Oon henk.koht.avustaja. Täytyy käydä laskemassa kymmeneen aina toisessa huoneessa.
Nyt rääkyy mulle että wc pönttö on pinttynyt. On kai kun ei raaski vetää sitä koska täytyy säästää vesilaskussa. Taidan pimahtaa kohta....
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja ei käsittääkseni ole siivooja. Ne palkataan erikseen.
Kyllähän työnantaja yrittää pompottaa jos pompit.
Millaisen sopparin allekirjoitit?
Höpö höpö. Henkilökohtainen avustaja tekee niitä asioita, joita avustettava ei itse kykene tekemään. Jos avustettava on esim. pyörätuolissa, niin eipä hän kauheasti siivoa ja imuroi, vaan sitä varten hänelle on myönnetty AVUSTAJA, joka tekee nämä hommat. Avustajan tehtävä ei ole olla mikään seuraneiti, joka istuu keittiössä kahvittelemassa vaan avustaja auttaa siivoamisessa, ruoanlaitossa, tarvittaessa kuljetuksissa/ulkona olemisessa, kaupankäynnissä ynnä muissa TYÖtehtävissä. Tehtävissä, joita avustettava ei itse pysty tekemään vaan tarvitsee apua.
Avustajan työ on ihan oikeasti työtä, ei mitään sohvalla istumista ja Vauvaan valittamista. Jos on WC likainen eikä avustettava sitä itse saa pestyä, niin avustaja pesee. Piste. Miksi avustettavan pitäisi asioida pask aisella pytyllä vain siksi, että hänelle myönnetty avustaja ei hommiaan tee? Avustettava varmasti sen itse pesisi jos voisi, mutta ei voi koska hänellä on sen estävä vamma.
Toistaiseksi en ole kohtuutonta avustettavaa tavannut, sen sijaan olen tavannut kohtuuttomia avustajia jotka ovat ensin työhön hakeutuneet ja sitten ruikuttavat netissä kuinka piti taas viedä roskis ulos tai nostaa kaapista lautanen kun laiska avustettava ei pyörätuolista tai vuodelevosta asti lennä sitä ottamaan.
Eri asia tietysti, jos avustajalta vaadittaisiin jotain Auri Kananen -tason megasiivousta alusta loppuun. Mutta eipä sellaista oikeasti vaaditakaan.
Mulla kyllä jäis avustettava ihan itsekseen siivoamaan pönttöään, jos ei kerta pesu riitä ja vettä ei saa laskea. Tai laittaisin itse harjan käteen avustettavalle ja liikuttaisin kättä. Taidat olla itse näitä kauhuavustettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Henkilökohtainen avustaja tekee niitä asioita, joita avustettava ei itse kykene tekemään. Jos avustettava on esim. pyörätuolissa, niin eipä hän kauheasti siivoa ja imuroi, vaan sitä varten hänelle on myönnetty AVUSTAJA, joka tekee nämä hommat. Avustajan tehtävä ei ole olla mikään seuraneiti, joka istuu keittiössä kahvittelemassa vaan avustaja auttaa siivoamisessa, ruoanlaitossa, tarvittaessa kuljetuksissa/ulkona olemisessa, kaupankäynnissä ynnä muissa TYÖtehtävissä. Tehtävissä, joita avustettava ei itse pysty tekemään vaan tarvitsee apua.
Avustajan työ on ihan oikeasti työtä, ei mitään sohvalla istumista ja V
Se sairaus, joka on pyörätuoliin vienyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajan työ on ihan oikeasti työtä, ei mitään sohvalla istumista ja Vauvaan valittamista. Jos on WC likainen eikä avuste
Pyörätuolissa istuva avustettavani vetää keittiökaapiston alalaatikossa olevan laatikon auki, ja ottaa sieltä lautasen. Viereisestä laatikosta hän ottaa aterimet ja lasin. Asettelee ne vuorollaan ruokapöydälle, joka on sijoitettu hyvin lähelle vetolaatikoita, jotka ovat sillä korkeudella, johon hän ylettyy. Astioita ei pidetä tietenkään siellä yläkaapeissa.
Hän valmistaa itse lieden ääressä lämpimän ruokansa. Kätevää eikö vain. Hän ei ole tottunut siihen, että joku muu tekee kaiken hänen puolestaan. Tämähän se nyt on se avustajapalvelun alkuperäinen idea, eikä se, että avustettava huutelee 10 käskyä minuutissa kotiorjalle.
Mun yksi avustettava kykeni kyllä sauvakävelemään päivittäin. Mut imuria ei pystynyt jostain kumman syystä pitämään kädessään.
Anna rääkyä ja sano ettet ole siivooja vaan avustaja.
Jos avustettava pystyy itse kampaamaan tukkansa, pukemaan itsensä ja jopa katetroimaan itsensä, niin kyllä sillä vessaharjakin pysyy kädessä. Mut ei kun avustajan pitää pestä se vessanpönttö kun se ei oo yhtään kivaa sen avustettavan mielestä. Piika pesee, imuroi, tekee ruuan ja sitten piika saa mennä.
Talossahan on myös 3 muuta aikuista ihmistä asumassa, joista yksi on omaishoitaja. He eivät tietenkään koskaan siivoa, vaikka pystyvät ihan hyvin. Siksi piika saa hoitaa siivoukset, koska eiväthän ne 3 muuta oo ennenkään siivonneet, eikä tekisi sitä, vaikka pystyisikin.
Mut avustettava tekisi, jos pystyisi (ja pystyykin edelleen), ja sen takia se on piian hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda hommia, jos noin vituttaa.
Ei näin, vaan vaihda paikkaa, jos nykyinen avustettava on vittumainen.
Vierailija kirjoitti:
Tähän se on mennyt nykyään, että avustajan pitää tehdä kaikki avustettavan puolesta. Alkuperäinen ideahan oli se, että avustaja auttaa avustettavaa, eikä niin kuin nykyisin, että avustaja on piika tai renki tai kiinteistönhoitaja tai viikkosiivooja.
Kyllä muillakin aloilla avustaja/assari tekee ihan vaan mitä käsketään. Ei toimi minään vieressä seisovana asiantuntijana, joka neuvoo esim. esimiestään miten asiat pitää tehdä. Jos jollain ei vaikka kädet toimi eikä pysty tekemään jotain, niin ei siinä mitkään apukeinot ja "avustamiset" auta, vaan sen puolesta pitää tehdä ne jutut mihin henkilö ei vammansa vuoksi pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajan työ on ihan oikeasti työtä, ei mitään sohvalla istumista ja V
No onhan se varmaan kiva sulle nostaa palkkaa ei-mistään. Vai teetkö muuta kuin tuijotat vierestä kun avustettavasi elää elämäänsä?
Yksikin avustettava vaati että olisi kissojen vessalaatikot puhdistettava ja hiekat vaihdettava. Hänellä oli terve aviomies ja terve teini-ikäinen tytär.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajan työ on ihan oikeasti työtä, ei mitään sohvalla istumista ja Vauvaan valittamista. Jos on WC likainen eikä avuste
Kuinka sinä valitat Vauvalla? Etkö voi käyttää aikaasi sen vessapöntön harjaamiseen sen sijaan, että herjaat avustajia täällä? Kun istut pöntöllä, ja sinut siirretään siihen pyörätuoliin sen jälkeen, niin ota seuraavaksi se vessaharja käteesi, ja irrota tuoreeltaan se, mikä sinne jäi jälkeesi. Osaatko vetää vessan?
Ja jos et kauheestii siivoa ja imuroi, niin avustaja autta sinua kyllä siinä sun mukana.
Älkää ikinä ryhtykö tuohon hommaan! Paskempaa työtä ei olekaan. Suuri osa avustettavista on melkoisia ku*ipäitä. Katkeroituneita.
Mä kävin avustettavan kanssa vaateostoksilla ja vesijumpassa ( se oli rankkaa puuhaa kyllä) lisäksi laitoin ruokaa. Mitä nyt oli sovittu alunperinkin.
Hae kouluun. Ennen elokuuta saat vielä aikuisopintotuen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin avustettavan kanssa vaateostoksilla ja vesijumpassa ( se oli rankkaa puuhaa kyllä) lisäksi laitoin ruokaa. Mitä nyt oli sovittu alunperinkin.
Näistä työtehtävistä olisi varmaan hyvä aina sopia etukäteen, niin ei tule sitten vääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän se on mennyt nykyään, että avustajan pitää tehdä kaikki avustettavan puolesta. Alkuperäinen ideahan oli se, että avustaja auttaa avustettavaa, eikä niin kuin nykyisin, että avustaja on piika tai renki tai kiinteistönhoitaja tai viikkosiivooja.
Kyllä muillakin aloilla avustaja/assari tekee ihan vaan mitä käsketään. Ei toimi minään vieressä seisovana asiantuntijana, joka neuvoo esim. esimiestään miten asiat pitää tehdä. Jos jollain ei vaikka kädet toimi eikä pysty tekemään jotain, niin ei siinä mitkään apukeinot ja "avustamiset" auta, vaan sen puolesta pitää tehdä ne jutut mihin henkilö ei vammansa vuoksi pysty.
Kuule kun nykyään ei kukaan enää tee ihan mitä vaan käsketään. Terveisin 1800-luku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole kenenkään esimies tai palkanmaksaja, niin pidä se läpes soukemmalla. HK-avustajan homma on ihan eriä kuin jonkun muun alan assarit tekee.
Joskus avustajasta voi tuntua että hän on joku piika. Kodissa saattaa olla avustettava ja hänen terve puolisonsa. Tehtäviä satelee ja kaksi silmäparia arvioi vierestä onko tulos priimaa esim. ikkunanpesussa. Siivousfirma laskuttaa 50e tunti, avustajan saa ilmaiseksi.
Vai että tekee ihan mitä vaan käsketään. heheheehhheeehee. Älä vammainen unta nää.
Älä stressaa, elät pidempään.