Äsken piti esimerkiksi ostaa pyöränpumppu joka maksoi yli 4e, ensi viikolla parturi 15e. Toimeentulotuen saajalla on muitakin kuin ruokakulu
Ettekö te sitä ymmärrä, te jotka jankkaatte että miten se perusosa muka ei riitä ruokaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa uutena pyörään pumpun? Niitä on kirpparit, kierrätyskeskukset ja Tori.fi pullollaan. Vissiin toimeentulotuen saajalla on varaa. Itse työssäkäyvänä etsin aina käytettyä.
Etsit käytettyä tuotetta joka maksaa uutena 4,4e? Kauanko käytät aikaa ja energiaa etsimiseen? Paljonko on matkakulut kun etsit sitä?
Et kuulosta järin fiksulta. Noin tyhmää ei kukaan palkkaisi, eli et käy töissä.
Just tän takia maailma hukkuu roskaan, koska ihmiset ei viitsi etsiä käytettynä, kun uutenakin saa halvalla. Mulla on periaate, että en osta uutena kuin äärimmäisessä hädässä, koska haluan säästää luontoa. Minusta se on ihan fiksua käytöstä.
Just just.
Maailma huk
Totta. Olisikin kiva tietää, mitä tuo edellä kirjoittava käytetyn ystävä on ostanut uutena. Siis mitä ostoksia hän on tehnyt äärimmäisessä hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosasta...
RAHAN SAA KÄYTTÄÄ MIHIN HALUAA ja se EI KUULU MUILLE.
Teoriassa rahan voi käyttää, mihin haluaa, vaan päteekö tuo käytännössä?
Esimerkki - 2 köyhää:
köyhä A käyttää mahdollisen toimeentulotuen ylijäämän tupakointiin ja / tai kaljan juomiseen - tilille ei koskaan kerry mitään.
köyhä B säästää toimeentulotuen ylijäämän pankkitililleen, ja kun vanha tiskikone sattuu vanhuuttaan hajoamaan (tosin se ei ole sattumaa vaan ns. suunniteltua vanhenemista) ja koneen hajotessa ostaa uuden tiskarin.
Mutta toimiiko tämä näi myös oikeasti?
Pahoin pelkään, että toimeentulotuoen myöntäjän mielestä on OK tupakoida ja juoda kaljaa - siis köyhälle A ei tule mitään ongelmia.
Mutta entä, jos köyhän B tapauksessa pankkitilille aiemmista toimeentulotuen maksueristä säästetyt rahat ovatkin maksajan mielestä "käytettävissä olevaa rahaa, joka pitää käyttää ensin", ja tällä perusteella ei myönnä tukea - jolloin kun se säästetty raha meni uuden tiskarin ostoon vanhan hajonneen tilalle, niin ilmeisesti köyhän B pitää sitten etsiä ruokansa vaikkapa seurakunnan ruokajonosta.
JOS KELA toimii noin, niin tasapuolistahan tuo ei missään tapauksessa ole.
Tupakoimalla aiheuttaa itselleen keuhkosyövän, ja sitä keuhkosyöpää sitten hoidetaan sairaalassa - yhteiskunnan rahoilla.
Uuden tiskarin osto taas ei aiheuta terveyshaittoja - itseasiassa tiskari käyttää tiskaamiseen pienemmän määrän kuumaa vettä kuin saman astiamäärän käsintiskaus käyttäisi - eli uuden tiskikoneen ostaminen on ekoteko. Ja jos on pörssisähkösopimus, sen tiskarin voi käynnistää vuorokauden halvimpina tunteina - nykytiskareissa on usein hyvä äänieristys, joten se ei yölläkään käytettynä häiritse naapureita kerrostalossakaan.
Vaikuttaa siltä, että eräät viranomaiset haluavat kyykyttää köyhää aina, kun pystyvät, vain "koska me voidaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumpun saat kirpputorilta eurolla.869
Milläs mä meen sinne kirpparille? Milloin se on? Mistä tiedän että varmasti löytyy? Mun pyörän kumit on tyhjät eikä sillä voi ajaa.
Ap
Monesti naapuri lainaa pumppua. Kait ne huomioivat tärkeät menot ja tavarat.
En edes tunne naapureitani.
Ap
Loinen töihin SAATANA
Sopii. Milloin ja minne? Millainen työnkuva? Paljonko palkka?
ap1.6, Power Tammisto Vantaa, Asiakaspalvelu ja myyntityötä, Palkka 200
Miksi et vastaa ap kun olisi töitä tarjolla!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen perusosasta...
RAHAN SAA KÄYTTÄÄ MIHIN HALUAA ja se EI KUULU MUILLE.
Teoriassa rahan voi käyttää, mihin haluaa, vaan päteekö tuo käytännössä?
Esimerkki - 2 köyhää:
köyhä A käyttää mahdollisen toimeentulotuen ylijäämän tupakointiin ja / tai kaljan juomiseen - tilille ei koskaan kerry mitään.
köyhä B säästää toimeentulotuen ylijäämän pankkitililleen, ja kun vanha tiskikone sattuu vanhuuttaan hajoamaan (tosin se ei ole sattumaa vaan ns. suunniteltua vanhenemista) ja koneen hajotessa ostaa uuden tiskarin.
Mutta toimiiko tämä näi myös oikeasti?
Pahoin pelkään, että toimeentulotuoen myöntäjän mielestä on OK tupakoida ja juoda kaljaa - siis köyhälle A ei tule mitään
ongelmia.
Mutta entä, jos köyhän B tapauksessa pankkitilille aiemmista toimeentulotuen maksueristä säästetyt rahat ovatkin maksajan mielestä "käytettävissä olevaa rahaa, joka pitää käyttää ensin", ja tällä perusteella ei myönnä tukea - jolloin kun se säästetty raha meni uuden tiskarin ostoon vanhan hajonneen tilalle, niin ilmeisesti köyhän B pitää sitten etsiä ruokansa vaikkapa seurakunnan ruokajonosta.
JOS KELA toimii noin, niin tasapuolistahan tuo ei missään tapauksessa ole.
Tupakoimalla aiheuttaa itselleen keuhkosyövän, ja sitä keuhkosyöpää sitten hoidetaan sairaalassa - yhteiskunnan rahoilla.
Uuden tiskarin osto taas ei aiheuta terveyshaittoja - itseasiassa tiskari käyttää tiskaamiseen pienemmän määrän kuumaa vettä kuin saman astiamäärän käsintiskaus käyttäisi - eli uuden tiskikoneen ostaminen on ekoteko. Ja jos on pörssisähkösopimus, sen tiskarin voi käynnistää vuorokauden halvimpina tunteina - nykytiskareissa on usein hyvä äänieristys, joten se ei yölläkään käytettynä häiritse naapureita kerrostalossakaan.
Vaikuttaa siltä, että eräät viranomaiset haluavat kyykyttää köyhää aina, kun pystyvät, vain "koska me voidaan".
Väitetään, että tuetaan asiakkaan itsenäistä selviytymistä, mutta jos asiakas osoittaa käytännössä merkkejä sellaisesta, kuten vaikkapa säästämällä, se kielletään ja siitä rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhalsin renkaan täyteen ja leikkasin itse hiukset.
Et kai saksilla leikannut? Turhaa rahanmenoa sakset. Tylsällä voiveitsellä sopii veistää niin kynnet kuin hiukset.
Senkin voi vuolla itse puusta kiveä apuna käyttäen 😁
Toimeentulotuki on laskettu niin, että tuotteet ostetaan kaupasta. Toki halvinta laatua. Syynä tähän on ainakin se, että kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia tavaroita käytettyinä syystä tai toisesta. Ei voida vaatia sellaista. Esimerkiksi asuinpaikka tai terveys voivat vaikuttaa tähän. Kokeilkaa kirjata ylös kaikki mitä ostatte kuukauden (mieluummin vuoden) aikana. Muutaman kuukauden voi pärjätä vähällä. Pidemmällä aikavälillä kuluja tulee. Tavarat kuluvat ja rikkoutuvat. Kulut eivät jakaudu tasaisesti, vaan toisina kuukausina niitä on enemmän toisina vähemmän. Tämä on syy miksi mielestäni toimeentulotuesta tulisi saada säästää jokin rajattu summa.
Leikkaan hiukset suunnilleen 5 vuoden välein. Maksoi viimeksi 35€ opiskelijalla. Lääkkeitä itselläni käytössä 7 Hammaslääkärissä käyn vain kun on pakko, lääkäriin menem kun on pakko. Sairauksien kontrolli ajat olen pyytänyt laittamaan vähemmälle. Pitäisi käydä aairaudesta riippuen 1-4*/v, käyn nyt vain yhdellä 1-2*/v ja samalla pyydän häntä vain uusimaan toisten sairauksien reseptit samalla. Maksan itse myös kotivakuutukseni, vuokrani ja sähköni. Eli toimeentulotukeen kuuluvat. Rahaa jää sen verran, että nyt en voi hakea lapsille allergialääkkeitä, koska ostin juuri toiset lääkkeet ja ei vain ole varaa. Toimeentulotuella voi sentään marssia lääkäriin aina kun siltä tuntuu ja hakea lääkkeensä. Me muut ei voida jos ei ole rahaa. Syön nyt väärää lääkettä, koska ei ollut varaa hakeaa oikeaa. Lääkktys vaihdettiin vuosi sitten, kun toinen aiheutti haittavaikutuksia. Syön nyt niitä jämiä pois ja kärsin mm rytmihäiriöistä.
Lopettakaa valittaminen ja alkaa ajatella.
Olen toimeentulotuella, kävin eilen kampaajalla ensimmäistä kertaa yli kahteen (väri + latvojen siistiminen), 55eur. Moni ajattelee varmasti etten olisi "saanut" tehdä tuota koska köyhän ei kuulu sallia itselleen edes mitään tuollaista hemmotteluhetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa uutena pyörään pumpun? Niitä on kirpparit, kierrätyskeskukset ja Tori.fi pullollaan. Vissiin toimeentulotuen saajalla on varaa. Itse työssäkäyvänä etsin aina käytettyä.
Etsit käytettyä tuotetta joka maksaa uutena 4,4e? Kauanko käytät aikaa ja energiaa etsimiseen? Paljonko on matkakulut kun etsit sitä?
Et kuulosta järin fiksulta. Noin tyhmää ei kukaan palkkaisi, eli et käy töissä.
Olen työssä käyvä, mutta kiertelen muutenkin kirppareilla, kun sieltä voi löytää kaikkea tarpeellista kuten kunnon talvitakki parilla eurolla kesäaikaan.
Fillarin pumpun tarvitsee ostaa kerran viiteen tai kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa muissa maissa parturissa käynti tai polkupyörä olisivat työttömälle todella kaukaisia haaveita, suurin murhe olisi että mistä tulee seuraava lämmin ateria.
Suomalaisista sosiaalituista on edelleen varaa leikata reilusti kaikkien työikäisten ja kykyisten osalta.
Voisitko antaa osan töistäsi sille työttömälle?
Eipä sille kelpaa tämäkään työ. On vain selityksiä ja jankutusta. Työnantaja ei huoli, työnantaja ei maksa palkkaa, pyörässä on kumi puhki, ei ole autoa, seliseliseli. Minunkin työpaikassani ja alallani on jatkuvasti ihan kokopäivätyötä auki, vakipaikkoja. Olen näitäkin monta kertaa tänne kertonut, koska aluksi luulin, että ihmiset oikeasti etsivät töitä. Ette te etsi, haluatte vain soittaa suutanne.
Olen pienipalkkainen ja leikkaan tukkani itse. Samoin lasten hiukset leikataan kotona. Säästyy isot rahat, mutta jos on tuhlailevainen luonteeltaan, niin minkäs ap sille voi.
Kato kun hiukset voi leikata itse
Vierailija kirjoitti:
Kato kun hiukset voi leikata itse
Ei ole työttömällä varaa ostaa mitään 100€ hiusten leikkuu konetta.....
ap
Vierailija kirjoitti:
Pyysin työkkäristä töitä mutta eivät antaneet työpaikkaa minulle. Sitten kysyin miten pääsen töihin koska haluan tienata rahaa ja elää normaalia elämää. Virkailija pyöritteli päätä ja sanoi ettei tiedä. Sanoin että teidän pitää tietää koska hallituskin sanoo että töitä on mutta virkailija sanoi ettei hallitus voi luvata työpaikkaa. Pitää kuitenkin ahdistella työnantajia joilla ei ole työtä tarjolla on se kumma sitten kun valitetaan että emme mene töihin.
Et saa työpaikkaa, koska kukaan ei halua palkata typerää lässytystä kirjoittavaa idioottia. Asenteesi kyllä näkyy kilometrin päähän, vaikka muuta väitätkin. Miksi kukaan palkkaisi kaltaistasi vänisijää, kun niitä oikeasti töitä haluavia ja käytöstavat omaavia, positiivisia ihmisiäkin on tarjolla?? Kukaan ei halua työyhteisöönsä ankeuttajaa, ja sellainen sinä olet
Mulla on sähkötön, puulämmitteinen ja kantovedellinen kuivanmaan mökki tyhjillään Uudellamaalla. Voin vuokrata sen sulle satkulla kuussa niin jää rahaa ruokaankin. Lähimmälle bussipysäkille on n. 5 km ja lähimpään kaupunkiin 25 km.
Kännykkäverkkoa on joskus kun tuulee sopivasti
Vierailija kirjoitti:
Olen toimeentulotuella, kävin eilen kampaajalla ensimmäistä kertaa yli kahteen (väri + latvojen siistiminen), 55eur. Moni ajattelee varmasti etten olisi "saanut" tehdä tuota koska köyhän ei kuulu sallia itselleen edes mitään tuollaista hemmotteluhetkeä.
Voithan sinä käyttää rahojasi noinkin, mutta älä sitten ulise täällä, kuinka toimeentulotuki on liian pieni ja rahat ei riitä!! Moni työssäkäyväkään ei raski kampaajalla käydä, katsos kun on niin paljon muutakin mitä pitää maksaa itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumpun saat kirpputorilta eurolla.869
Milläs mä meen sinne kirpparille? Milloin se on? Mistä tiedän että varmasti löytyy? Mun pyörän kumit on tyhjät eikä sillä voi ajaa.
Ap
Monesti naapuri lainaa pumppua. Kait ne huomioivat tärkeät menot ja tavarat.
En edes tunne naapureitani.
Ap
Loinen töihin SAATANA
Sopii. Milloin ja minne? Millainen työnkuva? Paljonko palkka?
ap1.6, Power Tammisto Vantaa, Asiakaspalvelu ja myyntityötä, Palkka 200
Pyörän renkaat on tyhjät, en voi mennä töihin. Tukka on leikkaamatta, en voi tehdä asiakaspalvelu työtä. Työnantaja päättää, kenet palkkaa! Työnantaja ei halua maksaa tarpeeksi palkkaa!
Mihin töihin voi vaan mennä? Kerro kerro, minä vain menen!
Muttakun muttakun...
Ap päätti sitten heittäytyä tomppeliksi. Onneksi vaan esittää.