Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon henk.koht.avustaja. Täytyy käydä laskemassa kymmeneen aina toisessa huoneessa.

Vierailija
14.05.2024 |

Nyt rääkyy mulle että wc pönttö on pinttynyt. On kai kun ei raaski vetää sitä koska täytyy säästää vesilaskussa. Taidan pimahtaa kohta....

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini-ikäisellä lapsella työskentelee henkilökohtaisia avustajia kotonamme. Eikä mitkään pönttöjen pesut tai muut siivoukset heidän työnkuvaansa kuulu. Toki omat jäljet korjataan ja joskus voidaan avustaa lasta että tämä saa kotihommia tehtyä, mutta kyllä siivous meillä kuuluu ihan perheenjäsenille täällä. Avustajat toimivat nuoren tukena jotta hän pystyy suoriutumaan normaalista arjesta, liikkumaan, harrastamaan, tapaamaan kavereita jne. Eivät he mitään kotiorjia ole. 

Vähän tuon tyylistä valitusta kuulin joiltain asiakkailta kun nuorena työskentelin kotipalvelussa. Jotkut kuvittelevat että avustaja tai kodinhoitaja voidaan laittaa tekemään kaikki ikävät suursiivoukseen liittyvät työt, jopa ilman työvälineitä. 

Kannattaa selvittää ja vaikka yhdessä työnantajan kanssa käydä asiakkaalle läpi se mitä työnkuvaasi kuuluu ja miten työaika jakautuu. Sekä tietty se että hänen teettäessä sinulla askareita, hänen pitää tarjota siihen myös asialliset työvälineet sekä huolehtia että työturvallisuus on kunnossa. 

Vierailija
122/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko todella sellaisille ihmisille,joilla on terve puoliso ja lapset,saavat ilmaisia avustuspalveluita,mutta ylikuormittuneille yh-äideille ainoa apu on lapsen huostaanotto ja elinikäiset traumat?! V..u mikä pellevaltio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kiinnostaisi tietää, mitä jos omat taidot, eivät riitä avustettavan toiveisiin. Lähinnä ajattelen pihahommia, esim korjaukset ym. Ja erilaisten työvälineiden käyttöä, en nyt tarkoita haravaa ja lapiota. Kuuluuko nämä niihin kotitöissä avustamisiin?

Kuule kun et sinä silloin avusta henkilöä, vaan olet puutarhuri ja remppahenkilö. Noita palveluja voi ostaa kotiin yrityksiltä. Meillä kotona maksan korjaustyöntekijälle tuntipalkan omasta pussista. Niin oletko hakemassa kunnalle ulkotöihin tai remonttihommiin tai kiinteistönhoitajaksi? Vai henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Kyllä kiinnostaa tietää. En osaa käyttää lumilinkoa, ajaa päältä ajattavaa ruohonleikkuria tai ajaa automaatti vaihteista autoa. Nämä saattavat vaikuttaa työnkuvaan, voinko ottaa työtä vastaan.

Vierailija
124/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla tulevaisuudessa ettei avustajia saa enää kukaan. Rahulit on nääs  loppumassa Suomesta. 

Vierailija
125/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko todella sellaisille ihmisille,joilla on terve puoliso ja lapset,saavat ilmaisia avustuspalveluita,mutta ylikuormittuneille yh-äideille ainoa apu on lapsen huostaanotto ja elinikäiset traumat?! V..u mikä pellevaltio.

tottakai vammainen ihminen on oikeutettu noihin hänelle määriteltyihin palveluihin vaikka hänellä olisi perhettä. Se puoliso käy yleensä töissä, ehkä pidempääkin työaikaa kun perheen elatusvastuu kaatuu pääosin hänen harteilleen. Lapsilla on omat koulut, harrastukset, ystävät ja työt. 

ei perhettä voi tuossa laittaa jättämään koko omaa elämäänsä jäihin jotta voivat jäädä hoitamaan vammaista perheenjäsentään. Jokatapauksessa he joutuvat tilanteessaan joustamaan paljon, huolehtimaan omaisestaan silloin kun muita avustajia ei ole paikalla, hyväksymään sen että kotona on usein vieraita ihmisiä jne. Ei se helppoa ole vammaisten ihmisten perheenjäsenillekään. Usein ovat paljon kuormittuneempia kuin se yh-äiti jonka lapset kuitenkin kasvavat nopeasti ja arki helpottuu. Mielummin mä yh:na hoidan vaikka neljä tai viisi lasta ilman yhteiskunnan tukea kuin vammautuneen puolison ilman hänen tarvitsemiaan avustajia. 

Vierailija
126/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun avustettavva oli palvelutalossa asuva henkilö, joka oli niin pikkutarkka, että suodatinpussin reunat piti taitella tiettyyn asentoon. Astiat oli oltava sentin erolla kuivauskaapissa, maton hapsut suoristettava, kengät oltava tietyssä asennossa eteisessä. Jouduin hoitamaan hirveää määrää viherkasveja, asettelemaan ruokakaapissa olevia purkkeja suoriin riveihin. Piti jumpauttaa raajoja, langata hampaita, vaikka henkilöllä toimivat kädet. Tämä hakee jatkuvasti uusia avustajia.  Miksiköhän? Miksi hommaan ei ole tunkua?

Vierailija
127/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei käsittääkseni ole siivooja. Ne palkataan erikseen.

Kyllähän työnantaja yrittää pompottaa jos pompit.

Millaisen sopparin allekirjoitit?

Höpö höpö. Henkilökohtainen avustaja tekee niitä asioita, joita avustettava ei itse kykene tekemään. Jos avustettava on esim. pyörätuolissa, niin eipä hän kauheasti siivoa ja imuroi, vaan sitä varten hänelle on myönnetty AVUSTAJA, joka tekee nämä hommat. Avustajan tehtävä ei ole olla mikään seuraneiti, joka istuu keittiössä kahvittelemassa vaan avustaja auttaa siivoamisessa, ruoanlaitossa, tarvittaessa kuljetuksissa/ulkona olemisessa, kaupankäynnissä ynnä muissa TYÖtehtävissä. Tehtävissä, joita avustettava ei itse pysty tekemään vaan tarvitsee apua.

Avustajan työ on ihan oikeasti työtä, ei mitään sohvalla istumista ja V

Älä men eavustajaksi jos kerran et töitä tahdo tehdä. Turhaan mariset palstalla.

Vierailija
128/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kiinnostaisi tietää, mitä jos omat taidot, eivät riitä avustettavan toiveisiin. Lähinnä ajattelen pihahommia, esim korjaukset ym. Ja erilaisten työvälineiden käyttöä, en nyt tarkoita haravaa ja lapiota. Kuuluuko nämä niihin kotitöissä avustamisiin?

Kuule kun et sinä silloin avusta henkilöä, vaan olet puutarhuri ja remppahenkilö. Noita palveluja voi ostaa kotiin yrityksiltä. Meillä kotona maksan korjaustyöntekijälle tuntipalkan omasta pussista. Niin oletko hakemassa kunnalle ulkotöihin tai remonttihommiin tai kiinteistönhoitajaksi? Vai henkilökohtaiseksi avustajaksi?

Kyllä kiinnostaa tietää. En osaa käyttää lumilinkoa, ajaa päältä ajattavaa ruohonleikkuria tai ajaa automaatti vaihteista autoa. Nämä saattavat vaikuttaa työnkuvaan, voinko ottaa työtä vastaan.

Älä mene sellaiseen työhön jota et osaa tehdä, miksi edes haet sitä työtä?

Vierailija
129/132 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tottakai vammainen ihminen on oikeutettu noihin hänelle määriteltyihin palveluihin vaikka hänellä olisi perhettä. Se puoliso käy yleensä töissä, ehkä pidempääkin työaikaa kun perheen elatusvastuu kaatuu pääosin hänen harteilleen. Lapsilla on omat koulut, harrastukset, ystävät ja työt. 

ei perhettä voi tuossa laittaa jättämään koko omaa elämäänsä jäihin jotta voivat jäädä hoitamaan vammaista perheenjäsentään. Jokatapauksessa he joutuvat tilanteessaan joustamaan paljon, huolehtimaan omaisestaan silloin kun muita avustajia ei ole paikalla, hyväksymään sen että kotona on usein vieraita ihmisi

Mä voin ymmärtää sen että vammaiselle ihmiselle myönnetään avustaja siksi ajaksi kun puoliso on töissä, mikäli se vammainen ihminen ei pärjää yksin kotona tai ei pääse päivätoimintaan. 

Sitä en voi ymmärtää että puoliso kehtaa lepäillä siinä kotona tai juosta harrastuksissa sillä aikaa kun avustaja huolehtii hänen kumppanistaan. Olin joskus töissä kodissa jossa mun asiakas oli päivät päivätoiminnassa. Puoliso teki puolikasta työaikaa ja sitäkin osin etänä. Oli kotona miltei joka kerta kun tulin. Parhaimmillaan siinä kahvitteli ystävänsä kanssa, kertoi kerenneensä käydä töiden jälkeen salilla ja saunassa. Taloudessa asui myös kolme teiniä joista kaksi täysikäisiä, toisen tyttöystäväkin usein yötä myöten. Tuntui usein mielipuoliselta olla töissä talossa jossa porukkaa tuli ja meni koko ajan ja eivät edes yhdessä pysty huolehtimaan ihmisestä joka on ennen sairastumistaan huolehtinut heistä. Päälle kehdattiin vielä valittaa miten rankkaa heillä on. 

Vierailija
130/132 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että moni vammainenkin käy töissä ja maksaa veroja. Tämänkin mahdollistaa henkilökohtainen apu. taitaa olla niin, että monen on vaikea käsittää vammaisten kohtaamia ongelmia ja tätä yhteiskunnassa vallitsevaa vammaisvihaa, jos ei ole itse tai kukaan perheenjäsen vammautunut. kenenkään ei tietysti tarvitse sietää työpaikoillaan asiatonta käytöstä kenenkään taholta, mutta jos jo ihan työsopimuksessa määritellyt Työtehtävät tuntuvat niin vastenmielisiltä, niin mikä ihme saa ihmisen hakemaan sellaista työtä. En keksi mitään muuta, kuin että eivät taida saada muuta työtä.   

Vierailija
131/132 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse avustaja ja kyllä, alalla on paljon ongelmia. Molemmissa päissä. Niitä tuskin koskaan tullaan korjaamaan kun sekä avustettavissa että avustajissa on käsittämättömän paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä työelämän pelisäännöistä. Iso osa näissä keskusteluissa huutelee asioita mututuntumalta ja ihan lakeihin ja määräyksiin liittyvistä asioista muistuttavat saavat henkilökohtaista kuraa päälleen. En enää elättele toiveita siitä, että alan palkkaus tai mikään muukaan ikinä paranisi kun tilanne on tämä. 

Avustajan työtehtävistä sen verran, että niitä ovat kaikki mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa, poislukien laittomat tai hyvän tavan vastaiset asiat. Tämä on fakta ihan riippumatta siitä mitä _mieltä_ itse kukin asiasta on. Esimerkiksi normaalit kotityöt kuten siivous kuuluvat avustajan töihin ja kyllä, avustaja tekee avustettavan puolesta jos avustettava ei itse pysty osallistumaan. Ja kun henkilökohtaisen avun saamisen kriteerinä on se, että se vamma mikä ihmisellä on, on aika iso, niin harvapa itse pystyy esimerkiksi siivoamaan. Jos siis ollaan ihan realistisia eikä huudella, että vedä imuria pyörätuolin perässä jne. 

Sen sijaan se, mitä ei tarvitse sietää on epäreilu ja asiaton käytös avustettavalta. Jos pönttö on pinttynyt siksi, että avustettava ei halua sitä vetää, niin ei ole tietenkään ok haukkua asiasta avustajaa. Esimerkiksi tällaisessa tapauksessa avustaja voi ihan hyvin sanoa, että "olen siivonnut pöntön kuten pyysit, mutta sitä ei saa kunnolla puhtaaksi koska et halua vetää sitä". 

Vierailija
132/132 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika kummallisia monet kommentit. Avustajaa ei myönnetä ellei ole vaikeita vammoja tai pitkäaikaisia invalidisoivia sairauksia. Kaikki ei näy päällepäin. Jos ei yleensäkään pidä auttamistehtävistä.,olisi harkittava muita työaloja,eikä marista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän