Miehenä seksittömässä suhteessa - apua!
Korjaan heti otsikkoa. Suhteemme ei ole seksitön. Harrastamme jotakin puuhastelua noin kerran viikossa. Ongelma on se, että vaimo ei enää sitä erityisemmin halua. Suhde varmaankin olisi seksitön, jos minä en tekisi aloitteita ja keskustelisi aiheesta aktiivisesti. Vaimo tyydyttää kyllä itsensä, mutta minä en kuulu siihen kuvioon. Oikeastaan luulin vuosia, että hän ei ole enää lainkaan kiinnostunut seksistä tai että ei voi saada orgasmia.
Ja koska hän ei halua minua, ei myöskään kehu milloinkaan ulkoisia ominaisuuksiani, ei katsele vartaloani tai suutele intohimoisesti. Olen aika sopusuhtainen ja huolehdin ulkonäöstäni sekä hygieniastani hyvin. Liikun ja treenaan vähän, mutta vähintään sen verran, että lihakset pysyvät esillä, vaikken mikään atleetti olekaan.
Olemme olleet yhdessä 15 vuotta. Alussa seksi oli päivittäistä. Oikeastaan montakin kertaa päivässä. Huomasin seksielämämme hiipuvan muistaakseni niihin aikoihin, kun häitä suunniteltiin. Nyt on sitten jo lapsiakin ja yhteinen asuntolaina.
Olemme puhuneet asiasta viime vuosina aina silloin tällöin. Se on minulle melko vaikeaa, sillä aihe on arka ja tunnen olevani epäviehättävä, epähaluttava, inhottava, itsekäs ja lapsellinen halujeni kanssa, jotka eivät ole juurikaan muuttuneet meidän alkuajoista. Pelkkä ajatus siitä, ettei hän enää halua minua, itkettää. Seksuaalinen itsetuntoni on nykyään olematon ja välillä olen myös aika vainoharhainen... Mietin, pettääkö hän. Mutta ei, aina vakuuttaa, että rakastaa minua ja haluaa jatkaa.
Vaimo vaikuttaisi olevansa onnellisempi kuin aikoihin. Hän harrastaa ja urheilee. Hänellä on uusia ystäviä ja annan hänelle viikottain vähintään yhden illan lapsivapaata. Viikonloppuisin herään aina lasten kanssa ja teen hänelle aamiaisen joka päivä. Hoidan meillä melkein kaiken siivouksen ja kaiken lasten ulkoiluttamisen, iltasadut ja usein muutkin iltatoimet. Kuskaan enemmän päiväkotiin ja harrastuksiin... Toki vaimokin osallistuu. Miettii vaatteet ja ruuat pääasiassa.
Vaimo on sanonut, että syy haluttomuuteen voi johtua siitä, ettei ole aina osannut tai uskaltanut sanoa ei, kun ei ole halunnut. Ja tämä tietysti tuntuu kamalalta. Ja tiedän kyllä, että hän on harrastanut kanssani sääliseksiä, ja yleensä minusta tuntuu sen jälkeen yhtä pahalta kuin ilman seksiä. Tästäkin on puhuttu paljon. Joitakin vuosia sitten minäkin olin kuulemma kylmempi. Halusin vain seksiä ilman läheisyyttä. Ehkä sekin pitää paikkansa, vaikken sellaista aikaa oikeastaan kykene muistamaan. Harmittaa tietysti, ettei hän silloin ottanut asiaa riittävän painokkaasti puheeksi. Niin kuin minä olen nyt tehnyt jo ainakin kolmen vuoden ajan.
Tiiminä meillä homma toimii ihan hyvin. Hoidan paljon kotitöitä, ja kyllä hän joskus sen itsekin myöntää ja kiittelee. Meillä ei ole isoja riitoja tai muuta. Meillä on melko samanlaiset arvot ja kiinnostuksen kohteet.
Hän on usein väsynyt ja kokee itsensä kuormittuneeksi. Ja aina sanoo, että rakastaa ja haluaa jatkaa. Sanoo, että häntäkin surettaa, että suhteemme on muuttunut ja siitä on kadonnut jotakin. Mutta kun minun mielestäni vain hän on muuttunut.
Minä vuodesta toiseen mietin, miksi minulle seksi ja toisen haluaminen on niin suuri osa rakkautta? Ja miksi hän haluaa jatkaa, vaikka oletan hänen tietävän, etten ole vuosiin ollut enää onnellinen?
Halusin vain hiukan purkaa sydäntäni. Päivittäin mietin, kannattaako enää jatkaa.
