Miksi ev.lut kirkko maallistuu
Kommentit (1634)
Kolminaisuuden kannattajat kertovat sen olevan uskon salaisuus. Oliko Jeesuksella mielessään tälläinen salaisuus kun hän sanoi samarialaiselle naiselle "me kumarramme sitä minkä me tunnemme". Juutalaiset eivät uskoneet kolminaisuuteen, Jeesus kuitenkin saattoi sanoa heidän tuntevan palvontansa kohteen.
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuuden kannattajat kertovat sen olevan uskon salaisuus. Oliko Jeesuksella mielessään tälläinen salaisuus kun hän sanoi samarialaiselle naiselle "me kumarramme sitä minkä me tunnemme". Juutalaiset eivät uskoneet kolminaisuuteen, Jeesus kuitenkin saattoi sanoa heidän tuntevan palvontansa kohteen.
19 Nainen sanoi: "Herra, minä huomaan, että sinä olet profeetta. [Luuk. 7:16+]
20 Meidän isämme ovat kumartaneet ja rukoilleet Jumalaa tällä vuorella, kun taas te väitätte, että oikea paikka rukoilla on Jerusalemissa." [5. Moos. 12:5; 1.
21 Jeesus vastasi: "Usko minua, nainen: tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
22 Te kumarratte sellaista, mitä ette tunne, mutta me kumarramme häntä, jonka tunnemme, sillä pelastaja nousee juutalaisten keskuudesta.
Tarkoittaako tämä, että myös muut kuin juutalaiset palvoi tietämättään Raamatun Jumalaa, vaikkeivät he tunteneetkaan häntä?
Eikö Raamatussasi lue että:" Minä olen tie (Jeesus) joka minun kauttani menee sisälle se pelastuu"?
"Voisitko kertoa, jos siteeraat Raamattua muistinvaraisesti? Kyse on pyhästä kirjasta, joten on ikävää esittää suorana lainauksena jotain mitä Raamatussa ei todella lue. Oikeastihan Jeesus sanoi näin: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)"
Kyse on täsmälleen samasta asiasta.
10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Johannes.
"Mielenkiintoista pohdintaa. Olen itsekin ihmetellyt, miksi niin moni uskoo että pienet lapset ja kehitysvammaiset voi päästä taivaaseen tuntematta Jeesusta, mutta kaikilta normaaliälyisiltä aikuisilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärrystä Jumalasta."
Ei sinulta ylivoimaisia vaadita. Uskot Jeesuksen ristinkuolemalla sovittaneen syntisi ja seuraat häntä.
Vierailija kirjoitti:
"Mielenkiintoista pohdintaa. Olen itsekin ihmetellyt, miksi niin moni uskoo että pienet lapset ja kehitysvammaiset voi päästä taivaaseen tuntematta Jeesusta, mutta kaikilta normaaliälyisiltä aikuisilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärrystä Jumalasta."
Ei sinulta ylivoimaisia vaadita. Uskot Jeesuksen ristinkuolemalla sovittaneen syntisi ja seuraat häntä.
Taivaaseen voi siis päästä, vaikka pitäisi Jeesusta pelkkänä ihmisenä, enkelinä tai muuna luotuna olentona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaaseen voi siis päästä, vaikka pitäisi Jeesusta pelkkänä ihmisenä, enkelinä tai muuna luotuna olentona?
Kyllä sinun pitää uskoa ,että Jeesus on Jumalan poika ja sitten seurata häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa, jos siteeraat Raamattua muistinvaraisesti? Kyse on pyhästä kirjasta, joten on ikävää esittää suorana lainauksena jotain mitä Raamatussa ei todella lue. Oikeastihan Jeesus sanoi näin: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)
Kukaan ei tosiaan voi saada ikuista elämää muuten kuin Kristuksen kautta, koska Kristus - vain Kristus eikä kukaan muu - voitti kuoleman. Mutta mitä pelastumiseen todella vaaditaan? Vaaditaanko siihen välttämättä henkilökohtaista uskoa Raamatun kolmiyhteiseen Jumalaan ja Kristuksen ristinkuolemaan? Protestanttina pidin sitä pitkään itsestäänselvänä, mutta mitä enemmän olen asiaa ajatellut, sitä epätodennäköisemmältä se minusta vaikuttaa.
