Äsken piti esimerkiksi ostaa pyöränpumppu joka maksoi yli 4e, ensi viikolla parturi 15e. Toimeentulotuen saajalla on muitakin kuin ruokakulu
Ettekö te sitä ymmärrä, te jotka jankkaatte että miten se perusosa muka ei riitä ruokaan?
Kommentit (339)
Pyöränpumpun voit talonne pyöräkellarista bölliäkin jonkun uunon fillarista kuten hjullu perhoskoiranaikkonen meill tekkee 😅
Miksi pitää ostella vaatteita joka kuukausi? Ja maksaa joka kuukausi vakuutuksia? Ei pienipalkkaisen työssä käyvänkään rahat tuollaiseen rällästykseen riitä.
Vierailija kirjoitti:
ei kannata mennätöihin 2000e palkalla,miksi ei? 450e veroihin, 700 vuokraan,jää vielä 850e
sillä saa jo kunnon ruokaa 180e puhelin 40e kotivakuutus10e sähkö 40e,vaatteet 100 e sisustus/ kodinkoneet 100 e /tekee vuodessa 1200e. matkatilille 100e loput kaljaan ja tupakkaan,jos yksin asut. jos on lapsia tulee elätusmaksut ja lapsilisät
Ulosotto vie 1/3 osan palkasta eli ei järkeä
ap
Kyllä kotivakuutus katsotaan menoksi toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kannata mennätöihin 2000e palkalla,miksi ei? 450e veroihin, 700 vuokraan,jää vielä 850e
sillä saa jo kunnon ruokaa 180e puhelin 40e kotivakuutus10e sähkö 40e,vaatteet 100 e sisustus/ kodinkoneet 100 e /tekee vuodessa 1200e. matkatilille 100e loput kaljaan ja tupakkaan,jos yksin asut. jos on lapsia tulee elätusmaksut ja lapsilisät
ap
Eikö ne ole sun omia velkojas, mitkä jäänyt maksamatta? Otiko ilman takaisinmaksuaikeita.
Mitkä työt lisänopeutta nettiin tarvitsee? Jos olet taitava pikselinpyörittelijä, niin eiköhän niillä liksoilla ole varaa nettinopeutta ylläpitää, tai saattaapi jopa firma maksaa. Tekosyitä tässä nyt haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku tulee tähän näpäyttämään kuinka TT-tukea saavan pitäisi leikata tukka itse ja kävelläkin voi pyöräilyn sijaan.
Olin juuri itse sanomassa. En ole itse pyöräillyt 5 vuoteen enkä ole käynyt kampaajalla 2 vuoteen, vaan leikkaan hiukset itse.
En ole pyöräillyt yli 20 vuoteen ja itse olen leikannut hiukset viimeiset 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eikö ne ole sun omia velkojas, mitkä jäänyt maksamatta? Otiko ilman takaisinmaksuaikeita.
Ulosotto ulosmittaa muuten virheellisesti. Ulosmittaavat 1/3 osaa vaikka sen pitäisi virallisen laskukaavan mukaan olla 2/3 osaa.
Telkkariakaan ei ole ollut viimeiseen 20 vuoteen:)
Tuolla hinnalla saa jo melkein hiustenleikkuukoneen. Osta kerralla kunnollinen niin ei tarvitse ostaa uutta yli 10vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla saa jo melkein hiustenleikkuukoneen. Osta kerralla kunnollinen niin ei tarvitse ostaa uutta yli 10vuoteen.
Mitä sillä koneella tekee? Tavallisia saksia saa ostettua parhaimmillaan eurolla.
Saadaanpa hiustenleikkuusta ja pyöränpumpusta monta sivua kinastelua. Useimmat neuvojat eivät näytä ymmärtävän sitä, että ongelma on paljon suurempi kuin jokin yksittäinen ostos. On helppoa keksiä ratkaisu pikkuongelmalle ja suuttua sitten, kun se ei ratkaisekaan oikeastaan mitään. Ja siitä seuraa se ikuinen valitus ja yleistys, että "mikään neuvo ei kelpaa".
Minun, toimeentulotuen asiakkaan, pitäisi keksiä keino hankkia tietokone. Hyvin vanha koneeni menee rikki ennen pitkää, jolleivät siis ohjelmisto-ongelmat tee sitä käyttökelvottomaksi ensin. Kone pitäisi myös onnistua hankkimaan ennen kuin tämä vanha rikkoutuu, joten haastetta riittää.
Toimeentulotuesta ei pahemmin saa säästellä. En pysty piilottamaan rahaa Kelalta käteisenä, koska liikuntavamman vuoksi en pysty edes lähtemään asumuksestani pankkiautomaatille. Sen enempää kuin kauppaan tai kirpputoreille. En tunne tällä paikkakunnalla ketään, eikä sukulaisiakaan ole auttamassa. Yritykseni konkurssi teki minusta loppuiäkseni luottokelvottoman. Joudun siis hankkimaan kaiken tarvitsemani joko kotiinkuljetuksella tai sitten en hanki ollenkaan.
En luota tuntemattomiin, joten en anna heille rahojani, avaimiani tai muutakaan omaisuuttani hetkeksikään. Jos joku päättää ottaa jotakin väkisin, en pysty puolustautumaan. Pienikin menetys on valtavan suuri. Netissä toki on vaikka millä mitalla avuliaiksi ilmoittautuvia ihmisiä, mutta heistä on mahdoton seuloa esille rehellisiä. Ja sosiaalitoimelle tämä asia ei kuulu.
Jos pitkäjänteisyyttä riittää, voitte yllä olevan pohjalta kuvitella itsenne rutiköyhän ja liikuntarajoitteisen asemaan. Tietokoneen ostaminen on hyvä mielikuvaharjoitus, koska kone on kallis, ja sen ostaminen käytettynä on riski. Neuvoja en ole pyytämässä, mutta jos mielikuvaharjoittelussa tulee ongelmia, kuulisin niistä mielelläni.
(Ja kyllä, menisin mielelläni töihin, mutta työnantajat eivät oikein innostu rammoista kuusikymppisistä konkurssiyrittäjistä.)
Minä leikkaan koko perheen hiukset, lisäksi miesystäväni ja tämän tyttären, sekä isäni hiukset. Huikea säästö. Lisäksi leikkaan satunnaisesti muiden hiuksia kahvipakettia vastaan. Mutta se ei lisää rahan määrää. Nyt kun asumistuki pieneni, niin yhä vaikeampaa on selviytyä. Lääkkeet maksavat, ruoka maksaa enemmän, vuokra nousi, eikä minulle jää enää mitään säästöön ja säästää pitäisi. Stressi on jatkuvaa, etsin tölkkejä, koluan kirpputoreja, nipistän sieltä ja nipistän täältä, mutta ei riitä. Olen alkanut velkaantumaan.
Luulin tehneeni kirpputorilta löydön; hiustenleikkuukoneen parilla kympillä. Se oli siis hieno setti, johon kuului myös sakset, pinnejä, kampa, yms. No, ei siitä koneesta ollut mihinkään, terät olivat tylsät. Hukkaan meni sekin raha. Onneksi osaan leikata ilman konettakin, mutta ajattelin, että koneella saisin siistimpää jälkeä ja voisin tarjoutua leikkaamaan hiukset muiltakin kuin perheenjäseniltä, kun opettelisin käyttämään konetta.
Juu meillä myös laikataan itse hiukset. Tietty harmi kampaajille. Minusta hiustenleikkaus on niin kallista. Minä leikkaan miehen tukan ja hän minun. Mutta meillä on ammattilaisen sakset, ne on tärkeät, ostettiin kirpputorilta. Ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein leveimmin elää toimeentulotuen saaja. Melkeen kaikki tarpeelliset laskut voi lähettää Kelan maksettavaksi.
Nyt kyllä valehtelet. Kovin kapeasti määrittelet tarpeellisen, jos melkein kaikki "tarpeellinen" maksetaan. Ei ole leveää elämää se, jos ei koskaan saa muuta kuin vaatimattoman asunnon, halvinta mahdollista ruokaa, joitain lääkkeitä ja sähkölaskun.
Ajattelepas, että esim. meppi nyhtää 10000 euron kuukausipalkan lisäksi vielä 5000 euroa kuukaudessa kulukorvausta, jonka käytöstä ei tarvitse tehdä tiliä. Ja jos Hakkarainenkin on ollut meppinä, ei homma vaadi muuta älyä kuin sen, että saa äänestäjät uunotettua äänestämään itseään. Siinäpä elelee v-e-r-o-v-a-r-o-i-n maksettuna erittäin paljon leveämmin kuin toimeentulotuen saaja, joka siis hänkin saattaa jopa tehdä ihan oikeita töitä hänkin.
Kyllä sinun 6-kymppiset pitäisi etsiä joku luotettava sinulle seuraksi. Just eläkkeelle menneitä on vielä hyvin virkeitä. Minäkin ennen tein sitä työtä, muutaman euron tunti. Oli tyytyväisiä autettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumpun saat kirpputorilta eurolla.869
Milläs mä meen sinne kirpparille? Milloin se on? Mistä tiedän että varmasti löytyy? Mun pyörän kumit on tyhjät eikä sillä voi ajaa.
Ap
Mites sä meni siihen kauppaan, josta pumpun ostit? Kuka mä oon? Missä mä oon? Koska meillä on joulu?
Eihän sitä pyöränpumppua tarvitse ostaa kuin 1 kappale per 20 vuotta eli pitkään pärjää yhdellä ja samalla.
KWG noin aluksi.