Työttömyyskorvaus lopetetaan ja tilalle tarjotaan toimeentulotukea köyhimmille
Tämä lisää työllisyyttä hallituksen mielestä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010429708.html?utm_medium=promobox…
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riittää työtä kaikille, kun tekee vaan eikä ulise, mikä näyttää olevan monen nykynuoren tapa. Pitää olla sitä ja tätä ja just koulutusta vastaavaa työtä.
Riittäisi, jos työnantajat eivät nirsoilisi. Kaltaistani kuusikymppistä akateemista akkaa ei ole päästetty siivoamaan, hampurilaisia paistamaan, puhelinhaastattelijaksi...
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan. Hallitus saa vain haaveilla. Eu on huomauttanut Suomea useasti tukien liian pienistä tasoista. Ei lapasen hallitus voi Eu: n ylitse kävellä. Antaa heidän haaveilla. Lisäksi, vuonna 2027 maassamme on uusi hallitus, joka peruu lapasen hallituksen tekemät heikennykset.
Ei EU pysty tällaisissa asioissa jäsenmaita määräämään. Muissa maissa on nytkin pienemmät/kokonaan puuttuvat tuet kuin Suomessa, eikä EU sille asialle mitään tee. Suomella on poikkeuslupa moneen asiaan, jossa EU on määrännyt toisin. Ei EU:lla ole puoliakaan siitä vallasta, mitä sinä kuvittelet sillä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no onhan se vähän naurettavaa, että työmarkkinatuella voi olla 10 tai 20 vuotta "työtä etsimässä". Ei henkilön pitäisi olla työmarkkinatuella, jos työnteko ei kiinnosta. Kymmenessä vuodessa olisi kyllä jotain ihan varmasti löytynyt, jos olisi oikeasti yrittänyt.
Ei toimeentulotukeakaan ole tarkoitettu pääasialliseksi toimeentulon lähteeksi vaan avuksi muutoksissa. Kuinka kauan siinä menee, että väki tajuaa olevansa velvoitettu tekemään työtä oman toimeentulonsa eteen?
Miksi jonkun toisen pitäisi maksaa oma elämänsä ja vielä jonkun toisenkin? Ihme asenne.
Olen kyllä itse työssäkäyvä. Olen myös kiitollinen niille työttömille kun jos he kaikki olisivat töissä niin luultavasti minulle itselleni ei riittäisi töitä. En kyllä kadehti heitä yhtään, tulen varmasti pa
Voin kertoa että todellakin tulet paremmin toimeen. Sinulla on vähemmän stressiä siitä, mitä ruokaa uskaltaa ostaa kaupasta, ja miten isoja laskuja tippuu postilaatikosta. Itse en viitsinyt edes jäätelöä ostaa tänään kun katsoin hintoja. Ja joo, tulee sitä toimeen ilmankin, tiedän. Mutta tosiaan kaikki pitää laskea tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riittää työtä kaikille, kun tekee vaan eikä ulise, mikä näyttää olevan monen nykynuoren tapa. Pitää olla sitä ja tätä ja just koulutusta vastaavaa työtä.
Riittäisi, jos työnantajat eivät nirsoilisi. Kaltaistani kuusikymppistä akateemista akkaa ei ole päästetty siivoamaan, hampurilaisia paistamaan, puhelinhaastattelijaksi...
Hesburgerinkin omistaja julkisuudessa itki työvoimapulaansa, mutta ei se sitä tarkoita, että töihin kuka tahansa otettaisiin. Ilmeisesti pitää olla nuori ja nätti. Plussaa, jos työkokemusta ei juuri velä ole, eli et luultavasti tiedä työelämälainsäädännöstä mitään etkä ole oppinut turvautumaan ammattiliiton apuun.
Olisi suotavaa että eduskunta kertoisi 300 000 työttömälle joilta poistuu työttömyyskorvaus että mikä tämän tarkoitus on. Kun töitä nyt vaan ei riitä kaikille etenkään kun joka vuosi otetaan suomeen 70 000 uutta suomalaista.
Great reset, 2030 et omista mitään ja olet onnellinen. Tästä on ihmiset koittanut vuosia teitä varoittaa, mutta ette kuuntele
Marin ja Saarikko kuuluvat nuorten huippujohtajien globaaliin verkostoon, joka tukee talousjärjestelmän nollausta professori: Sidonnaisuus olisi ollut syytä ilmoittaa
Miksiköhän Forbes on poistanut sivuiltaan tuon alkuperäisen "et omista mitään" -artikkelin? Noh, nettiarkiston puolella vielä luettavissa (archive.today tosin näyttää 404 tämän artikkelin kohdalla...)
Welcome To 2030: I Own Nothing, Have No Privacy And Life Has Never Been Better
Welcome to the year 2030. Welcome to my city or should I say, our city. I dont own anything. I dont own a car. I dont own a house. I dont own any appliances or any clothes.
https://web.archive.org/web/20161115094054/https://www.forbes.com/sites…
Vierailija kirjoitti:
Onneksi jätin lapset tekemättä. N47
Sama täällä. Olen 1970- ja 1980-lukujen lapsi ja nuori. Silloin oli tässä maassa moni asia erinomaisella tolalla. Maaseudullakin olivat hyvät peruspalvelut (mm. koulu, ruokakauppoja, kirjasto, posti jne.). 1990-luvulta lähtien on alettu koko ajan nipistää jostakin. Digitalisaatio alkoi jyllätä maassamme noin vuoden 2008 paikkeilla. Sen jälkeen ei ole ollut talouskasvua. Hmmm, miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat luupin alle - jos tekee huonoja päätöksiä palkasta leikataan 40% Jos jatkaa toilailujaan putoaa toimeentulotuelle. Jos ei ole siihen oikeutettu, käyttää säästönsä ensin ja myy omaisuuttaan.
Pois vaan kaikki sopeutumiseläkkeet heiltä. Kyllä hekin pystyvät putoamaan pelkästään toimeentulotuen varaan ja myymään omaisuutensa, jos me muutkin työssäkäyvät siihen pystytään kun työt lähtee alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturva on työvoimaperustainen. Terve ihminen ei pääse toimeentulotuelle muuta kuin siltä osin, mitä muut tulot jäävät liian pieniksi Kelan räkninkien mukaan. Siinähän katoaisi kaikki työkkärin perusteet vääntää, pakottaa tai rangaista työnhakuasioissa. Ihminen on joko töissä tai työtön ja saa vähintään työmarkkinatukea. Eikä ketään voi jättää ilman rahaa. Olisi hyvä olla lietsomatta turhaa pelkoa.
Työmarkkinatuki on 590 euroa kuussa. Muodollisuus.
Mitäs sitten teet sen vastineeksi. Makaat sohvala ja syljeskelet kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan. Hallitus saa vain haaveilla. Eu on huomauttanut Suomea useasti tukien liian pienistä tasoista. Ei lapasen hallitus voi Eu: n ylitse kävellä. Antaa heidän haaveilla. Lisäksi, vuonna 2027 maassamme on uusi hallitus, joka peruu lapasen hallituksen tekemät heikennykset.
Ei EU pysty tällaisissa asioissa jäsenmaita määräämään. Muissa maissa on nytkin pienemmät/kokonaan puuttuvat tuet kuin Suomessa, eikä EU sille asialle mitään tee. Suomella on poikkeuslupa moneen asiaan, jossa EU on määrännyt toisin. Ei EU:lla ole puoliakaan siitä vallasta, mitä sinä kuvittelet sillä olevan.
Monelle on syntynyt eu:sta sellainen mielikuva että sitä pitää totella kun sen määräyksiin tukeudutaan aina kansaa alistettaessa. Esim kansainväliset sopimukset estää kelaturistien estämisen. Tässä sen hyvin näkee että pelkkää valehtelua kaikki.
Tuo johtaa siihen, että loputkin ihmiset siirtävät kirjat eri osoitteisiin ja eroavat, jos ovat naimisissa, ja yhteiskunta makselee sitten osan ellei koko vuokran jonkin ensisijaisen tuen päälle, kun toinen ei enää elätä. Ja ne, jotka eivät ole vielä naimisissa tai asu yhdessä päätyvät pitämään kaksi eri ruokakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi jätin lapset tekemättä. N47
Sama täällä. Olen 1970- ja 1980-lukujen lapsi ja nuori. Silloin oli tässä maassa moni asia erinomaisella tolalla. Maaseudullakin olivat hyvät peruspalvelut (mm. koulu, ruokakauppoja, kirjasto, posti jne.). 1990-luvulta lähtien on alettu koko ajan nipistää jostakin. Digitalisaatio alkoi jyllätä maassamme noin vuoden 2008 paikkeilla. Sen jälkeen ei ole ollut talouskasvua. Hmmm, miksiköhän?
Kyllä kasvua on ollut se vaan osataan nykyään kanavoida paremmin rikkaimman 1% pankkitileille. Yritystuistakaan ei leikata. Köyhyys on liiketoimintamalli.
Ihmettelen tätä suojaosan poiston tarkoitusta. Onko sen tarkoituksena, että osa-aikatyötä tarjotaan jatkossa vain opiskelijoille?
Olen tehnyt 3 vuotta osa-aikaisena (täydet tunnit sesonkina, muutoin 3 - 4 pvää/vko 5 - 6 h tuntia töitä tässäkin ketjussa jo mainitulle valtion firmalle (ja sesonkina olen tehnyt täydet tunnit 8h/pvä, ma-pe), joka osa-aikaistaa omia työntekijöitään.
Laskeskelin, mitä minulle jää käteen seuraavassa kuussa, kun suojaosan poisto vaikuttaa peruspäivärahaan. Tunteja minulle on seuraavan kuukauden aikana tiedossa n. 70 h, tuntipalkka työssä on noin 12 €. Tämän kuun lopussa maksettava palkka ja ensi kuun puolen välin palkka vaikuttavat työttömyyskorvauksen määrään seuraavasti:
70 x 12 = 840 € (palkkatulo)
Peruspäiväraha ilman veroja ja palkasta tehtyjä vähennyksiä: 744 €
Hallituksen poistettua suojaosan peruspäivärahasta jää käteen ensi kuussa: (744 - (840 x 0,5 )) x 0,8 = 259,2 €.
