Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 35 - lääkäri ei huolissaan koska viitearvoissa

Vierailija
12.05.2024 |

Olo on todella heikko ja haluan päästä rautainfuusioon

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on, tuijottavat sokeina käyriään ja nopeuttavat jokaisen ihmisen samaan nippuun, aivan kuten neuvolassa terveydenhoitaja vauvaa mitatessaan/punnitessaan.

Pojalla oli ferritiini 40 ja olo aika heikko usein, tai sellainen väsynyt ja voimaton, aloin tilaamaan hälle Sidal nimisiä, muistaakseni, rautakapseleita ja nyt n.6kk myöhemmin arvo oli 100 ja olo toisenlainen. Hb ollut koko ajan reilusti miesten viitearvojen sisällä.

Tuliko Sideralista vatsaoireita? 

Vierailija
62/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 19 ja lääkäri sanoi, että hyvin viitearvojen sisällä, ei tarvetta toimenpiteisiin.

Minun teinityttöni ferritiini oli 11, viiteraja 10. Lääkärin mielestä ei mitään ihmeellistä. Ei kehottanut rautalisiin, vaikka teini hengästyi todella helposti, yski ja oli todella vetämätön.Itse olin todella huonovointinen 30 ferritiineillä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan alle 30 tarkoittaa tyhjiä rautavarastoja. En ymmärrä miksei lääkärit kehitä ammattitaitoaan ja selvitä miten erilaisia sairauksia hoidetaan. Tästä löytyy ihan suomekielistäkin tutkimusta, vaikka tuskin lääkäreillä nyt kielitaidostakaan jää kiinni.

Suomessa lääkärit tykkää jotenkin sivuuttaa kansainväliset tutkimukset. Ikään kuin jotain asiaa ei olisi olemassa, ellei sitä ole todettu suomalaisessa tutkimuksessa. Jäljessä laahataan monen sairauden hoidon osalta.. varmaan parikymmentä vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 19 ja lääkäri sanoi, että hyvin viitearvojen sisällä, ei tarvetta toimenpiteisiin.

Otan osaa huonosta lääkäristä.arvo on liian matala.

Mulla oli ferritiini 4 ja sain ohjeeksi syödä rautalisää joka toinen päivä, ei puhettakaan infuusiosta

Vierailija
64/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 21 tyrkyttivät rauta tabuja, mutta en syöny.

Vierailija
65/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:n National Library of Medicine:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6316120/

"The analysis of the available evidence supports oral SI iron as a valid option for ID treatment, which is more efficacious and tolerable than oral iron salts. SI has also demonstrated a similar effectiveness, with lower risks, in patients usually receiving IV iron (e.g., chronic kidney disease, cancer, bariatric surgery). Thus, oral SI emerges as a valuable first option for treating ID, especially for subjects with intolerance to iron salts or those for whom iron salts are inefficacious. Moreover, SI should also be considered as an alternative to IV iron for initial and/or maintenance treatment in different patient populations."

Jos siis raudan imeytymisongelmaa, niin raudanpuutteen (ID, Iron defiency) hoitoon sukrosomiaalinen rauta (SI) on hyvä vaihtoehto korvaamaan rautainfuusion (IV iron), jossa riskejä. Ainoa sukrosomiaalinen rauta apteekeissa taitaa olla toi SiderAL.

Toivon, että itsekin saan rauta-arvot kuntoon tällä valmisteella. Ferritiinin lähtötaso jotain 7... :D Ainakaan ei ole ollut mitään vatsaongelmia sen jälkeen, kun vaihdoin normiraudasta tähän. Kaamea närästys, vatsakipu ja mm. mustat ulosteet loppui käytännössä seinään eli ehkä imeytyy tosiaan paremmin. Olo myös parantunut selvästi. Loppujen lopuksi selviää sitten vasta labroissa, onko arvo noussut. Mutta toivotaan :)

Vierailija
66/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille Ferritiinihulluille pitäisi olla oma palsta.

En tiedä yhään miestä, jota ferritiiarvot kiinnostaisivat.

Vierailija
67/81 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, he syövät enemmän lihaa eivätkä menetä verta kuukausittain.

Vierailija
68/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, he syövät enemmän lihaa eivätkä menetä verta kuukausittain.

Tai miehet saavat masennuslääke reseptin. Tunnen tällaisen vetämättömän.

Vierailija
69/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait sentää testin

Vierailija
70/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä ferritiini 13 eikä rautainfuusiota. Vatsa ei kestä rautalisiä. 

Vierailija
71/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sait sentää testin

Moni maksaa sen ihan itse. 

Vierailija
72/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kuin menet yksityiselle ja pyydät infuusion. Rahaa tiskiin niin varmasti saat. Mutta haluat varmaan sen infuusion yhteiskunnan kustantamana eikö niin? Jos ne, joiden ferritiini on alle 3, ei tahdo sitä saada, niin et saa sinäkään.

Itsellä ferritiini 17 eikä mitään oireita.

Vierailija
73/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rautalisää. Mulla lähti nousuun noin 70:een,kun otin päivittäin rautaa. Sitten lähti vielä enemmän nousuun, kun menkat loppuivat vaihdevuosien myötä. Nyt arvo on noin 150. 

Vierailija
74/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsalla menee hetki aikaa tottua siihen lisään. Ei se infuusiokaan mikäön oireeton ole.

Vierailija
75/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on, tuijottavat sokeina käyriään ja nopeuttavat jokaisen ihmisen samaan nippuun, aivan kuten neuvolassa terveydenhoitaja vauvaa mitatessaan/punnitessaan.

Pojalla oli ferritiini 40 ja olo aika heikko usein, tai sellainen väsynyt ja voimaton, aloin tilaamaan hälle Sidal nimisiä, muistaakseni, rautakapseleita ja nyt n.6kk myöhemmin arvo oli 100 ja olo toisenlainen. Hb ollut koko ajan reilusti miesten viitearvojen sisällä.

Sideral on tämä kallis rauta. Olen syönyt 10 kk ja todella hitaasti nousee ferritiiniarvo. Suuri osa lääkäreistä TK:ssa ei ymmärrä mitään ferritiiniasiasta. Lukekaa Tom Wideniuksen kirjoitus netistä:  Ferritiini  puutos on alidiagostisoitu sairaus. Tämä lääkäri on sisätautien ja hematologian  erikoislääkäri. Jos sairastaa vatsan kroonista gastriittia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa (kuten minä) tulee ferritiinin olla vähintään 100. Kolmekymmentä on sama kuin nolla. Melkein polvilleni putosi, kun ferritiini oli 19, hyvällä HB-arvolla ei oo mitään tekemistä huonon ferritiiniarvon kanssa.

Vierailija
76/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rautainfuusio maksaa liki 1000 euroa. Annetaan toki tarvittaessa mutta ihmetyttää miksi ei voi syödä lihaa ja ottaa rautaa suun kautta tabletteina tai tippoina. 

Vierailija
77/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sideral on tämä kallis rauta. Olen syönyt 10 kk ja todella hitaasti nousee ferritiiniarvo. Suuri osa lääkäreistä TK:ssa ei ymmärrä mitään ferritiiniasiasta. Lukekaa Tom Wideniuksen kirjoitus netistä:  Ferritiini  puutos on alidiagostisoitu sairaus. Tämä lääkäri on sisätautien ja hematologian  erikoislääkäri. Jos sairastaa vatsan kroonista gastriittia ja kilpirauhasen vajaatoimintaa (kuten minä) tulee ferritiinin olla vähint

Kannattaisiko hoitaa se gastriitti kuntoon eli lopettaa juominen ja hoitaa mahdollinen helikobakteeri pois. Raudan imeytymiseen vaikuttaa moni tekijä ja mm. C-vitamiini edistää imeytymistä. Vähän tuntuu siltä että monella ruokavalio ei tue raudan imeytymistä ja siksi ollaan vaatimassa rautainfuusiota yhteiskunnan piikkiin.  

Vierailija
78/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi syödä lihaa ja siinä oleva hemirauta imeytyy hyvin. En oikein ymmärrä että miksi ei voi syödä kunnon ruokaa. 

Vierailija
79/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ferritiini ooiskin alhainen niin mitä hyötyä syödä rautalisää jos joka kuukausi kuitenkin "laskee" ne veret ulos? (tarkoitan siis jos runsaat menkat). Eikö ne runsaat menkat pitäisi tässä hoitaa tai selvittää mistä johtuu?

Vierailija
80/81 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun teinityttöni ferritiini oli 11, viiteraja 10. Lääkärin mielestä ei mitään ihmeellistä. Ei kehottanut rautalisiin, vaikka teini hengästyi todella helposti, yski ja oli todella vetämätön.Itse olin todella huonovointinen 30 ferritiineillä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan alle 30 tarkoittaa tyhjiä rautavarastoja. En ymmärrä miksei lääkärit kehitä ammattitaitoaan ja selvitä miten erilaisia sairauksia hoidetaan. Tästä löytyy ihan suomekielistäkin tutkimusta, vaikka tuskin lääkäreillä nyt kielitaidostakaan jää kiinni.

Suomessa lääkärit tykkää jotenkin sivuuttaa kansainväliset tutkimukset. Ikään kuin jotain asiaa ei olisi olemassa, ellei sitä ole todettu suomalaisessa tutkim

Eipä noita kansainvälisiä suosituksia opeteta tai pääse enää koulutukseen valmistumisen jälkeen. Työpäivän aikana ei ole aikaa opiskella ja työpäivän jälkeen ei jaksa. Monen asian hoito mene muutama kymmenen vuotta jäljessä yleisestä kehityksestä valitettavasti mutta tämä taitaa olla nykyinen tahtotila ministeriön puolelta. Terveysportin ohjeiden mukaan mennään ja se saa kansalaisille riittää. Rikkaat voivat ulkomaille tai yksityislääkärille shoppailemaan. Rautainfuusio varmasti järjestyy vaikka sydänsairaille joilla on leikkaus tulossa mutta ei se ole ratkaisu kaikille anemiaa sairastaville koska potilaita on niin paljon ja onhan hintakin aika suuri eli yli 500 euroa annokselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi