Äitini, nyt jo edesmennyt, kuumensi joskus hellan levyllä edelliseltä ruualta jääneitä keitettyjä perunoita
Muistui mieleen tuommoinenkin. Ne oli kyllä ihan hyviä. Käänteli niitä aina välillä.
Kommentit (49)
Paistettuja perunoita. Mitä ihmeellistä?
Mitä? Eikö ihminen kuole, jos syö uudelleenlämmitettyä ruokaa?
Välillä muistuu kaikenlaista. Mukavaahan se on.
Meidän isi kuumensi hellan levyllä lenkkimakkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin paljaalla levyllä
Paljaalla joo.ap
Kerran näin, kun yksi ihminen kuumensi puuroa hellalla.
Isoäiti teki tuota ouuhellan reunalla. Oli kuoriperunoita siinä lämpimällä levyllä, ja vieressä usein peltikipossa lihapullakastiketta tai läskisoosia. Hyviä olivat.
Äitini, nyt jo edesmennyt kuumensi joskus teevettä hellalla. Muistui mieleen tuommoinenkin.
Olitteko te niin köyhiä, ettei teillä ollut varaa paistinpannuun?
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti teki tuota ouuhellan reunalla. Oli kuoriperunoita siinä lämpimällä levyllä, ja vieressä usein peltikipossa lihapullakastiketta tai läskisoosia. Hyviä olivat.
Meidän isoisoisoisoäiti teki tuota nuotiolla. Hyviä olivat.
Me sytytimme nuorena röökit hellalta.
Ouuhellalla monesti ja nuotiolla. Siihen aikaan ei ollut sähköjä vielä keksittykään. Se oli joskus muistaakseni 1200- luvulla toisella mantereella. Suomessa ei silloin ollut perunoita. Muistan sen kuin eilisen päivän.
Isä laittoi noin joskus paahtoleipää. Olin jotain 10 ja mietin että siitä tulee hitonmoinen siivottava ja lisäaromia leipään. Mutta se paahtis on sentään aika siisti lämmiettävä verrattuna perunaan.
Kyllä mekin pentuna puuhellan levyllä paistoimme ohuita peruna siivuja,siihen vähän sitten suolaa,esiaste sipseistä.
Me laitettiin nuotion hiillokseen perunoita ja nauriita kypsymään. Olivat hyviä.
Me kanssa tehtiin niin ,välillä äiti kielsi kun joutui levyjä puhdistamaan ,kun niihin siihen jäi tietenkin palanutta perunaa kiinni.
Mun vanhemmat lämmitti ne paistinpannulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat lämmitti ne paistinpannulla.
Kyllä isoäitikin pannuperunoita teki, ne paloiteltiin ja ruskistettiin valurautapannulla voissa sipulin ja makkarapalojen kanssa rapeiksi. Oli eri ruokalaji kuin nuo hellan levyllä lämmitetyt.
Tuskin paljaalla levyllä