Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja taas alkoi rahan kerjääminen työpaikalla! Onko tämä jo HR-asia?

Vierailija
13.05.2024 |

Kaksi naista harrastaa tätä jatkuvasti. Aina pitäisi olla lahjoittamassa heidän lastensa leirikouluihin, kaikkien mahdollisten ihmisten synttäreihin, hääpäivien kunniaksi, ihan mitä tahansa. Kerjääminen on jatkuvaa. Nyt sitten on kuulemma sekä synttäreitä että lakkiaisia joihin kaikkiin kerätään rahaa.

Olen jo aiemmin ottanut linjan, että kohteliaasti kieltäydyn koska muuten rahaa pitäisi olla lahjoittamassa joka viikko ja usein moneen keräykseen samaan aikaan.

Mutta nämä naiset eivät anna periksi! Käyttävät työaikansa kiertämällä toistuvasti työpisteitä niiden lahjoituslistojensa kanssa joissa on nimet eri tarkoituksiin lahjoittaneista, antamansa summat, kehuvat miten se-ja-se lahjoitti viisikymppiä tai kaksikymppiä ja kai minäkin nyt haluan antaa rahojani. Ja ei tosiaan vain kerran vaan tämä kierros tehdään joka päivä kummankin toimesta!

Kannattaako tästä jo ilmoittaa HR:lle että lopettaisivat? Tuo alkaa olla jo häirintää ja aivan törkeää rahan kiristämistä. Olen ihan kyllästynyt siihen, että minulta kerjätään painostavasti työpaikalla kaksi kertaa joka päivä vähintään pariakymppiä! Jos jokaiseen heidän kerjäykseensä lähtisi lahjoittamaan niin rahanmeno olisi jatkuvaa ja täysin vieraille ihmisille! En minä heidän miehiään tai lapsiaan tunne, miksi minä lahjoittaisin heidän yksityisiin juhliinsa!

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oppii sanomaan tarpeeksi ponnekkaasti "EI", niin eivät tule toista kertaa. Voihan tämän rajojen vetämisen ulkoistaa myös HR:lle jos ei itse siihen pysty. Kannattaa kuitenkin opetella. Siitä on apua koko loppuelämän ajan.

Kuten sanoin, olen toistuvasti sanonut ei. Mutta kerjääminen ei silti lopu.

Toiminta on niin häiritsevää ja työpaikalle epäasiallista että työnantajan pitäisi puuttua siihen. Ei pitäisi olla minun tehtäväni joutua jatkuvasti tuollaisen häirinnän kohteeksi. Varsinkin kun sitä "ei" -sanaa ei edes uskota, vaan vastaus siihen ovat toistuvat "se olisi niin kivaa työpaikan yhteisöllisyyden ja hengen takia", "jos nyt edes pari euroa?" tms. Ja tulevat tosiaan aina työpisteelle.

Ap

Vierailija
22/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osallistu mihinkään keräyksiin. Mua ei kiinnosta yhtään osallistua. Moni osallistu ennen, kun ei kehdannut olla osallistumatta. Sit ne kiroili hiljaa.. Kun sanoin niille, että miksi osallistutte asioihin mikä teitä ei edes kiinnosta. Esim annoitte ton yhden tyypin eläkelahjaan rahaa ja kumpikaan teistä ei edes voi sietää sitä tyyppiä. Ne lopetti kanssa ton lahjoittamisen.

Työpaikoilla on muutenkin kummallinen juttu, että kaikille duunareille ei edes kerätä mitään kolehtia. Se on hyvin valinnaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla rahankeräykset ihan omiin menoihin. Näkeekö kukaan koskaan näitä lahjoja tai soitteleeko ihmisille ja kysyy että mitä tykkäsit siitä rannekellosta minkä ostimme? Veikkaisin että suurin osa menee kerääjien omiin taskuihin.

Sen lisäksi työajalla noiden asioiden hoitaminen on varastamista. Onko nämä kirjautuneet ulos työajanseurantajärjestelmistä siksi ajaksi kun hoitavat näitä omia asioitaan? Jos ei, niin on muuten aika väärin niitä kohtaan jotka käyttävät työaikansa töiden tekemiseen.

Vierailija
24/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti joku kehtaa kerjätä työkavereilta rahaa omiin juttuihinsa? Mitä ihmettä?? Esimieheen ja hr:n yhteys. 

Ei vaan nämä naiset kerjäävät ristikkäin toisilleen, välillä myös muille työpaikalla. Eli nainen 1. kerää naiselle 2. ja toisinpäin.

Esimies tietää asiasta ja itse lahjoittelee, on juuri tuo joka ainakin näiden naisten mukaan antaa isojakin summia ja jonka lahjoituksiin he vetoavat että siksi muidenkin pitäisi lahjoittaa.

Ap

Vierailija
25/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla " hiukan" liioiteltu aloitus. En usko, että kukaan kerjää rahaa työpaikalla yksityisiin juhliinsa tai että joku sitten antaa parikymppiä tai viisikymppiä jopa joka päivä. Höpö höpö. Sanoo sitnäille kerjääjille, että kiitos mutta en osallustu. Asia hoidettu.

Vierailija
26/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut, että ottakaa yhteyttä suoraa palkanlaskentaan, jos ottavat tilistä ennen verojen maksua, kyseessä kun on työtehtävien hoidossa syntynyt kulu.

Vierailija
27/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

#naisvaltaisetalat

Vierailija
28/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti joku kehtaa kerjätä työkavereilta rahaa omiin juttuihinsa? Mitä ihmettä?? Esimieheen ja hr:n yhteys. 

Ei vaan nämä naiset kerjäävät ristikkäin toisilleen, välillä myös muille työpaikalla. Eli nainen 1. kerää naiselle 2. ja toisinpäin.

Esimies tietää asiasta ja itse lahjoittelee, on juuri tuo joka ainakin näiden naisten mukaan antaa isojakin summia ja jonka lahjoituksiin he vetoavat että siksi muidenkin pitäisi lahjoittaa.

Ap

Tässä tapauksessa sinun tulee tehdä johtopäätös, että tuo on firman tavoitteen mukaista toimintaa. Nämä kerjääjät on palkattu sinne firmaan varta vasten kerjäämään. Ihan itse voit sitten ratkaista, haluatko olla töissä sellaisessa operaatiossa.

Vierailija
29/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin yo lahjaan, jos mut on kutsuttu. Jos ei, en antanut. Kerran yks äiiti kysyi haluanko osallistua, vastasin mähän en ole ikinä edes nähnyt koko lasta, eikä minua kutsuta juhliinkaan. Arvaa mitä teki seuraavana vuonna ?

Toi seuraavan lapsen, esitteli tässä on meidän Tiina. Pomo meni antamaan palautetta

Vierailija
30/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oppii sanomaan tarpeeksi ponnekkaasti "EI", niin eivät tule toista kertaa. Voihan tämän rajojen vetämisen ulkoistaa myös HR:lle jos ei itse siihen pysty. Kannattaa kuitenkin opetella. Siitä on apua koko loppuelämän ajan.

Kuten sanoin, olen toistuvasti sanonut ei. Mutta kerjääminen ei silti lopu.

Toiminta on niin häiritsevää ja työpaikalle epäasiallista että työnantajan pitäisi puuttua siihen. Ei pitäisi olla minun tehtäväni joutua jatkuvasti tuollaisen häirinnän kohteeksi. Varsinkin kun sitä "ei" -sanaa ei edes uskota, vaan vastaus siihen ovat toistuvat "se olisi niin kivaa työpaikan yhteisöllisyyden ja hengen takia", "jos nyt edes pari euroa?" tms. Ja tulevat tosiaan aina työpisteelle.

Ap

Onpa kumma, että aikuinen ei muka usko ei sanaa. Jos tämä tarina on totta voitte isommalla porukalla tehdä selväksi kyseiselle wt: lle, että kerjääminen on loputtava heti. Kun kukaan ei rahoita kenenkään yksityiskekkereitä kerjääminen loppuu. Jos ei lopu ota yhteys tuon esimieheen.

Vierailija
31/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rauhoitus nyt ja keksi uusi tarina. Tämä nyt ei mene läpi, vaikka kuinka yrität.

Vierailija
32/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla " hiukan" liioiteltu aloitus. En usko, että kukaan kerjää rahaa työpaikalla yksityisiin juhliinsa tai että joku sitten antaa parikymppiä tai viisikymppiä jopa joka päivä. Höpö höpö. Sanoo sitnäille kerjääjille, että kiitos mutta en osallustu. Asia hoidettu.

Eivät nämä sentään kehtaa itselleen kerätä mutta keräävät muille ja toisilleen. Ja ei tietysti joka päivä ole uutta keräystä mutta sitä samaa keräystä varten muistutellaan ihmisiä lahjoittamaan joka päivä. Tyypillisesti keräykselle varataan pari viikkoa jonka aikana rahaa kerätään. Ja tuon parin viikon aikana siitä keräyksestä sitten muistutellaan päivittäin kaikkia ja nämä kaksi naista kiertävät toimistolla lahjoituslistojen kanssa. Yleensä tavoitteena on tietty rahasumma jotta voidaan toteuttaa joku päivänsankarin tietty toive ja jos summa ei ala täyttymään niin sitten sitä innokkaammin käydään muistuttelemassa keräyksestä kaikkia jotka eivät ole vielä lahjoittaneet.

Ap

Vierailija
33/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna penniäkään mihinkään tuntemattomien lasten keräyksiin, maksan sitä paitsi kaikki kortilla, ei ole kukkarossa latin latia.

Vierailija
34/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko osallistua. Jos on ongelma niin esimiehelle tietoa

Vierailija
35/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa selkäranka

Vierailija
36/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan pääkaupunkiseudulla ole törmännyt tällaiseen, että työntekijöiden lapsille kerätään lahjoja. Missäpäin maata tällainen on tapana vai onko tämä vain ap:n työpaikan erikoisuus?

On toki täälläkin ollut näitä lahjakeräyksiä, kun joku saa lapsen, täyttää vuosia tai lähtee pois. Usein kuitenkin niihin osallistuvat lähinnä vain omat tiimiläiset ja muut lähimmät työkaverit eikä kukaan oletakaan, että "vieraammat" lahjoittavat rahaa. Kukaan ei myöskään kierrä kerjäämässä, vaan sähköpostissa on maksutiedot. 

Mielestäni on ihan ok, jos leirikouluihin kerätään rahaa niin, että kahvihuoneeseen jätetään tilauslomake, johon kukin voi halutessaan merkitä, jos haluaa "pikkuveljen parhaita" (ne yhdet toffeet on ainakin tosi hyviä ja itse tilaan niitä mielelläni :) ), mutta kaikenlainen painostus on ihan no-no. 

Ap:n kannattaa kyllä nostaa kissa pöydälle HR:n ja vaikka sen lussun esimiehenkin kanssa, että ei tuo kerjääminen ja varsinkaan painostaminen ole ok. 

Vierailija
37/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, että ei ole ylimääräistä ja kaikki menee elämiseen. Milläs ne sen todistaa?

Vierailija
38/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät nämä sentään kehtaa itselleen kerätä mutta keräävät muille ja toisilleen. Ja ei tietysti joka päivä ole uutta keräystä mutta sitä samaa keräystä varten muistutellaan ihmisiä lahjoittamaan joka päivä. Tyypillisesti keräykselle varataan pari viikkoa jonka aikana rahaa kerätään. Ja tuon parin viikon aikana siitä keräyksestä sitten muistutellaan päivittäin kaikkia ja nämä kaksi naista kiertävät toimistolla lahjoituslistojen kanssa. Yleensä tavoitteena on tietty rahasumma jotta voidaan toteuttaa joku päivänsankarin tietty toive ja jos summa ei ala täyttymään niin sitten sitä innokkaamm

Lopeta. Oikeesti. Missään työpaikassa ei tällaista tapahdu. 

Vierailija
39/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan, että ei ole ylimääräistä ja kaikki menee elämiseen. Milläs ne sen todistaa?

Ei kenenkään tarvi perustella sanallakaan miksei osallistu johonkin keräykseen. Eikä todistella mitään. Riittää kun sanoo ei ja pyytää henkilöä poistumaan häiritsemästä.

Vierailija
40/102 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, voiko työpaikalla kerjätä rahaa oman lapsen juhliin?

Aloitan tänään meidän HR-osastolta, en pysty lapselleni mitään järjestämään kun palkka on niin pieni. Ehkä ne viimein tajuaa ongelman tai irtisanoo minut, kumpikaan ei minun kannalta ole huono lopputulos.