Miksei tämä huone kelpaa vanhukselle? Ei opiskelijoiden soluhuoneet sen kummoisempia ole
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Sinä laista jankuttava, millä rahalla ne vanhuksista huolehtivat sitten elävät?
Se on heidän oma ongelmansa. Niin se on muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ei vietä niissä kopperoissaan lopun ikäänsä.
Opiskelijat viettävät niissä kopperoissaan paljon pidemmän aikaa kuin nuo vanhukset laitoshoidossa. Kai ymmärrät, että monilla niillä vanhuksilla loppuelämä lasketaan kuukausissa? Ympärivuorokauriseen hoivaan siirretty vanhus, joka ei enää pärjää kotonaan, ei asu siellä esim 5 vuotta.
Eivätkö ihmiset enää nykyään ymmärrä, että elämä ei jatku ikuisesti? Moni on hämmästyttävän vieraantunut vanhuudesta ja kuolemasta.
Haista huilu. Isäni asui laitoshoidossa 7 vuotta, mummini 12 vuotta.
Toivottavasti saat itse viettää viimeiset vuotesi komerossa.
Miksi mun pitäisi asua jossain komerossa? Kuka s
Et sinä ole sen enempää etuoikeutettu kuin muutkaan. Koppero on kohtalosi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija on nuori ja terve ja liikkuu ulkona ystäviä yapaamassa. Hoitopaikan vanhus on sänkynsä vankina. Yhteiskuntaan pitäisi säätää laki, että keskenkasvuiset kakarat pitäkööt turpansa kiinni ja kuunnelkoon vanhempia ihmisiä, jotka tietää asioita jotakin ja tuottaa tähän yhteiskuntaan jotakin, toisin kuin opinnoissaan kiinni olevat.
Oletko miettinyt mitä opiskelijat tuottavat ollessaan opiskelijaelämässä?
- Opiskelupalveluita pyörittää melkoinen määrä ihmisiä hallinnollisista asioista opiskelijarekistereihin ja muihin
- Kelassa olisi aika hiljaista ilman opiskelijoita
- Opiskelijaterveydenhuolto
- Opiskelijaruokalat ja -kahvilat: ne ei pyörisi ilman opiskelijoita
- Sitten ne kaikki palkattomat tai polkuhinnalla teetetyt työt opiskelijoilla (kuten media-alan ja sh-opiskelijat). Kuinkahan monta työtuntia sitä tehdään tuottavaa työtä ta:n piikkiin?
Joten faktat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat viettävät niissä kopperoissaan paljon pidemmän aikaa kuin nuo vanhukset laitoshoidossa. Kai ymmärrät, että monilla niillä vanhuksilla loppuelämä lasketaan kuukausissa? Ympärivuorokauriseen hoivaan siirretty vanhus, joka ei enää pärjää kotonaan, ei asu siellä esim 5 vuotta.
Eivätkö ihmiset enää nykyään ymmärrä, että elämä ei jatku ikuisesti? Moni on hämmästyttävän vieraantunut vanhuudesta ja kuolemasta.
Ei asuntoa varten mitään 6 tonnin eläkettä tarvi. Hoitoa tuskin tulee edes saamaan siinä vaiheessa joten se pärjääminen on järjestettävä jotenkin muuten. Hankittava kotiin apuvälineitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa tämä lasten olettaminen hoitajiksi. Omassa tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka tapaavat aikuisia lapsiaan noin kerran vuodessa. Tuskin nuo lapset ryhtyvät huolehtimaan vanhemmastaan myöhemminkään. Ei kaikilla ole lämpimiä perhesuhteita. Ei minkään ikäisenä.
Siihen voi itse vaikuttaa.
Lapsissa on meidän vanhuuden turva, ei missään muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija on nuori ja terve ja liikkuu ulkona ystäviä yapaamassa. Hoitopaikan vanhus on sänkynsä vankina. Yhteiskuntaan pitäisi säätää laki, että keskenkasvuiset kakarat pitäkööt turpansa kiinni ja kuunnelkoon vanhempia ihmisiä, jotka tietää asioita jotakin ja tuottaa tähän yhteiskuntaan jotakin, toisin kuin opinnoissaan kiinni olevat.
- Opiskelupalveluita pyörittää melkoinen määrä ihmisiä hallinnollisista asioista opiskelijarekistereihin ja muihin
- Sitten ne kaikki palkattomat tai polkuhinnalla teetetyt työt opiskelijoilla (kuten media-alan ja sh-opiskelijat). Kuinkahan monta työtun
Nuo melkein kaikki luettelemasi ovat vain kuluja, eivät tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 174: "Ei kuulosta siltä, että olisit lapsesi kasvattanut kunnolla, jos siivousfirmojen tuntitaksoja mietit vanhuuden varalle 🤣🤣🤣"
No se on sun mielipiteesi. Mutta voihan ajatella asian niinkin, että jos aikoo ilmaiseksi teettää kaiken siivouksen omilla työssäkäyvillä lapsillaan, niillä lapsillakin se siivousurakka on vähän helpompi.
Luotan siihen, että jälkikasvun ihan vapaaehtoisesti siivoaa kotini kun en siihen itse enää kykene. Ja luotan siihen että ilolla tekevät sen. Ja tuovat minulle kotiruokaa omien perheidensä kattiloista ja padoista. Ja rullatuoliani työntävät ja lentomatkoille etelään ottavat mukaansa.
Meillä on tämä nääs suvussa verissä. Pidetään hyvää huolta toisistamme, iästä ja kunnosta riippumatta.
Sulla on kyllä harhaiset kuvitelmat.
Ylipäätään on epätervettä kuvitella omistavansa lapsensa noin ja pitävänsä heitä palvelijoina. Se on itsekästä.
Itse olen sanonut omalle lapselleni, että haluan hänen elävän vapaasti omaa elämäänsä ja ettei hänen tarvitse hoitaa minua. En halua sitä huolehtimisen stressiä hänelle, mikä minulla on vanhemmistani ollut. Edunvalvontavaltuutuksen olen tehnyt, se on iso työ, jos hän hoitaa taloudelliset asiani, kun en enää itse kykene. Se on myös hänen oma etunsa perijänä, ettei asioihini sotketa julkista edunvalvojaa.
Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että vanhuksia ylihoidetaan ja pidetään keinotekoisesti hengissä liian pitkään. Ennenvanhaan kuoltiin nuorempina ja hyväkuntoisempina. Aion tehdä hoitotahdon, että jos minulla on muistisairaus ja saan infektion, kuten keuhkokuumeen, niin sitä tulehdusta ei saa alkaa hoitaa. Nykyään hoidetaan jopa liikuntakyvyttömällä muistisairaalla vanhuksella. Usein olen miettinyt läheisestä, että sitä vikaa antibioottikuuria ei olisi enää pitänyt sairaalassa antaa, elämä ei enää ollut ihmisarvoista.
Kannattaa tehdä 7 lasta, niin on joka päivä viikossa yksi lapsi, joka hoitaa ja huolehtii sitten kun on vanhus. Niin hoitotaakka ei tule liian suureksi yhdelle muksulle.
Tämä on varautumista vanhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä kuinka kauan vanhus elää hoivakodissa, keskimäärin , Ellen väärin muista, 2-3 vuotta. Omani eli yli 10 vuotta.
Ennen joo. Nykyään ei. Nykyään hoivakotiin ei enää pääse muuta kuin suunnilleen saanaan saattohoitoa. Sote-palveluiden tilanne on huomattavasti muuttunut raha- ja henkilöstöpulan ja toisaalta myös suuren vanhusten ikäluokan takia
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten asumisoloja ei pitäisi tehdä rahankiilto silmissä. Ikkuna ja wc/ suihku pitää olla jokaisessa huoneessa.
Jos ihminen on niin huonossa kunnossa ettei pysty itsestään huolehtimaan, on vuodeosasto ainoa oikea paikka.
Ei noita vuodeosastoja enää juurikaan ole. Mahtaako olla missään? Monessa kaupungissa ne on muutettu hoitokodeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä 7 lasta, niin on joka päivä viikossa yksi lapsi, joka hoitaa ja huolehtii sitten kun on vanhus. Niin hoitotaakka ei tule liian suureksi yhdelle muksulle.
Sitten voi olla vanhuuspäivinä vaikka vielä omien lapsien (7 kpl) lisäksi 10-15 kpl lapsenlapsia, voimakkaita teiniä tai nuoria aikuisia, jotka auttavat sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaille vanhuksille tarkoitetut paikat ovat sellaisia, joissa jokaisella on oma huone nukkumista varten. Päivät he viettävät hoitopaikan yhteisissä oleskelutiloissa, joissa ruokaillaan ja on muuta toimintaa. Yöksi heidät autetaan takaisin omiin tiloihinsa nukkumaan.
Ei ollut yksityisessä vanhainkodissa mitään viriketoimintaa. Ei yhtikäs mitään. Vanhuksia ei autettu yhteisiin tiloihin. Osastolla ei näkynyt edes hoitajia tai henkilökuntaa yleensä kun kävin siellä.
Helsingin kaupungin seniorikeskuksissa on paljon tapahtumia, konsertteja, viriketoimintaa. Siinä mielessä seniorikeskukset ovat ehkä laadukkaampaa hoitoa kuin yksityisellä.
Näitä tapahtumia kuitenkin tarjoillaan hieman pakonomaisesti. Täysille desibeleille säädetyistä kaiuttimista tulee aika ajoin kuulutuksia. "NYT KAIKKI BINGOON" tmv. Ollaan sujuvasti unohdettu, että muistisairaille liika virikkeellisyys saa nämä vielä enemmän sekaisin ja hämilleen. Lisäksi toivoisi välillä hieman "seesteisempää" tunnelmaa. Kuulutukset on säädetty niin kovaäänisiksi, ettei niitä oikein pääse mihinkään pakoonkaan.
Miettiköön jokainen tykönään, haluaako tosiaan viimeiset elinpäivänsä viettää pakonomaisen virikkeellisyyden parissa, jota ei voi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on yksilöllistä kuinka kauan vanhus elää hoivakodissa, keskimäärin , Ellen väärin muista, 2-3 vuotta. Omani eli yli 10 vuotta.
Ennen joo. Nykyään ei. Nykyään hoivakotiin ei enää pääse m
Saattohoito on nykyisin kotona. Kotiin kuollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sitten ne kaikki palkattomat tai polkuhinnalla teetetyt työt opiskelijoilla (kuten me
Miten oli?
Opiskelijat tuottavat valtavan säästön noilla ilmaistöillään ja tekevät tuottoa työnantajille. Lisäksi opiskelijoille mikään ei ole ilmaista, ei edes terveydenhuolto. Tähän päälle noi kaikki opiskelijoihin liittyvät tuottaa palkkatöitä ihmisille. Kelan virkailijat tekevät töitä siellä kelassa pyörittäessään tukisirkusta. Opiskelijaravintolat eivät ole opiskelijoille ilmaisia, ja nekin on työpaikkoja ravintola-alan ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei laitoshoitoon edes pääse. Kunnat ovat lopettaneet omat vanhainkotinsa ja tilalle on tullut kansainvälisten sijoitusyhtuöiden ylläpitämät hoitokodit. Nykyään vanhukset ovat sekaisin kodeissaan ja pitkään.
-ohis
Kunnan vanhainkodissa on enemmän viriketoimintaa ja paremmat olot kuin yksityisissä palveluseteli jättiketjujen vanhainkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaille vanhuksille tarkoitetut paikat ovat sellaisia, joissa jokaisella on oma huone nukkumista varten. Päivät he viettävät hoitopaikan yhteisissä oleskelutiloissa, joissa ruokaillaan ja on muuta toimintaa. Yöksi heidät autetaan takaisin omiin tiloihinsa nukkumaan.
Ei ollut omaa huonetta. Huoneessa oli 2 vanhusta. Toisella tutullani oli 3 vanhusta, joista yksi teki kuolemaa kun vanhus vietiin sinne. Kuoli sitten aika pian, ja heti tilalle tuli toinen.
Tää oli ihan normaalia ennen niissä perinteisissä vanhainkodeissa. Huoneessa oli 2-3 (oma kokemus, voi olla että muualla oli enemmänkin) ja vessat käytävillä, muutama joka osastolla. Aamutoimilla liikkuvat haettiin ja ohjattiin vessaan, pukeminen ja ruokasaliin syömään. Sitten seuraava, jne. Illalla päinvastoin. Nykyisten hygienia vaatimusten mukaan kuulostaa nyt hurjalta. Osa toki hoidettiin ihan vuoteessa.
Vanhukset kuljeskeli pitkin osastoa ja kyllä myös huonekaverin kaappeja penkoivat ja söivät suklaat. Sen valvominen oli vaikeampaa mitä nykyään, kun ovat omissa huoneissaan.
Tuetussa (ja tehostetussa) palveluasumisessa asiakas maksaa vuokraa ja palveluista erikseen. On oma huone ja omat vessat ja kylpyhuoneet nykyisten vaatimusten mukaan. Oven saa kyllä lukkoon jos asiakas niin haluaa. Siis saavat itse oman turvalliseen takia pyynnöstä pitää ovea lukossa. Ei niin päin, että kuljeskeleva vanhus lukittaisiin huoneeseen.
Ihan jutun tapausta kommentoimatta on kuin pakko sanoa, että olen välillä miettinyt, että kumpi todella on vanhukselle se parempi tapa olla. Tai lähinnä, että harmi, kun huoneen jakamisen vaihtoehtoa ei ole. Vanhus on nykyään todella yksin, varsinkin vuoteessa olevat. Omassa huoneessa oven takana. Hoitaja käy kierron aikana kuivittamassa, mutta muuten makaavat yksin. Vessa ja suihkutila toimii varastona, tai on vaan hukkaneliönä. Osa toki tätä toivoo, eikä siinä mitään, mutta olisi kai vielä niitäkin jotka makoilisivat mieluummin niin, että huoneessa tapahtuisi edes joskus jotain muuta kuin radion ääni? Yksityisyyttä hoitotoimien ajaksi saisi sillä sermillä.
Voisi verrata vanhanaikaisiin synnäreihin, kun huoneessa oli monta ja omia vessoja ei ollut. Osa ei viihtynyt yhtään, mutta osa ystävystyi huonekaverin kanssa ja tykkäsi, kun oli seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään olettaa että joku hoitaa ja huolehtii? Kyllä asiat kannattaa järjestää siten että sitä hoitoa ja huolenpitoa vaatii mahdollisimman vähän ja että ne välttämättömimmän voi ostaa omaan kotiin.
Tuo on aika hyvä kun on haitariovi. Mä oon nähnyt isoja huoneita, jotka on tehty vanhoihin kouluihin ja joissa on laattalattiat, ja vanhukset makaa lavitsoilla samoissa huoneissa ilman sermejä. Ja aina joku kuolee välillä ja on lakana päällä.