Onko velvollisuus jättää perintöä?
Olen koko ikäni ollut nuuka, säästäväinen ja sijoitusorientoitunut. Omaisuutta on siis kertynut kohtuullisesti, vaimolla on perintönsä takia vielä enemmän.
Lapsia ei ole, joten sisareni lapset aikanaan perivät. Nyt on vaikea elämäntilanne ja pohdin, onko hyväksyttävää käyttää näitä rahoja elämiseen? Onko halveksuttavaa vaikkapa ottaa lopputili ja elää omilla rahoillaan eläkeikään saakka?
Miten sinä kokisit asian?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse saanut perintöä, omasta mielestäni on moraalisesti oikein myös jättää sitä. Tämä omamielipiteeni. Itse aion jättää, koska olen saanutkin. En aio olla itsekäs sika.
Sisarusten lapsille? Ei omille, vaan sisarusten.
En jaa käsitystäsi, koska aloittaja on itse tienanut ikiomat rahansa.
ohis
Kuten totesin, tämä on oma mielipiteeni. Ja kuten totesin, miekestäni on oikein jättää, jos on itse saanut. Itse tienattuun en ottanut kantaa. Pitäisin kyllä itsekkäänä, jos lapseton lapseni tuhlaisi minulta saamansa osuuden eikä jättäisi aikanaan mitään sisarenlapsilleen.
Minä en pitäisi itsekkäänä, olisin iloinen että lapseni nauttisi rahoista. Saisihan ne lapsenlapset perinnön omilta vanhemmiltaan.
Kaikki juon ja syön,turhaa odotatte ,pitäis vielä jaksaa ryypätä sata hehtaara metsämaata,rantatontti ja käteistä 15 euroa,on siinä vanhalla miehellä urakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat sinun rahojasi - eivät heidän.
Luovuin hiljattain henkivakuutuksesta pienituloisena, kun lopulta käsitin, että tarvitsen vakuutukseen käyttämäni rahat ihan itse.
Henkivakuutusta ei ole mitään järkeä pitää enää sen jälkeen kun lapset ovat aikuistuneet.
Mä pelkään että saan rintaperillisenä perintöä. Vanhemmilla on hyvä talo mitä remontoineet jopa vanhoilla päivillään. Toisaalta pelkään että ovat tehneet testamentin lapsilleni. Syynä isot perintäverot ja talo muualla Suomessa missä asumme. Toisaalta kai perinnöstä voi kieltäytyä?
Oma taloni on huonokuntoinen, sitä ei tarvitse lasten ottaa vastaan. Jääköön vaikka tyhjilleen. Mutta tuleeko siitä jotain sanktioita?? Olen velkakärjesteyssä, 8 vuotta jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkään että saan rintaperillisenä perintöä. Vanhemmilla on hyvä talo mitä remontoineet jopa vanhoilla päivillään. Toisaalta pelkään että ovat tehneet testamentin lapsilleni. Syynä isot perintäverot ja talo muualla Suomessa missä asumme. Toisaalta kai perinnöstä voi kieltäytyä?
Oma taloni on huonokuntoinen, sitä ei tarvitse lasten ottaa vastaan. Jääköön vaikka tyhjilleen. Mutta tuleeko siitä jotain sanktioita?? Olen velkakärjesteyssä, 8 vuotta jäljellä.
Perinnöstä voi aina kieltäytyä. Se vain siirtyy jonkun toisen huoleksi, joka voi jälleen kielteytyä siitä. Sikäli en ymmärrä huoltoanne.
Onhan se sinänsä hyväksyttävää. Mutta aina voisi myös yrittää tehdä seuraavan sukupolven elämästä helpompaa. Meillä Suomessa ei ole omaisuus oikein päässyt periytymään, koska joko ei ole ollut mitään merkittävää annettavaa tai sitten ei opeteta taloustaitoja jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että vanhempasi ovat vielä järjissään. Eikö asiasta voisi keskustella hänen kanssaan? Yleensä myös veroviranomaisen ja velkojien kanssa voi keskustella, kunhan sen tekee oma-aloitteisesti eikä odota asioiden eskaloitumista. Ja aina voit tietysti kieltäytyä. Tosin lastesi puolesta et voi, ainakaan kovin helposti.
Sain isältäni rapiat 100€ ja sekin oli yllätys vuosia myöhemmin. En valita, eli niin kuin piti parhaana. Olisi tosin voinut toimia isänä joskus aikanaan mutten tiedä minkälaisia ongelmia hänellä aikanaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä voit kieltäytyä, mutta perintökaaren mukaisesti peritty omaisuus siirtyy silloin lapsillesi. Jos he ovat alaikäisiä, niin heidän puolestaan et voi kieltäytyä ottamasta perintöä vastaan, ja perintö on riesananne.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tienatkoon omat rahansa. Niin minäkin olen tehnyt. Olemme vaimoni kanssa lapseton pariskunta ja meidät perii eräs yhdistys ja perintörahat on määrätty käytettäväksi tiettyyn tarkoitukseen.
Britanniassa ei muuten ollut Lottoa ennen kuin 1990-luvulla,pääministeri Thatcher ei päästänyt sitä maahan vaan ilmoitti että raha on tienattava itse.
Ei ole mitään velvollisuutta jättää perintöä. Ajattelen, että haluaisin lapsilleni jättää jotain, jos olisi lapsia, mutta muuten riittää, että kuollessa on muutama tonni tilillä, että saa "omilla rahoilla itsensä hautaan".
Jos vähänkään mietityttää tämän hetkinen elämäntilanne ja arvot, niin kannattaa lukea mitä ihmiset katuvat kuolinvuoteellaan ja tehdä itse asiat niin, että on tyytyväinen tekemisiinsä ja tekemättä jättämisiinsä. Ei kannata miettiä muiden mielipidettä.
"Tällaiset ihmiset ovat elämän lopussa tyynempiä
Moni tekee päätöksiä ja valintoja siksi, että joku muu olettaa, vaatii tai anelee. Äidin, ystävän tai yhteiskunnan mielipide voi pelottaa niin, ettei oikeastaan koskaan uskalla. Se voi kaduttaa myöhemmin.
Jos ihminen on uskaltanut tehdä ratkaisuja, uskaltanut aloittaa, uskaltanut heittäytyä, vaikka se olisi ollut vaikeaa, kyllä pääsääntöisesti ne ihmiset ovat tyynempiä saattohoidossa käymissämme keskusteluissa. Jos voi elää sopusoinnussa itsensä kanssa ja pyrkii olemaan muillekin matkan varrella hyvä, silloin on aika levollinen olo, Riikka sanoo.
Jos elämä menee vähän kuin hukkaan, jos elää muiden arvojen mukaan tai muiden armoilla, ne ovat niitä suruja, joita ei voi lohduttaa pois. Ne ovat niitä, jotka jäävät painamaan." https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/naita-asioita-suomalaiset-katuvat-k…
https://hidastaelamaa.fi/2011/10/kuolinvuoteella-kadutaan-eniten-ettei-…
On sen verran että maksat omat hautajaisesi. Lisäksi perunkirjoituskulut ovat 600-1000€ jotka jäävät perikunnan maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse saanut perintöä, omasta mielestäni on moraalisesti oikein myös jättää sitä. Tämä omamielipiteeni. Itse aion jättää, koska olen saanutkin. En aio olla itsekäs sika.
Perinnön saaminen ei velvoita mihinkään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisarusten lapsille? Ei omille, vaan sisarusten.
En jaa käsitystäsi, koska aloittaja on itse tienanut ikiomat rahansa.
ohis
Kuten totesin, tämä on oma mielipiteeni. Ja kuten totesin, miekestäni on oikein jättää, jos on itse saanut. Itse tienattuun en ottanut kantaa. Pitäisin kyllä itsekkäänä, jos lapseton lapseni tuhlaisi minulta saamansa osuuden eikä jättäisi aikanaan mitään sisarenlapsilleen.
Ja sitten ne sisarenlapsetkaan ei sais käyttää niitä perintöjään, vaan ne pitäisi taas jättää seuraavalle sukupolvelle. Perintö jatkaa krtjua eikä kukaan saa niitä rahoja käyttää. Mitä hemmetin järkeä tuossa on?
No. Sun asia, sun ja vaimon!
Miettikää tilannetta että jompikumpi sairastuu tosi tosi vakavasti. Silloin pitää olla sitä rahaa jemmassa.
Tai joutuu hoitolaitokseen dementian takia, sekin on kallista, kun joutuu yksityiseen koska on omaisuutta!
Nyt vaan lomailemaan ulkomaille, vuorotteluvapaata äkkiä ennenkuin se loppuu jne.
Ei ole velvollisuutta jättää rahoja sukulaisille, varsinkaan kun ei ole omia lapsia.
TOki voisitte lahjoittaa...jos on olemassa esim lahjakkaitten lasten stipendi soittamiseen, oopperalauluun tms tai lääkärille joka tekee syöpätutkimusta, jnejne.
Järjestätte oman eläkeaikanne kuntoon ja sitte pistätte niisanotusti jhaisemaan!
PS maailmanympäri risteily! Aiiiiiiettä!
Ei ole!!!
Elä ja nauti elostasi täysillä!
Sisaren lapsille voi antaa lahjana rahaa.
Toki kannattaa käyttää omat rahat omiin huvituksiin jossei ole lapsia. Samoin vieraannutetuille lapsille on ihan turha jättää mitään.
Tiedän varakkaan, jolta on lapset vieraannutettu. Ei viitsi käydä töissä vaan pistää kaikki omiin huvituksiin. Ennen vieraannutusta oli toinen ääni kellossa. Tekisin itse samalla tavalla.
Jotkut ihmiset tinkivät paljonkin omasta elämästään ihan vain sen takia etteivät kehtaa kuolla perintöä jättämättä ja se on kyllä melko tyhmää.