Vaari jakaa taas kesärahaa lastenlapsille todistuksen mukaan
Kaikki lastenlapset yläasteiässä.
Keskiarvo vähintään 9.0: 750 Euroa
Keskiarvo 8.0-8.9: 400 Euroa
Keskiarvo alle 8.0: 150 Euroa
Ilmoitti lapsille taulukon jo viime kesänä. Ollut itse aina yrittäjä ja siksi uskoo tälläiseen palkitsemiseen. Onko reilua teistä tämä?
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Isäni jakoi rahaa aina samalla ajatusmaailmalla. Veljelläni oli paremmat numerot, koska hän oli nopea oppimaan ja koulu oli hänelle helppoa ja kivaa. Hänellä oli paljon kavereita ja kaikki koulussa oli hänelle mukavaa. Minulla oli oppimisvaikeuksia, muistiongelmia ja kiusaamista, ei kavereita ja koulu oli minulle ahdistava paikka. Olen edelleen nyt aikuisena katkera siitä miten veljeni sai enemmän rahaa, vaikka minä opiskelin tuplasti enemmän kuin hän. Veljeni ei juurikaan tarvinnut edes lukea kokeisiin, minä valvoin jo alakouluikäisenä öitä lukemassa itkien, yrittäen muistaa kokeeseen tulevat asiat, itseäni vihaten kun en tullut paremmaksi. Veljenikin on nyt jälkikäteen sanonut, että tuntuu pahalle miten hän ei puolustanut minua, kun isä käski minun "ottaa enemmän mallia veljestä" vaikka huonot numerot eivät johtuneet siitä, etten olisi opiskellut ja ettenkö olisi ottanut koulua tosissani.
Joten jos vaari haluaa saada sisarukset kilpail
Oletko oikeasti sitä mieltä, että lapsuutesi olisi ollut parempi, jos veljesi ei olisi saanut rahaa?
Eiköhän se vaari saa ihan itse päättää, miten ja millä säännöillä rahaansa jakelee. Jokaikinen lapsi varmaan tuolla asteikolla sen 400 euroa saa, jos haluaa. Eli ei niin tyhmää ole, ettei koulussa 8:n keskiarvoa saa. Ja tuossa on ainakin motivaattori.
Se olisi reilua vain, jos kyseessä olisi pelkästään ahkeruuteen liittyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan reilua, jos alle kasin keskiarvollakin saa jo 150, johon pääsee siis joka tapauksessa. Mutta kunnon panostuksella saa monin verroin enemmän, joka kuvaa ihan hyvin miten maailma toimii
Mä en ainakaan saanut millään panostuksella numeroitani nousemaan kasista ysiin enkä ysistä kymppiin. Oli ihan sama, paljonko töitä tein, matikasta tuli aina ysi ja historiasta aina kasi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama summa. Aiheuttaa lapsissa suorittamista ja tunteen, että on eriarvoinen. Ei kaikki ole menossa yliopistoon, ja kyllä niitä putkimiehiäkin tarvitaan. Amispohjalla voi tehdä paremman uran nykyään kun joillakin yliopistokoulutuksilla.
Suorittamisen tunnetta tässä on tarvittu että töissä pärjää. Pakko tehdä jos tienata meinaa, papparaisella hyvä systeemi pyrkiä kannustamaan lapsia. Se että saa saman makaamalla ja laiskottelemalla on tuhoon tuomittu juttu. Eriarvoisuutta on aina, menepä ulkomaille hiukan, niin näet miten siellä joutuu oikeasti tekemäänkin jotain elämänsä eteen. Ei putkimiehen tarvi tyhmä olla ja eikös 2.aste ole kaikille pakollinen nykyään.
Huomaa miten psykologisesti ja epatiakyvyltään täysin raakileita ihmisiä tässä ketjussa on. Elätte kuin lapsenne olisivat aikuisia ja ymmärtäisivät asiat kuin te, aikuisena. Monet kirjoittavat " lapsien pitää oppia miten maailma toimii" miksi? Miksi lapsen pitäisi pienestä asti elää aikuisten maailmaa? Miksi hänen pitäisi stressata pienestä pitäen asioista? Kuka on luonut tämän kaltaisen maailman? Ei, se ei ole syntynyt itsestään, vaan aloituksen vaari ja kaikki te hänen kaltaiset olette sen luoneet, maailman joka perustuu rahaan ja kilpailuun. Tiedättekö kuka voi maailman muuttaa, jolloin lapsia ei tarvitse kasvattaa kilpailemaan kaikkia vastaan? Niin, te vanhemmat itse. Te joilla on pieniä lapsia, te voitte kaikki asenteet muuttaa kasvattamalla lapsenne täysin erilailla, kuin ap:n vaari tekee.
Projisoitte omia toiveitanne lapsiinne, hänen pitää saada hyvä koulutuspaikka, päästä hyvään työpaikkaan, ettei vain naapurin Liisan ja Matin lapsi ole parempi. Eikö teille ole tärkeintä, että lapsenne on onnellinen, teki hän mitä tahansa? Miksi te kuvittelette, että kaikki haluavat olla johtajia ja ansaita miljoonia, vaikka te itse niin tahtoisitte? Kuunnelkaa ja katsokaa ympärillenne, näette pahoinvoivia lapsia ja nuoria ihmisiä, jotka kilpailevat keskenään kaikesta. Nuoret ihmiset muuttavat ulkonäköään kauneuskirurgialla jne. Koska on oltava paremman näköinen tai samanlainen kuin somessa näkemänsä toinen ihminen, jolla on paljon seuraajia. Jatkuva kilpailu kaikesta, kuin se että opettaisitte lapsillenne,että hän on hyvä ja kelpaa sellaisena kuin on, ei tarvitse olla samankaltainen kuin muut tai parempi, tärkeintä on, että hän on onnellinen. Tuollaisen pahoinvoivan sukupolven te olette luoneet aloituksen vaarin kaltaisilla metodeilla. Sama se miten lapsenne ja nuorenne voivat henkisesti, kunhan he täyttävät TEIDÄN asettamat normit ja vaatimukset. Nimenomaan, maailma ei heiltä vaadi mitään te itse teette sen. Eikö teitä hävetä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille sama summa. Aiheuttaa lapsissa suorittamista ja tunteen, että on eriarvoinen. Ei kaikki ole menossa yliopistoon, ja kyllä niitä putkimiehiäkin tarvitaan. Amispohjalla voi tehdä paremman uran nykyään kun joillakin yliopistokoulutuksilla.
Miksi ei saisi palkita siitä jos joku on tehnyt enemmän töitä koulun eteen kuin toinen? Amikseenkin saa mennä hyvälläkin todistuksella.
Eihän tuossa palkittu työn tekemisestä, vaan arvosanoista. Esim. minun ei tarvinnut tehdä paljon mitään ja silti sain hyviä numeroita. Moni muu taisteli eikä silti yltänyt yhtä hyviin suorituksiin. Lahjakas lapsi saa siis rahaa tekemättä mitään ja heikompilahjainen ei saa millään ponnistelulla. Ei minusta ole reilua. Ja sanon tämän tosiaan entisenä lahjakkaana lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi reilua vain, jos kyseessä olisi pelkästään ahkeruuteen liittyvä asia.
Mites tuo ahkeruus mitattaisiin? Varmasti näkyy numeroissa, mutta jos niitä ei oteta huomioon, niin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin huono metodi. Tuolla tuhotaan lapsen oma sisäinen motivaatio. Kannattaa tutustua professori Carol Dweckin mindset-psykologiaan.
