Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin kotona pari päivää ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen, ahdistaa

Vierailija
15.05.2024 |

Kyllä voi aikuinen ihminen olla naurettavassa tilanteessa. Tosiaan, en ole yli kuuteen vuoteen viettänyt yhden yhtä yötä yksin. Nyt mies ja lapsi lähtevät toiselle paikkakunnalle kahdeksi yöksi ja minä jään kotiin, sillä vauva syntyy ensi maanantaina niin en tässä vaiheessa lähde reissaamaan enää, muuten olisin lähtenyt mukaan.

Olin jo eilen todella stressaantunut ja hermostunut kun mietin yksin kotiin jäämistä. Tämä ongelma on alkanut jo nuorempana, teininä minulla oli tapana nukkua lapsuudenkodissa olohuoneessa kun tunsin oloni yksinäiseksi omassa huoneessa ollessa. En myös päivisin viettänyt omassa huoneessa juuri ollenkaan aikaa, olin aina keittiössä tai olkkarissa jonkun muun seurana. 

Mitähän tekemistä sitä keksisi yksin? Mihinkään en viitsi lähteä kun kävellessä supistaa niin kovasti ja muutenkin väsyttää. Kai se on katsottava leffoja ja luettava kirjoja. 

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmansa kullakin.

Vierailija
2/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tylsältä ja kliseeltä tuntuukin, niin kerää nyt voimia.

Ja jos jaksat, tee vaikka valmiiksi ruokia pakastimeen, niille tulee varmasti käyttöä sitten, kun vauva on syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyy maanantaina? Teillähän hyvä kristallipallo on...

Vierailija
4/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia aikuisella tuollainen. Huolettaa todella paljon pienten lasten puolesta.

Vierailija
5/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko elektiivisestä sektiosta kuullut? Siihen olen menossa suunnitellusti maanantaina. AP

Vierailija
6/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tylsältä ja kliseeltä tuntuukin, niin kerää nyt voimia.

Ja jos jaksat, tee vaikka valmiiksi ruokia pakastimeen, niille tulee varmasti käyttöä sitten, kun vauva on syntynyt.

Niin se kai pitää. Kokkailu voisi olla hyvä idea. AP

Vierailija
7/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyy maanantaina? Suunniteltu leikkausko?

Vierailija
8/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia aikuisella tuollainen. Huolettaa todella paljon pienten lasten puolesta.

No ei olekaan ja sen takia tämän aloituksen teinkin, en muuten vaan. Tarkoitus oli etsiä vertaistukea tai jotakin ideoita miten tätä ongelmaa voisi työstää. AP

Vierailija
9/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva syntyy maanantaina? Suunniteltu leikkausko?

Kyllä vaan :)

Vierailija
10/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on aika yleinen tapa synnyttää... Eri

Vierailija
11/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko elektiivisestä sektiosta kuullut? Siihen olen menossa suunnitellusti maanantaina. AP

Voi olen kyllä, kaksi sellaista itsekkin kokeneena. Ja tiedän myös, että jos sellainen on edessä ja viisi päivää ENNEN  supistaa niin, että ei voi kävellä, pitäisi olla synnärillä pakkolevossa.

Vierailija
12/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertin elämä on raskasta.

Vierailija
13/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olen kyllä, kaksi sellaista itsekkin kokeneena. Ja tiedän myös, että jos sellainen on edessä ja viisi päivää ENNEN  supistaa niin, että ei voi kävellä, pitäisi olla synnärillä pakkolevossa.

Olen kotona pakkolevossa, lääkärillä kävin. Edellisen lapsen kanssa oli ihan sama juttu ja kaikki meni suunnitellusti ja hyvin. Mutta pääpointti tässä koko jutussa oli siis se, etten näin lähellä oletettua synnytystä lähde toiselle paikkakunnalle, juurikin siksi että se voi käynnistyä myös aiemmin. AP

Vierailija
14/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertin elämä on raskasta.

Tässä mielessä kyllä! Introvertit usein voivottelevat (varmaankin ihan syystä) miten maailma on tehty ekstroverteille ja kokevat monet asiat raskaaksi, mutta ekstroverteilla on nämä omat ongelmat sitten. AP

Vierailija
15/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tää on tämmönen jenkkitapaus, että varataan jo ekassa ultrassa synnytysaika (=sektio) ja sitten vaan toivotaan, ettei ala ennen sitä tulla ulos?

Minulla kävi tässä ekana mielessä, että miten mies uskaltaa lähteä mihinkään, kun puoliso niin lähellä synnytystä, mutta ehkä se on se toinen lapsi ja jospa teillä ei ole pitkä matka sairaalaan synnyttämään.

Mutta itse ap:n kysymykseen, miehen kanssa erottiin jouluna 13 vuoden jälkeen, ja huhtikuussa sain viimein ottamaan lapset (2v ja 3v) ekaa kertaa yöksi itselleen, niin kyllähän se tuntui todella oudolta olla täysin yksin ensimmäistä kertaa vähintään viiteen vuoteen. Olin anellut jo pari kuukautta, että ottaisi lapset että saisin nukkua, kun molemmat nukkuu huonosti, ja kun sitten viimein otti muksut, niin eihän sitä osannut sitten olla yhtään. Iso talo tuntui tosi tyhjältä, stressisiivosin puolet päivästä ja illasta join ennen joulua ostamani lonkeron, jota en ollut saanut aikaiseksi juoda, että vähän rentouduin. Sinulla se nyt ei ole vaihtoehto, mutta jotain muuta rentouttavaa, ettei mieti sitä yksinäisyyttä. Saunaan, mukava leffa ja sitten yrittää olla kuuntelematta talon/asunnon jokaista rasahdusta, jotka oikein korostuu yksin ollessa.

Vierailija
16/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin muuten tosi paljon siitä että välillä saa olla yksin kotona. 

Mutta tilanne on ihan toinen jos olet viimeisilläsi raskaana, silloin olis kiva jos olis joku toinen joka täyttelee pakastinta ja muutenkin laittelee asioita kuntoon. Ehkä olette jo tehneet sen, jolloin tärkeintä on että otat torkkuja, makailet, keräilet voimia, kattelet niitä leffoja. lähikuukausina kun et paljon telkkaa katsele ja lähi vuosinakin saattaa jäädä se kaikkein viimeisin kohusarja välistä. Muista syödä myös vähän karkkia :)

Toki jos jaksat ihan hyvin ja telkan katselu tympii, niin voit tosiaan häärätä valmiiksi pari atereiaa ja laittaa lapsen kamat kuntoon :)

Tai sitten - voinnin ja jaksamisen sallimissa rajoissa yhdistelmä kumpaakin.

Vierailija
17/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin muuten tosi paljon siitä että välillä saa olla yksin kotona. 

Mutta tilanne on ihan toinen jos olet viimeisilläsi raskaana, silloin olis kiva jos olis joku toinen joka täyttelee pakastinta ja muutenkin laittelee asioita kuntoon. Ehkä olette jo tehneet sen, jolloin tärkeintä on että otat torkkuja, makailet, keräilet voimia, kattelet niitä leffoja. lähikuukausina kun et paljon telkkaa katsele ja lähi vuosinakin saattaa jäädä se kaikkein viimeisin kohusarja välistä. Muista syödä myös vähän karkkia :)

Toki jos jaksat ihan hyvin ja telkan katselu tympii, niin voit tosiaan häärätä valmiiksi pari atereiaa ja laittaa lapsen kamat kuntoon :)

Tai sitten - voinnin ja jaksamisen sallimissa rajoissa yhdistelmä kumpaakin.

Mies kävi eilen kaupassa ja teki minulle ruuat valmiiksi kahdelle päivälle, että ainakaan omasta syömisestä ei tarvitse huolehtia. Kiitos ymmärtäväisestä vastauksesta :) Tämä lepäily itsessään on henkisesti raskasta, koska olen muuten aika touhukas ja tykkään tehdä asioita, hidastaminen on hankalaa ja koen siitä myös syyllisyyttä. Mutta yritetään. AP

Vierailija
18/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tää on tämmönen jenkkitapaus, että varataan jo ekassa ultrassa synnytysaika (=sektio) ja sitten vaan toivotaan, ettei ala ennen sitä tulla ulos?

Minulla kävi tässä ekana mielessä, että miten mies uskaltaa lähteä mihinkään, kun puoliso niin lähellä synnytystä, mutta ehkä se on se toinen lapsi ja jospa teillä ei ole pitkä matka sairaalaan synnyttämään.

Mutta itse ap:n kysymykseen, miehen kanssa erottiin jouluna 13 vuoden jälkeen, ja huhtikuussa sain viimein ottamaan lapset (2v ja 3v) ekaa kertaa yöksi itselleen, niin kyllähän se tuntui todella oudolta olla täysin yksin ensimmäistä kertaa vähintään viiteen vuoteen. Olin anellut jo pari kuukautta, että ottaisi lapset että saisin nukkua, kun molemmat nukkuu huonosti, ja kun sitten viimein otti muksut, niin eihän sitä osa

Suomessa ei saa sektioaikaa varattua kyllä missään ekassa ultrassa, suunniteltu sektiokin varataan vasta n. 2 viikkoa etukäteen eli aika loppumetreille saa odotella. Ja synnyttämään ei tosiaan ole pitkä matka, muutama km ja siihen olen varautunut että jos nyt jotain tapahtuu niin soitan taksin, reppu on pakattuna valmiiksi. Mies ja lapsi lähtivät ikään kuin pakon edessä, menevät katsomaan uutta asuntoa meille sillä muutto on edessä VIIMEISTÄÄN heinäkuussa eikä asuntoa vielä ole.

Tuntemuksesi kuulostavat tutuilta! Itsekin olevinaan ''haluan'' joskus omaa aikaa, mutta sitten kun olen yksin kotona sen tunnin tai pari niin en jaksa keskittyä mihinkään kun odotan vaan muita kotiin. AP

Vierailija
19/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä, jos yksin olo ahdistaa oli raskaana tai ei. Kannattaisi hakea yksin olon ongelmaan apua, ettet siirrä ahdistusta seuraavaan sukupolveen. 

Vierailija
20/47 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin tiesin oman vauvani syntymäpäivän muutamaa päivää etukäteen. Suunniteltu sektio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän