Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna-Leena Härkösen kolumni lumihiutalenuorista on täyttä asiaa!

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaapa oikeasti, että nykynuoret ei kestä maailmankirjallisuuden kirjoja, ei näytelmiä tai lastenkirjoja. Huutonaurua, ei muuta voi.

Tarvitsevat suunnilleen terapiaa jos lukevat Peppi Pitkätossua, koska Pepin isä on N-kuningas. Tämä tosin taidettu jo sensuroida pois. Tai kun se yksi opiskelija pahoitti mielensä Afrikan tähdestä ja Helsingin yliopisto kumarteli ja pyysi anteeksi. Voi jumal*uta!! Siinä muuten yksi järkyttävä ilmiö tästä woketuksesta. Sensuroidaan ja muutetaan historiaa, kirjoja yms. omien ajatusten mukaiseksi sen sijaan että yritettäisiin ymmmärtää, että aika oli silloin toisenlainen.

En ymmärrä miksi kolonialismin karnevalisoimista ja viihteenä käyttämistä ei saisi kritisoida? Kukaan ei näe tätä kritiikkiä ongelmana jos joku päättää tehdä juutalaisten vain

Mitä hemmettiä se liittyy Peppi Pitkätossuun tai ylipäätään mihinkään?

Vierailija
162/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se pepin isä ollut siellä Etelämerellä ( eli jossain siellä Tyynen meren saarilla )

Ne maisemat ovat kyllä Kongosta monta kertaa kauempana,kuin Kongo on Ruotsista.

Siellä päin maapalloa ei paljon kolonioita perustettu.

Ranskan Polynesia,eli Tahiti, Samoa , ja Havaijin saaret ovat niitä harvoja poikkeuksia .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihapuhe-sanakin on outo. Ihan kuin joku olisi tehnyt suurenkin rikoksen, vaikka aikaisemmin olisi puhuttu vain mielipiteestä.

Lisäksi maah.muuttaja voi solvata muita maah.muuttajaryhmiä. Se on tabu, josta ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Vai keksittekö esimerkin? 

Vierailija
164/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava kirjoitus. Tykkään muutenkin hänen kirjoituksistaan.

Mutta en tiedä mikä on L-sana?

Vierailija
165/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava kirjoitus. Tykkään muutenkin hänen kirjoituksistaan.

Mutta en tiedä mikä on L-sana?

Tarkoittaako L-sana lumihiutaletta? Ymmärsin itse näin. 

Vierailija
166/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin siinä kritisoidussa mainoksessa L-sana tarkoitti lihavaa

Vierailija
167/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin woket ymmärtää, ettei heillä kertakaikkiaan ole kohtaamistaitoja? Ne nimenomaan puuttuvat, ja siksi elämä on niin mahdotonta umpikujaa. Kohtaamistaitoja tarvitaan esimerkiksi jotta metsät pelastetaan.

Mitkä ovat sinun taitosi woken kohtaamiseen?

Wokea ei osaa kukaan kohdata oikein, koska se on mahdotonta. 

Vierailija
168/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä puhutaan ikävään sävyyn nuorista vaikka monella  teistä on luultavasti itsellännekin teini-ikäisiä lapsia ja itse olette heidät kasvattaneet. Peiliin katsomisen paikka?

Kaikki nuoret joita itse tunnen ovat fiksuja ja mukavia eivätkä mitään lumihiutaleita. En siis voi samastua kolumniin. 

Vierailija
169/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, esimerkiksi kesäkahviloissa nuori työntekijä kännykällä ja vanhemmat tekee työt. Ja jos asiasta esimies sanoo, nuori itkee vanhemmalleen, joka uskoo. En tod palkkaisi nuorta nykyään. 

Meille tuli juuri kuun alussa nuori harjoittelija koulun penkiltä, ja pistin merkille miten nykyään odotetaan tosi paljon kovempaa työpanosta heti alusta alkaen kuin minun aikaani 25 vuotta sitten. Työelämä on muuttunut aina vain tiivistahtisemmaksi samalla kun koulutuspuoli on säästetty olemattomiin, joten hypyn täytyy olla raju. Hienosti tämä nuori kyllä pärjää.

Kiitos tästä viestistä. Itsestä tuntuu, että meiltä nuorilta vaaditaan toisaalta hyvin paljonkin. Nopeutta, tehokkuutta, suunnitelmallisuutta. Oma alavalinta pitäisi olla jo yläasteella selvillä, muuten tulee valittua lukiossa vääriä kursseja ja jatko-opintoihin pääsy on sitten vaikeampaa. Puhumattakaan siitä, että et ole aikanasi kirjoittanut tiettyjä aineita tai olet menettänyt jo ensikertalaispisteesi. Ei ihme, että moni murtuu kaiken paineen alle.

Itse koen jatkuvaa syyllisyydentuntoa ja riittämättömyyttä, kun ei meinaa jaksaa. Kritiikin otan aina nöyränä vastaan ja pyrin parempaan. Oma itseni on pahin, jatkuva kriitikko.

En sitten tiedä, onko ikäpolvi muuttunut noin kymmenessä vuodessa. Oma ikäluokkani on kyllä vielä melkoisen nöyrää ja ahkeraa porukkaa, ainakin se osa jonka tiedän ja tunnen omasta kontekstistani. 

Vierailija
170/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ALAISEN, MITEN mielenpahoitusmuoti on vaikuttanut elokuvien ja tv-sarjojen tekemiseen.

Toisena päivänä kuvauksiin tuli narkkari. Tältä nuorelta kysyttiin, saako laittaa vähän tekoverta suupieleen. Oltiin kuvaamassa tappelun jälkeistä tilannetta. Narkkari suostui. (Kuinka rohkeaa!)

Kuukauden kuluttua häneltä tuli palautetta.

Mulle kaadettiin tekoverta suuhun ja siitä tuli tosi turvaton tila, hän kirjoitti. Siis mitä? Moni olisi hyppinyt riemusta päästyään tv-sarjaan eikä valittanut asiasta, jota ei ollut tapahtunut. Viestiin kuitenkin vastattiin ystävällisesti ja rakentavasti."

Jos näyttelijä oli suostunut näyttelemään tuota hahmoa maskeineen, niin miksi hän sitten vasta jälkikäteen valitti siitä?

Vierailija
171/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnista:

"Toisaalta, jos virheestä huomauttaminen koetaan työpaikkakiusaamiseksi, ollaan syvällä metsässä.

(Kuulin muuten, että eräs soitonopettaja oli joutunut pyytämään oppilaalta anteeksi sanottuaan, ettei tämä osaa tiettyä kappaletta, ja että tämän täytyy harjoitella vielä. Mutta se on jo toinen juttu.)"

Toisin sanoen, soitonopettaja ei saisi opettaa soittamaan?

Vierailija
172/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä puhutaan ikävään sävyyn nuorista vaikka monella  teistä on luultavasti itsellännekin teini-ikäisiä lapsia ja itse olette heidät kasvattaneet. Peiliin katsomisen paikka?

Kaikki nuoret joita itse tunnen ovat fiksuja ja mukavia eivätkä mitään lumihiutaleita. En siis voi samastua kolumniin. 

Älä sekoita asioita, sitä juuri woke tekee. Täällä ei puhuta ikävään sävyyn kuin ideologiasta nimeltä woke. 

Vierailija
173/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Virheitä on varmasti tehty (itse olen lapseton, joten en ota vastuuta näistä :D). Mutta minun mielestäni tämä "woketus" muuttui tosi nopeasti ja salakavalasti myrkylliseksi. Jotain 10-15 vuotta sitten oli ihan itsestäänselvää, että tasa-arvo on hyvä asia, r*sismi paha, kaikenlainen ahdistelu paha, mielenterveysnäkökulmien huomioonottaminen hyvä, ja niin edelleen. En tiedä kuinka moni meistä olisi voinut arvata, että näistä sinänsä hyvistä asioista saisi näin kummallisen ideologisen miinakentän aikaiseksi. Aikamoinen ennustaja olisi saanut olla."

Itse olen miettinyt, onko joku taho kaapannut tämän alun perin hyviä ja kannatettavia asioita ajaneen kansanliikkeen? Tuhota woke -liike sisältä käsin?

Esim. niin kävi hippiliikkeelle aikoinaan. Hippiliike oli rauhanliike joka vastusti sotaa Vietnamissa ja kannatti tasa-arvoa eri ihmisryhmille, joita todellakin sorrettiin 60-luvulla. 

Sitten hippiys muuttui kaupallistetuksi päihteilykulttuuriksi 70-luvulla huumeiden myötä ja ilmeisesti CIA:lla oli näppinsä pelissä. Näin on ainakin väitetty aihetta käsittelevissä dokumenteissa. 

Vierailija
174/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin siinä kritisoidussa mainoksessa L-sana tarkoitti lihavaa

Niin, siis läskiä. Pitää olla oikeus sanoa suoraan.

Läski.

Vierailija
175/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, esimerkiksi kesäkahviloissa nuori työntekijä kännykällä ja vanhemmat tekee työt. Ja jos asiasta esimies sanoo, nuori itkee vanhemmalleen, joka uskoo. En tod palkkaisi nuorta nykyään. 

Meille tuli juuri kuun alussa nuori harjoittelija koulun penkiltä, ja pistin merkille miten nykyään odotetaan tosi paljon kovempaa työpanosta heti alusta alkaen kuin minun aikaani 25 vuotta sitten. Työelämä on muuttunut aina vain tiivistahtisemmaksi samalla kun koulutuspuoli on säästetty olemattomiin, joten hypyn täytyy olla raju. Hienosti tämä nuori kyllä pärjää.

Kiitos tästä viestistä. Itsestä tuntuu, että meiltä nuorilta vaaditaan toisaalta hyvin paljonkin. Nopeutta, tehokkuutta, suunnitelmallisuutta. Oma alavalinta pitäisi olla jo yläasteella selvillä, muuten tulee valittua lukiossa vääriä kursseja

Älä ala nöyristelemään tai anteeksi pyytelemään noiden vanhempien edessä, koska muuten joudut kohta pyytämään anteeksi syntymääsikin. Mikään ei noille riitä. Voin sanoa sinulle näin 54-vuotiaana, että ihan samalla tavalla meitä arvosteltiin nuorina ja vanhemmat pitivät täysin surkimuksina. Ja silti suurin osa on pärjännyt eikä maailma ole romahtanut. Ja niin pärjäät sinäkin. Näillä ankeuttajilla itsellään on itsetunnon kanssa ongelmia, he vaan projisoivat omia pettymyksiään ja mokiaan nuoriin.

Vierailija
176/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin woket ymmärtää, ettei heillä kertakaikkiaan ole kohtaamistaitoja? Ne nimenomaan puuttuvat, ja siksi elämä on niin mahdotonta umpikujaa. Kohtaamistaitoja tarvitaan esimerkiksi jotta metsät pelastetaan.

Mitkä ovat sinun taitosi woken kohtaamiseen?

MInä, kuule mä haluaisin jutella yhestä asiasta. Woke, haista vttu!

Vierailija
177/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikenlainen vihapuhe on kiellettyä, mutta silti jopa media ja toimittajat jatkuvasti vihapuhuvat työttömiä kohtaan.

Miksi työttömät, eli liki parisataatuhatta suomalaista voivat olla jatkuvan herjaamisen ja parjaamisen kohteena?

He eivät edes ole mikään yhtenäinen ryhmä, mutta heidät puheissa niputetaan sellaiseksi.

Eikö tällainen ihmisryhmän kohtelu ole nimenomaan sitä vihapuhetta?

Vierailija
178/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoita asioita, sitä juuri woke tekee. Täällä ei puhuta ikävään sävyyn kuin ideologiasta nimeltä woke. 

Vain woke--pride-interseksuaaliinen yhteisö saa kasvattaa wokea. 

Vierailija
179/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetti itse Turkan koulun kesken kun oli niin lumihiutale. 

Jos sieltä selvisi hengissä ja vielä jatkoi työtä näyttelijänä, ei ole lumihiutale.

Vierailija
180/198 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pumpulissa kasvaneet lapset/nuoret kokevat kovan kohtalon, kun he kohtaavat todellisen maailman, jonka pahuus lyö heidät jossain vaiheessa polvilleen.

No minut ainakin pahuus löi polvilleen jo hyvin nuorena. Ei minuakaan kasvatettu pumpulissa, mutta en silti olisi uskonut kohtaavani niin ilkeitä ja pahoja ihmisiä. Luulin ihmisistä liian hyvää ja mietin, että jos en loukkaa muita niin muutkin kohtelevat minua hyvin. Kaikki menikin toisin. Näin en tiedä kumpi on pahempaa. Se, että ihmiset ottavat vähän liikaakin jo huomioon vai se, että kaikkien pitäisi kestää niin paljon. Maailma on kova paikka, mutta minusta kenenkään tehtävä ei ole silti  kestää ikäviä juttuja. Esim kiusaamista ei voiteta sillä jos kiusatun pitää vaan kestää. Toisaalta ymmärrän, että tarkoitat eri asiaa viestissäni. Silti itsensä karaisu yms ei useinkaan tuo mitään hyvää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän