Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 35 - lääkäri ei huolissaan koska viitearvoissa

Vierailija
12.05.2024 |

Olo on todella heikko ja haluan päästä rautainfuusioon

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kunnon rautakuurin noilla arvoilla ja sen jälkeen ferritiini yli 100. 

Kunnon rautakuurin? 

Vierailija
42/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudasta imeytyy suhteellisesti enemmän = isompi prosenttiosuus, kun rautalisä otetaan vain joka toinen päivä, mutta jos rautalisän ottaa joka päivä, kokonaisuutena saadaan elimistöön imeytymään enemmän rautaa.

Olen lukenut alkuperäisen tutkimuksen raudan imeytymisestä (juuri sen johon viitataan, kun käsketään ottamaan rautaa vain joka toinen päivä):  joku on tulkinnut tutkimuksen tulokset väärin ja siksi annetaan väärää tietoa, jonka mukaan rautalisä kannattaa ottaa vain joka toinen päivä. Joka toinen päivä otettu rautalisä on ok, jos raudanpuute ei ole kovinkaan iso + toki vatsa kestää lisäraudan paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin vajaa vuosi sitten haavainen paksusuolentulehdus ja jo vuosia olen kärsinyt erittäin runsaista menkoista. Vielä 2020 ferritiini oli 169, mutta viime syksynä enää 25. Hb 2020 oli yli 160, kolmen vuoden kuluttua 135 eli normaali, mutta minulle alhainen.

Coliitin vuoksi vuosin verta usein kuin hanasta, joten romahdus johtui siitä. Lääkityksen myötä verentulo on saatu loppumaan ja ferritiini on nyt noussut, nyt se on 45. Rautaa en alkuun edes saanut syödä, sillä se pahentaa suolistosairaan oireita. Näin tosiaan on, en edelleenkään pysty syömään mitään merkkiä ilman, että ripuli ja kivut räjähtävät.

Kuntoni oli diagnoosin saadessani aivan karmea. Täysin voipunut olo kehittyi kuitenkin niin vähitellen, etten tajunnut tilaani. Yksi kerros portaita ja haukoin happea kuin maratonin jälkeen. Kaikki liikunta jäi vähitellen, kun pelkäsin kuolevani siihen vinkuvaan läkähtyneeseen oloon. Iho muuttui ohueksi ja hilseileväksi, hiukset lähtivät. Aivosumua, näköhäiriöitä, tolkutonta väsymystä niin, että nukahtelin kesken aktiivisen tekemisen esim. neuloessa. Mielialaoireiden vuoksi minulla diagnosoitiin masennus, ennen kuin sain coliittidiagnoosin. Epäilen siinäkin ferritiiniarvon olleen isona tekijänä.

Joten ei ole muotisairaus tai höpöhöpöä vaan pahimmillaan invalidisoiva tila.

Vierailija
45/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAUTALISÄ JOKA PÄIVÄ VAI JOKA TOINEN PÄIVÄ?

TUTKIMUKSEN TULOKSET

18 naista sai rautaa joka päivä 14 päivän ajan, jonka jälkeen todettiin että suhteellinen osuus nautitusta raudasta oli 16.3% eli 60 mg tabletista imeytyi keskimäärin 16% x 60 mg = n.9 mg yhdestä tabletista. 14 päivän aikana tämä teki tutkimuksessa n.131 mg. 

Eli 14 päivän aikana rautaa imeytyi yhteensä 131 mg nautitusta 14 x 60mg tabletista.

16.3% on varsin pieni luku, josta herääkin ajatus, että miten ruokailua oli tutkimuksessa kontrolloitu? Oliko tutkittavia neuvottu välttämään kahvia ja teetä? Koska tutkittava joukko on niin pieni, tällä on suuri merkitys lopputulokseen. No jatketaanpa. 

RAUTAA IMEYTYY SUHTEESSA ENEMMÄN KUIN SITÄ OTETAAN JOKA TOINEN PÄIVÄ. 

17 naista jotka saivat rautaa joka toinen päivä päivinä 1-28 imeyttivät raudasta 21.8% eli 60 mg tabletista imeytyi jopa 13 mg (vertaa 9 mg joka päivä ryhmässä) ja kokonaismäärällisesti 28 päivän ajanjakson jälkeen he olivat imeyttäneet 175.3 mg rautaa (vertaa 131 mg jokapäivä ryhmässä).

Eli ryhmässä 2, jossa rautaa syötiin joka toinen päivä rautaa imeytyi enemmän!

MUTTA! Nyt seuraa jippo ja koko homman juju. Tähän ei kannata lopettaa lukemista vaan jatkaa eteenpäin!

RAUTAA IMEYTYY ENEMMÄN, KUN RAUTAA OTETAAN JOKA PÄIVÄ.

Mitä jos ryhmä nro 1 olisi jatkanut raudan syömistä myös päivät 15-28? Eikö he silloin olisi imeyttäneet yhteensä 2131 mg = 262 mg. Mahdollisesti ja näinhän se oikeassa elämässä menee. Eihän kukaan raudanpuutteinen syö rautaa vain 2 viikkoa, pitää 2 viikkoa taukoa ja jatkaa taas kahden viikon ajan. Ja ero kasvaa ajan myötä. 

Kahden kuukauden päästä ryhmä nro yksi olisi imeyttänyt jo 2262 mg rautaa eli 524mg ja edelleen puolen vuoden kohdalla 1572mg. 

Mitä kuuluisi ryhmälle joka söi rautaa vain joka toinen päivä puolen vuoden kohdalla? He olisivat saanet imeytettyä yhteensä 6175.3 mg = 1051 mg rautaa. Eli noin 500 mg vähemmän. 

(Toki raudan imeytyminen hieman heikkenee rautatasapainon parantuessa, eli ihan näin suoraviivaisesti arvoja ei voida laskea, mutta näin havainnollisesti). 

Voidaan siis väittää, että raudan ottaminen on tehokkaampaa joka päivä otettuna, mutta voidaan myös sanoa, että se on tehokkaampaa joka toinen päivä otettuna. Molemmat ovat tavallaan oikein. Riippuu täysin siitä, tarkastellaanko asiaa lyhyt- vai pitkäjännitteisesti.

On siis selvää, että potilaani syövät yleensä rautatablettinsa joka päivä. Tästä on vahva kliininen ja tutkimuspohjainen näyttö. Vain, jos raudan kanssa tulee ongelmia, voi kokeilla harvempaa annostelua, varsinkin jos on aikaa ja tahtoa odotella vastaavasti oireidenkin hälventymistä pidempään. Harvalla on.

Vierailija
46/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, ferritiiniarvo 35 on matala. Liian matala.

Vierailija
47/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 19 ja lääkäri sanoi, että hyvin viitearvojen sisällä, ei tarvetta toimenpiteisiin.

Vierailija
48/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 19 ja lääkäri sanoi, että hyvin viitearvojen sisällä, ei tarvetta toimenpiteisiin.

Minun teinityttöni ferritiini oli 11, viiteraja 10. Lääkärin mielestä ei mitään ihmeellistä. Ei kehottanut rautalisiin, vaikka teini hengästyi todella helposti, yski ja oli todella vetämätön.Itse olin todella huonovointinen 30 ferritiineillä. Kansainvälisten tutkimusten mukaan alle 30 tarkoittaa tyhjiä rautavarastoja. En ymmärrä miksei lääkärit kehitä ammattitaitoaan ja selvitä miten erilaisia sairauksia hoidetaan. Tästä löytyy ihan suomekielistäkin tutkimusta, vaikka tuskin lääkäreillä nyt kielitaidostakaan jää kiinni.

Vierailija
49/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpäs ne  lääkärit tai mittaukset tietäisivät, kyllä viisaus ja muotitaudit löytyy mammapalstalta.

Vierailija
50/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa huonosta lääkäristä.arvo on liian matala.

Vierailija
51/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kunnon rautakuurin noilla arvoilla ja sen jälkeen ferritiini yli 100. 

Kunnon rautakuurin? 

Joo otin 695 mg rautaa päivässä. 

Vierailija
52/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala arvo on. Mun oli 22 ja luulin että tein kuolemaa. Samalla hemoglobiini laski kymmeniä yksikköjä. Lääkäreiden mielestä olin masentunut. Onneksi tajusin aloittaa rautalisän. Raudanpuute on mulla mitä luultavammin ollut jo pidempään koska menkat on lapsesta pitäen ollut todella runsaat ja alkoi heti kasvupyrähdyksen jälkeen..raudanpuute naisilla on tosi yleistä.

Vierailija
53/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ferritiini on aika yksilöllinen. Itse en arvoja juurikaan yli 30 saa, vaikka rautavarastot täynnä ovatkin.

Vierailija
54/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli kaksi vuotta sitten 7 ja hemoglobiini 73. Ensin piti yrittää rautalääkkeillä kohentaa tilannetta. Kun ei tepsinyt, niin annettiin rautaa tiputuksena kaksi kertaa. Kyllähän sen jälkeen jaksaminen oli toisenlaista enkä nyt osaa ajatella, että kyse olisi ollut jostain muotidiagnoosista. Syytä anemiaan ei saatu selville, mutta ekalla vastaanotolla sisätautilääkäri totesi, että yllättävän ripeästi liikut. Eipähän siihen muuta toteamista kuin, että kaikkeen ehkä tottuu, kun se hiljalleen hivuttautuu.

Puhut ihan eri asiasta kuin ap. Sinulla oli anemia, ap:lla ei ole. Kukaan ei ole väittänyt anemiaa muotidiagnoosiksi 🙄.

Vierailija
55/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö Maltoferia tabu joka päivä ja c-vitamiinin kanssa. Itsellä nosti muutamassa kuukaudessa 5->29, eikä pistä ainakaan omalla kohdalla vatsaa kipeäksi tai sekaisin. Ummettaa hieman.

Vierailija
56/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiini 3, ja silloin sain rautainfuusion. Aiemmin kun ferritiini oli 10, ei lääkärit olleet yhtään huolissaan. Se on kuulema vain muotijuttu ferritiinin mittauttaminen. 

Vierailija
57/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudasta imeytyy suhteellisesti enemmän = isompi prosenttiosuus, kun rautalisä otetaan vain joka toinen päivä, mutta jos rautalisän ottaa joka päivä, kokonaisuutena saadaan elimistöön imeytymään enemmän rautaa.

Olen lukenut alkuperäisen tutkimuksen raudan imeytymisestä (juuri sen johon viitataan, kun käsketään ottamaan rautaa vain joka toinen päivä):  joku on tulkinnut tutkimuksen tulokset väärin ja siksi annetaan väärää tietoa, jonka mukaan rautalisä kannattaa ottaa vain joka toinen päivä. Joka toinen päivä otettu rautalisä on ok, jos raudanpuute ei ole kovinkaan iso + toki vatsa kestää lisäraudan paremmin.

Eikö pointti tutkimuksessa ollut, että raudan imeytymiseen tulee tulppa/katto, kun rautalisää ottaa. Käytännössä siis jos otat joka päivä, niin on sama kuin yrittäisit kaataa piripinnassa/lähes täynnä olevaan kuppiin vettä joka päivä, mutta joka toinen päivä kuppiin tulee tilaa, jos et yritä täyttää sitä joka päivä.

Eli toki sitä voi ottaa joka päivä, mutta iso osa raudasta ei tuolloin imeydy mihinkään. Joka toinen päivä otettuna menee vähemmän (rahaa) hukkaan?

Vierailija
58/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin kuin toisella vastaajalla. Oma Hgb oli 130 hujakoilla, kun en meinannut jaksaa tehdä enää mitään. Aina väsytti, aivosumua, jatkuvaa itkuisuutta. Kävellessä hengästyi heti. Mittauksissa sitten selvisi, että ferritiini 5.

Samaan aikaan paino on hiljaa hiipinyt ylöspäin. Nyt olen aloittanut minipillerit, jos vuodon saisi sillä loppumaan ja ferritiinit ylös. Yhden rautakuurin otin, jolla 5->30, mutta 6kk päästä oli taas romahtanut 11. Eli jotain muuta pakko keksiä. :/ Hgb samalla noussut n. 160 tietämille, en haluaisi sitä enää ylemmäksi, mutta pakko syödä rautaa ferritiinin takia.

Vierailija
59/81 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yyh

Vierailija
60/81 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 35 ole mikään hyvä ferritiini arvo, mutta ei nyt kuitenkaan niin akuutisti tarvitse hoitaa että rautainfuusiota pitäisi harkita. Mulla kuukausi sitten labroissa ferritiini 3 ja hb103. Ei puhettakaan infuusiosta, mutta lisärautaa tottakai, ja pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi