Pitbull rotu koirassa ei ole ongelma, eikä mikään muukaan tällänen vahvempi rotu, mä kerron mikä on se ongelma oikeasti
Se ongelma on ihminen, kuka ottaa sen rodun itselleen. Ei tarvi olla kovinkaan fiksu, että tajuaa yhden asian:
Se rotu itsessään vetää kaheleita puoleensa. Siis ihmisiä. Kahelit luulee olevansa jotain mitä he eivät ole, tämän rodun kanssa.
Sen takia siitä kasvaa huono koira, koska kaheli ei osaa kasvattaa sitä, kaheli ei osaa edes kasvattaa itseään.
Kaikki Pitbull koirat on hyviä koiria ja myös aivan järjettömän hienoja ja lempeitä perhekoiria, kun tämän koiran ottaa oikeasti tasapainoinen ihminen itselleen. Olen todistanut tämän useasti.
Kommentit (214)
Ylempänä oli kommentti jossa sanottiin näin:
"Yleensä ongelmia ilmenee kun:
1. Otetaan vaativa koirarotu, jonka kasvatukseen omat luonteenominaisuudet eivät sovellu (ei löydy pitkäpinnaisuutta, rohkeutta, rauhallisuutta, johdonmukaisuutta tai luontaista auktoriteettia ottaa johtajuutta koiran silmissä ilman periksiantamista, huutamista tai väkivallankäyttöä)"
Kukapa meistä ei haluaisi olla pitkäpinnainen, rohkea ja luontainen auktoriteetti? Nämä keskustelut ovat täynnä omistajia jotka myöntävät pitbullin tms. olevan hyvin hankala koira joka ei kaikille sovellu, ja sitten samaan hengenvetoon kehuvat kuinka ovat itse osanneet kouluttaa pitbullinsa niin hyvin.
Jos pitbull tms. on niin vaativa koirarotu, jolle ei löydy nykymaailmasta järkevää tehtävää metsästyskoirana, palveluskoirana tms., niin miksi nämä maailman parhaat kouluttajat ovat sellaisen rodun ottaneet? Voidakseen päteä omilla kasvattajan ja kouluttajan taidoillaan? Vai miksi? Miksi jokin vähemmän haastava rotu ei kelpaa?
Vai onko pointtina nimenomaan se että pääsee pätemään haastavalla koiralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä verikoiria pitäisi olla kuin poliisilla. Pittbullit pannaan! Youtubessa kauhea määrä videoita pitbull hyökkäyksistä. On vaarallisia.
Hölmöin ajatus ikinä että pitbulleja pitäisi antaa poliisin käyttöön, eivät ne sovellu siihen.
Siinä on syynsä miksi yleisin poliisikoira on saksanpaimenkoira (ja muutkin rodut paimenkoiria). Saksanpaimenkoira on jalostettu paimentamaan lampaita, ajamaan karanneet yksilöt takaisin laumaan jne. vahingoittamatta niitä. Siksi saksanpaimenkoira on helppo kouluttaa myös ottamaan rikolliset kiinni tappamatta heitä.
Kyllä, mutta nykyään on myös todella häiriintyneitä sakuja häiriintyneillä ihmisillä. Vaarallisia koiria väärissä käsissä. Samoin kuin Malinoisit.
Kyllä tuollaisilla koirilla voi napsahtaa päässä vaikka miten olisi koulutettu. Yhdenkin koiravahdin naaman repivät Jenkeissä irti hyökätessään varoittamatta. Hän oli samaisia koiria hoitanut kerran aiemminkin ja olivat olleet kilttejä silloin.
Anteeksi vain, mutta huvitti tuo eräs omistaja, joka oli opettanut leukojen käyttöä koirilleen. Ihan kuin se auttaisi, jos koirat päättäisivät hyökätä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ne naiset jotka noita koiria harrastavat.. ihan oma kastinsa kaheliuutta. https://www.unz.com/article/killer-dogs-the-women-who-love-them/
Miten niin naiset? Miehilläkö nuo on ok vai? Vai eikö muka ole miesharrastajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maailmassa on monia upeita rotujs, miksi pitbull?
Tää on kysymys johon kukaan pitbullin omistaja ei koskaan vastaa. Aina puhutaan vain että ovat niin lutuisia perhekoiria.
Satojen rotujen joukossa on satavarmasti muitakin lutuisia perhekoiria. Itse olen sitä mieltä että pitbullit otetaan vain kahdesta syystä:
1. Voiman ja aggression ihailu ja pienikokoisuuden ja "heikkouden" halveksunta (tätä näkee hyvin selkeästi keskusteluissa, aina joku tulee valittamaan "räksyttävistä chihuista")
2. Jotta voitaisiin päteä muille kuinka hyvä kasvattaja olen ja minäpä se pärjään tämän kanssa kun oon itekin niin kova (eli taas tullaan voiman ihailuun)
En osaa sanoa kuin itseni puolesta, enkä ole omistanut pitbullia, vaan ilmeisesti helpompia rotuja, staffin ja kaksi bullterrieriä. Syynä näihin oli yksinkertaisesti se, että miellyttävät silmää ja sopivat sen hetkisiin elämäntilanteisiini loistavasti niin kooltaan kuin luonteeltaan. Kumpikaan ei ole iso rotu, joten koko tai voima ei ollut perusteena. Eikä hurja ulkonäkö. Eikä haastavuus.
Nämä koirat olivat loppujen lopuksi aika helppoja kouluttaa, kun tiesi ja tajusi niiden rajoitteet ja luonteen kompastuskivet. Paljon vaikeampia ovat olleet saksanpaimenkoirat, joita elämäni aikana ollut useampi, ja on nykyäänkin. Niiden kanssa olen kilpaillutkin, noiden bullien kanssa en. Seurakoiria ne olivat. Mutta tosiaan pitbullien omistamisella voi toki olla eri tarkoitusperät. En lähtisi niitå arvailemaan. Toivottavasti ei yleensä ainakaan voima ja haastavuus.
Nämä pitbullien sukulaisrodut toki voivat olla aggressiivisia toisia koiria kohtaan, mutta ihmisiä kohtaa äärimmäisen harvoin.
Pakko ihmetellä mikä ihmisiä riivaa, kun tänne kirjoitellaan kommentteja, että noita rotuja edustavat koirat pitäisi "heittää tulivuoreen" tai "tappaa jokamiehenoikeudella", ja tällaisilla kommenteilla kerätään yli satakin tykkäystä. Syytön se eläin on siihen, millaiseksi sen sukua on jalostettu.
Ymmärrän hyvin näkemyksen, ettei tappelukoiriksi jalostettuja rotuja pitäisi kasvattaa enää. Olen lähtökohtaisesti samaa mieltä, vaikka en olekaan varma kieltämisen tai paremminkin kiellon järkevän valvonnan onnistumisesta. Ymmärrän senkin, että moni voi pelätä tuollaisia koiria. Aikuisella ihmisellä pitäisi silti riittää järkeä olla kääntämättä pelkoaan vihaksi.
Itse pelkään esimerkiksi kyykäärmeitä, mutta en fantasioi niiden kaikkien tappamisesta ja vielä brutaalisti. Olisi järjetöntä vihata eläintä siksi, että se on sellainen kuin on.
Olipa kyse käärmeestä tai koirasta, niiden aivotoiminta poikkeaa ihmisestä sen verran paljon, ettei ole mieltä mitata eläimen tekoja ihmisen moraalikäsityksen mukaan. Eivät ne ymmärrä sellaisesta (ei se säyseä noutajakaan), eikä niitä voi siitä syyttää.
Miten voi olla niin vaikea hyväksyä tai tajuta, että joillain roduilla on rotuominaisuutena piirteitä jotka ovat vaarallisia (puruvoima ja suurempi riski napsahtaa?) Oon niin kyllästynyt tyhmiin ihmisiin. Pahinta on toki juuri se että juuri typerykset ottaa näitä vaarallisia koiria. Silti naiivia väittää ettei itse koiralla ole mitään osuutta asiaan :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ne naiset jotka noita koiria harrastavat.. ihan oma kastinsa kaheliuutta. https://www.unz.com/article/killer-dogs-the-women-who-love-them/
Miten niin naiset? Miehilläkö nuo on ok vai? Vai eikö muka ole miesharrastajia?
lukisit jutun
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin vaikea hyväksyä tai tajuta, että joillain roduilla on rotuominaisuutena piirteitä jotka ovat vaarallisia (puruvoima ja suurempi riski napsahtaa?) Oon niin kyllästynyt tyhmiin ihmisiin. Pahinta on toki juuri se että juuri typerykset ottaa näitä vaarallisia koiria. Silti naiivia väittää ettei itse koiralla ole mitään osuutta asiaan :D :D
Joo, kaikki aina pyhästi muistuttaa että "ei se koira vaan se omistaja".
Kyllä se koira vaan, vai kuinka monta toista koiraa tai ihmistä esim. chihut ovat tappaneet vaikka olisi minkälainen omistaja?
Eihän aseetkaan tapa vaan ihmiset mutta silti et saa kulkea vapaasti ladatun aseen kanssa kaupungilla. (Poislukien yksi kansanedustaja mutta se ei kuulu tähän).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki aina pyhästi muistuttaa että "ei se koira vaan se omistaja".
Kyllä se koira vaan, vai kuinka monta toista koiraa tai ihmistä esim. chihut ovat tappaneet vaikka olisi minkälainen omistaja?
