Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siirryin koulumaailmaan töihin (en ole opettaja), olen järkyttynyt opettajien käytöksestä

Vierailija
21.05.2021 |

Heti alkuun huomio, en leimaa kaikkia opettajia! Mutta noin joka neljäs heistä katsoo lävitseni, kuin minua ei olisikaan. Törmäämme koulun käytävillä joka päivä, joka päivä tervehdin heitä iloisesti hymyillen vaikka he välttelevät katsettani. Tervehdittyäni he selkeästi vaivaantuvat ja tervehtivät pikaisesti "hei". Ja viilettävät nopeasti pois paikalta. Osa heistä on oppinut että tervehdin joka tapauksessa ja ovat alkaneet pikku hiljaa ottaa jopa katsekontaktia :D Koulusihteeri kävelee ohitseni kylmän viileästi ja huikkaan hänen peräänsä MOIKKA, hän pysähtyy ja kääntyy ja katsoo kuin idioottia 😀

Jotenkin hauska ollut seurata koko kevätlukukausi että he edelleen kuvittelevat olevansa minua ylempänä vain koska ovat opettajia. Se, mitä he eivät tiedä, niin mikä olin ammatiltani ennen koronaa ja ennen lomautusta ja irtisanomista... ja nyt siis uuden äärellä.

Toki on näitä ihania opeja jollaisia toivon omien lasteni koulutielle. He ovat kultaa ja saavat uskomaan koko ammattikuntaan ❤

Ja tiedän, ihan jo sivusta seuranneena että ala on hemmetin RANKKA. Mutta se ei tarkoita että niitä käytöstapoja ei tarvitsisi noudattaa 🙂

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sitten olet ammatiltasi?

Vierailija
2/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajainhuone voi olla sosiaalisesti paljon rankempi paikka kuin luokkahuone...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaako yhtään kuulla, että neljännes opettajista suhtautuu ynseästi myös sijaisopettajiin ja muuten vain uusiin opettajiin? Opettajainhuone voi olla kuin viidakko, jossa eri heimot inhoavat toisiaan ja jossa pöytäkuntien rajat ovat ylittämättömät. Opettajat eivät ole yhtään sen parempia tai huonompia tässä asiassa kuin muutkaan ammattikunnat.

Vierailija
4/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kokemus kun olin pari vuotta sitten kouluavustajana. Edes opettajanhuoneessa puolet opettajista ei vastannut tervehdykseen. Ja nämä opettavat käytöstapoja lapsillemme.

Vierailija
5/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opettajainhuone voi olla sosiaalisesti paljon rankempi paikka kuin luokkahuone...

Nuorten kanssa pärjää aina, mutta ei välttämättä kollegojen. Kilpailu viroista ja rehtorin suosiosta voi olla kovaa, siinä voi saada puukosta selkään.

Vierailija
6/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen kokemus kun olin pari vuotta sitten kouluavustajana. Edes opettajanhuoneessa puolet opettajista ei vastannut tervehdykseen. Ja nämä opettavat käytöstapoja lapsillemme.

Tämä tervehdykseen vastaamattomuus on muuten jotain todella outoa. En missään muualla ole törmännyt tähän.

Vierailija
7/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tervehdykseen vastaamattomuus on muuten jotain todella outoa. En missään muualla ole törmännyt tähän.

Minä olen, terveydenhuollossa.

Vierailija
8/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, muutaman opettajan tunnen, ei kyllä yllätä.

Vierailija
9/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kaikki avustajat eivät tervehdi ja osa on hyvin ylimielisiä. Itse tervehdin jokaista siivoojia myöten.

-aineenope

Vierailija
10/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt monessa koulussa, olen pätevä aineenopettaja. Tervehdin kaikkia: siivoojia, keittäjiä, koulunkäynninohjaajia... Sen sijaan ihan kaikki opettajat eivät tervehdi minua, olen tietyille opettajille näkymätön. Eli tätä on myös pelkkien opettajien kesken. Ja myös muuten niin, että yksi koulunkäynninohjaaja ei koskaan tervehdi minua, katsoo vain poispäin.

Vierailija
11/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kokemus nyt kevään osalta, kun siirryin alakoulun puolelle töihin. Osalle opettajista olen kuin ilmaa, hyvä etteivät päälle kävele. Ihmetyttää todella moinen todella moukkamainen käytös.

Vierailija
12/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että se on se sosiaalinen ähky, jossa opettajat ovat koko työpäivän. Kapasiteetti vain on täynnä. Tervehtiminenkin tuntuu joskus tosi raskaalta. Teen sen silti.

-aineenope

Vierailija
13/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.

Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...

Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.

Vierailija
14/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jokaisessa muussa työyhteisössä kaikki tervehtivät toisiaan. Ei kun...

Vierailija
15/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yläkoulun opettajan työssä on valtava ihmissuhdekuormitus.

Itse jaksoin uran alussa olla kiinnostunut kaikista opehuoneen hahmoista ja muistella entisiä oppilaita. Noh, nyt 20 vuoden jälkeen ja yli tuhat oppilasta myöhemmin en vain jaksa enää.

En jaksa panostaa yhtään ylimääräistä aikaa johonkuhun sijaiseen tai kouluavustajaan, joka kuitenkin häipyy puolen vuoden päästä. Yritän keskittyä luokkahuonetyöhön ja siihen, että muistaisin edes oppilaiden nimet. Siitä ei ole kyse, että pitäisin itseäni ylempänä. Keskityn olennaiseen, jotta jaksaisin hektiset päivät ja jaksaisin kohdata ne sata oppilasta, jotka joka päivä ovat luokassani.

Noh, tervehdykseen kyllä vastaan aina.

Vierailija
16/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että se on se sosiaalinen ähky, jossa opettajat ovat koko työpäivän. Kapasiteetti vain on täynnä. Tervehtiminenkin tuntuu joskus tosi raskaalta. Teen sen silti.

-aineenope

kyl sitä voi ny saatana eees nyökätä cuulisti ohi mennen.

Aika paskantärkeetä on meno jos noin ähky on.

t. open työväenluokan puoliso

Vierailija
17/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin jälkeen (ainakin minä) tarvitsen pienen rauhoittumisen. Ope saattaa olla niin kuormittunut ja uupunut 25 oppilaan (vaikka oppilaat olisivat kilttejäkin) tunnin jälkeen, ettei seuraavaalle tunnille eri tilaan siirtyesssään kamojensa kanssa ehdi kierrellä tervehtimässä jokaista koulun aikuista iloisesti hymyillen ja silmiin katsoen. Pitää vielä ennen tunnin alkua purkaa tavarat seuraavassa luokassa, kirjautua järjestelmiin, aukaista digimateriaalit valmiiksi, kerrata tuntisuunnitelma, hakea havainnollistamisvälineet ja -materiaalit, mahdollisesti järjestää ja tuulettaa luokka edellisten jäljiltä, tehdä taululle nähtäville tuntirunko... Ja aikaa on korkeintaan se 15 min tuntien välillä.

Vierailija
18/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti. Näin oli jo kuulemma 80 luvulla. Kulkivat nokka pystyssä ohitse....

Vierailija
19/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.

Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...

Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.

Se on jännä miten paljon opelehdessäkin on kykypuolueen kylttien takana olevia ehdolla.

Yllättää ihan. Lisää leikkauksia omaan jalkaan ja omalle alalle...

Tällä tehdään voittoa. Tää on bisnistä.

Vierailija
20/137 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajissa on niitä, jotka luulevat olevansa muiden yläpuolella. Esimerkiksi muita korkeakoulutettuja ei arvosteta, vaikka opettajan koulutus on helppo ja heppainen moneen muuhun koulutukseen verrattuna. Osa myös kuvittelee olevansa aina oikeassa kaikkiin lapsiin liittyvissä asioissa, vaikka ei itsellä edes olisi lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi