Lupa olla tyttö -kirja kertoo ahdistelevien suomalaismiesten maailmasta, jossa jokaista tyttöä haukutaan ja kouritaan
Naapurin äijä kävi kerran käsiksi, kun pyysin häntä hakemaan minulle tupakkaa. Olin 14-vuotias.
Festareilla tuntematon aikuinen mies kävi takaapäin kiinni. Olin 15-vuotias.
Mies lähti pyörällä perääni, kun olin lenkillä yläasteikäisenä. Olin 14-vuotias.
Junassa edessäni ollut mies laski käden reidelleni. Oli pakko vaihtaa paikkaa. Olin 20-vuotias.
Puolituttu yli 20-vuotias mies alkoi iskeä ihan tosissaan. Olin 13-vuotias.
Tuntematon mies kouraisi rintaani kulkiessaan ohitseni baarissa. Olin 18-vuotias.
Tuntematon mies tuli luokseni ja yritti työntää sormensa hameeni alta pim@@aan. Olin 37-vuotias. Edes ikä ei siis ikävä kyllä ole muuttanut tilannetta.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole suomimies kaukana venäläisestä miehestä, samat itägeenit kummallakin...
Joka kolmas nainen Suomessa on kokenut parisuhteessa fyysista vakivaltaa, fyysisen vakivallan uhkaa tai seksuaalivakivaltaa. Euroopan unionin perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan Suomi on EU:n toiseksi turvattomin maa naisille.99 prosenttia suomalaisista miehistä on kokenut syyllistämistä Euroopan unionin perusoikeusviraston kyselystä.
Varmaan samat prosentit koskee naisia ja lapsia ja yleensäkin ihmisiä. En usko että on olemassa ihmistä, joka ei ole kokenut syyllistämistä.
Itsensäpaljastelijat oli mun lapsuuteni riesa. (Olen 60-luvulla syntynyt.) Niitä oli koko ajan joka paikassa ihan älyttömästi. Siis keskellä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään naisilla on varmasti vieläkin hullumpaa, kun omien hullujen lisäksi on saatu vahvistuksia maista joissa koulutusjärjestelmää ja yhteiskuntaa ei ole rakennettu tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden perustalle ja lainsäädäntö rangaistuksineen on yhä edelleen samaa sosialistista ymmärrystä kuin 1980-luvulla.
No tuolta osin ei kyllä sympatiaa heru, kun naiset ovat olleet äänekkäimpiä nappisilmien puolustajia, niin nauttikoon nyt sitten niistä hedelmistä, mitä niiden "ihmisoikeuksien" puolesta metelöinti tuottaa.
Naapurin äijä kävi kerran käsiksi, kun pyysin häntä hakemaan minulle tupakkaa. Olin 14-vuotias.
- Yritit hyötyä ja saada tupakkaa alaikäisenä. Oma vikasi.
- Mitä 15v tekee festareilla?? Oma vikasi.
Mies lähti pyörällä perääni, kun olin lenkillä yläasteikäisenä. Olin 14-vuotias.
- Eikö miehet saa pyöräillä?
Junassa edessäni ollut mies laski käden reidelleni. Oli pakko vaihtaa paikkaa. Olin 20-vuotias.
- Olit täysi-ikäinen
- Se vasta kamalaa jos tuttu yrittää iskeä.
Tuntematon mies kouraisi rintaani kulkiessaan ohitseni baarissa. Olin 18-vuotias.
- Baariinkaan ei ole pakko mennä.
Tuntematon mies tuli luokseni ja yritti työntää sormensa hameeni alta pim@@aan. Olin 37-vuotias. Edes ikä ei siis ikävä kyllä ole muuttanut tilannetta.
- Olit aika vanha, eikö tuossa iässä kokemukset ole tervetulleita?
Nyt 20-luvulla trendannut joukkoahdistelut kun löyhä kaveriporukka sandaaleissa hengaa ostareilla ja lähestyy naisia.
Vierailija kirjoitti:
- Olit täysi-ikäinen
Olet oksettava trolli. Näkemiin.
Minua yritti 50v mies kun olin 12. Näytin lapselta enkä edes meikannut vielä. Setä olisi halunnut minulta jotain kivaa rahalla.
Kun täytin 15, niin aikuisten miesten ahdistelu vain lisääntyi. Miehet yrittivät tarjota rahaa seksistä tai omaa puhellinnumeroaan. Yksi ukko ei meinannut millään ymmärtää mitä tarkoittaa ei kiinnosta. Ja nämä miehet olivat siinä 30-50-vuotiaita.
Kun olin yli 25, niin kaikki ahdistelu rauhoittui lopullisesti.
Ei oo tarvittu ulkkareita omiin ahdistelluksi joutumiskokemuksiin, ihan suomipetterit olleet asialla joka kerta.
teot ovat nykyään kyllä muuttuneet paljon pahemmiksi, ei enää vain kourita tai tuijoteta, nyt röiskätääään ja mahdollisesti tapetaankin vielä
Transnainen kouri haarovälistä baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää samanlainen kirja pojista, kuinka moni heistä on kokenut väkivaltaa.
Yhyy yhyy. Pojat / miehet ovat siinäkin tapauksessa (myös) syyllisiä, joten miten se nyt asiaa muuttaa? Ja ylipäätään: jos intresseissäsi on sellainen kirja, niin ole hyvä ja kirjoita itse. Hittoako naisia yrität siihenkin velvoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä, että kukaan kokee tällaiselle kirjalle olevan tarvetta.
Koska tällainen kuitenkin on kirjoitettu, se lienee kirjoittajan ja kirjan tekemiseen osallistuneiden todellisuutta
1960-syntyneenä voin todeta, että aikalaiseni eivät tällaista ongelmaa tunnistaneet. Mutta kaikenlaista itsensäpaljastelua olen joutunut lapsena näkemään ja pakoon juoksemaan. Suuresti halveksin miehiä, jotka omaa fyysistä.ylivoimaansa osoittavat naisia ja lapsia ahdistelemalla. Hyvä, että asiasta puhutaan. Oman arvonsa tuntevat miehet ovat mukana keskustelussa ja ymmärtävät, että kaikki miehet eivät ole sovinisteja.
Hyvä, että kissa on pöydällä. Ongelmista pitää puhua rohkeasti.
Missä lienet asunut. 70- ja 80-luvun Porissa oli ihan tavallista että yläasteen pojat kouri rinnoista ja kokeili sormellakin sieltä. Kaikkeen piti tottua koska oli tyttö. 
Sama homma oli Kajaanissa 80-90-luvulla lapsena ja nuorena ollessa. Ja ihan joka paikassa senkin jälkeen. Vasta metoon jälkeen tähän on alettu kiinnittää huomiota, sitä ennen on pitänyt vain niellä kaikki kähmintä ja ahdistelu. Se oli niin luontaista, ettei edes ymmärtänyt silloin miten väärin se olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi naiset eivät koskaan ahdistele miehiä. Heh.
Sille voi perustaa oman ketjun. Tässä keskustellaan nyt ahdistelevista miehistä.
Turha perustaa, ketään ei koko aihe kiinnosta tippaakaan. Miehet kun ovat henkisesti vahvoja, niin heitä ei ahdistelu samalla tavalla haittaa ja naisia ei kiinnosta miesten kokemus elämästä.
Vierailija kirjoitti:
- Olit täysi-ikäinen
Huhhuh, jos olet ihan tosissasi noita vastailemassa, niin olet juuri sellainen kuvottava olio, joka ei edes tajua mistä aloituksessa on kyse ja miksi naiset/tytöt ei HALUA miesten huomiota tai kosketuksia.
Vain oma mies tai kumppani saa koskea ja vain joko oman ikäinen tai kun itse on täysikäinen. Lapsia ei saa ahdistella, etkä sinä tai kukaan mies saa koskea naiseen ellei hän ole siihen antanut lupaa.
Miten tämä voi olla niin vaikeaa ymmärtää? Oletko tyhmä ihminen vai esität vain sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi naiset eivät koskaan ahdistele miehiä. Heh.
Sille voi perustaa oman ketjun. Tässä keskustellaan nyt ahdistelevista miehistä.
Turha perustaa, ketään ei koko aihe kiinnosta tippaakaan. Miehet kun ovat henkisesti vahvoja, niin heitä ei ahdistelu samalla tavalla haittaa ja naisia ei kiinnosta miesten kokemus elämästä.
Miehet henkisesti vahvoja? 😂
Jos miehet olisivat henkisesti vahvoja, niin he pystyisivät pitämään himonsa kurissa.
Miehet eivät häiriinny ahdistelusta, koska he toivovat sitä ahdistamiltaan naisilta. Mutta jotta sinäkin ymmärtäisit miltä se ahdistelu naisesta tuntuu, niin kuvittele, että sinua heteromies, ahdistelee ja kourii joku 200 kiloinen vankilakundi ihan tositarkoituksella ja niin, että sinua pelottaa ja ällöttää suuresti. Se on se tunne mitä naiset kokee kun tuntematon mies ahdistelee.
Sama. Sanoi etten ole joutunut seksuaalirikoksen uhriksi, kunnes mietin tarkemmin. Olen kasvanut ympäristössä, jossa jopa opet saattoi kommentoida seksuaalisesti. Ja pientä kouraisua ei laskettu