Miksi ev.lut kirkko maallistuu
Kommentit (1634)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko maallistuu koska on niin vaikeaa uskoa terveen järjen vastaisesti, ilman todisteita ja jopa vastoin faktoja. Ei ihmisiä saa syyttää jos usko ei riitä.
Usko on lahja, joka annetaan ylhäältä Jumalan toimesta. Olet oikeassa, että järkiperäisesti on mahdoton tulla uskoon. Usko on aivan jotain muuta kuin järkeilyä, mutta uskossa oleva ymmärtää Jumalan sanaa aivan toisesta lähtökohdasta käsin kuin uskosta osattomat. Raamattu aukeaa aivan toisella tavalla uskovaiselle kuin omin voimin uskoon tuloa yrittävälle. Ei kait kukaan syytäkään heitä, jotka eivät usko.
Minä luotan tieteeseen ja tutkimukseen niin pitkälle kuin se selvittää asioita. Jos joku ikivanha kirja on epäluotettava tai sen jutut on selkeästi todisteiden ja faktojen vastaisia, niin ei kenenkään usko tai jokin hengellinen "ymmärrys" niitä asioita muuksi muuta. Ei se usko siihen auta. Evankeliumit perustuvat kuulopuheisiin ja ovat kirjoitettu vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Samanlaisia tarinoita on vaikka kuinka paljon. Uskonnot ovat paljon lainanneet toisilta. Ensimmäiseltä vuosisadalta on on paljon materiaalia historian tutkijoilta. Kumma vaan että kukaan ei mainitse Jeesusta ja jotain vähäisiäkin mainintoja pidetään myöhemmin lisättyinä. Ei kai sen pitäisi edes olla mikään ihme että ihmisten kirjoittamat ja pitkän ajan kuluessa muokkautuneet uskonnot voivat olla vääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieleen meni kirjoituksesi. Toiset ihmiset eivät todellakaan sanele meille, miten Raamattua tulee tulkita. Me uudesti syntyneet kristityt saamme tarvitsemamme avun Raamatun tulkintaan Pyhältä Hengeltä.
Miksi protestanttisuus on jakautunut tuhansiin erimielisiin kuppikuntiin, jos Pyhä Henki auttaa uudestisyntyneitä kristittyjä tulkitsemaan Raamattua oikein? Oletko sinä ainoa uudestisyntynyt kristitty maan päällä vai miksi kaikki muut on väärässä?
Kysymys kuuluukin, haluavatko he noudattaa Raamatun oppeja lisäämättä itse siihen mitään määräyksiä tai sääntöjä? Eiköhän jokainen protestanttinen kirkko ole ottanut omat sääntönsä ja määräyksensä, joita noudattavat Raamatun lisäksi. Myös ihmisten oma kunnianhimoisuus ajaa ehkä ei niin kovin uskova
Sinä olet siis koko maailman ainoa uudestisyntynyt kristitty, joka ei halua väännellä Raamattua oman mielensä mukaiseksi vaan haluaa vilpittömästi oppia tuntemaan totuuden? Ainoa ihminen koko maailmassa, jota Pyhä Henki haluaa opettaa ymmärtämään Raamattua oikein?
Miten niin ainoa?En tietenkään väänteli Raamatun tekstejä omaksi edukseni, aivan naurettava ajatuskin. Älä edes vihjaa, että Pyhä Henki opettaisi ketään ymmärtämään Raamattua väärin. Loukkaat syvästi Pyhää Henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko maallistuu koska on niin vaikeaa uskoa terveen järjen vastaisesti, ilman todisteita ja jopa vastoin faktoja. Ei ihmisiä saa syyttää jos usko ei riitä.
Usko on lahja, joka annetaan ylhäältä Jumalan toimesta. Olet oikeassa, että järkiperäisesti on mahdoton tulla uskoon. Usko on aivan jotain muuta kuin järkeilyä, mutta uskossa oleva ymmärtää Jumalan sanaa aivan toisesta lähtökohdasta käsin kuin uskosta osattomat. Raamattu aukeaa aivan toisella tavalla uskovaiselle kuin omin voimin uskoon tuloa yrittävälle. Ei kait kukaan syytäkään heitä, jotka eivät usko.
Niinpä niin. Totuus on se, että te uskonnolliset haluatte toisten tulkitsevan raamattua nikn kuin se on teille opetettu. Toisten ihmisten toimest
Oletko tietoinen, miten paljon ihmisten juorut ja muistikuvat muuttavat muotoaan parissa päivässä, saati muutamassakymmenessä vuodessa?
Tottakai olen tietoinen. Siksi Raamattu on kirjoitettu Pyhän Hengen ohjauksessa. Tämä on jo monta kertaa tullut esille näissä ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Rahan vuoksi. Kirkko menettää liikaa jäseniään, jos se ei pysy ajassa mukana. Taitaa olla meneillään lopun ajat kirkolle.
Kirkon itsetuho mekanismi on jo käynnistetty kirkon itsensä toimesta.
He tuhoavat itse itsensä. Muiden ei tarvitse tehdä mitään, tarvitsee vain seurata tätä huvittavaa näytelmää sivusta hymy huulillaan.
Kirkko teki suunnattoman virheen kääntyessään vuonna 2015 suomalaisia vastaan ottaessaan lähimmäksi yhteistyökumppanikseen vieraan uskonnon edustajat.
En anna tätä tekoa kirkolle koskaan anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että minun syyni olla kirkossa on se, että siellä voi käydä ehtoollisella. Ilman jäsenyyttä siellä ei voi käydä
Muutapa syytä ei sitten olekaan.
Aivan sama mihin ruumiini joutuu sen jälkeen, kun kuolen.
Kyllä voi käydä ehtoollisella vaikka ei kuuluisi kirkkoon, periaatteessa. Ei jäsenyyttä kysytä ehtoollistilaisuudessa!
Miten uskova voi mennä puhtaalla omallatunnolla toisen kirkon ehtoolliselle, jos tietää rikkovansa siinä kirkon sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Pyhä Henki ohjaa Raamatun ymmärtämisessä. Raamattu avautuu aivan eri tavalla kun uudestisyntyy.
Uudestisynnyin reilut 3 v sitten. Ennen sitä en ymmärtänyt mitään Raamatusta, mutta uudestisyntymisen myötä ymmärsin heti.
Joh 3 !
T. Eri
Jos näin todella olisi niin maailmassa olisi olemassa tasa yksi uskonto ja kaikki olisivat yksimielisiä sen sisällöstä.
Nykyitilanne on kaikkea muuta! Vain ohjeistaako Pyhä Henki tarkoituksella eri kristinuskon suuntauksia ristiriitaisiin näkökulmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Pyhä Henki ohjaa Raamatun ymmärtämisessä. Raamattu avautuu aivan eri tavalla kun uudestisyntyy.
Uudestisynnyin reilut 3 v sitten. Ennen sitä en ymmärtänyt mitään Raamatusta, mutta uudestisyntymisen myötä ymmärsin heti.
Joh 3 !
T. Eri
Jos näin todella olisi niin maailmassa olisi olemassa tasa yksi uskonto ja kaikki olisivat yksimielisiä sen sisällöstä.
Nykyitilanne on kaikkea muuta! Vain ohjeistaako Pyhä Henki tarkoituksella eri kristinuskon suuntauksia ristiriitaisiin näkökulmiin?
Ohis, mutta juuri tämäntyyppiset kysymykset sai minut aikoinaan luopumaan protestanttisuudesta ja liittymään ortodoksiseen kirkkoon. En vaan voinut enää uskoa siihen, että Jumala olisi jättänyt ihmiset pelkän Raamatun varaan, kun uskovatkin tulkitsee sitä niin monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan vuoksi. Kirkko menettää liikaa jäseniään, jos se ei pysy ajassa mukana. Taitaa olla meneillään lopun ajat kirkolle.
He tuhoavat itse itsensä. Muiden ei tarvitse tehdä mitään, tarvitsee vain seurata tätä huvittavaa näytelmää sivusta hymy huulillaan.
Kirkko teki suunnattoman virheen kääntyessään vuonna 2015 suomalaisia vastaan ottaessaan lähimmäksi yhteistyökumppanikseen vieraan uskonnon edustajat.
Raamatussa puhutaan paljon anteeksiantamisesta. Tässä muutama lainaus suoraan Jeesukselta:
"Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne." (Matt. 6:14-15)
"Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne." (Mark. 11:25)
"Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan." (Luuk. 6:37)
Eikö sinunkin kannattaisi antaa anteeksi sen sijaan, että julistat ylpeästi ettet anna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis katselet huvittuneena hymy huulilla, kuinka kirkko tuhoutuu? Sairasta. Saatko suurtakin nautintoa ajatellessasi kaikkia niitä ihmisiä, jotka kirkko vie mukanaan helvettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joh 3 !
T. Eri
Eikös kaikki suurimmat suunnat ole samaa mieltä esim. apostolisesta uskontunnustuksesta ja muista ydinkohdista?
Yleensähän erot on lähinnä ihmisten keksimissä perinnäissäännöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa puhutaan paljon anteeksiantamisesta. Tässä muutama lainaus suoraan Jeesukselta:
"Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille
Tietoista, suunnitelmallista ja tarkoituksellista pahaa en anna anteeksi, kuten esimerkiksi tämä yllämainittu saastainen ja alhainen teko vaikka olenkin yleisesti varsin anteeksiantava ihminen.
Mikäli kaikki teot olisi tarkoitus antaa anteeksi antaisi silloin myös Jumala anteeksi saatanalle ja hänen demoneilleen. Nythän heille on varattu tulinen järvi sekä itku ja hammastenkiristys.
- kirjoittaja-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis katselet huvittuneena hymy huulilla, kuinka kirkko tuhoutuu? Sairasta. Saatko suurtakin nautintoa ajatellessasi kaikkia niitä ihmisiä, jotka kirkko vie mukanaan helvettiin?
Mikäli kirkko vie, ja viehän se, ihmisiä helvettiin eikö silloin ole oikeutettua toivoa kirkon tuhoutumista, jotta ihmiset voivat pelastua helvetiltä? Tämähän on suuri laupeudentyö.
Lisäksi, minä en saa nautintoa seuratessani lähimmäisteni kärsimyksiä. Tämä sairas nautinto on varattu uskovaisille, hehän toistuvasti hekumoivat ihmisten helvettiin joutumisella. Minä pyrin omilla rajallisilla mahdollisuuksillani vähentämään lähimmäisteni kärsimyksiä aina kun se on mahdollista.
Kavahtakaa uskontoja, kavahtakaa kirkkoa, kavahtakaa pappeja. Valitkaa Jumala ja vapaus.
- kirjoittaja-
Miksi minun asialliset, järkevät ja loogiset kysymykseni poistettiin?
Tämä vain korostaa sitä, että Raamattu ja kristinuskonto eivät kestä kriittistä tarkastelua.
Kysyn nyt sen sijaan, että miksi kristinuskon Jumala loi ihmisen, jolla on omat aivot ja kyky ajatella itsenäisesti. Sanansa hän ilmoitti eri ihmisten kautta eri aikakausina, ja antoi määrätyille ihmisille vallan päättää, mitä niistä kirjoituksista hyväksytään Raamattuun.
Minun on kovin vaikea hyväksyä, että täydellinen Jumala tekisi näin paljon kommervenkkejä vain testatakseen, kuka pystyy uskomaan tähän uskontoon, ja kuka on liian itsenäinen ajattelija ja joutaa paholaisen pannuun paistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ainoa?En tietenkään väänteli Raamatun tekstejä omaksi edukseni, aivan naurettava ajatuskin. Älä edes vihjaa, että Pyhä Henki opettaisi ketään ymmärtämään Raamattua väärin. Loukkaat syvästi Pyhää Henkeä.
Missä olen loukannut Pyhää Henkeä? Syyllistyit jälleen kerran väärän todistuksen antamiseen lähimmäisestä, kun väitit minun tehneen jotain mitä en ole tehnyt. Minä en ole syyttänyt tai edes epäillyt Pyhää Henkeä mistään. Minähän olen vain kysynyt sinulta seuraavat kysymykset:
Miksi protestanttisuus on jakautunut tuhansiin erimielisiin kuppikuntiin, jos Pyhä Henki auttaa uudestisyntyneitä kristittyjä tulkitsemaan Raamattua oikein? Oletko sinä ainoa uudestisyntynyt kristitty maan päällä vai miksi kaikki muut on väärässä?
Sinä olet siis koko maailman ainoa uudestisyntynyt kristitty, joka ei halua väännellä Raamattua oman mielensä mukaiseksi vaan haluaa vilpittömästi oppia tuntemaan totuuden? Ainoa ihminen koko maailmassa, jota Pyhä Henki haluaa opettaa ymmärtämään Raamattua oikein?
Voisitko nyt vastata kysymyksiini? Onko maailmassa yhtään uudestisyntynyttä kristittyä sinun lisäksesi ja jos on, mikä heissä on vikana, kun Pyhä Henki ei ole opettanut heitä ymmärtämään Raamattua oikein vaan he ovat langenneet toinen toistaan vakavampiin harhaoppeihin? Mikä tekee sinusta niin erinomaisen ihmisen, että Pyhä Henki on valaissut totuuden juuri sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun asialliset, järkevät ja loogiset kysymykseni poistettiin?
Tämä vain korostaa sitä, että Raamattu ja kristinuskonto eivät kestä kriittistä tarkastelua.
Kysyn nyt sen sijaan, että miksi kristinuskon Jumala loi ihmisen, jolla on omat aivot ja kyky ajatella itsenäisesti. Sanansa hän ilmoitti eri ihmisten kautta eri aikakausina, ja antoi määrätyille ihmisille vallan päättää, mitä niistä kirjoituksista hyväksytään Raamattuun.
Minun on kovin vaikea hyväksyä, että täydellinen Jumala tekisi näin paljon kommervenkkejä vain testatakseen, kuka pystyy uskomaan tähän uskontoon, ja kuka on liian itsenäinen ajattelija ja joutaa paholaisen pannuun paistumaan.
Loogiset kysymyksesi poistui koska tällä palstalla viestejä poistuu ihan ilman mitään logiikkaa. Sentään ketju on vielä pystyssä...
Raamattu ja kristinusko kestää erittäin hyvin kriittistä tarkastelua.
Syitä ihmisen luomiseen tai itsenäiseen ajatteluun ei tiedetä. Raamattu on syntynyt pitkän ajan kuluessa juu, mutta ei ihmisillä ole ollut valtaa sen koostamisessa, vaan se on Pyhän Hengen aikaansaannosta, kuten siihen valitut teoksetkin. Toki kaikenlaisia muutosyrityksiä on ollut ajan saatossa, mutta eipä ne ole kantaneet hedelmää. Lutherkin olisi poistanut koko Jaakobin kirjeen, tai ainakin siirtänyt sen ihan loppuun. Ilmestyskirjaakin on kaavailtu poistettavaksi aina silloin tällöin, mutta siinäpä se vaan edelleen keikkuu.
Mitä asioiden hyväksymiseen tulee, niin se ei ole osoitus siitä että joku asia on tai ei ole olemassa. Minäkään en normaalia älykkäämpänä ajattelijana hyväksy maamme tolkutonta verotusta, mutta silti verot on maksettava. TOKI voi yrittää elää kuin ei verotusta, tai muita lakeja, olisi olemassakaan, mutta se on kestämätön tie pitkässä juoksussa. Samoin on Jumalan lain kanssa. Koskee myös meitä normaalia älykkäämpiä.
Uskoon tuleminen on aina Jumalan ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luotan tieteeseen ja tutkimukseen niin pitkälle kuin se selvittää asioita. Jos joku ikivanha kirja on epäluotettava tai sen jutut on selkeästi todisteiden ja faktojen vastaisia, niin ei kenenkään usko tai jokin hengellinen "ymmärrys" niitä asioita muuksi muuta. Ei se usko siihen auta. Evankeliumit perustuvat kuulopuheisiin ja ovat kirjoitettu vuosikymmeniä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Samanlaisia tarinoita on vaikka kuinka paljon. Uskonnot ovat paljon lainanneet toisilta. Ensimmäiseltä vuosisadalta on on paljon materiaalia historian tutkijoilta. Kumma vaan että kukaan ei mainitse Jeesusta ja jotain vähäisiäkin mainintoja pidetään myöhemmin lisättyinä. Ei kai sen pitäisi edes olla mikään ihme että ihmisten kirjoittamat ja pitkän ajan kuluessa muokkautuneet uskonnot voivat olla vääriä.
Eli luotat vain välittömästi tapahtuman jälkeen julkaistuihin kuvauksiin? Eli esimerkiksi vaikkapa kaikki talvisotaa käsittelevät teokset on epäluotettavia koska on julkaistu yli puoli vuosisataa tapahtumien jälkeen? Voitko uskoa että Kuussa on käyty? "Todisteet" kuulennoistahan voi olla vaikka jälkikäteen tekaistuja... ;-)
Mitä evankeliumeihin tulee, niin niissä on varmaa faktatietoa asiasta. Esimerkiksi Johanneksen evankeliumin kirjoitti Jeesuksen opetuslapsi, joten hän kyllä tietää mistä puhuu.
Miten muuten tieteen mukaan ihminen voi pelastua viimeisellä tuomiolla?
Vierailija kirjoitti:
Eli luotat vain välittömästi tapahtuman jälkeen julkaistuihin kuvauksiin? Eli esimerkiksi vaikkapa kaikki talvisotaa käsittelevät teokset on epäluotettavia koska on julkaistu yli puoli vuosisataa tapahtumien jälkeen? Voitko uskoa että Kuussa on käyty? "Todisteet" kuulennoistahan voi olla vaikka jälkikäteen tekaistuja... ;-)
Mitä evankeliumeihin tulee, niin niissä on varmaa faktatietoa asiasta. Esimerkiksi Johanneksen evankeliumin kirjoitti Jeesuksen opetuslapsi, joten hän kyllä tietää mistä puhuu.
Miten muuten tieteen mukaan ihminen voi pelastua viimeisellä tuomiolla?
Olen eri, mutta Johanneksen evankeliumin kirjoittajasta ei ole mitään varmuutta. Jos kirjoittaja oli todella Johannes, miksi hän jätti kertomatta sellaisia tärkeitä tapahtumia joissa hän oli itse mukana, kuten Jairuksen tyttären kuolleista herättämisen ja Jeesuksen rukouksen Getsemanessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että minun syyni olla kirkossa on se, että siellä voi käydä ehtoollisella. Ilman jäsenyyttä siellä ei voi käydä
Kyllä voi käydä ehtoollisella vaikka ei kuuluisi kirkkoon, periaatteessa. Ei jäsenyyttä kysytä ehtoollistilaisuudessa!
Miten uskova voi mennä puhtaalla omallatunnolla toisen kirkon ehtoolliselle, jos tietää rikkovansa siinä kirkon sääntöjä?
Hyvä kysymys. Jeesushan sanoi, että ehtoollisen voi nauttia myös tuomiokseen. Eikö olisi parempi jäädä kaipaamaan ehtoollista kuin mennä vieraan kirkon ehtoolliselle ilman lupaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Jeesushan sanoi, että ehtoollisen voi nauttia myös tuomiokseen. Eikö olisi parempi jäädä kaipaamaan ehtoollista kuin mennä vieraan kirkon ehtoolliselle ilman lupaa?
/////
Minun käsitykseni miten ihminen nauttii ehtoollisen tuomiokseen on se, että ihminen vailla uskoa menee ehtoolliselle.