Muita, jotka ovat tarkkoja kodistaan eivätkä halua yövieraita?
Onko muita, jotka ovat tarkkoja kodistaan eivätkä tykkää yövieraista (tai päivävieraista)?
Pari viikkoa sitten eräs ystäväni lähti viettämään iltaa minun kotini lähellä sijaitsevaan baariin. Hän ei ilmoitellut asiasta etukäteen tai pyytänyt minua mukaan, kunhan vain joskus puolen yön maissa soitteli ja kysyi voisiko tulla sohvalleni nukkumaan, kun busseja ei enää kulje eikä pääse kotiin.
Sanoin, että olisi parempi jos hän selvittäisi muita vaihtoehtoja, koska olen itse jo sängyssä enkä välitä alkaa kestitsemään ketään.
Hän oli tästä vähän käärmeissään minulle, koska asun yksin ja minulla ei ollut mitään "validia" syytä kieltäytyä (esimerkiksi jos olisin ollut matkoilla tms).
Minä viihdyn omassa rauhassani ja kotini on turvapaikkani. Voin kutsua ystäviä luokseni kahville päiväsaikaan, mutta yökyläilyä en ole harrastanut sitten peruskoulun. Minulle on epämukavaa jos kotiini tulee joku nukkumaan enkä tiedä milloin he lähtevät (oletan, että tässä tapauksessa ystävä olisi jäänyt krapulassa lojumaan ja haisemaan sohvalleni puoleenpäivään asti).
Onko minun tingittävä omista rajoistani ja mukavuudestani jonkun toisen eduksi? Erityisesti jos vierailusta ei etukäteen sovita.
Kommentit (83)
Miehen kersat käyvät uskollisesti joka toinen vkl vaikka toimen on jo aikuinen ja toimenkin viittä vaille. Noissa on ihan tarpeeksi, ja toivottavasti kohta ymmärtävät ettei tarvitse jatkuvasti YÖkyläillä, voi käydä ihan päiväseltäänkin. Ovat vielä usei miin että toinen on vkl ja toinen seuraavan vkl, jolloin joka vkl on porukkaa.
Oma kakru käy pari kertaa vuodessa ja on sen 2-5 yötä kerrallaan, toisella paikkakunnalla kun asuu.
noiden lisäksi ei jaksaisi hirveästi enää muita yövieraita että saisi välillä olla ihan rauhassakin. Petivaatteiden pesu ei ole niin herkkua että sitä jaksaisi alvariinsa tehdä.
Tänä vuonna täällä on ollutkin jo oma lapseni, miehen tenavat, miehen 2 kaveria ja miehen siskonpoika yökylässä.
Pahinta on jos tämä yllättävä yövieras vielä odottaa ylöspitoa. Eli iltapalaa ja aamupalaa ja suihkussakäyntiä yms. Lisäksi sille pitää laittaa vuode ja aamulla nuo ylimääräiset lakanapyykit ovat sinun kontolla. Ihan kuin olisit joku hemmetin hotelli.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kersat käyvät uskollisesti joka toinen vkl vaikka toimen on jo aikuinen ja toimenkin viittä vaille. Noissa on ihan tarpeeksi, ja toivottavasti kohta ymmärtävät ettei tarvitse jatkuvasti YÖkyläillä, voi käydä ihan päiväseltäänkin. Ovat vielä usei miin että toinen on vkl ja toinen seuraavan vkl, jolloin joka vkl on porukkaa.
Oma kakru käy pari kertaa vuodessa ja on sen 2-5 yötä kerrallaan, toisella paikkakunnalla kun asuu.
noiden lisäksi ei jaksaisi hirveästi enää muita yövieraita että saisi välillä olla ihan rauhassakin. Petivaatteiden pesu ei ole niin herkkua että sitä jaksaisi alvariinsa tehdä.
Tänä vuonna täällä on ollutkin jo oma lapseni, miehen tenavat, miehen 2 kaveria ja miehen siskonpoika yökylässä.
Pistä mies pyykkäämään vieraidensa pyykit ja huolehtimaan heidän ruokahuollosta.
Sisko on aina ollut vähän ovimatto omille kavereilleen. Muistan kun joku kaveri oltuaan ensin yökylässä, johon sisko-parka ei ollut osannut sanoa ei, oli sotkenut vielä valkoisen untuvapeitonkin suklaajäätelöllä kun oli aamusella makoillut ja käyttänyt mukavasti siskoni vieraanvaraisuutta hyväkseen. Tämä on varsin hyvä esimerkki näistä "yövieraista".
Meillä on iso talo ja tyhjiä huoneita missä yllätysvieraatkin voivat nukkua, mutta ei ole yllätysvieraita näkynyt. Tulisipa yllätysvieraita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna täällä on ollutkin jo oma lapseni, miehen tenavat, miehen 2 kaveria ja miehen siskonpoika yökylässä.Pistä mies pyykkäämään vieraidensa pyykit ja huolehtimaan heidän ruokahuollosta.
Ei tarvi pistää, hän osaa pistämättäkin. Nuo kaverit toivat omat petivaatteensa, kun olivat autoilla liikkeellä. Junalla/bussilla tulevat eivät niitä tuo. Yhden kyläilijän petivaatteista ei tule kone täyteen, joten ne pesen minä sitten kun koneellinen on täynnä.
Ikä vaikuttaa. Alle 30v. - ilman muuta majoitan, kivaa kun saan seuraa, itsekin tarviin joskus. Nyt yli 60v. - ei ikinä. Puhelin äänettömällä koko ajan. Silti mukavat ihmiset aina tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Mulle yövieraat on ok silloin tällöin, kerran pari vuodessa mutta enempää en jaksaisi ja näistä pitää sopia etukäteen ja mielellään olla vieraiden aikataulut selvillä sekä tulo että lähtöpäivältä, ainakin suunnilleen. Meillä on iso talo ja tilaa majoittua kyllä, mutta mulle oma rauha ja tila on tosi tärkeää ja kuormitu helposti jos joudun jakamaan sen oman henkisen ja fyysisen tilan liian pitkään muiden kanssa. Usein erityisesti ihan se nukkumaan meno ja seuraava aamu on rasittavaa, kun pitää miettiä milloin vieraat menevät nukkumaan ja heräävät, milloin he syövät aamupalaa jne. Voi olla että itse haluaisi mennä jo 2 tuntia aiemmin nukkumaan ja sitten pitää ikäänkuin väkisin valvoa vieraiden mieliksi. Sitten se säätö että kuka menee milloinkin vessaan tai suihkuun tai mitä nyt ikinä, vaikka molempia on meillä useampi mutta silti. En ole yhtään mikään yhteismajoittuja, olivatpa vieraat meillä tai olinpa kylässä heillä. Silloin
No ei kyllä yhtään ihmettele, miksi suomalaiset ovat niin yksinäisiä ja epäsosiaalisia, ettei edes majapaikkaa tarjota ja suihkussa käynti on joku show. Nyt vähän täytyisi yrittää tulla toimeen muiden kanssa. Ihmiset erkanevat toisistaan pahasti. Mutta saavat suomalaiset syyttää ihan itseään masennuksestaan ja yksinäisyydestään, kun on niin v-tun vaikea olla vieraanvarainen ja nähdä vähän vaivaa ihmissuhteiden eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle yövieraat on ok silloin tällöin, kerran pari vuodessa mutta enempää en jaksaisi ja näistä pitää sopia etukäteen ja mielellään olla vieraiden aikataulut selvillä sekä tulo että lähtöpäivältä, ainakin suunnilleen. Meillä on iso talo ja tilaa majoittua kyllä, mutta mulle oma rauha ja tila on tosi tärkeää ja kuormitu helposti jos joudun jakamaan sen oman henkisen ja fyysisen tilan liian pitkään muiden kanssa. Usein erityisesti ihan se nukkumaan meno ja seuraava aamu on rasittavaa, kun pitää miettiä milloin vieraat menevät nukkumaan ja heräävät, milloin he syövät aamupalaa jne. Voi olla että itse haluaisi mennä jo 2 tuntia aiemmin nukkumaan ja sitten pitää ikäänkuin väkisin valvoa vieraiden mieliksi. Sitten se säätö että kuka menee milloinkin vessaan tai suihkuun tai mitä nyt ikinä, vaikka molempia on meillä useampi mutta silti. En ole yhtään mikään yhteismajoittuja, olivatpa v
Ei kommentoimasi kirjoittaja kertonu edes sivulauseessa kärsivänsä yksinäisyydestä, joten mitä ihmettä nyt taas? Oletko sinä yksinäinen siksi ettei hän halua majoittaa sinua kotiinsa?
Meillä on niin suuri talo, ettei yhtä vierasta välttämättä huomaa ollenkaan. Kuten tuota Johanin ratsastelunopettajaa Leoa, joka usein on täällä yötä. Menevät vaivihkaa johonkin yläkerran kamariin niin etten löydä heitä. t Gunilla Grankulla
Vierailija kirjoitti:
Ap. Koetko olosi yksinäiseksi?
En koe. Minulla on oikein hyvä sosiaalinen elämä. Toki voin vaikuttaa nipottajalta tämän keskustelun pohjalta, mutta se, että en harrasta yökyläilyä, ei vaikuta ihmissuhteisiini oikein mitenkään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle yövieraat on ok silloin tällöin, kerran pari vuodessa mutta enempää en jaksaisi ja näistä pitää sopia etukäteen ja mielellään olla vieraiden aikataulut selvillä sekä tulo että lähtöpäivältä, ainakin suunnilleen. Meillä on iso talo ja tilaa majoittua kyllä, mutta mulle oma rauha ja tila on tosi tärkeää ja kuormitu helposti jos joudun jakamaan sen oman henkisen ja fyysisen tilan liian pitkään muiden kanssa. Usein erityisesti ihan se nukkumaan meno ja seuraava aamu on rasittavaa, kun pitää miettiä milloin vieraat menevät nukkumaan ja heräävät, milloin he syövät aamupalaa jne. Voi olla että itse haluaisi mennä jo 2 tuntia aiemmin nukkumaan ja sitten pitää ikäänkuin väkisin valvoa vieraiden mieliksi. Sitten se säätö että kuka menee milloinkin vessaan tai suihkuun tai mitä nyt ikinä, vaikka molempia on meillä useampi mutta silti. En ole yhtään mikään yhteismajoittuja, olivatpa v
Miks ihmeessä ihmissuhteeseen pitäisi kuulua majoituspalvelu? Mä en halua olla mikään hyödyke tai palveluntuottaja, vastavuoroisesti en itsekään vaivaa ystäviäni.
Olen kantapään kautta oppinut, että kun tietynlaisille ihmisille tekee palveluksia, niin vaatimuksia alkaa tulla jatkuvalla syötöllä. Raja on vaan pakko vetää mahdollisimman hyvissä ajoin, koska rajattomat ja ahneet vaatijat eivät totisesti itse niitä osaa vetää. Aina löytyy niitä, jotka haluavat vain ottaa ja ottaa. Olen mieluummin pihi ja itsekäs kuin kynnysmatto.
No en niinkään välitä yövieraista, niitä on silloin tällöin, mutta en koskaan päästäisi kuin ehkä oman äitini yövieraaksi, jos soittaa keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi ensi kerralle: taksit kulkee öisinkin.
Eivät maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommentoijilla ei taida olla ystäviä, ei ainakaan tulevaisuudessa. Sitten on myöhäistä itkeä.
Ei ollut ystäviä silloinkaan kun olin 15 ja asuin kotona, eikä nyt kun olen 40, eli ei syytä itkuun.
T. Yks kommentoija
Jos et halua vieraita niin ei sinun tarvi ottaa heitä vastaan. Et ole myöskään velvoitettu esittämään perusteluja sille miksi et. Elämä on paljon helpompaa kun sanoo tällaiset asiat suoraan ja selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun ole pakko tinkiä mistään. Rajattomat ihmiset suuttuu siitä jos heille sanotaan "ei". Mun mielestäni ei tarvi olla vedenpitävää selitystä mikset halua toista ihmistä kotiisi.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommentoijilla ei taida olla ystäviä, ei ainakaan tulevaisuudessa. Sitten on myöhäistä itkeä.
No ei tietenkään autistipaskiaisilla ole ystäviä.
Äitis oli autisti, kun sinua teki
Minulle koti on rakas paikka enkä halua sinne ketään muuta. Meille ei tulla.