Miksi ev.lut kirkko maallistuu
Kommentit (1634)
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta en halua rikkoa lakeja.
Toisin sanoen kirkosta erottuani en enää voi käydä ehtoollisella.
Minun tyyppiselleni ihmiselle pappien ja kirkon asenne toki on jälleen yksi esimerkki farisealaisuudesta ja kuolleesta tapakristilisyydestä, korkeakirkollisuudesta.
Korkeakirkollisuus ei ole mitään kuollutta tapakristillisyyttä vaan se on yksi tapa elää uskoaan todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeuttaa heidät toimimaan vastoin Jumalan tahtoa?
Poliittinen valta. He tekevät tiivistä yhteistyötä hallituksen kanssa.
Piispat " kaitsevat" pappeja poliittisesti.
Kirkko on ennen kaikkea poliittinen toimija ja pitää huolen, että Suomen lait tulevat voimaan kirkossa, kuten homojen vihkiminen.
Kaikki on kiedottu hengellisyyden kaapuun joka tekee asiasta monta kertaa pahemman.
Suurimmalle osalle tuo menee kirkkaasti läpi hengellisesti, mutta kaikille ei.
Kirkon tehtävät: Kirkko on valtion instituutio jonka veronmaksajat rahoittavat saadakseen häät, hautajaiset, kasteen ja ehtoollisen.
Tuossa on kirkon tehtävät emmekä me odota kirkolta muuta.
Oletko ystävällinen ja kirjoitat tekstisi tiiviimpään muotoon. Järjettömät välit tekevät lukemisesta tuskaista vaikka sisältö onkin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen sanat
Luukkaan evankeliumi 18: 9 - 14
9. Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita ja ylempänä muita, tämän vertauksen:
10. Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin:
" Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole kuin niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani."
13. Mutta publikaani seisoi taaempana eikä edes tahtonut nostaa taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: " Jumala, ole minulle syntiselle armollinen."
14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta jokainen joka itsensä alentaa, s
////
Ikävä ettei näitä voi muokata: korjaus,
13. Mutta publikaani seisoi taaempana eikä edes tahtonut nostaa katsettaan taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: " Jumala, ole minulle syntiselle armollinen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen sanat
Luukkaan evankeliumi 18: 9 - 14
9. Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita ja ylempänä muita, tämän vertauksen:
10. Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin:
" Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole kuin niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani."
13. Mutta publikaani seisoi taaempana eikä edes tahtonut nostaa taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: " Jumala, ole minulle syntiselle armollinen."
14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen joka itsensä ylentää,
Korjaus nro 2:
13. Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: " Jumala, ole minulle syntiselle armollinen."
Toisin sanoen tässä ketjussa minulle on korostettu, että jos liityn kirkkoon , kirkko menettää TÄYDELLISYYTENSÄ.
Edellä on kirjoitettu Luukkaan evankeliumista Jeesuksen sanat mitä hän sanoi fariseuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieleen meni kirjoituksesi. Toiset ihmiset eivät todellakaan sanele meille, miten Raamattua tulee tulkita. Me uudesti syntyneet kristityt saamme tarvitsemamme avun Raamatun tulkintaan Pyhältä Hengeltä.
Miksi protestanttisuus on jakautunut tuhansiin erimielisiin kuppikuntiin, jos Pyhä Henki auttaa uudestisyntyneitä kristittyjä tulkitsemaan Raamattua oikein? Oletko sinä ainoa uudestisyntynyt kristitty maan päällä vai miksi kaikki muut on väärässä?
Kysymys kuuluukin, haluavatko he noudattaa Raamatun oppeja lisäämättä itse siihen mitään määräyksiä tai sääntöjä? Eiköhän jokainen protestanttinen kirkko ole ottanut omat sääntönsä ja määräyksensä, joita noudattavat Raamatun lisäksi. Myös ihmisten oma kunnianhimoisuus ajaa ehkä ei niin kovin uskova
Sinä olet siis koko maailman ainoa uudestisyntynyt kristitty, joka ei halua väännellä Raamattua oman mielensä mukaiseksi vaan haluaa vilpittömästi oppia tuntemaan totuuden? Ainoa ihminen koko maailmassa, jota Pyhä Henki haluaa opettaa ymmärtämään Raamattua oikein?
Olipas tosi fiksu kommentti. Tiedät itsekin hyvin vastauksen, joten en ala sitä tässä kirjoittamaan,
Protestanttiset kirkot erosivat katolisesta emokirkosta näkemyserojen vuoksi. Näin olen asian ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko maallistuu koska on niin vaikeaa uskoa terveen järjen vastaisesti, ilman todisteita ja jopa vastoin faktoja. Ei ihmisiä saa syyttää jos usko ei riitä.
Usko on lahja, joka annetaan ylhäältä Jumalan toimesta. Olet oikeassa, että järkiperäisesti on mahdoton tulla uskoon. Usko on aivan jotain muuta kuin järkeilyä, mutta uskossa oleva ymmärtää Jumalan sanaa aivan toisesta lähtökohdasta käsin kuin uskosta osattomat. Raamattu aukeaa aivan toisella tavalla uskovaiselle kuin omin voimin uskoon tuloa yrittävälle. Ei kait kukaan syytäkään heitä, jotka eivät usko.
Minä luotan tieteeseen ja tutkimukseen niin pitkälle kuin se selvittää asioita. Jos joku ikivanha kirja on epäluotettava tai sen jutut on selkeästi todisteiden ja faktojen vastaisia, niin ei kenenkään usko tai jokin hengellinen "ymmärrys" nii
Seli seli ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Pyhä Henki ohjaa Raamatun ymmärtämisessä. Raamattu avautuu aivan eri tavalla kun uudestisyntyy.
Uudestisynnyin reilut 3 v sitten. Ennen sitä en ymmärtänyt mitään Raamatusta, mutta uudestisyntymisen myötä ymmärsin heti.
Joh 3 !
T. Eri
Jos näin todella olisi niin maailmassa olisi olemassa tasa yksi uskonto ja kaikki olisivat yksimielisiä sen sisällöstä.
Nykyitilanne on kaikkea muuta! Vain ohjeistaako Pyhä Henki tarkoituksella eri kristinuskon suuntauksia ristiriitaisiin näkökulmiin?
Miten voi olla niin ylivoimaista ymmärtää, että läheskään kaikilla uskovilla ei ole Pyhää Henkeä. Joillekin se tulee myöhemmin oltuaan aidossa uskossa jonkin aikaa. Toiset kokevat, etteivät sitä tarvitse ja todennäköisintä on, ettei sitä kuunnella, koska itse ollaan tietävinään paremmin. Pyhä Henki ei pakota ketään yhtään mihinkään. Pyhä Henki on totuuden henki, joten älä edes aloita herjaamaan Häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Pyhä Henki ohjaa Raamatun ymmärtämisessä. Raamattu avautuu aivan eri tavalla kun uudestisyntyy.
Uudestisynnyin reilut 3 v sitten. Ennen sitä en ymmärtänyt mitään Raamatusta, mutta uudestisyntymisen myötä ymmärsin heti.
Joh 3 !
T. Eri
Jos näin todella olisi niin maailmassa olisi olemassa tasa yksi uskonto ja kaikki olisivat yksimielisiä sen sisällöstä.
Nykyitilanne on kaikkea muuta! Vain ohjeistaako Pyhä Henki tarkoituksella eri kristinuskon suuntauksia ristiriitaisiin näkökulmiin?
Jumalalle on hyödyksi, että seurakuntia on monia erilaisia. Onhan ihmisetkin erilaisia. Näin ihmisillä on valinnan varaa, mihin liittyä ja jälleen Jumala saa eksyneitä lampaita takaisin. Lisäksi moni asuu pienillä paikkakunnilla, joissa ei juuri vaihtoehtoja ole, kun haluaa kuulla Jumalan sanaa ja käydä ehtoollisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joh 3 !
T. Eri
Jumalalle on hyödyksi, että seurakuntia on monia erilaisia. Onhan ihmisetkin erilaisia. Näin ihmisillä on valinnan varaa, mihin liittyä ja jälleen Jumala saa eksyneitä lampaita takaisin. Lisäksi moni asuu pienillä paikkakunnilla, joissa ei juuri
Onko Jumalalle hyödyksi myös kokonaan eri uskonnot? Muslimit, juutalaiset ja kristityt uskoo täysin eri tavalla samaan jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joh 3 !
T. Eri
Miten voi olla niin ylivoimaista ymmärtää, että läheskään kaikilla uskovilla ei ole Pyhää Henkeä. Joillekin se tulee myöhemmin oltuaan aidossa uskossa jonkin aikaa. Toiset kokevat, etteivät sitä tarvitse ja todennäköisintä on, ettei sitä
Maailmassa on kaksi miljardia muslimia. Miksei Pyhä Henki kenellekään heistä ole sanonut, että uskotte Jumalaan ihan väärällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ainoa?En tietenkään väänteli Raamatun tekstejä omaksi edukseni, aivan naurettava ajatuskin. Älä edes vihjaa, että Pyhä Henki opettaisi ketään ymmärtämään Raamattua väärin. Loukkaat syvästi Pyhää Henkeä.
Missä olen loukannut Pyhää Henkeä? Syyllistyit jälleen kerran väärän todistuksen antamiseen lähimmäisestä, kun väitit minun tehneen jotain mitä en ole tehnyt. Minä en ole syyttänyt tai edes epäillyt Pyhää Henkeä mistään. Minähän olen vain kysynyt sinulta seuraavat kysymykset:
Miksi protestanttisuus on jakautunut tuhansiin erimielisiin kuppikuntiin, jos Pyhä Henki auttaa uudestisyntyneitä kristittyjä tulkitsemaan Raamattua oikein? Oletko sinä ainoa uudestisyntynyt kristitty maan päällä vai miksi kaikki muut on väärässä?
Sinä olet siis koko maailman ainoa uudestisyntynyt kristitty, joka ei halua väännellä Raa
Sanoit, ettet ole uskossa. Joten miten minä pystyisin millään vastauksella vakuuttamaan sinut, että Pyhä Henki on jokaisessa uskovassa eikä Hän taatusti opeta ketään väärin. On ihmisen omasta kyvystä ottaa vastaan tietoa, ymmärtääkö edes Pyhän Hengen opetuksen.
Protestanttisuus jakautuu edelleen eri kuppikuntiin ja se on Jumalan kannalta vain hyvä asia. Nuo kuppikunnat ovat matalan kynnyksen paikkoja mennä kuulemaan Sanaa ja ehtoolliselle.
Koska olet ateisti, en tuhlaa kysymyksiisi enempää aikaani. Voi hyvin.
Miksi kirkon opetuksesta on karsittu pois luterilaisen uskon oleelliset kohdat ja valikoidaan puheisiin rusinat pullasta?
Nämä tekstit jätetään pois kirkon jumalanpalveluksessa, siis sunnuntain teksteistä ja tämä on kuulemma ihan normaali käytäntö.
Muuten en tietäisi, ellei eräs ihminen olisi kertonut. Hän kuuntelee jokainen sunnuntai radiosta jumalanpalveluksen.
Sanoi, että esim Jeesuksen opetuksia ei lueta. Ei oteta tekstejä evankeliumeista.
Ei koskaan sellaisia tekstejä jotka kuuluvat luterilaiset opetuksen ja uskon ytimeen.
Näistä vaietaan:
Ei puhuta synnistä, ei parannuksesta, ei ristin kantamisesta, ei kadotuksesta, ei lopun ajasta, ei viimeisestä tuomiosta
Ymmärrän toki, että aiheet ovat liian rankkoja kirkolliseen tapakristillisyyteen.
Mutta miksi te itsepintaisesti ette luovu harhaanjohtavasta nimestä, luterilainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joh 3 !
T. Eri
Ohis, mutta juuri tämäntyyppiset kysymykset sai minut aikoinaan luopumaan protestanttisuudesta ja liittymään ortodoksiseen kirkkoon. En vaan voinut enää uskoa siihen, että Jumala olisi jättänyt ihmiset pelkän Raamatun varaan, kun uskovatkin tulk
Selittäisitkö, miten niin Jumala olisi jättänyt ihmiset pelkän Raamatun varaan. Mitä koet saavasi ortodoksisuudesta enemmän kuin ev.luterilaisuudesta? Tämä kiinnostaa minua aidosti, koska minä epäröin vuosia liittyykö ortodoksiseen tai katoliseen kirkkoon. Kertoisitko, ole hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi esimerkki pappien farisealaisuudesta, kuolleesta uskosta missä tärkein asia oli rakennus, kaavut ym. rekvisiitta:
Ennen vanhaan Suomessa romaneita papit eivät päästäneet kirkkoon
Papit eivät suostuneet kastamaan romanien lapsia eivätkä siunaamaan hautaan heidän omaisiaan.
Joku saattoi suostuakin, mutta nämä toimitukset oli pakko tehdä salaa, yön pimeydessä.
Voiko tuo pitää paikkaansa? Romanit ovat hyvin uskonnollista väkeä ja heillä on täysi oikeus käydä seurakunnissa siinä, missä muillakin. Minne heidät sitten haudattiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joh 3 !
T. Eri
Jumalalle on hyödyksi, että seurakuntia on monia erilaisia. Onhan ihmisetkin erilaisia. Näin ihmisillä on valinnan varaa, mihin liittyä ja jälleen Jumala saa eksyneitä lampaita takaisin. Lisäksi
Onko Jumalalle hyödyksi myös kokonaan eri uskonnot? Muslimit, juutalaiset ja kristityt uskoo täysin eri tavalla samaan jumalaan.
Ainoastaa muslimeilla on eri jumala. Päättele siitä.
Ihminen on säälittävin kaikista, jos hän uskoo pelkästään tätä elämää varten.
Siksi kirkon pitää saarnata lakia ja evankeliumia. Siis sitä mikä on Raamatussa.
Laki saattaa ihmisen synnintuntoon. Jos rikkoo yhdenkin kohdan, on rikkonut koko lain. Kaikki ihmiset ovat lain edessä syyllisiä koko elämänsä ajan, oli kristitty, tai ei.
Laki ajaa ihmisen Kristuksen luo saamaan syntinsä anteeksi synninpäästössä. Evankeliumi on pelkkää armoa.
Kristityn ihmisen elämään kuuluu myös ristin kantaminen ja kilvoittelu.
Tieto siitä, että on olemassa viimeinen tuomio, taivas ja kadotus.
Tuo on Martti Lutherin opetus pähkinänkuoressa ja se on loogisesti yhdenpitävä Raamatun kanssa. Kannattaa lukea Raamattua. Martti Lutherin kirjat ovat tosi kiinnostavia, koska ne kirkastavat Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi esimerkki pappien farisealaisuudesta, kuolleesta uskosta missä tärkein asia oli rakennus, kaavut ym. rekvisiitta:
Ennen vanhaan Suomessa romaneita papit eivät päästäneet kirkkoon
Papit eivät suostuneet kastamaan romanien lapsia eivätkä siunaamaan hautaan heidän omaisiaan.
Joku saattoi suostuakin, mutta nämä toimitukset oli pakko tehdä salaa, yön pimeydessä.
Voiko tuo pitää paikkaansa? Romanit ovat hyvin uskonnollista väkeä ja heillä on täysi oikeus käydä seurakunnissa siinä, missä muillakin. Minne heidät sitten haudattiin
////
Törmäsin kerran erään romaanin haastatteluun missä hän kertoi asiasta. Suomessa oli tosi paljon pappeja jo 1700 - luvulla, mutta en tiedä missä vaiheessa romanit päästetiin kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joh 3 !
T. Eri
Miten voi olla niin ylivoimaista ymmärtää, että läheskään kaikilla uskovilla ei ole Pyhää Henkeä. Joillekin se tulee myöhemmin oltuaan aidossa uskossa jonkin aikaa. Toiset kokevat, etteivät s
Maailmassa on kaksi miljardia muslimia. Miksei Pyhä Henki kenellekään heistä ole sanonut, että uskotte Jumalaan ihan väärällä tavalla?
Ehhhhh... Esimerkiksi Iranissa tulee koko ajan väkeä uskoon, juurikin Pyhän Hengen ansiosta.
Ilman muuta en halua rikkoa lakeja.
Toisin sanoen kirkosta erottuani en enää voi käydä ehtoollisella.
Minun tyyppiselleni ihmiselle pappien ja kirkon asenne toki on jälleen yksi esimerkki farisealaisuudesta ja kuolleesta tapakristilisyydestä, korkeakirkollisuudesta.