Ferritiini 35 - lääkäri ei huolissaan koska viitearvoissa
Olo on todella heikko ja haluan päästä rautainfuusioon
Kommentit (81)
Rautainfuusion antaminen ei ole riskitöntä. Pitää todella tarkkaan miettiä hyöty ja haitta. Esim. anafylaksian riski on aina kun lääkettä tiputetaan. Myös rytmihäiriöt mahdollisia. Rautatiputus on vasta viimeinen keino. Itse olen ollut tilanteessa jossa potilas sai anafylaksian ja hengenlähtö oli lähellä.
Kuuntele lääkäriä älä luulotautia. Ylös, ulos ja lenkille siinä se kunto nousee. Rauta ei ole lääke laiskuuteen
Vierailija kirjoitti:
Teille Ferritiinihulluille pitäisi olla oma palsta.
Olen samaa mieltä, ihminen on satoja tuhansia vuosia pärjännyt ilman että tietää ferritiini arvonsa, joten tuskin kuolee nytkään
Se on helppo huudella, jos ei ole itse ikinä kokenut sitä, että keho sanoo sopimuksensa irti esim. juuri alhaisen ferritiinin vuoksi.
Ap, SiderAl ostoskoriin ja kassalle
Tuohon joka toinen päivä -kommenttiin: joka toinen päivä rautaa otettaessa yhdestä annoksesta imeytyy suhteellisesti enemmän rautaa kuin joka päivä otettaessa, mutta silti joka päivä rautaa otettaessa rautaa imeytyy kokonaisuudessaan enemmän, joten hyvin voi syödä rautaa päivittäin, jos vatsa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, ihminen on satoja tuhansia vuosia pärjännyt ilman että tietää ferritiini arvonsa, joten tuskin kuolee nytkään
Paitsi, että ihmiset söivät rautapitoisempaa ruokaa ja myöhemmin rautaisista astioista irronneita rautayhdisteitä. Jos jollain oli ongelmia raudan imeytymisen kanssa, hän kuoli pois.
Raudanpuute on nykyisillä suomalaisilla äärimmäisen yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä kannattaa tutkia ja hoitaa paljon ennen kuin kuoleman porteilla. Siirtyy se kuolemakin kauemmas ja elämänlaatu paranee eikä väsyksissä ja uupuneena kiukuttele ja kettuile tuntemattomille somessa.
Syö nyt herranjestas kunnon ruokaa.
Tyttären ferritiini 13, lääkärin ohje syö lisärautaa. Ei rautainfuusiota.
Mieheni fertsu oli 130. Sai rautainfuusion kun niin halusi.
Joillekkin lääkkeet on kuin karkkihylly josta valitaan mitä halutaan ja huvittaa saada ja voi sitä itkupotkuraivaria jos ei saakkaan mitä mielii. Siinä ei järkipuheet auta.
Itselläni oli ferritiini 34 lapsettomuushoitoja aloittaessani eikä sille lääkärin mukaan tarvinnut tehdä mitään. Yksityispuolen hoidoissa suositus on vähintään 50 hoitojen aikana.
Ferritiini oli kaksi vuotta sitten 7 ja hemoglobiini 73. Ensin piti yrittää rautalääkkeillä kohentaa tilannetta. Kun ei tepsinyt, niin annettiin rautaa tiputuksena kaksi kertaa. Kyllähän sen jälkeen jaksaminen oli toisenlaista enkä nyt osaa ajatella, että kyse olisi ollut jostain muotidiagnoosista. Syytä anemiaan ei saatu selville, mutta ekalla vastaanotolla sisätautilääkäri totesi, että yllättävän ripeästi liikut. Eipähän siihen muuta toteamista kuin, että kaikkeen ehkä tottuu, kun se hiljalleen hivuttautuu.
Sain kunnon rautakuurin noilla arvoilla ja sen jälkeen ferritiini yli 100.
Vuosia jo menty samanlaisella arvolla. Ei se olo mikään huippu tosiaan ole noin matalalla arvolla. Suomessa et saa julkiselta apua, eli köyhät kärsiköön.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että olen eri mieltä ensimmäisten kommentoijien kanssa. 35 ei ole erityisen hyvä ferritiiniarvo ja voi todellakin aiheuttaa vaikka mitä oloja.
Itselläni olo alkoi parantua 65-70 paikkeilla ja nyt arvo on 107 - neljän vuoden raudansyönnin jälkeen.
Kannattaa liittyä Facebookin Raudanpuute -ryhmään ja tutustua ao. sivuihin:
https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/
Viitearvoihin vetoaminen ei ferritiinin kyseessä ollessa ole järkevää: viitearvot kertovat, että noin 95% suomalaisista, terveeksi katsotuista aikuisista, saa viitearvojen sisälle putoavan arvon. Yleensä se tarkoittaa samaa kuin ei syytä huoleen tai normaali, mutta ferritiinin viitearvot eivät kerro mitään muuta kuin sen, että suomalaiset ovat todella raudanpuutteista kansaa.
Ja tätä saa alapeukuttaa ihan niin paljon kuin haluaa. Harvasta asiasta olen yhtä varma 🌞
Minäkin nauroin näitä kommentteja, että "ihan hyvä arvo", minullakin on tuo. Ei ole hyvä arvo, vaan suomalaisilla on heikko terveys ja huonot rauta-arvot. Täällä on paljon flunssapöpöjä talvisin ja jokainen infektio syö varastorautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini oli kaksi vuotta sitten 7 ja hemoglobiini 73. Ensin piti yrittää rautalääkkeillä kohentaa tilannetta. Kun ei tepsinyt, niin annettiin rautaa tiputuksena kaksi kertaa. Kyllähän sen jälkeen jaksaminen oli toisenlaista enkä nyt osaa ajatella, että kyse olisi ollut jostain muotidiagnoosista. Syytä anemiaan ei saatu selville, mutta ekalla vastaanotolla sisätautilääkäri totesi, että yllättävän ripeästi liikut. Eipähän siihen muuta toteamista kuin, että kaikkeen ehkä tottuu, kun se hiljalleen hivuttautuu.
Rauta on vähän sellainen, että se ei kaikilla imeydykään niin hyvin ja sen imeytyminen häiriintyykin helposti. Itsekin joudun seurailemaan, kun rauta ei vaan imeydy hyvin, näin ollut lapsesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Rautainfuusion antaminen ei ole riskitöntä. Pitää todella tarkkaan miettiä hyöty ja haitta. Esim. anafylaksian riski on aina kun lääkettä tiputetaan. Myös rytmihäiriöt mahdollisia. Rautatiputus on vasta viimeinen keino. Itse olen ollut tilanteessa jossa potilas sai anafylaksian ja hengenlähtö oli lähellä.
Anafylaksian pystyy hoitamaan. Tiputus annetaan valvovien terveydenhuollon silmien alla.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että olen eri mieltä ensimmäisten kommentoijien kanssa. 35 ei ole erityisen hyvä ferritiiniarvo ja voi todellakin aiheuttaa vaikka mitä oloja.
Itselläni olo alkoi parantua 65-70 paikkeilla ja nyt arvo on 107 - neljän vuoden raudansyönnin jälkeen.
Kannattaa liittyä Facebookin Raudanpuute -ryhmään ja tutustua ao. sivuihin:
https://esasoppi.fi/raudanpuute/rauta/
Viitearvoihin vetoaminen ei ferritiinin kyseessä ollessa ole järkevää: viitearvot kertovat, että noin 95% suomalaisista, terveeksi katsotuista aikuisista, saa viitearvojen sisälle putoavan arvon. Yleensä se tarkoittaa samaa kuin ei syytä huoleen tai normaali, mutta ferritiinin viitearvot eivät kerro mitään muuta kuin sen, että suomalaiset ovat todella raudanpuutteista kansaa.
Ja tätä saa alapeukuttaa ihan niin paljon kuin haluaa. Harvasta asiasta olen yhtä varma 🌞