Eihän aseetkaan tapa vaan ihmiset mutta silti et saa kulkea vapaasti ladatun aseen kanssa kaupungilla. (Poislukien yksi kansanedustaja mutta se ei kuulu tähän).
Et yhtään omaa sanottavaa sitten keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä edes staffi ei ole hyvä eka koira, vaikka se helpoimmasta päästä näitä onkin. Sekin on kuitenkin bull-rotuinen, vahva koira. Pitäisi olla koiranlukutaitoa ennen bulleja.
Moni koirarotu ei ole hyvä ensimmäiseksi koiraksi. Esimerkiksi belgianpaimenkoira ja saksenpaimenkoira tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Rottweiler jopa vielä enemmän.
Ensikertalaiselle varmoja vaihtoehtoja on mm. kultainen noutaja, borderterrieri, shetlanninlammaskoira, spanielit, maltankoira. Ovat lapsiystävällisiä rotuja myös.
Kannattaa rotua hankittaessa kiinnittää huomiota myös siihen millaista aktiviteettia on valmis koiralle tarjoamaan. Joku Husky turhautuu jos ei pääse liikkumaan paljon. Jos asuu kerrostaloasunnossa, vahtikoiraksi jalostetut rodut saattavat haukkua yksin ollessaan. Kannattaa miettiä monia asioita ennenkuin hankkii koiran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä edes staffi ei ole hyvä eka koira, vaikka se helpoimmasta päästä näitä onkin. Sekin on kuitenkin bull-rotuinen, vahva koira. Pitäisi olla koiranlukutaitoa ennen bulleja.
Moni koirarotu ei ole hyvä ensimmäiseksi koiraksi. Esimerkiksi belgianpaimenkoira ja saksenpaimenkoira tarvitsee määrätietoisen koulutuksen. Rottweiler jopa vielä enemmän.
Ensikertalaiselle varmoja vaihtoehtoja on mm. kultainen noutaja, borderterrieri, shetlanninlammaskoira, spanielit, maltankoira. Ovat lapsiystävällisiä rotuja myös.
Kannattaa rotua hankittaessa kiinnittää huomiota myös siihen millaista aktiviteettia on valmis koiralle tarjoamaan. Joku Husky turhautuu jos ei pääse liikkumaan paljon. Jos asuu kerrostaloasunnossa, vahtikoiraksi jalostetut rodut saattavat haukkua yksin ollessaan. Kannattaa miettiä monia asioita ennenkuin hankkii koiran.
Meillä oli rottweilereita 70-90-luvuilla. Kasvoin niiden parissa. Mitä parhaita lapsiperheen koiria. Mutta vaativia kouluttaa. Itsellänikin oli yksi aikuisena.
Nyt taas 3 staffia kasvatti lapseni, olivat mitä parhaita perhekoiria. Uskomattoman pitkäpinnaisia. Mutta vaativat tiukat rajat, ja kaksi niistä oli koira-aggressiivisia lauman ulkopuolisia kohtaa. Upea rotu, mutta suosittelen kyllä noutajia tai jotain muita helppoja mukavia rotuja(nyt on kultainen noutaja).
Vierailija kirjoitti:
Sinä et näy tajuavan mikä on geeniperimä. Kun jotain rotua jalostetaan sukupolvi toisensa jälkeen niin, että tarkoituksena on tappaja, niin ei se kiva perhe muuta sen koiran perittyjä luonteenominaisuuksia yhtään mihinkään vähänkään riskialttiissa tilanteissa esim. toisten koirien kanssa.
Ymmärrätkö tämän?
Tässä on nyt pieni ajatusvirhe sulla. Pitbull on jalostettu koira-agressiiviseksi. Agressiivisuus omistajaa kohtaan taas ei ole ollut suotavaa, vaan niiden tappajien on pitänyt olla omistajiensa käsiteltävissä. Eli rotua on jalostettu niin, että sen on haluttu kohdistavan agressiivisuutensa tiettyyn kohteeseen, joka ei ole omistaja.
Tää on kysymys johon kukaan pitbullin omistaja ei koskaan vastaa. Aina puhutaan vain että ovat niin lutuisia perhekoiria.
Satojen rotujen joukossa on satavarmasti muitakin lutuisia perhekoiria. Itse olen sitä mieltä että pitbullit otetaan vain kahdesta syystä:
1. Voiman ja aggression ihailu ja pienikokoisuuden ja "heikkouden" halveksunta (tätä näkee hyvin selkeästi keskusteluissa, aina joku tulee valittamaan "räksyttävistä chihuista")
2. Jotta voitaisiin päteä muille kuinka hyvä kasvattaja olen ja minäpä se pärjään tämän kanssa kun oon itekin niin kova (eli taas tullaan voiman ihailuun)