Kommentit (162)
En ole lukenut koko ketjua, mutta minkä ikäisiä lapset ovat? Jos esim. imettää vielä, niin on ihan normaalia, ettei haluja ole. Samoin rankassa pikkulapsiarjessa. Hormonaalinen ehkäisykin voi viedä haluja, jos sellainen on käytössä. Suostuisiko vaimo gynelle puhumaan asiasta?
Vähän kans mietityttää noiden vastausten valossa tuo salasuhteen mahdollisuus..
Hyvää pohdintaa AP:lla. Toivottavasti selkiää.
M40
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme jos naisella ahdistaa. Eihän tuollaista jaksa edes lukea. Ole mies ja lopeta lässytys. Ehkä naisesi haluaa miestä eikä mitään lässyttävää kodinhengetärtä.
Älä ap kuuntele tuota miestä, hän ei tiedä, mistä puhuu.
Ap kuulostat fiksulta ja tunnetaitoiselta mieheltä. Ikävä sanoa tätä, mutta viimeisimmistä viesteustäsi tuli vähän kuva, että vaimosi voisi olla ihastunut työkaverimieheen. Mitään ei ole luultavasti tapahtunut vaan kyse on vaimon omassa päässä olevasta ihastuksesta. Oikeasti ei vqan ole normaalia puhella jonkun kollegamiehen perheasioista jotona noin paljon. Silloinhan ihmiset harrastavat tuota puhumista, kun eivät ole itselleen vielä myöntäneet ihastusta. Sitten puhe loppuu, jos alkavat oikeasti pettää.
N
No se että hän sanoo olevansa väsynyt ja kuormittunut selittää ainakin osittain tilanteen. En usko että väsyneenä jaksaa/kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei seksiä täällä. Vaimo kyllä hoitelee itseään mutta seksi minun kanssa ei kiinnosta. Kieltää kyllä itsensä hoitelun nykyään mutta ei pidä paikkaansa. Vaimosta tullut estollinen eikä halua edes puhua seksistä. Vaimolla vessareissu iltaisin kun asunto hiljenee👍lelut vessassa
Kuulostaa siltä ettei saa orgasmia ilman leluja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos jälleen monipuolisista näkökulmista ja videosta! Katson sen varmasti! Vastailen muutamiin juttuihin:
Kolme työntöä ja tuijotus? Täytyy myöntää, että kun elää rakkaudenpuutteessa, miehenä tulee aika nopeasti naisen kanssa, vaikka olisi edellisiltana itsensä tyydyttänyt. Tai ainakin meinaa tulla.
Mutta ei ongelma mielestäni ole kestävyys. Kestän kyllä tarvittaessa, ja olen kertonut vaimolle, että mielestäni aina kiihottavinta ja ihaninta on, kun näen tai koen hänen nauttivan. Ja itse voisin olla vaikka ilman sillä kertaa tai hoidella itseni. Mutta hän ei osaa sanoa, mikä toimisi. Olen yrittänyt olla hellä ja joskus vähän rajumpi (sitä hän joskus toivoikin). Mutta nyt yhdyntä ei oikein tunnu enää oikealta vaihtoehdolta, kun hän on sanonut, ettei sitä tee mieli.
En oikeastaan kaipaa ketään muuta kuin vaimoani, vaikka hommat varmasti onnistuisivat jonkun muunkin kanssa. Suhteeni häneen on nykyään ristiriitain
Haluat vain rakkautta ja vaimoasi, ja silti mietit jo huorissa käyntiä... just just.
Vaimollasi on suhde työkaverimieheen. Tai vaimosi on oikeasti lesbo.
Tässä ne realistiset vaihtoehdot ovat. Joka tapauksessa sinua hän ei rakasta.
Kuulostaa kovalta ja ikävältä, mutta näin tämä asia tulee menemään.
Kunhan silmäsi avautuvat, muistat, että sitähän se yksi nainen siellä palstallakin sanoi.
Teen näitä juttuja työkseni. Olen myös henkilökohtaisessa elämässäni kokenut hyvin paljon.
Liian kilttejä ihmisiä käytetään tässä maailmassa täysin häikäilemättä hyväksi. Sinä olet rakkaudessasi sokea ja kuuro.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme jos naisella ahdistaa. Eihän tuollaista jaksa edes lukea. Ole mies ja lopeta lässytys. Ehkä naisesi haluaa miestä eikä mitään lässyttävää kodinhengetärtä.
Kieltämättä itsekin mietin, ettei tämän asian esilletuominen enää ehkä edistä asiaa. En tiedä, nyt on ollut tunne, että jotakin positiivista on ehkä tulossa... Mutta ehkä se on toiveajattelua. Ei mitään konkreettista ole ainakaan tapahtunut.
Tiedän, että joidenkin naistenkin mielestä tällainen on varmaan turhanpäiväistä lässytystä. Ei sillä väliä. Vuosia miehiä on haukuttu siitä, etteivät he puhu tai pussaa. Eivät ota huomioon eivätkä ole aidosti kiinnostuneita puolisostaan tai tekemään töitä parisuhteen eteen. Eivät tuo kukkia eivätkä kanna vastuutaan kodin- tai lastenhoidosta. No, minäpä vaihdoin meillä enemmän vaippoja ja pesin enemmän pyllyjä. Ymmärsin, hieroin ja annoin omaa aikaa. Panostin merkkipäiviin. Hoidin myös autot ja muut perinteisemmät "miesten työt" kotitöiden ohella. Joten se siitä, veljet. Voitte varmaan luovuttaa. Minä testasin eikä se ollut mihinkään lääke.
Vaimo tuli hiljattain kotiin, kun lapset (päiväkoti-ikäisiä) olivat iltatoimilla. Siinä laittelin keittiötä kuntoon, kun hän alkoi selostaa taas tästä uudesta hienosta harrastuksestaan, joka tarjoaa jälleen uusia once-in-a-lifetime-mahdollisuuksia. Kertoi jo valmiiksi ne illat, kun on sitten taas menossa. Yritin kuunnella kärsivällisesti, kysellä ja kommentoida, vaikka kieltämättä lähinnä v*tutti. Hienoa, että hän pystyy olemaan jostakin noin innoissaan. Jotenkin karua, että ilmaisee tuota innostustaan niin vapautuneesti, kun tietää, mitä minä käyn koko ajan läpi.
Haluton ihminen ei kai vain voi ymmärtää, mitä tämä on. Tai sitten vaimoni on jotenkin erityisen kylmä poikkeus.
Sitten hän meni sohvalle makaamaan puhelin kädessä ja jäi valittelemaan päänsärkyä. Luin iltasadut ja laitoin lapset nukkumaan.
En minä aina ole lässyttänyt. Enkä aina ollut erityisen kiinnostunut kodinhoidosta. Lasten tultua koin, että on aika ja velvollisuus ottaa isompaa roolia. Varsinkin kun ensimmäinen pikkuvauva-aika oli vaimolle niin raskas. Pikku hiljaa otin enemmän ja enemmän vastuuta. Kodinhoitoon tuli lisää intoa, kun hankimme yhteisen kodin. Ajattelin, että nyt pidän tästä huolta itseänikin varten, koska tähän on rahallisesti satsattu aika paljon. Tai ainakin minun säästöni menivät.
Moni tuosta erosta puhuu. Voi se olla edessä. Se on varmaan todennäköisin vaihtoehto. Ehkä tässä samalla teen jonkinlaista surutyötäkin ja valmistaudun henkisesti.
Mutta en ihan vielä aio luovuttaa. Se pariterapia on vielä ainakin kokeiltava.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille keskustelijoille. AP kommentoi taas, kun lasten kaitsemiselta ja ruuanlaitolta ehtii. Sain imuroituakin ja hain lapset päiväkodista ennen kuin vaimo tuli kotiin, söi, laittoi pyykit koneeseen ja lähti taas harrastamaan. Palaa niihin aikoihin, kun peittelen lapset sänkyyn. Halasi ja suukotti kuitenkin ennen lähtöä, mikä lämmitti mieltä ja antoi virtaa taas jaksaa hiukan.
Kuten varmaan kaikki tiedämme ja huomaamme, aihe synnyttää ärtymystä ja eripuraa. Monella on samankaltaisia kokemuksia. Erilaisia suhtautumistapoja on paljon. Ja aivan liian usein haluamme yksinkertaistaa ongelman tai löytää syyllisen. Niin minäkin, kun turhautuminen taas iskee.
En usko, että miesten seksi- ja viettelytaidot ovat edes lähimainkaan ainoa syypää tähän uskoakseni melko universaaliin ongelmaan, vaikka ongelma lienee miehille yleisempi. Jos naisella on voimakas halu harrastaa seksiä, ei häntä tarvitse jatkuvasti vietellä tai olla mikään m
En harrasta seksiä nytkään, mutta mulla oli tietämättäni rauta-arvot todella alhaiset, ja olin ollut jo lähestulkoon zombi. Ja se totaalinen väsymys tietysti vaikutti kaikkeen tekemiseen. Että luulen että se seksiinkin vaikuttaa aika lailla...
Se että nainen vakuuttelee seksuaalista halukkuuttaan ei todellakaan tarkoita sitä että hän käytännössä sellainen olisi. Se että naiset valittavat sitä että suomalainen mies ei puhu eikä pussaa, ei tarkoita sitä että he ottaisivat itselleen puhuvan ja pussaavan miehen. Ne ovat fraaseja joita naisten "täytyy" toistella, mutta ne eivät oikeasti tarkoita mitään. Smalltalkia. Vähän niin kuin miesten "ottiatuota, joo, sano, kröhöm..."
Olen samaa mieltä kuin muut siitä, että tuskin tilanne tulee paranemaan, ellei kyse ole vauvavuodesta, imetysajasta tai sopimattomasta hormonaalisesta ehkäisystä. Kuulostaa jotenkin siltä, ettei vaimon puolelta ole enää mitään kipinää ja vaimosi näkee sinut "veljenään" - eikä veljeä tietenkään haluta seksuaalisesti. Toistuvat ja mahdollisesti jankkaavat keskustelut aiheesta vievät todennäköisesti ne viimeisetkin halut. Jossain kohtaa kannattaa luovuttaa ja ymmärtää, että vaihtoehtona on joko oppia elämään tyytyväisenä ilman seksiä tai erota (suhteen avaaminenkin on yksi mahdollisuus, mutta kertomasi perusteella se ei vaikuta kovin realistiselta sellaiselta).
Jotkut elävät tyytyväisinä seksittömissä parisuhteissa, itselläni esim. on näin. Se kuitenkin vaatii, ettei ole kovin seksuaalinen eikä itsetunto rakennu toisen halun varaan. Muutoin katkeroituu, ja sellainen suhde on tuskin lapsille hyvä kasvuympäristö.
No minä olen halukas nainen ollut koko aikuiselämäni. Miksi valehtelisin asiasta?
Naisissa on matalan ja myös korkean libidon omaavia. Ei naiset ole kaikki samanlaisia! Ihan typerää kuvitella että kaikki naiset ovat estoisia, pihtareita ja haluttomia. Sama koskee miehiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Se että nainen vakuuttelee seksuaalista halukkuuttaan ei todellakaan tarkoita sitä että hän käytännössä sellainen olisi. Se että naiset valittavat sitä että suomalainen mies ei puhu eikä pussaa, ei tarkoita sitä että he ottaisivat itselleen puhuvan ja pussaavan miehen. Ne ovat fraaseja joita naisten "täytyy" toistella, mutta ne eivät oikeasti tarkoita mitään. Smalltalkia. Vähän niin kuin miesten "ottiatuota, joo, sano, kröhöm..."
Samalla lailla toimivat haluttomat miehet. Se on tuskastuttavaa, että mies väittää puheissa haluavansa, muttei konkreettisesti kuitenkaan halua.
Se pisti silmään myös, että ap:n vaimo on niin iloinen kotiin tullessaan, vaikka ap kirjoitti, että hänen täytyy tietää, miltä ap:sta tuntuu. Melkein epäilisin, että vaimo ei ymmärrä, miltä ap:sta tuntuu, eikä myöskään välitä siitä.
Samoin minä ihmettelen, miten mieheni voi olla koko ajan niin tyytyväisen oloinen, vaikka olisimme jälleen hetki sitten keskustelleet siitä, miten minä kärsin hänen totaalihaluttomuudestaan. Ehkä se puhe menee haluttomilla todellisuudessa ohi korvien. He teeskentelevät kuuntelevansa, sulkevat oikeasti korvansa ja ovat tyytyväisiä, kun puhe loppuu ja jatkavat taas kuin ei mitään.
Olen alkanut ajatella, että mies todella ei tiedä, eikä ymmärrä, eikä ole kiinnostunut siitä, miltä se minusta tuntuu. Olen kertonut myös harkitsevani vakavasti eroa seksityömyyden vuoksi. En ymmärrä, että miten sekään ei tunnu hetkauttavan häntä yhtään. Ehkä haluton vaikuttaa päivittäin niin iloiselta, koska hän on aidon tyytyväinen ja iloinen, kun puoliso ei vaivaa häntä seksipuheillaan.
"
Jos nainen ei syty enää seksistä, se kertoo siitä, että joko seksissä tai parisuhteessa jokin hiertää = usein seksin laatu.
Suomessa on ollut "naisille avoin seksielämä jo kahden-kolmen sukupolven ajan". Silti tässä ajassa miesten seksi- ja viettelytaidot ovat parantuneet vain vähän, jos ollenkaan. Tämän totean itse miehenä; ja kyllä, olen vehdannut ja harrastanut seksiä juuri niiden naisten kanssa, joiden parisuhteiden loppuvuodet ovat olleet seksittömiä siksi, koska näiden naisten miehiä ei ole kiinnostanut se, mistä nainen tykkää tai se, mikä saisi heidän torttunsa kostumaan. Minua on aina kiinnostanut nämä asiat, joten en ole juuri koskaan haluttomia naisia tavannut."
Kadehdittavaa uskoa omaan erinomaisuuteen! Tai sitten kuten itsekin voit ehkä ymmärtää, että olet ollut sitä uutta ja jännittävää vaihtelua näille kumppaneihinsa kyllästyneille naisille. Ja voidaan heittää noiden naisten tilanne "ympäri" kuten usein täällä näkyy, kun miehistä puhe: Kyllähän mies olisi satsannut ja panostanut seksin jatkuvuuteen, jos se olisi ollut hyvää.
Olen naisena aina avoimesti ja suoraan kertonut mitkä asiat kiihottavat ja miten haluan kumppanin toimivan seksissä. Eipä ole mies ikinä kieltäytynyt, samoin kumppani on minulle puhunut omista toiveistaan jopa niistä joita pitkään piilotteli kun pelkäsi torjuntaa. Nyt mies on 20 vuoden aikana oppinut että minulle voi puhua mistä vaan fantasiasta. Meidän parisuhde perustuu luottamukselle, eikä toisille puhuta seksielämästämme (kun kännissä jotkut naiset puhuvat näistä asioista). Se mitä meidän sänkyleikeissä tapahtuu on vain meidän, mieheni ja minun asia.
Ja kun seksielämä ja kumppanuus sujuu niin eipä ole tarvetta kummallakaan pettää. Tosin itse olen kertonut, että voidaan pariskuntana mennä katselemaan seksibileisiin, tietyn aiheen parissa Tämä fantasia olisi kummankin toivelistalla. Ehkä joku päivä?
Voisiko naisellasi olla suhde jonku kanssa. Uudet harrastukset otetaan jotta olisi syitä miksi paljon pois kotoa. Kovasti kerrotaan harrastuksesta uskottavuuden vuoksi. Autoon piilotettu seurantalaite olisi helppo asentaa ja saisit tietää onko siellä missä pitäisi.
Ap on nainen provoamassa.
Teksti on niin naisellista kuin voi olla, että ihan itkeskeleekin kun vaimo pitää epäviehättävänä.
Tai ehkäpä tuo onkin syy miksi vaimonsa ei halua häntä.
Jos jompi kumpi lopettaa yksipuolisesti seksielämän, niin toinen saa sitten lähteä hakemaan sitä muualta. Ihan selkeä juttu. Ei se ole edes parisuhde, jos eletään kuin kämppikset. Voihan sitä kämppiksinä elää yhteisen kodin ja lasten takia, mutta kämppikseltä on turha vaatia uskollisuutta.
Vanha ketju, mutta ap:n on jätettävä vaimo ja siirryttävä miestenväliseen seksiin. Naisista ei ole seksiasioissa yhtään mihinkään.
Ei todellakaan ole noin, että seksi olisi naisella sisäänheittotuote suhteeseen. Aivan älyttömiä väitteitä täällä.
Naisten seksuaalisuus on ihan yhtä vahvaa kuin miehilläkin. Se on vain usein erilaista.
Yleensä miehillä se on proaktiivista eli ensin panettaa ja sitten lähdetään etsimään siihen naista.
Yleensä naisilla se on reaktiivista eli jokin tietty asia sytyttää sen. Joko tietty mies, tai miehen tietty tapa katsoa tai puhua tai koskea. Suhteen edetessä miws saattaa lopettaa sen "viettelykfi" kokemansa toiminnan, minkä johdosta nainen ei enää vaikuta olevan sil tuulella, kun se teko, joka halun hänellä sytyttää, puuttuu.
Minulla esimerkiksi toimisi 100% varmuudella yksi tietty lause. Kun sen sanoo, niin olen heti valmis, ei tarvita edes esileikkiä. Olen sen monesti miehelle kertonut ja pyytänyt häntä sen sanomaan. Ei vaan sano. Ei ole sanonut kertaakaan 8 v suhteen aikana, en kertakaikkiaan ymmärrä miksi.
N