Pyöräilijöillä on vakavia asennevammoja, selvitykset osoittavat
Pyöräilyn suosiolle on hyvät liikunnalliset ja kansanterveydelliset perusteet, mutta polkijan terveyttä uhkaavat samalla uudet riskit. Liian moni pyöräilijä suhtautuu ajamiseen liiankin huolettomasti, Liikenneturvan tuoreet selvitykset paljastavat.
ts
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Pyörän saa ajaa suojarien yli, mutta silloin täytyy pääsääntöisesti väistää suoraan ajavaa autoa.
Vaikka se suoraan ajava auto tulis vasemmalta?
oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Tänään taas nähty, 2 autoilijaa joilla reilusti ylinopeutta ei minkäänlaista havainnointia suojatiellä oleviin ihmisiin vaan kaahataan hirveällä vauhdilla läpi. Yksi auto tuli vieläpä mutkan takaa, niin että joku ihan hyvin voisi olla suojatiellä kun kaahaaja tulee sieltä kohdalle.
Autoilijoiden piittamattomuus, joka päiväistä Suomessa. Asennevamma on niin syvään juurtunut, että heiltä pitäisi ottaa kortti pois.
Viimeksi eilen meinasin jäädä auton alle, kun autoilija tyynesti kääntyi suoraan eteeni. 100% olisi ollut autoilijan syy. Onneksi suhtaudun autoihin varauksen ja jarrutin, muuten olisi käynyt pahasti. (Ja ennen kuin alkaa se kitinä lujaa ajavista pyöristä, niin vauhtia oli mulla todella vähän. Siksi jarrutus onnistuikin.)
AP:ta harmittaa kun polkupyöräilijät eivät käytä Venäjän ainoaa tulonlähdettä eli fossiilisia polttoaineita.
Sama homma tuulivoiman, sähköautoilun ja ratikoiden vastustamisen kanssa.
Perussuomalaiset tätä idän viestiä sitten välittävät trolliarmeijoidensa kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä jää aina toiseksi kun törmäillään auton kanssa. Luulisi sen enemmän kiinnostaa kuin omista oikeuksista kiinni pitäminen. Polkupyötäilijät eivät osaa liikennesääntöjä. Suojatien yli pitää taluttaa polkupyörää yleensä pueniä poikkeuksia on. Sähköskooterit ovat aivan oma lukunsa he ovat kaikkien yläpuolella kuolemattomia super henkilöitä.
Joo, pyöräilijänkin tulee ylittää suojatie kävellen. Kerran poukkasi pyöräilijä auton eteen, lähti ylittämään tietä yllättäen, kurvasi kioskille. Toisen kerran yksi kurvasi vauhdilla suojatielle ja eteen. Kerran potkulautailija kolhaisi autoni kylkeen ja kaatui, en jäänyt enää katsomaan, näkyi nousevan kadusta. Kaikki kolme törmäystä johtuivat pyöräilijän tai potkulautailijan holtittomasta ajosta. Itse ajoin aika hiljaa niinkuin taajamissa aina. Kannattaisi edes katsoa sivulleen, voipi sattua osuma maapalloon ja asfaltti on kovaa. P.S. pyöräilen ja kävelen itsekin paljon ja tiedän säännöt.
Tässä meidän lähiristeyksessä suurin osa pyöräilijöistä luulee olevansa jalankulkijoita ja polkee suojatien yli olettaen että auto väistää vaikka itse pyöräilijän pitää väistää. Miksei voi vaan hypätä pyörän selästä pois jolloin olisi jalankulkija ja autot väistää, turhaa omalla hengellä leikkimistä ja väärän tavan opettamista muille.
Vierailija kirjoitti:
Tässä meidän lähiristeyksessä suurin osa pyöräilijöistä luulee olevansa jalankulkijoita ja polkee suojatien yli olettaen että auto väistää vaikka itse pyöräilijän pitää väistää. Miksei voi vaan hypätä pyörän selästä pois jolloin olisi jalankulkija ja autot väistää, turhaa omalla hengellä leikkimistä ja väärän tavan opettamista muille.
Suojatielläkin saa ajaa jos se on pyörätien jatke. Ja autoilija väistää jos on kääntymässä tai kolmio niin osoittaa. Näitä sääntöjä ei kaikki autoilijat tiedä.
Perää on, ja kovasti. Muutin pois Kalliosta, kun pienikin huomautus nostatti näissä jalkakäytäväkiitäjissä rajuja aggressioita. Nehän ovat huutaneet poliisillekin. Se kypärä taitaa imeä yläpäähän jotain nestettä alapäästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatielläkin saa ajaa jos se on pyörätien jatke. Ja autoilija väistää jos on kääntymässä tai kolmio niin osoittaa. Näitä sääntöjä ei kaikki autoilijat tiedä.
tiedän toki nämä säännöt, tässä vaan ei ole pyörätien jatketta eikä autoilla kolmioita ja silti tullaan pyörällä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiedän toki nämä säännöt, tässä vaan ei ole pyörätien jatketta eikä autoilla kolmioita ja silti tullaan pyörällä päälle.
Kaikki ei väistä jalankulkijoitakaan, niin hengellä leikkimistä suojatien ylittäminen on joka tapauksessa.
Yksinkertaista olisi jos autoilija väistää kaikkea kevyttä liikennettä. Autoilijalle vaaditaan kortti, ja ajoneuvoa ei saa ajaa esim.päihtyneenä. Mutta jalankulkijoilla/pyöräilijöillä saa olla tarkkaavaisuudessa puutteita.
Tuossa just tulee se ongelma kun ihmiset alkaa tekemään omia ratkaisuja ja päätelmiä, tyyliin että minä poljen tästä yli ja oletan että auto isompana väistää. Entä jos auto olettaa että kaikki osaavat noudattaa lakia? Pelkkiä vaaratilanteita syntyy jos aletaan keksimään omia sääntöjä. Auto väistää jos on pyörätien jatke, kolmio, tai on kääntyvä. Muuten pyöräilijä väistää tai taluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa just tulee se ongelma kun ihmiset alkaa tekemään omia ratkaisuja ja päätelmiä, tyyliin että minä poljen tästä yli ja oletan että auto isompana väistää. Entä jos auto olettaa että kaikki osaavat noudattaa lakia? Pelkkiä vaaratilanteita syntyy jos aletaan keksimään omia sääntöjä. Auto väistää jos on pyörätien jatke, kolmio, tai on kääntyvä. Muuten pyöräilijä väistää tai taluttaa.
Semmoiselle tyypille ei pitäisi myöntää ajokorttia, joka ei osaa ottaa huomioon, että kaikki ei tiedä liikennesääntöjä. Tai ei huomioi, että liikkeellä saattaa olla monenlaista kulkijaa joilla voi olla lääkityksiä, sairauksia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoiselle tyypille ei pitäisi myöntää ajokorttia, joka ei osaa ottaa huomioon, että kaikki ei tiedä liikennesääntöjä. Tai ei huomioi, että liikkeellä saattaa olla monenlaista kulkijaa joilla voi olla lääkityksiä, sairauksia yms.
pointti on se, että jos aletaan varmuuden vuoksi päästämään kaikki suojatien yli niin sitten toimitaan ns väärin ja laki tulisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tiedä pyöräilijätkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden lain mukaan kaikilla suojateillä saa ajaa ajoneuvolla. Ei siis vain niillä jotka ovat pyörätien jatkeita.
Toisaalta tuo on aika huono laki, koska nimenomaan pyöräilijöiden liikkuminen suojateillä on johtanut siihen, että on epäselvyyttä siitä, että ei tiedetä että pitääkö heitä väistää kuten jalankulkijoita. Paras olisi jos säädettäisiin laki että pyöräilijöille tarkoitettu väylä ei saa johtaa suojatielle eikä suojatiellä saa pyöräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä saa ajaa myös pyörällä, vaikka se ei olisi suojatienjatkekaan.
Se olen minä, hahaa... Ja aina humalassa...
Spandex tyypit ajaa missä sattuu, eikä tajua, mikä on jarru! Kävelyteillä, missä lapsia, vanhuksia, koiria jne.
Ajelevat myös autojen keskellä. Meinasin kerran ajaa päälle. Tilaa olisi ollut sivummallakin!
Vierailija kirjoitti:
Spandex tyypit ajaa missä sattuu, eikä tajua, mikä on jarru! Kävelyteillä, missä lapsia, vanhuksia, koiria jne.
Ajelevat myös autojen keskellä. Meinasin kerran ajaa päälle. Tilaa olisi ollut sivummallakin!
Normaalit pyöräilijät ajavat lähes joka paikassa kävelyteillä vaikka ne kävelytiet eivät useinkaan ole pyöräteiksi kyltitettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeva-lehti kirjoitti juuri että ulkonevat sisemmät häpyhuulet voivat aiheuttaa pyöräillessä ongelmia. Ovatko naispyöräilijät pääsääntöisesti viivapilluja, ap?
Jussi Halla-Aho on ainoa viivapillu, ap.
Vaikuttaa enemmän hiivapillulta. Aina naama norsunvitulla.
Parasta on lenkkeily lenkkipoluilla, jotka on kyllä tarkoitettu sekä kävelijöille ja pyörille, mutta oletuksena joillakin pyöräilijöillä on siellä se, että jalankulkija kulkee suoraa viivaa niin reunassa kuin pystyy ilman että askel horjahtaa yhtään sivulle, koska jos näin tapahtuu, niin voi olla että joku pyöräilijä kiitää juuri ohitsesi ja takkisi jää kiinni pyöränsarveen tai käy jotain vielä kurjempaa. Kelloakaan ei osata enää soittaa, vaikka sekin tosin tulkitaan indikaattoriksi vähintään ojaan hyppäämisestä, jotta pyöräilijä pääsee varmasti ohi niin läheltä tien reunaa kuin mahdollista.
Eritoten kyllä hämmentää nämä, jotka eivät ohita kunnolla (kaartaen kunnolla toiseen reunaan) kävelijää, vaan ajavat aivan vierestä ohi niin että pas kat melkein valahtaa housuun pelästyksestä.