidista sekä saa "oireita" sisäilmasta ja hajuvesistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapselivaatekaappi = kokeilet mitkä vaatteet sopivat toistensa kanssa, eli ei mktään uusi ilmiö pukeutumisen historiassa
Ei toki, mutta itse en ollut sillä tavalla suunnitelmallinen ennen, että olisin jo ostaessani miettinyt tätä asiaa. Nyt kun kesäkapselia kokoan, olen ensimmäistä kertaa miettinyt mun kesän väripaletin, ja suunnitelmallisesti ostan tarvittavia vaatteita niin, että kaikki sopii yhteen kaikkien kanssa.
Eli ostat lisää? Konmarin idea on hankkiutua eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmarin idea on säilyttää kodissaan vain iloa tuottavia tavaroita, ei niinkään hankkiutua eroon kaikesta mahdollisesta.
Meillä vaan siivotaan ja järjestellään aina silloin tällöin uusiksi jos on jossain kohtaa tarvis.
Jos on jostain kamasta tarvetta luopua niin käyttökelpoiset voi viedä vaikka paikalliseen Pelastakaa lapset ry:n kirppiksen myyntitavaran vastaanottoon ja muu roju vaan kierrätykseen siirtolavalle
Missä kohtaa tarvitaan jonkun japanilaisen Marie Kondon viisaita neuvoja ja hänen jotain ihme säteilyohjeitaan ?.
**(...eikä siinä siivotessaan myöskään tarvitse hyppiä ja ilmeillä kuin mikäkin vähämielinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kapselivaatekaappi on siinä mielessä huono vitsi, että niihin on aina kuvattu ne muutama UPOUUSI, saman sesongin vaate. Sit ei ollenkaan uikkareita, urheiluasuja, sadetakkia ja kumppareita ym. Kuka vaan saa selkeän "kokonaisuuden" kun kuvaa ne muutamat paraativaatteet.
aika moni ostelee tavaraa tosi paljon kirppiksiltä..
Konmari-oppaat kannattaa kyllä 'konmarittaa' ensi töikseen, jos on niitä joskus tullut ostaneeksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kapselivaatekaappi on siinä mielessä huono vitsi, että niihin on aina kuvattu ne muutama UPOUUSI, saman sesongin vaate. Sit ei ollenkaan uikkareita, urheiluasuja, sadetakkia ja kumppareita ym. Kuka vaan saa selkeän "kokonaisuuden" kun kuvaa ne muutamat paraativaatteet.
Niin, esim. urheiluvaatteet on itselläni oma kapselinsa, eikä se ole siellä pääkapselin seassa ripustimilla, vaan hyllyillä selkeästi eri paikassa. Juuri kellään ei ole vain yhtä kapselia, vaan juurikin eri tarpeisiin useampi, jotka sijaitsee kukin omissa paikoissaan niin että niiden kapselien sisällä on helppo yhdistellä. Esim. mun kapselit on työvaatteet, kotivaatteet, urheiluvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan se, että kodissa olisi lähinnä tavaroita, jotka tuottavat iloa, tai ovat muuten välttämättömiä. Jos vaikka vaatteissa juuri mikään ei tuota iloa, ei niitä ole mitenkään pakko pitää vaan voi ostaa uusia tilalle.
En ole kommarittanut sitten 70 luvun stalinistiaikojen. Silloin se oli muotia nuorten parissa.
Milloin se ihan tavallinen ,säännöllinen kodinsiivous ja ajoittainen paikkojen kotona ns. "uuteen uskoon järjestely " lakkasivat riittämästä?
Ei tarvii enää. Se japaninpimpsa keräs jo miljoonansa. Uutta höttöä tilalle.
Kysy auri kanaselta, jos siltä puuttuu vielä täppiä. Vai mikä se nimi oli.
Kyllä minua nyt ainakin naurattaa.
Kävin juuri vessassa 'konmarittamassa' eilen syödyt sapuskat.
terv. nimim. 'Naurupossu'
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua nyt ainakin naurattaa.
Kävin juuri vessassa 'konmarittamassa' eilen syödyt sapuskat.
terv. nimim. 'Naurupossu'
Kyllä, se mikä ei tuota iloa, lentää mäkeen. Ripulipaska!
Mari Kondo konmaritti imbesilleiltä uusavuttomilta ympäri maailmaa netin välityksellä ja huuhaa- oppaansa myynnillä fyrkat vaan pois ja 'that's it,and the meaning of it all.'