Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äsken piti esimerkiksi ostaa pyöränpumppu joka maksoi yli 4e, ensi viikolla parturi 15e. Toimeentulotuen saajalla on muitakin kuin ruokakulu

Vierailija
15.05.2024 |

Ettekö te sitä ymmärrä, te jotka jankkaatte että miten se perusosa muka ei riitä ruokaan?

Kommentit (339)

Vierailija
181/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan meillä työssäkäyvilläkin on muita kuluja kun ruoka. Lääkkeet, asuminen, hygienia, vaatteet, kulkeminen, netti ja luuri yms on kaikki maksettava aivan itse. 

Niin työttömänkin. Tai ttt olijan. Vain tietty osa VUOKRAA korvataan, vain RESEPTIlääkkeet, vain yli paikallisliikenteen menevät työmatkakulut, jne.. Itse työssäkäyvänä joudun nostamaan palkan lisäksi ttt, koska työnantaja maksaa ala-arvoista palkkaa. Ero on siinä, että sinäkin saisit ttt, jos palkkasi olisi liian pieni. Mutta koska ei ole, maksat samat itse. Kumpikin on työssäkäyviä, kumpikaan ei pääse rikastumaan. Tasa-arvoista, eikös.

Vierailija
182/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pumpun saat kirpputorilta eurolla.869

Milläs mä meen sinne kirpparille? Milloin se on? Mistä tiedän että varmasti löytyy? Mun pyörän kumit on tyhjät eikä sillä voi ajaa.

Ap

Voit myös taluttaa lähimmälle huoltoasemalle ja täyttää siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun työmarkkinatuesta maksamaan omakotitalon kulut ja kauppaankin on 21 kilometriä suuntaansa. Silti elämä on mielekästä, eikä töihin tee mieli. Paljon menee aikaa ja resursseja ruuan tekemiseen ja hankkimiseen ilman rahaa.

Vierailija
184/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää palkasta vähän alle 500 euroa käteen asumiskulujen jälkeen. Sillä pitää maksaa aivan kaikki, laskut, vakuutukset, ruoat, hygieniatarvikkeet, pesuaineet, mahdolliset tarpeelliset vaatteet jne. Toimeentulotukea en voi saada, koska satun omistamaan kesämökkikiinteistön, eli käytännössä metsäisen tontin.

Vierailija
185/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun piti maksaa pyörän remppa kun takapyörän akseli katkesi ja uusi vanne maksoi 70 euroa. Pian pitää vaihtaa uudet päällys renkaat ja ne maksaa 40 euroa. Piti mennä hammaslääkäriin ja siihen meni 132 euroa. Ruokaa minulla jäi 140 euroa kk koska vuokra, netti ja sähkökin piti maksaa. Kai tässä joutuu tekee pimeetä työtä taas pian ja rikkoa lakia.

Jos olet ttt:llä niin sähköä, vuokraa tai hammaslääkäriä et varmasti maksanut itse. Jos taas et ole, niin hae hyvä ihminen ttt:a. Kyllä ne Kelassa kertoo sinulle mitä kuitteja ja papereita sinun pitää sinne viedä. Niiden on nimittäin pakko toimia asiakkaalleen edullisimmalla tavalla.

Hammaslääkärin joutuu maksamaan itse jos käy yksityisellä, ja joskus se on ainoa vaihtoehto esim. jos julkiselle ei ole aikoja. Vuokraakaan ei ttt:stä automaattisesti

Tältä palstalta kyllä oppii kaikenlaista. Esimerkiksi sen, että toimeentulotuella elävällä on varaa käydä yksityisellä hammaslääkärissä ja kampaajalla.

Uskomatonta. Sitten kohdataan valittaa, että on pienet tuet. No, 2000e palkalla ei tämän porukan "kannata mennä töihin". 

Tukien leikkaus on todellakin tarpeen

Vierailija
186/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2024 perusosan määrä yksin asuvalle on 587,71 e/kk. Kyllä tuo minulle riittäisi ruokaan ja pumppuun ja parturiin. Muutakin sillä saisin.

Eihän yksin asuvalla loppuisa ruokaan mitään älyttömiä rahoja mene jos mietitään perus kotiruokaa ym. Kun vähän kattoo mitä kaupasta ostaa eikä tosiaan ramppaa ravintoloissa. 

Sitä "luksusta" saa sitten kun on tilanne että taloudellisesti varaa.

Vierailija
187/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää palkasta vähän alle 500 euroa käteen asumiskulujen jälkeen. Sillä pitää maksaa aivan kaikki, laskut, vakuutukset, ruoat, hygieniatarvikkeet, pesuaineet, mahdolliset tarpeelliset vaatteet jne. Toimeentulotukea en voi saada, koska satun omistamaan kesämökkikiinteistön, eli käytännössä metsäisen tontin.

Eikö ole erikoista, että sinulle ja meille muille työssäkäyville se 500e riittää, mutta tuilla eläjälle se ei riitä. 

Vierailija
188/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listaa asiat mihin menee rahaa! Monesti sieltä löytyy turhaa herkkua ym. Ne tekee kuukaudessa pitkän euron.  Eikö kukaan voi sulle vipata pumppua? Sukua onko? Kavereita?

Ai että. Yksityiskohtainen lista rahankäytöstä polkupyöränpumpun ostamisen oikeutuksen perusteluksi?

Tämä inttämistyyppi taas on ihan oma lajinsa:

- Minulla ei ole ketään, joka voisi auttaa.

- Pyydä jotain kaveria.

- Ei ole kavereita.

- No sukulaisia on.

- Ei ole.

- No kyllä sulla joku on.

- Ei ole.

- Pyydä jotain työkaveria.

- Ei ole työkavereita, kun olen työtön.

...ja tätä kuulee myös viranomaisilta ja muilta ihmisiltä, joiden luulisi ymmärtävän vähemmälläkin. Minä olen käynyt tällaisia keskusteluja esimerkiksi apteekin henkilökunnan, postin ja monen verkkokaupan kanssa. Kyllä se "ei ole ketään" yleensä tarkoittaa sitä, että ei ole ketään.

Vierailija
189/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien leikkaaminen ei nosta teidän pienipalkkaisten tuloja yhtään. Kannattaisi hankkia palkankorotuksia, eikä kadehtia köyhiä. Tai tehkää enemmän töitä.

Vierailija
190/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on omaisuutta, joten et tietenkään saa toimeentulotukea. Sinä saat myös tehdä ylimääräisiä töitä ja pitää niistä saamasi palkan kokonaan. Sinulla taitaa olla myös kaikenlaisia työpaikan mukanaan tuomia etuja työterveydestä lähtien.

Mutta - palstan perinteiden mukaan - listaapa tähän kaikki menosi, niin katsotaan, mihin olet rahasi tuhlannut. Asumiskuluja varmasti voi pienentää. Ja mitä nuo "laskut" oikein ovat? Varmasti siellä on herkkuja ja muuta, mitä et tosiaan tarvitse. Hankit niitä vasta sitten, kun palkkasi riittää niihin. Ja lopetat sen valittamisen.

Vierailija
191/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näin monta alapeukkua, vaikka tämä on ihan totta. Kyllä sillä työmarkkinatuella pärjää moni muukin täällä mailla, kun on pakko ja muuta ei saa. Mutta itse saa päättää, onko se kamalaa, vai osaako siitä nauttia.

Vierailija
192/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien leikkaaminen ei nosta teidän pienipalkkaisten tuloja yhtään. Kannattaisi hankkia palkankorotuksia, eikä kadehtia köyhiä. Tai tehkää enemmän töitä.

Itse asiassa sosiaaliturva osaltaan pitää palkkatasoa yllä. Jos työmarkkinoille tulee suuri määrä epätoivoisia työnhakijoita, jotka ovat pakotettuja ottamaan työtä vastaan millä tahansa ehdoin, niin palkkojen laskemiseen kautta linjan tulee paineita. Ja ei, sinä et ole korvaamaton ja ei, työnantajasi ei ole tyhmä. Pysyäkseen kilpailussa mukana hänenkin on tarkasteltava palkkoja jos kilpaileva yritys maksaa työntekijöilleen vähemmän.

Vierailija
193/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää joiden mielestä ihmiselle riittää 20€ viikoksi ruokaan ja siinä se, haluavat ilmeisesti että kaikki köyhät kulkevat risaisissa vaatteissa, tukka leikkaamatta, kengät puhki?

Vierailija
194/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pumpun saat kirpputorilta eurolla.869

Ei ole koskaan edes tullut vastaan kirpparilla pyöränpumppua, vaikka olen useasti käynyt. Ja vaikka tulisikin, nykyään on tavallista että käytetty roina maksaa enemmän kuin uusi!

Vierailija
195/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Et sinä satu mitään omistamaan, vaan voit myydä sen pois jos haluat. Tai myyt metsää. Miksi sinun edes pitäisi saada toimeentulotukea, kun sinulla on muitakin mahdollisuuksia elättää itsesi?

Vierailija
196/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun piti maksaa pyörän remppa kun takapyörän akseli katkesi ja uusi vanne maksoi 70 euroa. Pian pitää vaihtaa uudet päällys renkaat ja ne maksaa 40 euroa. Piti mennä hammaslääkäriin ja siihen meni 132 euroa. Ruokaa minulla jäi 140 euroa kk koska vuokra, netti ja sähkökin piti maksaa. Kai tässä joutuu tekee pimeetä työtä taas pian ja rikkoa lakia.

Jos olet ttt:llä niin sähköä, vuokraa tai hammaslääkäriä et varmasti maksanut itse. Jos taas et ole, niin hae hyvä ihminen ttt:a. Kyllä ne Kelassa kertoo sinulle mitä kuitteja ja papereita sinun pitää sinne viedä. Niiden on nimittäin pakko toimia asiakkaalleen edullisimmalla tavalla.

Hammaslääkärin joutuu maksamaan itse jos käy yksityisellä, ja joskus se on ainoa vaihtoehto esim. jos julkiselle ei

Ei, vaan jos menee hammaslääkäriin niin sitten joutuu karsimaan muusta. Kuten ruuasta. Miten teillä työssäkäyvillä ei ole päättelykykyä kun kaikki pitää selittää auki kuin lapselle? 

Vierailija
197/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elät toimeentulotuella? 

Vierailija
198/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2024 perusosan määrä yksin asuvalle on 587,71 e/kk. Kyllä tuo minulle riittäisi ruokaan ja pumppuun ja parturiin. Muutakin sillä saisin.

Eihän yksin asuvalla loppuisa ruokaan mitään älyttömiä rahoja mene jos mietitään perus kotiruokaa ym. Kun vähän kattoo mitä kaupasta ostaa eikä tosiaan ramppaa ravintoloissa. 

Sitä "luksusta" saa sitten kun on tilanne että taloudellisesti varaa.

Ruuan hinta on noussut jopa 50%, eli aika paljon maksaa ihan perus syöminenkin. Monta sataa. 

Vierailija
199/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole erikoista, että sinulle ja meille muille työssäkäyville se 500e riittää, mutta tuilla eläjälle se ei riitä. 

Kenelle muka riittää 500€ kuussa ja on olevinaan ihan tyytyväinen siihen 😂

Vierailija
200/339 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi elät toimeentulotuella? 

Hän ei ilmeisesti ole vielä kuollut?