Protestanttina totuin pitämään Raamattua uskon ja opin ylimpänä ohjeena. Raamatun perusteella Jumala ei vaikuta kovinkaan tarkalta siitä,
Mielenkiintoista pohdintaa. Olen itsekin ihmetellyt, miksi niin moni uskoo että pienet lapset ja kehitysvammaiset voi päästä taivaaseen tuntematta Jeesusta, mutta kaikilta normaaliälyisiltä aikuisilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärrystä Jumalasta.
Varmaan samasta syystä kuin miksi pienet lapset, vammaiset tai muut holhousta tarvitsevat eivät voi tehdä maallisiakaan sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tavallinen ihminen sovittaa koko maailman syntejä?
"Varmaan samasta syystä kuin miksi pienet lapset, vammaiset tai muut holhousta tarvitsevat eivät voi tehdä maallisiakaan sopimuksia."
Tuo olisi hyvä pointti, jos jokainen saisi itse sopia pelastumisen ehdoista jumalan kanssa. Mutta jumala ei kysy keneltäkään, onko ok että joudut helvettiin jos et tee niin kuin sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi jos Jumala hyväksyy sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi jos Jumala hyväksyy sen.
Jumala ei hyväksy,kyllä se tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa mitä odotatte kirkolta tai uskolta?
Odotan, että kirkko myöntää reformaation olleen virhe ja palaa takaisin roomalaiskatoliseen kirkkoon.
Mikä virhe on?
Vierailija kirjoitti:
"Varmaan samasta syystä kuin miksi pienet lapset, vammaiset tai muut holhousta tarvitsevat eivät voi tehdä maallisiakaan sopimuksia."
Tuo olisi hyvä pointti, jos jokainen saisi itse sopia pelastumisen ehdoista jumalan kanssa. Mutta jumala ei kysy keneltäkään, onko ok että joudut helvettiin jos et tee niin kuin sanon.
Kun Jumala on tehnyt maailman ja ihmiset, hän voi sanella ehdot.
Hän ei tekisi mitään väärin vaikka kaikki menisivät helvettiin.
Kaikilla normaaliälyisillä aikuisilla ei ole samanlaisia valmiuksia uskoa Jeesukseen. Ajatellaan vaikka jossain kieroutuneessa kristillisessä uskonlahkossa kasvanutta ihmistä, joka joutui lapsena oman pappinsa seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Kun asia paljastui muille, kukaan ei tukenut häntä vaan häntä syyllistettiin siitä ettei hän pystynyt hyväksymään papin anteeksipyyntöä ja jättämään kaikkea taakseen, koska Raamatussa käsketään antamaan muille anteeksi. Miten tällainen ihminen pystyisi uskomaan Jeesukseen yhtä helposti kuin sellainen, joka on kasvanut turvallisessa kristillisessä kodissa rakastavien uskovien ihmisten ympäröimänä? Onko oikein, että molemmille esitetään sama vaatimus uskoa Jeesukseen tai joutua helvettiin?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla normaaliälyisillä aikuisilla ei ole samanlaisia valmiuksia uskoa Jeesukseen. Ajatellaan vaikka jossain kieroutuneessa kristillisessä uskonlahkossa kasvanutta ihmistä, joka joutui lapsena oman pappinsa seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi. Kun asia paljastui muille, kukaan ei tukenut häntä vaan häntä syyllistettiin siitä ettei hän pystynyt hyväksymään papin anteeksipyyntöä ja jättämään kaikkea taakseen, koska Raamatussa käsketään antamaan muille anteeksi. Miten tällainen ihminen pystyisi uskomaan Jeesukseen yhtä helposti kuin sellainen, joka on kasvanut turvallisessa kristillisessä kodissa rakastavien uskovien ihmisten ympäröimänä? Onko oikein, että molemmille esitetään sama vaatimus uskoa Jeesukseen tai joutua helvettiin?
Paljon muitakin raskaita elämänolosuteita. Jumala on parantaja ja eheyttäjä, Hänen puoleensa kannattaa joka tapauksessa kääntyä.
Lähestykää Jumalaa ,niin hän lähestyy teitä.
"Kukaan ei tosiaan voi saada ikuista elämää muuten kuin Kristuksen kautta, koska Kristus - vain Kristus eikä kukaan muu - voitti kuoleman. Mutta mitä pelastumiseen todella vaaditaan? Vaaditaanko siihen välttämättä henkilökohtaista uskoa Raamatun kolmiyhteiseen Jumalaan ja Kristuksen ristinkuolemaan? Protestanttina pidin sitä pitkään itsestäänselvänä, mutta mitä enemmän olen asiaa ajatellut, sitä epätodennäköisemmältä se minusta vaikuttaa."
- Jumalalla on ikuinen elämä
- Saatanalla on ikuinen elämä
- Enkeleillä on ikuinen elämä?
- Jeesuksella on ikuinen elämä
- Pyhällä hengellä on ikuinen elämä?
Ikuinen elämä ei voi olla sellainen asia jonka vain Jeesus pystyy saamaan aikaiseksi. Kun ihan Raamatusta löytyy koko joukko ikuisesti eläviä hahmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minulle on opetettu, että Vanhassa testamentissa Jumalasta puhutaan täysin poikkeuksellisella tavalla: Jumalaa tarkoittava JHWH on yksikössä, mutta hänen tekemisiään kuvaavat verbit monikossa. Eli jos Raamatussa vaikka sanotaan että Jumala puhuu, tarkka sanamuoto on "Jumala puhuvat". Sellainen kielenkäyttö puhuu vahvasti kolminaisuuden puolesta.
Olet väärässä. Jos todella näin olisi niin jokainen juutalainen uskoisi jumalalla olevan monta persoonaa.
Muutenkin tuo ajatus, että lähdettäisiin tekemaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä kolme tuhatta vuotta sitten pronssikautisten paimentolaisten kirjoitustaidon perustella on vähintäänkin hatara. Hädin tuskin silloin kukaan osasi edes kirjoittaa. Eihän edes alkuperäisiä kirjoituksia ole yhtään säilynyt tähän päivään saakka. Pelkkiä kopion-kopion-kopion-kopioita.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minulle on opetettu, että Vanhassa testamentissa Jumalasta puhutaan täysin poikkeuksellisella tavalla: Jumalaa tarkoittava JHWH on yksikössä, mutta hänen tekemisiään kuvaavat verbit monikossa. Eli jos Raamatussa vaikka sanotaan että Jumala puhuu, tarkka sanamuoto on "Jumala puhuvat". Sellainen kielenkäyttö puhuu vahvasti kolminaisuuden puolesta.
Olet väärässä. Jos todella näin olisi niin jokainen juutalainen uskoisi jumalalla olevan monta persoonaa.
Muutenkin tuo ajatus, että lähdettäisiin tekemaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä kolme tuhatta vuotta sitten pronssikautisten paimentolaisten kirjoitustaidon perustella on vähintäänkin hatara. Hädin tuskin silloin kukaan osasi edes kirjoittaa. Eihän edes alkuperäisiä kirjoituksia ole yhtään säilynyt tähän päivään saakka. Pelkkiä kopion-kopion-kopion-kopioita
Nyt onkin kysymys Kaikkivaltiaasta Jumalasta ja hänen sanastaan.
"Nyt onkin kysymys Kaikkivaltiaasta Jumalasta ja hänen sanastaan."
Helposti todistettavasti tiedetään, ettei Raamatun teksti ole pysynyt sanatarkasti muuttumattomana. Vuosituhansien aikana ihmiset on muokanneet tekstejä niin vahingossa kuin tahallaan.
Mielenkiintoista pohdintaa. Olen itsekin ihmetellyt, miksi niin moni uskoo että pienet lapset ja kehitysvammaiset voi päästä taivaaseen tuntematta Jeesusta, mutta kaikilta normaaliälyisiltä aikuisilta vaaditaan paljon tietoa ja ymmärrystä Jumalasta.