Olen minäkin tuosta pedagogisissa opinnoissa lukenut, mutta en ole lainkaan vakuuttunut, että asia on noin suoraviivainen. Usein sisäisen motivaation este on se, että opeteltava asia tuntuu liian vaikealta. Jos sitten ulkoisen motivaation avulla, saa itsensä harjoittelemaan tarpeeksi, asia ei olekaan enää niin vaikeaa, ja sisäisen motivaation este poistuu. Myös se, että harjoittelun ansiosta huomaa edistyvänsä, luo usein sisäistä motivaatiota.
Olisi parempi palkita edistymisestä eikä vain lopullisesta arvosanasta. Jos jokin on ollut sulle tosi vaikeaa ja olet taistellut itsellesi kaksi numeroa paremman arvosanan, niin saat silti vähemmän kuin lahjakas lapsi saa vasemmalla kädellä silmät kiinni. Minusta se ei ole kannustavaa.
Osan mielestä pitäisi siis mennä ihan pärstäkertoimella niin että äidin lempilapsi saa rahaa "yrittämisestä", ja osa luulee että hänen oppimisvaikeutensa ja yleinen tyhmyys johtuu siitä, että veli sai ansaitsemansa rahat.
Joo, vaari on ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa miten psykologisesti ja epatiakyvyltään täysin raakileita ihmisiä tässä ketjussa on. Elätte kuin lapsenne olisivat aikuisia ja ymmärtäisivät asiat kuin te, aikuisena. Monet kirjoittavat " lapsien pitää oppia miten maailma toimii" miksi? Miksi lapsen pitäisi pienestä asti elää aikuisten maailmaa? Miksi hänen pitäisi stressata pienestä pitäen asioista? Kuka on luonut tämän kaltaisen maailman? Ei, se ei ole syntynyt itsestään, vaan aloituksen vaari ja kaikki te hänen kaltaiset olette sen luoneet, maailman joka perustuu rahaan ja kilpailuun. Tiedättekö kuka voi maailman muuttaa, jolloin lapsia ei tarvitse kasvattaa kilpailemaan kaikkia vastaan? Niin, te vanhemmat itse. Te joilla on pieniä lapsia, te voitte kaikki asenteet muuttaa kasvattamalla lapsenne täysin erilailla, kuin ap:n vaari tekee.
Projisoitte omia toiveitanne lapsiinne, hänen pitää saada hyvä koulutuspaikka, päästä hyvään työpaikkaan, ettei vain
Nykyaikana lapsilta vaaditaan vähemmän kuin koskaan ennen koulussa. Yo. tekstinkaltaista ideologiaa on nyt testattu kouluissa 15 vuotta eikä se selvästikään toimi.
Aika perseestä koko systeemi..liian jyrkät erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi palkita siitä jos joku on tehnyt enemmän töitä koulun eteen kuin toinen? Amikseenkin saa mennä hyvälläkin todistuksella.
Eihän tuossa palkittu työn tekemisestä, vaan arvosanoista. Esim. minun ei tarvinnut tehdä paljon mitään ja silti sain hyviä numeroita. Moni muu taisteli eikä silti yltänyt yhtä hyviin suorituksiin. Lahjakas lapsi saa siis rahaa tekemättä mitään ja heikompilahjainen ei saa millään ponnistelulla. Ei minusta ole reilua. Ja sanon tämän tosiaan entisenä lahjakkaana lapsena.
Se nyt vain elämässä menee niin. Olisit kirjoitellut sontaa koepapereihin ja jättänyt viittaamatta, niin nyt olisi hyvä ja tasa-arvoinen olo kun reilu meininki? HHuohh...Minäkin nuorempana ajattelin että kaikki on yhtä fiksuja ja hyviä, mutta myöhemmällä iällä olen tullut huomaamaan, että ihan syystäkin joistain tulee asiantuntijoita, ja toisista siivoojia. Niin se vain menee. Toki voi jäädä kotiin makaamaan jos ei kompetenssia ole asiantuntijaksi. Arvostan siivoojia kyllä työn jäljestä, mutta harvemmin olen kohdannut tosi viisasta siivoojaa, kyllä valitsevat toisen uran elämässään.
Ihan kuin fiksuus olisi synti ja paha, koska tasa-arvo.Tasapäistämistä se on. Meilläkin osa-aikainen siivooja ja opiskelijat jotka käyvät töissä viikonloppuisin, tasan samat joululahjat kuin minä, joka olen talossa ollut yli 30v kokoaikaisena asiantuntijana. Ei ole mielestäni reilua että saa saman huomattavasti vähemmällä panostuksella, vähemmillä tunneilla. Tai se ettei pysty opiskelemaan kun osaamattomat möykkäävät, pilaavat muiden tulevaisuutta siinä samalla. Kannustaa pitää, ei tasapäistää!
En jaksa lukea 24 sivun jorinaa.
Mutta vanhemmat: kai poimitte nuo vaaren rahut lapsilta. En usko, että tuon ikäiset erityisesti tarvitsevat tai arvostavat rahaa. Rahaa toisaalta tarvitaan joka päivä lapsiperheen toiminnan mahdollistamiseksi, eivätkä vaarit ja muksut tälläistä ymmärrä.
Voi voi. Naapurin "Ville-Valtterikin" saa mitalin joka urheilukilpailusta ja meidän "Nico-Petteri" ei koskaan saa mitään
Pitäisikö urheilukilpailussakin palkita jokainen, kun urheilullisesti lahjakkaampi voittaa vaikka ei ole yhtään sen ahkerampi
EI, EI ja EI
Kyllä yläasteiköiselle voi jo opettaa, että MENESTYMISESTÄ palkitaan
Vierailija kirjoitti:
Pazka systeemi. Ei ole kaikille mahdollista saada hyvää keskiarvoa. Kaikille sama summa 100-200e.
Kommunismi ei ole oikein toiminut missään yhteiskunnassa, ainakaan toivotulla tavalla.
Nythän esimerkiksi Suomi toimii jo näin, niin on hyvä että pappa edes tuo esiin että omalla tekemisellä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
On surullista, jos kouluarvosanat ovat arvostuksen mittari.
Todella kapea-alaista.
On surullista, jos olettaa rahan antamisen olevan ainoa tapa osoittaa arvostusta (tai jopa rakkautta, kuten osa kommentoijista tuntuu ajattelevan). Se vasta on kapea-alaista. Jos ja toivottavasti kun vaari välittää lapsenlapsistaan muutenkin kuin rahaa antamalla, niin ei musta ole ongelmaa siinä, että koulumenestyksestä palkitaan. Tietty voisi miettiä vielä sitä, voiko systeemissä jotenkin palkita myös tsemppaamisesta, esim. niin, että alle 8 keskiarvosta ei saa automaattisesti mitään, mutta jos arvosana on noussut edellisvuodesta esim. 6 -> 7, niin saa vaikka 100 €. Toki ap:n tapauksessa tämä ei selvästikään ole tarpeen, kun kaikkien lähtötaso on jo hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea 24 sivun jorinaa.
Mutta vanhemmat: kai poimitte nuo vaaren rahut lapsilta. En usko, että tuon ikäiset erityisesti tarvitsevat tai arvostavat rahaa. Rahaa toisaalta tarvitaan joka päivä lapsiperheen toiminnan mahdollistamiseksi, eivätkä vaarit ja muksut tälläistä ymmärrä.
Tunnetko sä yhtään lasta? Lapset just on materialisteja, tarkkaan verrataan omaa elämää ja harrastusjuttuja kavereihin. Todellakin lapsia kiinnostaa se, mitä rahalla saa.
Hyvät numerot on niin tärkeitä, että melkein keinolla millä hyvänsä kannattaa saada lapsi menestymään. Lapsi kiittää myöhemmin.
Se, joka maksaa saa tehdä säännöt. Jaa sinä rahaa millä oerusteella haluat.