Ja taas alkoi rahan kerjääminen työpaikalla! Onko tämä jo HR-asia?
Kaksi naista harrastaa tätä jatkuvasti. Aina pitäisi olla lahjoittamassa heidän lastensa leirikouluihin, kaikkien mahdollisten ihmisten synttäreihin, hääpäivien kunniaksi, ihan mitä tahansa. Kerjääminen on jatkuvaa. Nyt sitten on kuulemma sekä synttäreitä että lakkiaisia joihin kaikkiin kerätään rahaa.
Olen jo aiemmin ottanut linjan, että kohteliaasti kieltäydyn koska muuten rahaa pitäisi olla lahjoittamassa joka viikko ja usein moneen keräykseen samaan aikaan.
Mutta nämä naiset eivät anna periksi! Käyttävät työaikansa kiertämällä toistuvasti työpisteitä niiden lahjoituslistojensa kanssa joissa on nimet eri tarkoituksiin lahjoittaneista, antamansa summat, kehuvat miten se-ja-se lahjoitti viisikymppiä tai kaksikymppiä ja kai minäkin nyt haluan antaa rahojani. Ja ei tosiaan vain kerran vaan tämä kierros tehdään joka päivä kummankin toimesta!
Kannattaako tästä jo ilmoittaa HR:lle että lopettaisivat? Tuo alkaa olla jo häirintää ja aivan törkeää rahan kiristämistä. Olen ihan kyllästynyt siihen, että minulta kerjätään painostavasti työpaikalla kaksi kertaa joka päivä vähintään pariakymppiä! Jos jokaiseen heidän kerjäykseensä lähtisi lahjoittamaan niin rahanmeno olisi jatkuvaa ja täysin vieraille ihmisille! En minä heidän miehiään tai lapsiaan tunne, miksi minä lahjoittaisin heidän yksityisiin juhliinsa!
Kommentit (102)
Meillä kanssa kerätään lasten lakkiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
No meillä myydään niitä halpis keksituotteita. Jotain Vaarin valitut Paskakikkareet tai mitä niitä nyt oli
Ruskean talon touhuja. Eikö niitä saada kuriin?
Tuohan on aivan törkeää. Ei kuulu työpaikalle tuollainen. Kyseiset mammat saavat kerätä rahat ihan itseltään.
Meillä viedään kahvipöytään esite, jos jonkun lapsen luokka myy jotain. Ei ostopakkoa. Muistetaan vain poislähteviä tai pyöreitä täyttäviä työntekijöitä. Summa on aina 5 e henkilö. Lahja ostetaan sen mukaan kuin on rahaa. Kummallista jos muuhun kerätään.
5 euroa noin kerran vuodessa on hyvä summa esim kun työkaveri täyttää pyöreitä vuosia.
Apua, tuli ihan flashback aiemmasta työpaikasta missä oli tuollaista. Siellä se oli yksi viisikymppinen nainen joka kehui kovasti miten on työyhteisön kehittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka lahjoittaa 50 € tai edes 20 € johonkin työkaverin lahjaan?
No ei kukaan! Ja jos minä oikein ymmärsin, niin nää keräykset ei edes ole työkaverin lahjaan, vaan työkaverin perheen lahjoihin! Mä sanoisin suoraan että en todellakaan osallistu eurollakaan eikä tarvii jatkossa kysellä. Tosi outoa jos joku tuollaiseen muka osallistuu! Miksi ihmeessä osallistuisi lahjaan ihan täysin ventovieraalle henkilölle? Työkavereille nyt vielä ymmärrän että jotain kerätään kun täyttävät pyöreitä, saavat lapsen, jäävät eläkkeelle, tai muuta merkittävää. Silloinkin tapana on osallistua muutamalla eurolla, max 5€.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perheyrityksissä tätä tapahtuu paljon että kerätään rahaa ulkopuolisilta työntekijöitä sisäpiiriläisten perheenjäsenten lahjoihin, kuten lakkiais tai vauvalahjaan
Oikeesti? Miksi ihmeessä joku osallistuu? Luulisi ettei olisi vaikea kieltäytyä ihan vaan toteamalla ettei osallistu kun ei edes tunne koko henkilöä. Mä olisin ihan pöytistynyt jos multa tultais tuollaisia kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lahjoittaa 50 € tai edes 20 € johonkin työkaverin lahjaan?
No ei kukaan! Ja jos minä oikein ymmärsin, niin nää keräykset ei edes ole työkaverin lahjaan, vaan työkaverin perheen lahjoihin! Mä sanoisin suoraan että en todellakaan osallistu eurollakaan eikä tarvii jatkossa kysellä. Tosi outoa jos joku tuollaiseen muka osallistuu! Miksi ihmeessä osallistuisi lahjaan ihan täysin ventovieraalle henkilölle? Työkavereille nyt vielä ymmärrän että jotain kerätään kun täyttävät pyöreitä, saavat lapsen, jäävät eläkkeelle, tai muuta merkittävää. Silloinkin tapana on osallistua muutamalla eurolla, max 5€.
Olenko minä ainoa jonka mielestä tuokin on outoa että kerätään työpaikan ihmisille? Työnantajanhan se pitäisi maksaa lahja ja sitten ihan sen henkilön omien kavereiden yksityiselämässä, ei se työpaikan ihmisille kuulu. Varsinkin kun noita ei koskaan edes toteuteta tasapuolisesti niin että kaikille kerättäisiin vaan ihan satunnaisesti jollekin kerätään ja muille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti joku kehtaa kerjätä työkavereilta rahaa omiin juttuihinsa? Mitä ihmettä?? Esimieheen ja hr:n yhteys.
Ei vaan nämä naiset kerjäävät ristikkäin toisilleen, välillä myös muille työpaikalla. Eli nainen 1. kerää naiselle 2. ja toisinpäin.
Esimies tietää asiasta ja itse lahjoittelee, on juuri tuo joka ainakin näiden naisten mukaan antaa isojakin summia ja jonka lahjoituksiin he vetoavat että siksi muidenkin pitäisi lahjoittaa.
Ap
Tässä tapauksessa sinun tulee tehdä johtopäätös, että tuo on firman tavoitteen mukaista toimintaa. Nämä kerjääjät on palkattu sinne firmaan varta vasten kerjäämään. Ihan itse voit sitten ratkaista, haluatko olla töissä sellaisessa operaatiossa.
Tai sitten pomo ei vaan kehtaa sanoa ei ja ajattelee että pääsee eroon nopeammin jos sntaarahaa.
Vierailija kirjoitti:
"Missään työpaikassa ei tällaista tapahdu."
Kyllä vain tapahtuu. Yliopiston tutkimusryhmä. Yliopistot ovat työpaikkoina joskus aika erikoisia, lievästi sanottuna. Ketään ei kiinnosta johtaminen joten aika villiä menoa on joskus.
Ap
Arvasin että joku korkeakouluympäristö missä ihmissuhteita hoidetaan kummallisesti ja ylikiltistä. Rajat tuohon tarvitaan jotta söpöttävät kerääjät asettuvat.
Sano niille kerjääjille että sinun tehtävä ei ole elättää toisten lapsia.
Sano niille naisille että jos haluavat ostaa lahjan niin saavat maksaa sen itse.
Edes kadulla ei saa kerjätä rahaa aggressiivisesti. Niin eihän se nyt silloin voi työpaikallakaan olla hyväksyttävää. Ja vielä työaikana, tuossahan varastetaan työaikaakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missään työpaikassa ei tällaista tapahdu."
Kyllä vain tapahtuu. Yliopiston tutkimusryhmä. Yliopistot ovat työpaikkoina joskus aika erikoisia, lievästi sanottuna. Ketään ei kiinnosta johtaminen joten aika villiä menoa on joskus.
Ap
Arvasin että joku korkeakouluympäristö missä ihmissuhteita hoidetaan kummallisesti ja ylikiltistä. Rajat tuohon tarvitaan jotta söpöttävät kerääjät asettuvat.
Ei kuule tartte olla mitään koekakoulu tyyppejä, sitä tapahtuu myös muissa työpaikoissa. Kuten aiemmin tuolla mainittiin, niin päiväkodit ne vasta osaakin kerjätä rahaa
kaikenmaailman kissanristiäisiinki.
Vaikea kuvitella, että miehet tekisi vastaavaa. Siksi mieluummin vaikka työtön kuin naisvaltaisessa työpaikassa.
MInä kun en osta edes omille perheenjäsenille tai sukulaisille nykyään mitään, niin unta näette, että rupeaisin rahojani luovuttamaan minulle täysin merkityksettömien työkavereiden tai heidän perheenjäsentensä lahjoihin. En välitä pätkääkään, jos minut tästä syystä leimataan ei-toivotuksi ihmiseksi. Käytän ihan hyvällä omallatunnolla vain ja ainoastaan itseeni tienaamani pennoset.
Kannattaa vaan oppia sietämään sosiaalista painostusta ja sanomaan rohkeasti ei. Muuten huomaat olevasi persaukinen ennen pitkää, jos joka ruikuttajalle aina annat setelin tai pari.
Kyllä kaikilla työpaikoilla missä minä olen ollut on kerätty työkavereille isompina merkkipäivinä lahja. Kukaan ei kuitenkaan pakota osallistumaan, on vaan kuori, johon jokainen halukas laittaa itse valitsemansa summan. Lahja ostetaan sitten sen mukaan mihin rahat riittää.
Kyllä perheyrityksissä tätä tapahtuu paljon että kerätään rahaa ulkopuolisilta työntekijöitä sisäpiiriläisten perheenjäsenten lahjoihin, kuten lakkiais tai vauvalahjaan