Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ev.lut kirkko maallistuu

Vierailija
14.05.2024 |

On kyllä melkosta.

Eihän sana muutu.

Kommentit (1634)

Vierailija
1201/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ortodoksinen kirkko on se kirkko, jonka Kristus itse perusti ja jonka ulkopuolella ei ole pelastusta."

Niinhän ne kaikki sanoo. Onko sillä toisaalta väliäkään onko se totta, jos siitä tulee hyvä mieli ja voi kokea uskovansa oikein. Kuoleman jälkeen kukaan ei tule valittamaan väärästä opista.

Vierailija
1202/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ortodoksinen kirkko on se kirkko, jonka Kristus itse perusti ja jonka ulkopuolella ei ole pelastusta."

Niinhän ne kaikki sanoo. Onko sillä toisaalta väliäkään onko se totta, jos siitä tulee hyvä mieli ja voi kokea uskovansa oikein. Kuoleman jälkeen kukaan ei tule valittamaan väärästä opista.

Miksi sitten uskoa ollenkaan jos millään ei ole mitään väliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on surullinen ja lohduton ketju, sillä se kertoo selkeästi sen kuinka hukassa "uskovaiset" ovat.

En erittele tarkemmin, sillä tiedän jo etukäteen pitkäaikaisten kokemusteni opettamana sen olevan turhaa.

Liitän kuitenkin vihjeeksi erään raamatun lauseen joka kertoo ymmärtävälle mitä minä tarkoitan; Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Siinä on viisaus.

Vierailija
1204/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on surullinen ja lohduton ketju, sillä se kertoo selkeästi sen kuinka hukassa "uskovaiset" ovat.

En erittele tarkemmin, sillä tiedän jo etukäteen pitkäaikaisten kokemusteni opettamana sen olevan turhaa.

Liitän kuitenkin vihjeeksi erään raamatun lauseen joka kertoo ymmärtävälle mitä minä tarkoitan; Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Siinä on viisaus.

Kuulutko "uskovaisiin?"

Vierailija
1205/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan Jumala = Kirkko

Anna jae.

Täydennetään. Jumala = Kirkko = Ihminen

Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!" Joh. 20:28

Kreikan sana "kyrios" tarkoittaa "herraa" tai mestaria.

Sana kirkko johtuu kreikan sanasta "kyriake", jolla tarkoitetaan Herralle kuuluvaa tai Herran omaa

Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, Israelin Pyhä: Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä. Jes. 48:17

Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon? Luuk. 6:46

Näin ollen jokainen ihminen joka rakentaa huoneensa (ruumiinsa) Jumalan Sanan varaan on jumala eli kirkko. Jumalan henki asuu ihmisessä (lihassa). 1. Moos. 6:3, 1. Moos. 9:16

Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi". Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?  Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin. Joh. 10:33,35

Pietari voi siten rakentaa vain oman (ruumiinsa) Jumalan Sanan varaan. Matt. 16:18 Muiden kannattaa tehdä samoin, eikä minkään muun kuten katolisen kirkon tai muunkaan kirkon varaan.

Kirkko on siis yksittäinen ihminen ja seurakunta muodostuu kirkoista, ei toisinpain.

Vierailija
1206/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin ollen jokainen ihminen joka rakentaa huoneensa (ruumiinsa) Jumalan Sanan varaan on jumala eli kirkko. Jumalan henki asuu ihmisessä (lihassa). 1. Moos. 6:3, 1. Moos. 9:16"

Jumalan henki ei asu ihmisen lihassa, vaan hengessä. Sinun pitää rukoilla Jumalaa hengessä ja totuudessa.

Jumala on Jumala. 

Ihminen ei ole Jumala.

Mitäs sitten kun seurakunta kokoontuu kirkkoon?

Vierailija
1207/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kreikan sana "kyrios" tarkoittaa "herraa" tai mestaria.

Sana kirkko johtuu kreikan sanasta "kyriake", jolla tarkoitetaan Herralle kuuluvaa tai Herran omaa"

Voit johdatella väärää teologiaa mistä vaan. Puhu suomea suomalaisille.

Vierailija
1208/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin ollen jokainen ihminen joka rakentaa huoneensa (ruumiinsa) Jumalan Sanan varaan on jumala eli kirkko. Jumalan henki asuu ihmisessä (lihassa). 1. Moos. 6:3, 1. Moos. 9:16"

Miten ihminen rakentaa ruumiinsa Jumalan sanan mukaan?

Vierailija
1209/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. 

Mitä mieltä olet tästä roomalaikirjeen osasta?

Vierailija
1210/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan henki ei asu ihmisen lihassa, vaan hengessä. Sinun pitää rukoilla Jumalaa hengessä ja totuudessa.

Jumala on Jumala. 

Ihminen ei ole Jumala.

Mitäs sitten kun seurakunta kokoontuu kirkkoon?

"Jumalan henki ei asu ihmisen lihassa, vaan hengessä. Sinun pitää rukoilla Jumalaa hengessä ja totuudessa."

Hengen ja lihan liitto. Henki on lihassa eli ihmisessä.

Silloin Herra sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta." 1. Moos. 6:3

Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. Joh. 14:16,17

Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on. 1. Moos. 9:16

"Jumala on Jumala. 

Ihminen ei ole Jumala."

Raamatun mukaan Jumala kutsuu ihmisiä jumaliksi. Joh. 10:34 Onko Raamattu väärässä?

"Mitäs sitten kun seurakunta kokoontuu kirkkoon?"

Seurakunta ei kokoonnu kirkkoon

Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta. Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani? Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä. Jes. 66:1,2

Vierailija
1211/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Joh. 1:1

Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat". 1. Moos. 1:26

Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. 1. Moos. 3:22

Ihminen luo (rakentaa) Jumalan Sanan avulla kuvan Jumalasta eli kirkosta eli ihmisestä.

Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa. Matt. 12:35

Ruumis on kuva jumalasta.

Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Joh. 1:14

Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa, eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt. Joh. 5:37,38

Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet." Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme". Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Joh. 14:7,11

Vierailija
1212/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan sanan mukaan hän tekee parannuksen , uudestisyntyy ja seuraa Jeesusta Pyhän Hengen voimassa ,joka on sovittanut hänen syntinsä.

Suhde on ihmisen ja Jumalan välinen.

Vierailija
1213/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Raamatussasi lue että:" Minä olen tie (Jeesus) joka minun kauttani menee sisälle se pelastuu"?

Voisitko kertoa, jos siteeraat Raamattua muistinvaraisesti? Kyse on pyhästä kirjasta, joten on ikävää esittää suorana lainauksena jotain mitä Raamatussa ei todella lue. Oikeastihan Jeesus sanoi näin: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." (Joh. 14:6)

Kukaan ei tosiaan voi saada ikuista elämää muuten kuin Kristuksen kautta, koska Kristus - vain Kristus eikä kukaan muu - voitti kuoleman. Mutta mitä pelastumiseen todella vaaditaan? Vaaditaanko siihen välttämättä henkilökohtaista uskoa Raamatun kolmiyhteiseen Jumalaan ja Kristuksen ristinkuolemaan? Protestanttina pidin sitä pitkään itsestäänselvänä, mutta mitä enemmän olen asiaa ajatellut, sitä epätodennäköisemmältä se minusta vaikuttaa.

Protestanttina totuin pitämään Raamattua uskon ja opin ylimpänä ohjeena. Raamatun perusteella Jumala ei vaikuta kovinkaan tarkalta siitä, kuinka paljon ihmiset tietävät hänestä. Vanhassa testamentissa on paljon tietoa monista maallisistakin asioista, mutta sieltä on hyvin vaikea löytää esim. tietoa siitä, että Jumala on kolmiyhteinen ja hän lähettää oman Poikansa kärsimään ja kuolemaan, jotta ihmiset voisivat pelastua. Uutta testamenttiakin täytyy lukea kokonaisuutena, jotta Jumalan kolminaisuus tulisi selvästi esiin. Miksi siis tällaisten asioiden ymmärtäminen olisi täysin välttämätöntä pelastumiseksi?

Ortodoksina uskon, että taivas ja helvetti on olemassa vain ihmisten näkökulmasta: Kaikki ihmiset päätyvät lopulta Jumalan läsnäoloon ja rakkauteen. Ihmisestä itsestään riippuu, kokeeko hän sen taivaana vai helvettinä. Kuinka paljon merkitystä sillä siis lopulta on, ymmärtääkö ihminen jo eläessään että Jumala on kolmiyhteinen vai tuleeko se hänelle täytenä yllätyksenä? Jumala ei ole pelkästään kolminaisuus vaan hän on pohjimmiltaan rakkaus, rakastava Isä joka haluaa lapsilleen hyvää. Kuinka paljon faktoja lapsen täytyy tietää isästään, jotta hän voi rakastaa isäänsä ja nauttia tämän seurasta? Jos isästään erossa kasvanut lapsi on saanut väärää tietoa isästään, eikö heidän kohtaamisensa voi silti olla täynnä iloa ja riemua?

Raamatussa on tietysti kohtia, joissa usko ja pelastuminen liitetään yhteen. Toisaalta siellä on myös kohtia, joiden perusteella ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Lisäksi Raamatussa sanotaan mm. näin: "Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus." (1. Joh. 4:7-8)

Olenkin miettinyt paljon, mitä pelastumiseen vaadittava usko pohjimmiltaan on. Protestanttina luulin tietäväni vastauksen, mutta enää en tiedä.

Vierailija
1214/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Katolisen kirkon virallisen opin mukaan paavi voi erehtyä myös uskonnollisissa asioissa. Häntä pidetään erehtymättömänä vain silloin kun hän lausuu jotaim ex cathedra."

Yläpeukku sillä lisäyksellä, että paavi ei voi milloinkaan langeta suoranaisten harhaoppien puolelle opetuksissaan.

No on kai niitä antipaavejakin ollu.

Silloin ei vielä ollut ex cathedra -pykälääkään.

Vierailija
1215/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäisitkö, miten niin Jumala olisi jättänyt ihmiset pelkän Raamatun varaan. Mitä koet saavasi ortodoksisuudesta enemmän kuin ev.luterilaisuudesta? Tämä kiinnostaa minua aidosti, koska minä epäröin vuosia liittyykö ortodoksiseen tai katoliseen kirkkoon. Kertoisitko, ole hyvä?

Silloin kun olin protestantti, pidin itsestäänselvänä että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje. Mutta miten Raamattua pitäisi tulkita? Mistä kukaan voi tietää, minkä seurakunnan opetus on aidosti raamatullista ja mitkä seurakunnat ovat erehtyneet raamatuntulkinnassaan? Miten siitäkään voi saada varmuuden, mitkä kirjat Raamattuun kuuluvat ja mikä lähdeteksti on se aito ja oikea?

Pyöriteltyäni tämäntyyppisiä kysymyksiä aikani päässäni totesin, etten yksinkertaisesti pysty uskomaan, e

Lisään vielä, että katolinen kirkko ei suhtaudu muihin kirkkoihin tällä tavalla, vaan muihin kirkkoihin nähden se katsoo olevansa ns. äitikirkko, jonka helmoista kaikki muut kirkot ja kristilliset yhteisöt ovat lähteneet. Niillä katsotaan silti olevan jonkinlainen yhteys katoliseen kirkkoon. Jos joku esim luterilainen kääntyy katolilaiseksi, niin sitten vahvistuksen sakramentin myötä hänet otetaan katolisen kirkon täyteen yhteyteen. Hän on ikään kuin palannut kotiin.

Vierailija
1216/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Wikipedian artikkeli on yksisilmäinen. Alkukirkolla oli melko yhtenäinen käsitys siitä, mitä on kristinusko. Vasta myöhemmin 200-luvun lopulla ja 300-luvulla alkoi ilmestyä uusia tekstejä, jotka sisälsivät eivan erilaista oppia ja ne haastoivat kristillitä teologiaa. Koska kaikenlaisia tekstejä alkoi olla liikkeellä niin paljon, tarvittiin kokous, jossa julkilausuttiin se, mihin kristillisyys pohjautuu, mihin Kirkko uskoo (m m Nikean uskontunnustus ja mitä tekstejä se pitää pyhinä (Raamatun kaanon). "

Jos aletaan alkukirkon oppien mukaan menemään niin heti ensimmäisenä romukoppaan lentää kolminaisuusoppi. Koska tämä isä, poika ja pyhä henki asetelma on myöhempää perua. Alkukirkko ei ajatellut Jeesuksen olevan jumala.

Käytännössä ollaan siis hyvin lähellä Jehovan todistajien näkemystä kristinuskosta.

Lukaissepa

Pasi Turunen:

Kolmiyhteinen Jumala - kolminaisuusoppi ymmärrettävästi

siinä selviää, miten ja milloin siihen on päädytty. Kirjassa on runsaasti viittauksia Paavalin kirjeisiin, jossa noiden kolmen persoonan olemusta pohditiiin paljonkin, kuten täällä jo mainittiinkin,

Vierailija
1217/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On luterilaisillakin Raamatussa Apokryfikirjat. Vihkiraamattuun ne on painettu, mutta rippiraamatusta jätetty pois.

Joo ja Luther kääntyisi haudassaan, jos tietäisi miten halveksuvasti nykyprotestantit apokryfikirjoihin suhtautuvat. Luther piti niiden lukemista hyödyllisenä. Hän ei kiistänyt niiden todistusarvoa, vaikkei niitä pyhinä pitänytkään.

Hän mm rukoili kuolinvuoteellaan Pyhää Annaa, joka on Neitsyt Marian äiti. Tätä tietoa ei ole nykyprotestanttien 66 kirjan Raamatussa, mutta se löytyy vanhojen kirkkojen (kat ja ort) Raamatuista, jotka ovat hieman laajempia. Niissä kerrotaan Marian  vanhempien nimiksi Anna ja Joachim.

Vierailija
1218/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että katolinen kirkko ei suhtaudu muihin kirkkoihin tällä tavalla, vaan muihin kirkkoihin nähden se katsoo olevansa ns. äitikirkko, jonka helmoista kaikki muut kirkot ja kristilliset yhteisöt ovat lähteneet. Niillä katsotaan silti olevan jonkinlainen yhteys katoliseen kirkkoon. Jos joku esim luterilainen kääntyy katolilaiseksi, niin sitten vahvistuksen sakramentin myötä hänet otetaan katolisen kirkon täyteen yhteyteen. Hän on ikään kuin palannut kotiin.

Mihin viittasit sanoessasi, että katolinen kirkko ei suhtaudu muihin kirkkoihin "tällä tavalla"?

Jos luterilaisen kasteen saanut haluaa liittyä Suomen ortodoksiseen kirkkoon, häntä ei kasteta uudelleen. Hänet liitetään kirkkoon katumuksen sakramentin ja mirhavoitelun kautta.

Vierailija
1219/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirkko voi tulla toimeen ilman päämiestään?

Jeesusta -ei mitenkään.

Kuka on Roomalaiskirkon päämies?

Jeesus. Se mainitaan Katolisen katekismuksen ekana asiana.tarkalleen muodossa näin:

"Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla kuin Jeesus Kristus."

Vierailija
1220/1634 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nämä kirkot ovat nykyään toistensa sisarkirkkoja. Eli tuo 1000-luvun  skisma ja anateema on peruttu. Kumpikin on siis oikeassa."

Anateema on kumottu, mutta skisma on edelleen olemassa. Katolilaiset ja ortodokset voi kuitenkin osallistua jopa toistensa ehtoolliselle joissain harvinaisissa poikkeustapauksissa, jos oman kirkon ehtoolliselle ei esim. pitkien välimatkojen takia pääse.

Se skisma on aika nimellinen. Lähinnä se on makuasia, tykkääkä enemmän itäisestä vaiko läntisestä riituksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä