Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka ovat tarkkoja kodistaan eivätkä halua yövieraita?

Vierailija
15.05.2024 |

Onko muita, jotka ovat tarkkoja kodistaan eivätkä tykkää yövieraista (tai päivävieraista)? 

Pari viikkoa sitten eräs ystäväni lähti viettämään iltaa minun kotini lähellä sijaitsevaan baariin. Hän ei ilmoitellut asiasta etukäteen tai pyytänyt minua mukaan, kunhan vain joskus puolen yön maissa soitteli ja kysyi voisiko tulla sohvalleni nukkumaan, kun busseja ei enää kulje eikä pääse kotiin.

Sanoin, että olisi parempi jos hän selvittäisi muita vaihtoehtoja, koska olen itse jo sängyssä enkä välitä alkaa kestitsemään ketään.

Hän oli tästä vähän käärmeissään minulle, koska asun yksin ja minulla ei ollut mitään "validia" syytä kieltäytyä (esimerkiksi jos olisin ollut matkoilla tms). 

Minä viihdyn omassa rauhassani ja kotini on turvapaikkani. Voin kutsua ystäviä luokseni kahville päiväsaikaan, mutta yökyläilyä en ole harrastanut sitten peruskoulun. Minulle on epämukavaa jos kotiini tulee joku nukkumaan enkä tiedä milloin he lähtevät (oletan, että tässä tapauksessa ystävä olisi jäänyt krapulassa lojumaan ja haisemaan sohvalleni puoleenpäivään asti). 

Onko minun tingittävä omista rajoistani ja mukavuudestani jonkun toisen eduksi? Erityisesti jos vierailusta ei etukäteen sovita. 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun kommentoijilla ei taida olla ystäviä, ei ainakaan tulevaisuudessa. Sitten on myöhäistä itkeä.

No ei tietenkään autistipaskiaisilla ole ystäviä. 

Vierailija
42/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on pieni 16m2 koti, niin harvoin tulee ketään edes kylään. Tykkään pitää kämpän aivan omana "pesänäni", vuorotyötäkin kun teen ja nukun usein outoihin aikoihin.

Työkin sosiaalialalla, niin monesti ei vapailla huvita olla sosiaalinen pätkääkään. Ja jos huvittaa, niin eikun liikkeelle.

N51

Varmaan nautit koirankopistasi erityisesti näin helteillä 😆🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin. en vastaisi yöllä jos tityistä nro tulisi soitto. aina voi sanoa ,oli äänettömällä. mutta myös jatkossa,olet jo rauhoittunut yöpuulle ,joten en halua alkaa sijata vuodetta vieraille tai vetoa,ei ole vierashuonetta- tai sänkyä,eikä retkipatjaa,,joka muuten parempi jos otat vieraan,sohvaan en halua tupakoitsijan hajuja tai yöhikoilua viinankaan jälkeen,jotkut hikoaa aina,,pitää olla kunnon vanusuojalevyt olkoon mikä nukkumapaikka vaan, itsellänikin on. ja tuo sun juttu,,jotain aamu ellei yöpalaa, ja en pitäisi siitä jää yksin kotiini oleilemaan ,penkooko paikkoja, etsii ruokaa. läträä suihkussa,pesee mun shampoilla,deot,hajuvedet,kosmetiikka jne,,on kuin kotonaan,jolloin elää vapaammin kun on yksin siellä. pitäisi olla itsekin kotona jos yövieras ..tai viikonloppukaveri. sitten ravaa parvekkeella ehkä sukkasin tai paljain jaloin ja siitä tuo likaa matoille..

Vierailija
44/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa iltamyöhään puhelimeen. Jälkeenpäin jos kaveri ottaa puheeksi että koitin soittaa, niin sanot vain että olit jo nukkumassa.

Mutta joo ei tarvitse ottaa ketään yöksi tolla tavalla, ei edes ystävää. Mitäs lähtee yöelämään jos ei ole miettinyt kotiinpaluutaan tai yöpaikkaa valmiiksi etukäteen.

Vierailija
45/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun kommentoijilla ei taida olla ystäviä, ei ainakaan tulevaisuudessa. Sitten on myöhäistä itkeä.

Pitäiskö. Pärjään ihan hyvin ilmankin.

Vinkki: haudassa pärjäisit vieläkin paremmin. 

Vierailija
46/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sietää vieraita kodissani. Kynnyksen yli ei tulla! Siinä on minun raja! Puhtaus säilyy, koska olen aina puhdas, muista en tiedä enkä halua tietää.

Vierailija
47/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää vieraita kodissani. Kynnyksen yli ei tulla! Siinä on minun raja! Puhtaus säilyy, koska olen aina puhdas, muista en tiedä enkä halua tietää.

Kai tiedät ettå joudut koska tahansa loppuelämäksesi suljetulle osastolle?

Vierailija
48/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät halua edes päivävieraita. Jos on kovin pieni asunto ja ahdasta. Kun ei ole erityistä tilaa vieraalle. Ja siivous voi olla hankalaa, jos ennen vierasta siivoo, mutta tuntuu että sen jälkeenkin pitäisi siivota?

Saatanan autistivajakit!

Ime sinä impulsiivinen ylisosiaalinen kaljankittaaja anakronismi mummos kikkeliä

Vierailija
49/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään autistipaskiaisilla ole ystäviä. 

Helppohan sinun on sanoa kun et käy töissä. Työssäkäyvän on vaikea ottaa yöpyjää, teikäläistä jotka olette koko ajan lomalla 

Vierailija
50/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään yövieraita vastaan, kunhan kyse ei ole:

A) AP:n kuvaileman kaltaisesta viimehetken yövieraasta. Mikäli kyseessä olisi jokin force majeure-tilanne, jolle vieras ei yksinkertaisesti voisi mitään, niin sitten voisin suostuakin. Jos esim. ystävällä olisi lippu ostettuna illan viimeiseen junaan, joka sitten perutaan,  en ikinä voisi jättää häntä yöksi pakkaseen. Mutta jos kyse on siitä, että vieras on itse omalla huolimattomuudellaan sössinyt asiansa (esim. dokannut niin myöhään, ettei busseja enää kulje) niin sitten ei ole minun asiani sotkea omia aikataulujani moisen vuoksi. Minulla ei ole velvollisuutta vastata puhelimeen enää nukkumaanmenon jälkeen. Ja jos  halutaan vaikka yöpyä ennen aamulentoa, asiasta tulee kysyä niin pian kuin mahdollista, eikä kahta päivää ennen!

tai

B) Vieraasta, joka hyväksikäyttää ystävällisyyttäni, tai ei näe, mikä on kohtuullista. Olen asunut ulkomailla erittäin suositun turistikohteen läheisyydessä. On kokemusta sellaisesta, että ystävä kysyy yöpaikkaa antaen ymmärtää, että kyse on muutamasta päivästä, mutta  vasta saavuttuaan kertookin viipyvänsä kaksi viikkoa. Tai sitten tuo mukanaan kysymättä jonkun kaverinsa jota en ole koskaan tavannut. Tai sitten se, että yhteyttä ei muutoin pidetä, mutta kun pitäisi saada yöpaikka, ollaankin ylintä ystävää. 

Vierailija
51/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilaa vaikka kuinka, mutta tänne ei kutsuta kuin anoppi jouluna. Ollaan kolmen introvertin perhe ja nautitaan siitä, että kaikilla on omaa tilaa ja rauhaa. Sosiaalinen elämä tapahtuu kodin ulkopuolella.

Vierailija
52/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko minun tingittävä omista rajoistani ja mukavuudestani jonkun toisen eduksi?"

Ei ole.

Vierailija
53/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan joku yksittäinen, siisti hyvä ystävä voi yöpyä kotonani. Kunhan sovitaan aika jolloin olen itsekin vapaalla ja voin valvoa, jutella, laittaa yhdessä ruokaa yms. Aamulla aikaa laittaa aamupalaa rauhassa. 

Yllätysvieraat ovat ehdottomasti pois laskuista, eihän sellaisia kyllä nykyään olekaan. Kaikki sopivat aina tulonsa etukäteen niin jää neuvotteluvaraa. Ja jos joku, olosuhteiden pakosta tarvii vain yöpaikan esim lentoa varten niin varmasti hän jo lähtökohtaisesti tajuaa että se on vain yöpaikka, ei muuta 

Vierailija
54/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksiössä ja tänne saa majoittua Japanista ystävä, koska minä saan vastavuoroisesti majoittua hänen yksiössään Japanissa. Tässä on hyvää se, että olemme molemmat itsenäisiä ja vietämme päivät ja illat kummatkin omissa menoissa. Ei tarvitse viihdyttää 24/7 toista ja järkätä sitä ja tätä, kuten vähemmän itsenäiselle vieraalle, joka odottaa hotellia viihdytyspalveluineen ja opaskierroksineen ja ravintolailtoineen koko matkan ajan. Yhteisistä jutuista ja tekemisistä sovitaan jo ennen matkaa. Samalla tietää kauanko toinen viipyy ja aina ennen matkaa varmistetaan, että voiko viipyä ajan X vai vaihdetaanko matkapäiviä.

Näin on menty jo 15 vuotta.

Vierailija
55/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap tilanne on vielä helpoimmasta päästä kun tuntuu asuvan yksin. Mitä sitten kun on puoliso, esim mulla isokokoinen mies joka tömistelee kanta-askelilla aamuisin munasillaan keittämään kaffetta? On siinä vieraalla kestämistä jos sohvalta tuota katselee kun väistämättä herää siihen.. 

Oon sanonut ystäville että jos kestät niin tule, mies ei muuta tapojaan. 

Vierailija
56/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene yökylään kenellekään, en ota yökylään kuin lapsenlapseni. Vieraita kutsun harvoin, kylässä käyn yhtä harvoin. Kun kyläilen, olen korkeintaan kaksi tuntia. Samaa toivon luokseni tulevilta ihmisiltä. Lapsenlapseni voi tulla viikoksikin, mutta hän ei olekaan vieras. 

Vierailija
57/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksiössä ja tänne saa majoittua Japanista ystävä, koska minä saan vastavuoroisesti majoittua hänen yksiössään Japanissa. Tässä on hyvää se, että olemme molemmat itsenäisiä ja vietämme päivät ja illat kummatkin omissa menoissa. Ei tarvitse viihdyttää 24/7 toista ja järkätä sitä ja tätä, kuten vähemmän itsenäiselle vieraalle, joka odottaa hotellia viihdytyspalveluineen ja opaskierroksineen ja ravintolailtoineen koko matkan ajan. Yhteisistä jutuista ja tekemisistä sovitaan jo ennen matkaa. Samalla tietää kauanko toinen viipyy ja aina ennen matkaa varmistetaan, että voiko viipyä ajan X vai vaihdetaanko matkapäiviä.

Näin on menty jo 15 vuotta.

Ystäviä vai? Ja vietätte aikaa aina erillänne. Minusta tuo kuulostaa enemmänkin airbnb asunnolta 

Vierailija
58/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tule puhelut läpi iltakymmenen ja aamukahdeksan välillä kuin hätätapauksessa (tarkoittaa lapsiani, vanhoja vanhempiani, hälytysfirmaa). Eli kuvailemasi tilanne ei olisi mahdollinen.

Lapsestasi voi soittaa myös poliisi. Mutta ehkä nukut mieluummin kuin saisit heti tiedon siitä mitä on tapahtunut.

Vierailija
59/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on pieni 16m2 koti, niin harvoin tulee ketään edes kylään. Tykkään pitää kämpän aivan omana "pesänäni", vuorotyötäkin kun teen ja nukun usein outoihin aikoihin.

Työkin sosiaalialalla, niin monesti ei vapailla huvita olla sosiaalinen pätkääkään. Ja jos huvittaa, niin eikun liikkeelle.

N51

Varmaan nautit koirankopistasi erityisesti näin helteillä 😆🤣

Raskaana oleva kameli paskantakoot sänkyysi, sinä surkea vihaa täynnä oleva pelle.

Vierailija
60/83 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät ettå joudut koska tahansa loppuelämäksesi suljetulle osastolle?

Sieltäkö sinäkin kirjoittelet?