Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko velvollisuus jättää perintöä?

Vierailija
11.05.2024 |

Olen koko ikäni ollut nuuka, säästäväinen ja sijoitusorientoitunut. Omaisuutta on siis kertynut kohtuullisesti, vaimolla on perintönsä takia vielä enemmän. 

Lapsia ei ole, joten sisareni lapset aikanaan perivät. Nyt on vaikea elämäntilanne ja pohdin, onko hyväksyttävää käyttää näitä rahoja elämiseen? Onko halveksuttavaa vaikkapa ottaa lopputili ja elää omilla rahoillaan eläkeikään saakka?

Miten sinä kokisit asian?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuus jättää ja iteppähän olet rahasi tienannut niin myös saat ne haluamallasi tavalla käyttää.

Vierailija
2/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, viimeinen ateria velaksi, se on paras periaate, eikä ole edes perintöverosta silloin ongelmaa, 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko tuo alapeukuttaja vähän perustella?

Vierailija
4/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tietenkään velvollisuus. Ja periihän siskosi lapset omat vanhempansa kuitenkin. 

Vierailija
5/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko tuo alapeukuttaja vähän perustella?

Tyhmä kysymys. Tietenkään ei ole velvollisuutta. Siksi alapeukutin.

Vierailija
6/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tuntee velvollisuutta kerätä perintöä sisaruksen lapsille, omille lapsille monet kyllä haluaa jättää, mutta ei sekään ole pakko.

Vierailija
7/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat sinun rahojasi - eivät heidän. 

Luovuin hiljattain henkivakuutuksesta pienituloisena, kun lopulta käsitin, että tarvitsen vakuutukseen käyttämäni rahat ihan itse. 

Vierailija
8/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaa vaan itse rahasi, sinähän ne olet tienannutkin. Arkkurahat voit säästää.

Vierailija
9/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käytän rahani itse omiin tarkoituksiin.

Vierailija
10/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itse saanut perintöä, omasta mielestäni on moraalisesti oikein myös jättää sitä. Tämä omamielipiteeni. Itse aion jättää, koska olen saanutkin. En aio olla itsekäs sika.

Vierailija
11/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on itse saanut perintöä, omasta mielestäni on moraalisesti oikein myös jättää sitä. Tämä omamielipiteeni. Itse aion jättää, koska olen saanutkin. En aio olla itsekäs sika.

Sisarusten lapsille? Ei omille, vaan sisarusten. 

En jaa käsitystäsi, koska aloittaja on itse tienanut ikiomat rahansa.  

ohis 

Vierailija
12/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva tuntee velvollisuutta kerätä perintöä sisaruksen lapsille, omille lapsille monet kyllä haluaa jättää, mutta ei sekään ole pakko.

Tässä on kuultu vuosien saatossa haaveita, miten sisaren lapset sitten asuvat omistamissani asunnoissani ja äitinikin nyökkäilee määrätietoisesti. Onko tämä siis normaalia sukulaisten auttamista?

Vierailija
13/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö kuuluu jättää perheelle/lähisuvulle. Itsekästä olisi tehdä toisin 

Vierailija
14/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätän .......paskasen naurun jätän,vien kaikki omaan hautaani,miljoonaperinnön ja maat talon ,kaikki lahjoitan piialle nimeltä Iita oli iltojeni ratto.

Vierailija
15/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tienatkoon omat rahansa. Niin minäkin olen tehnyt. Olemme vaimoni kanssa lapseton pariskunta ja meidät perii eräs yhdistys ja perintörahat on määrätty käytettäväksi tiettyyn tarkoitukseen.

Vierailija
16/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin rahat haluamallani tavalla ja perinnöksi jää sitten jotain jos sattuu jäämään . 

Vierailija
17/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhukset eivät käytä rahoja itseensä vaan kituuttavat kuin olisivat rahattomia. Ja juu. ei kaikilla ole rahaa mutta niillä kenellä on.

Vierailija
18/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös lapseton. Omaisuutta kertynyt kohtuullisesti. En ole läheinen sisarukseni kanssa, olen tehnyt testamentin ystäväni hyväksi. Rintaperillisiä he sisar eikä hänen lapset eivät ole, joten eivät voi edes lakiosuutta vaatia.

Vierailija
19/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisarusten lapsille? Ei omille, vaan sisarusten. 

En jaa käsitystäsi, koska aloittaja on itse tienanut ikiomat rahansa.  

ohis 

Kuten totesin, tämä on oma mielipiteeni. Ja kuten totesin, miekestäni on oikein jättää, jos on itse saanut. Itse tienattuun en ottanut kantaa. Pitäisin kyllä itsekkäänä, jos lapseton lapseni tuhlaisi minulta saamansa osuuden eikä jättäisi aikanaan mitään sisarenlapsilleen. 

Vierailija
20/80 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole velvollisuus!! Olen yrittänyt saada omat vanhempanikin käyttämään rahat hyvällä omatunnolla itseensä niin kauan kun ovat elossa ja voimissaan, ja toisaalta varautumaan myös myöhemmin tuleviin hoito-, lääke- ja asumiskustannuksiin, jotta saisivat järjestettyä viimeisetkin vuotensa mahdollisimman mieluisiksi. Jälkipolvien vuoksi ei mielestäni pidä kitkuttaa, ja suoraan sanoen olisin helpottunut jos omilta vanhemmiltani ei jäisi perintöä jaettavaksi lantin lanttia. En usko että meidän sisarusten kesken tulisi riitoja perinnön jakamisesta, mutta olisin vain iloinen jos vanhempani rohkenisivat käyttää rahansa itseensä. He ovat ne ansainneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä