Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ja taas alkoi rahan kerjääminen työpaikalla! Onko tämä jo HR-asia?

Vierailija
13.05.2024 |

Kaksi naista harrastaa tätä jatkuvasti. Aina pitäisi olla lahjoittamassa heidän lastensa leirikouluihin, kaikkien mahdollisten ihmisten synttäreihin, hääpäivien kunniaksi, ihan mitä tahansa. Kerjääminen on jatkuvaa. Nyt sitten on kuulemma sekä synttäreitä että lakkiaisia joihin kaikkiin kerätään rahaa.

Olen jo aiemmin ottanut linjan, että kohteliaasti kieltäydyn koska muuten rahaa pitäisi olla lahjoittamassa joka viikko ja usein moneen keräykseen samaan aikaan.

Mutta nämä naiset eivät anna periksi! Käyttävät työaikansa kiertämällä toistuvasti työpisteitä niiden lahjoituslistojensa kanssa joissa on nimet eri tarkoituksiin lahjoittaneista, antamansa summat, kehuvat miten se-ja-se lahjoitti viisikymppiä tai kaksikymppiä ja kai minäkin nyt haluan antaa rahojani. Ja ei tosiaan vain kerran vaan tämä kierros tehdään joka päivä kummankin toimesta!

Kannattaako tästä jo ilmoittaa HR:lle että lopettaisivat? Tuo alkaa olla jo häirintää ja aivan törkeää rahan kiristämistä. Olen ihan kyllästynyt siihen, että minulta kerjätään painostavasti työpaikalla kaksi kertaa joka päivä vähintään pariakymppiä! Jos jokaiseen heidän kerjäykseensä lähtisi lahjoittamaan niin rahanmeno olisi jatkuvaa ja täysin vieraille ihmisille! En minä heidän miehiään tai lapsiaan tunne, miksi minä lahjoittaisin heidän yksityisiin juhliinsa!

Kommentit (102)

81/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan kuullutkaan, että työpaikalla olisi lahjakeräys jonkun työntekijän lapsen/läheisen merkkijuhlaan. Ainoastaan on ollut läksiäislahjoihin, isoihin pyöreisiin synttäreihin (50v ja 60v) tai häihin keräyksiä tyyliin 2€/hlö. Jos työpaikalla on vaikka 15 työntekijää, joista jokainen lahjoittaa 2€, niin siitä tulee 30€, niin saahan sillä jo kukkakimpun. Mun mielestä se on ihan riittävä muistaminen työporukalta

Vierailija
82/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä en ole koskaan kuullutkaan, että työpaikalla olisi lahjakeräys jonkun työntekijän lapsen/läheisen merkkijuhlaan. Ainoastaan on ollut läksiäislahjoihin, isoihin pyöreisiin synttäreihin (50v ja 60v) tai häihin keräyksiä tyyliin 2€/hlö. Jos työpaikalla on vaikka 15 työntekijää, joista jokainen lahjoittaa 2€, niin siitä tulee 30€, niin saahan sillä jo kukkakimpun. Mun mielestä se on ihan riittävä muistaminen työporukalta

Työnantajan nuo muistamiset kuuluu maksaa. Toki sitten yhdessä kahvikupit laitetaan ja kakut haetaan, mutta en kyllä itse suostuisi noita maksamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kummallista. Eikö ne saa kuitenkin palkkaa siitä työstään, niin käyttävät sitten niitä rahojaan omien lastensa lahjoihin.

Vierailija
84/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miksei työnantajanne maksa noita lahjoja? Niinhän sen kuuluisi mennä.

Vierailija
85/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko sinä laittaa kaljarahakeräyksen pystyyn ja kierrellä päivittäin jokaisella työpisteellä?

Vierailija
86/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni haksahtanut näin ilmiselvään trolliin.

Vierailija
87/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Työnantajan nuo muistamiset kuuluu maksaa. Toki sitten yhdessä kahvikupit laitetaan ja kakut haetaan, mutta en kyllä itse suostuisi noita maksamaan. 

Miksi tuollaista pitäisi edes järjestää työpaikalla ja varsinkaan työaikana? Nuo ovat jokaisen yksityisiä vapaa-ajan juttuja, eivät ne työpaikalle kuulu. Silloinkaan vaikka työnantaja maksaisi.

Vierailija
88/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Miksi tuollaista pitäisi edes järjestää työpaikalla ja varsinkaan työaikana? Nuo ovat jokaisen yksityisiä vapaa-ajan juttuja, eivät ne työpaikalle kuulu. Silloinkaan vaikka työnantaja maksaisi.

Totta kai työnantaja muistaa, jos työntekijä jää elekkeelle tai täyttää tasakymmeniä tai muuta vastaavaa. En kyllä sellaisessakaan paikassa haluaisi olla töissä, jossa vähät välitetään muista työkavereista. 

Vierailija
89/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työantaja maksoi läksiäisillallisen kymmenen hengen porukalle ja sitten ostettiin pieni lahja, mutta vain työkavereille itselleen. Se oli ihan hyvä käytäntö. 

Vierailija
90/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä myydään niitä halpis keksituotteita. Jotain  Vaarin valitut Paskakikkareet tai mitä niitä nyt oli

Niiden ostaminen on täysin vapaaehtoista. Sukkamallit, keksilistat ja muut vastaavat ilmestyvät yleensä kahvihuoneen pöydälle, ei niitä kierretä erikseen ja vartavasten tyrkyttämässä kenellekään. Tilaa joka haluaa, mikään pakko ei ole. En mä lapsettomana koe mitään tarvetta alkaa kustantaa toisten lapsien leirikouluja ja luokkaretkiä.

Vierailija
91/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta kai työnantaja muistaa, jos työntekijä jää elekkeelle tai täyttää tasakymmeniä tai muuta vastaavaa. En kyllä sellaisessakaan paikassa haluaisi olla töissä, jossa vähät välitetään muista työkavereista."

Omituista. Olen kansainvälisessä firmassa töissä jossa on kymmeniä tuhansia ihmisiä töissä. Jos siellä alettaisiin työaikana huomioida jokaisen synttäreitä, häitä, eläköitymisiä ja muuta niin eihän kukaan ehtisi koskaan tehdä töitä.

Vierailija
92/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totta kai työnantaja muistaa, jos työntekijä jää elekkeelle tai täyttää tasakymmeniä tai muuta vastaavaa. En kyllä sellaisessakaan paikassa haluaisi olla töissä, jossa vähät välitetään muista työkavereista."

Omituista. Olen kansainvälisessä firmassa töissä jossa on kymmeniä tuhansia ihmisiä töissä. Jos siellä alettaisiin työaikana huomioida jokaisen synttäreitä, häitä, eläköitymisiä ja muuta niin eihän kukaan ehtisi koskaan tehdä töitä.

No tuskin te kaikki kymmenen tuhatta samassa paikassa olette. Yleensä näitä kahvitellaan sen lähitiimin kanssa. 

Vierailija
93/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

En minäkään. Siksi tämä kuulostaa provolta. Sitä on, että esim. työkaverin lähiomaisen kuollessa kerätään surukukkia varten. 

Vierailija
94/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä myydään niitä halpis keksituotteita. Jotain  Vaarin valitut Paskakikkareet tai mitä niitä nyt oli

En osta koskaan näiltä tyrkyttäjiltä. Ei kuulu työpaikalle lasten leirikoulun tai harrastemaksujen tukeminen.

Ohitan nämä aina.

Täysin eri asia on työkaverin pyöreät tai eläkkeelle jääminen.

Vierailija
95/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni haksahtanut näin ilmiselvään trolliin.

Trolli tai ei, minä olin aikoinaan tuollaisessa työpaikassa. Voi pojat, kuinka paljon rahaa vuosien mittaan kerättiin kaiken maailman kissanristiäisiin. Olin silloin nuori ja toimin samoin kuin muutkin. Nyt keski-ikäisen ymmärryksellä ja rohkeudella toimisin toisin, todellakin. Kyllä tuo jatkuva pelleily pitää lopettaa hyvän sään aikana. 

Vierailija
96/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko OIKEASTI muka joku Minna-Liisa pistää keräyksen pystyyn työpaikalla, että jaahas lapseni pääsee ylioppilaaksi, että kerätääs rahaa? Eikä edes kutsu juhliinsa? :D en vaan usko... En ole ikinä nähnyt... Pyöreisiin synttäreihin, eläkkeelle jäämisiin, perheenlisäyksiin, naimisiin menoihin tms. on tietysti kerätty, mutta ei tietenkään juhlakalu itse!?

Vierailija
97/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan, että ei ole ylimääräistä ja kaikki menee elämiseen. Milläs ne sen todistaa?

Miksi pitäis perustella omia raha-asioita. Riittää, että sanoo en osallistu.

Itse en osallistu mihinkään keräyksiin, koska ei kiinnosta. Tietty ryhmä puhuu kaikista paskaa seläntakana ja huvittavinta on, että sama ryhmä haukkuu myös toisensa seläntakana. Nämä on aina hymyssä suin pyytelemässä jonkun eläkekassaan tai synttäreihin rahaa tai on järkkäämässä jotain johonkin.

Kenellekkään en perustele yhtään mitään. Sanon aina en osallistu. Ne joko suuttuu tai ei suutu, mutta minä en vaivaa päätäni.

Vierailija
98/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän nyt kenenkään hääpäivät eikä puolison synttäreiden rahoittaminen kuulu työpaikalle.

Tapana ainoastaan ollut kerätä lahja kollegan täyttäessä pyöreitä tai jäädessä eläkkeelle. Joskus jotain pientä muistamista äitiyslomalle jäävälle koska se on meidän työssä niin harvinaista. Ja nämäkin olleet 5e/nuppi. Lasten leirikouluja ja luokkaretkiä rahoitettu ostamalla niitä keksejä tai mitä nyt kulloinkin myyneet. 

Vierailija
99/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin pitää osata sanoa painokkaasti ei. Outo työpaikka, jos lähes edellytetään osallistumista jopa työkaverin perheenjäsenen lahjaan. Meillä on käytäntö, että tasavuosista, lapsen syntymästä, toiseen työpaikkaan siirtymisestä tms. laitetaan keräys, mutta jokainen saa käydä laittamassa omantunnon mukaisen summan. Jos on läheinen työkaveri, summa voi olla viitonen, mutta euro-pari riittää, ja hankinta katsotaan kertyneen summan jälkeen. Eläköitymislahjasta vastaa työnantaja. 

Tuollainen pakkokeräys on aika röyhkeää.

Vierailija
100/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjuva et menett e lahjoituksessa... Tappa ja v irasto vie lopuks i kaiken

J eil U o iraszo