Peruspäivärahasta menee 20 % veroa, siitä siis kerroin 0,8.
Eli näillä näkymin hyödyn 70 h tunnin työnteosta fyysisesti raskaalla alalla hieman vähemmän kuin 360 € (koska Kela vähentää palkan verottomana Tyel-maksuineen). Siitä 360 € maksat sitten bussikortin (50 €) päästäksesi töihin. Eli 70 h/kk osa-aikatyö hyödyttää "työtöntä" vajaan 290 € verran.
Tekisitkö itse 70 tuntia fyysisesti raskasta pskahommaa 70 tunnin edestä, jos saisit siitä ilosta alle 300 €/kk käteen? Vai jäisitkö suosiolla kotiin?
Kuntouttavassa (9€/pvä) saat pienemmillä tunneilla ja kivemmassa työssä 160 € kuussa ja toimeentulotuen siihen päälle. Jos on mahdollista jättäytyä toimeentulotuelle, se kannattaa jokaisen osa-aikaisen nyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Sain tänään kahdeksan kuukauden sisällä 120. "kiitos, mutta ei kiitos" -päätöksen. Hakijoita on aina minimissään vähintään 20, joskus jopa satoja. Olen korkeakouluettu ihminen, mutta ikää (52 v.) on ilmeisesti liikaa, koska en yleensä pääse tämän pidemmälle.
Minä puolestani olen kokeillut jo lukuisia kertoja sitä firmoihin menoa ja itsensä esittelyä, mutta se ei ole johtanut mihinkään. Yhdessäkin firmassa näytti henkilöstöpäällikkö hyvin väsyneeltä, kun ilmestyin tämän työhuoneeseen.
En ole Nasalla töissä, mutta jos rahaa on käytettävissä niin eikö talous nouse? Jos rahaa ei ole käytettävissä niin eikö talous sakkaa? Parturoidaan puut ja otetaan siitä pieni siivu jokaiselle hmm pieni lainaus... Artsi Satonen-Grillillä on huonot eväät sanon minä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajien nirsoilu kertoo siitä ettei mitään työvoimapulaa ole ja että työvoimalupien myöntö on sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo johtaa siihen, että loputkin ihmiset siirtävät kirjat eri osoitteisiin ja eroavat, jos ovat naimisissa, ja yhteiskunta makselee sitten osan ellei koko vuokran jonkin ensisijaisen tuen päälle, kun toinen ei enää elätä. Ja ne, jotka eivät ole vielä naimisissa tai asu yhdessä päätyvät pitämään kaksi eri ruokakuntaa.
Uskon, että tässä maassa tulisi tarjolle huomattava määrä vuokra-asuntoja, jos elatusvelvollisuutta tarkasteltaisiin uudestaan. Pätkä-, silppu-, osa-aika- ja työttömyyskierteessä eivät todellakaan lyö hynttyitä yhteen, kun toisen tulot vaikuttavat asumistukeen ja toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa! Eikös tämä ole kevytversio kansalaispalkasta? Eli yritetään yhdistää tukia ja vähentää byrokratiaa.
Kokoomusta pitää osata lukea. Kannustus, keventäminen, rakenteellinen uudistus jne ovat synonyymejä leikkaamisella, eivätkä suinkaan kehitykselle. Paperilla ja yhden vuoden periodissa näyttää hyvältä ja lasku tulee sitten perässä. Tällä kertaa on kyseessä puhdas etujen leikkaus.
Korvaus ei ole etu. Vai oletko saanut vakuutusyhtiöstä vahingosta etua. Etu sana on poliitikkojen keksimä latautunut sana korvauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän naurettavaa, että työmarkkinatuella voi olla 20 tai 40 vuotta "työtä etsimässä". Ei henkilön pitäisi olla työmarkkinatuella, jos työnteko ei kiinnosta. Kymmenessä vuodessa olisi kyllä jotain ihan varmasti löytynyt, jos olisi oikeasti yrittänyt.
Nykyisillä viisikymppisillä työttömillä on 20 vuotta eläkeikään. He eivät tule rekryprosesseissa valituiksi. Eli, kyllä, jotkut joutuvat etsimään todella töitä 20 vuotta ja he eivät töitä saa. Ikärasismi.
Olen viisikymppinen. Minulla on kymmenen viime vuoden aikana ollut parikymmentä työsuhdetta, joista osa vakinaisiakin. Työttömyyttä samana aikana yhteensä muutama kuukausi. Kyllä töitä löytää, jos osaaminen ja asenne ovat kunnossa.
Mikä al
Enimmäkseen julkishallinnon asiantuntijatöitä. Tosin määräaikaisia hommia löytynee alalta kuin alalta.
Irtisanomissuojaa heikennetään.