Lääkärilehti: Pitäisikö raskaus tulkita sairaudeksi?
"Ilman asianmukaista hoitoa raskaus etenee, oireet muuttuvat ja potilas käy läpi fyysisiä muutoksia. Ne ovat usein kivuliaita tai epämiellyttäviä."
https://www.laakarilehti.fi/mielipide/pitaisiko-raskaus-tulkita-sairaud…
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole realistista mitenkään, että kroppa palautuisi täysin ennalleen raskauden ja synnytyksen jälkeen. Kyllä niistä vaivoista, muutoksista ja vaurioista täytyy puhua, ettei kenelläkään ole liian ruusuista kuvaa. Jokainen myös tajuaa synnytyksestä aiheutuvan suurta kipua.
On aika hämmentävää, kun voin raskauden jälkeen ja sektiosta toivottuani paremmin kuin aikoihin. Suuri syy on se, että sektioon sattui leikkaamaan henkilö, joka edellisen muista syistä tehdyn leikkauksen jälkeisen tilanteen sisälläni huomatessaan siivosi sisuksiani samalla kertaa ennen kuin laitettiin kiinni. Sain myös kauan kaipaamaani fysioterapiaa ja arpien käsittelyä. Yhtäkkiä vuosia valittamani ongelmat alkoivatkin kiinnostaa.
Jos miehet tulisivat raskaaksi, niin kaikki siihen liittyvä olisi aina ollut sairautta ja vielä raskauden jälkeiset ilmentymätkin sitä olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikana tulisi kyetä käymään töissä mutta jos et kykene johtuen vaivoista tai esimerkiksi vaaratilanteista johtuen niin saat sairaslomaa lääkäristä. Tämä on täysin normaalia.
On siis hyväksyttyä olla työnarkomaani ja vaivaton odottaja ja jäädä pois työstä vasta äitiysloman alettua. Se ei ole lapselle tai äidille vaarallista.
Minä kirjoitin tuon työnarkomaaniviestin ja täysin kieli poskessa. Harmi, kun sarkasmi ei aina täällä välity, varsinkaan, kun en käytä palstaa puhelimella hymiöineen. Mutta ajatukseni oli siis se, että jos raskaus diagnosoitaisiin sairaudeksi, saisiko siitä sairauslomaa ns. automaattisesti, olettaen, että kaikilla raskaus on vaikea. Entäs sitten ne, joiden raskaus on vaivaton ja helppo? Miksi he kävisivät töissä, jos kuitenkin olisivat raskaana = sairaana?
<
Siksipä nykyinen systeemi onkin hyvä: raskaus ei ole sairaus, mutta jos se aiheuttaa sellaista vaivaa, joka estää työnteon, silloin lääkäri kirjoittaa sairauslomaa. Onko hirveästi tapauksia, joissa kauheista selkäsäryistä, valtaisista liitoskivuista, viiltävästä iskiaksesta, 9 kk kestävästä pahoinvoinnista tai ennenaikaisista, voimakkaista supistuksista kärsivä odottaja olisi vain joutunut jatkamaan töissä hampaat irvessä, koska lääkäri olisi systemaattisesti kieltäytynyt kirjoittamasta sairauslomaa? Mikä vika on siis nykysysteemissä? Jos odottajia vähätellään, sairausdiagnoosi ei siihen auta, vaan lääkäreiden asenteen korjaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kai raskaudesta saa olla henkilökohtaisesti ihan sitä mieltä mitä haluaa ja myös sanoa mielipiteensä. Esim. omasta mielestäni raskaus on vain aika mikä pitäisi mennä nopeasti ohi. Vaikka ei olisi komplikaatioita, siihen saattaa liittyä joitain epämukavuuksia.
Ja jokainen varmaan tietää, että esim. letkaisu "Nainen on kauneimmillaan raskaana" ei ole oikeasti totta monenkaan mielestä. Nuo on niitä höpinöitä, joita saa toki höpistä.
Aika vääristynyt kuva on myös se, että valikoivalla sektiolla synnyttänyt tai superpositiivisella "ihanaa" suhtautumisella raskauteen olisi jotenkin huonompi äiti, kun jonkun brutaalin synnytyskokemuksen omaava. Ihan kummastakin kategoriasta voi löytyä vaikka mitä. Ei varmaan mitkään tilastot tue tuollaista.
Mielestäni raskaana olevan naisen kasvot ja silmät hehkuvat jotenkin erityisen kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään raskaus ei ole sairaus mutta nykyajan naiset vaivaantuvat kaikesta työnteosta joten varmaan jatkossa kaikki naiset ovat sairaslomalla ensin koko raskauden mutta sen jälkeen taas työkykyisiä koka päiväkodin ovet avataan heti äitiysloman loputtua.
Varmaan omalla neuvolatädilläni oli tällainen asenne. Valitin kivuliaita supisteluja lähes koko raskauden alusta saakka. Pyysin lähetettä ultraan tarkistamaan että kaikki on varmasti kunnossa. Kuuluu kuulemma asiaan. Ennen raskauden puoltaväliä menin yksityiselle kun supistelu oli jatkuvaa ja istuminenkin hankalaa. Kohdunkaula olikin auennut ja keskenmenon vaara suuri. Yksityinen gyne oli tuohtunut että miksi en ole päässyt ultraan ja passitti miehen viemään minut suoraan vastaanotolta sairaalaan. Loppu raskaus menikin sitten selällään maatessa.
Naisten vaivoja on kautta aikojen vähätelty. En itse enää uskalla mennä edes naisten gynnelogille tutkimukseen, kun eräät naiset huutavat minulle ja työntävät liian suurta esinettä alapäähän, jota ei ole edes kunnolla liukastettu. Ja sanotaan, että liukastetta ei käytetä, kun saa sen parhaimman tuloksen? Ja nämä naiset huutavat sinulle ja vähättelevät sinua? En uskalla edes mennä naisten rintojen tutkimukseen, kun kohtelevat naisia huonosti. Naisia on kautta aina vähätelty ettei heihin mukamas satu lainkaan? Minuun kyllä sattuu oikeasti, jos alapäähän työnnetään iso väline ja kylmä, joka ei ei sovi minun alapäähäni? Kun on vanha nainen kyseessä, niin toki alapää kuivuu, ei sinne voi työntää enää kylmää isoa esinettä ja mukamas likaus voidetta ei saa enää käyttää? Kun tulee vain kutsumus pyyntö, mutta siinä ei saa kertoa omasta tilanteesta lainkaan, eli kaikille naisille sama? On todella julmaa naisia kohtaan, ja se sattuu oikeasti ihan kuin suuri veitsi työnnetään sinun alapäähän! Ja jotkut nais hoitajat kohtelevat erittäin julmasti ja jopa haisttelevat sinulle. Ja komentelevat sinua, että istu tähän penkkiin, kun kerron sinulle?
Tavallinen flunssa tai vatsapöpö on kyllä paljon harmittomampi kuin raskaus, ja riskit vakavammalle asialle lienevät yhtä pienet tai pienemmät. Esim tilanne, että vatsatauti olisikin oire jostain vakavasta vs vakavat raskaus- tai synnytyskomplikaatiot.
Toisaalta, itse koin raskauksissa olevani ns sairas ekan kolmanneksen ajan, ja sitten ihan synnytystä ennen ja jälkeen, mutta en muuten.
Tuntuisi oudolta ajatella, että terve lapsi syntyisi sairaudesta. Vai onko vastasyntynytkin sairas, koska hän ei kyllä täytä montakaan terveyden määritelmää sitten :D (avuton, vatsakipuja, unelias)
Olen kokenut raskauteni aikana ollut aivan normaalisti töissä äitiysloman alkuun asti. Olen varmaankin ns. perusterve.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään raskaus ei ole sairaus mutta nykyajan naiset vaivaantuvat kaikesta työnteosta joten varmaan jatkossa kaikki naiset ovat sairaslomalla ensin koko raskauden mutta sen jälkeen taas työkykyisiä koka päiväkodin ovet avataan heti äitiysloman loputtua.
Raskaus itsessään ei ole sairaus, mutta sen tuottamat oireet on. Kyllä oksentelu on sairautta, kivut on sairautta jne. Aika vaikea on olla sairaslomalla raskauden takia, ei edes pahojen oireiden takia tahdo saada kuin päivän tai pari saikkua, vaikka ne oireet kestää viikkoja ja jopa kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut raskauteni aikana ollut aivan normaalisti töissä äitiysloman alkuun asti. Olen varmaankin ns. perusterve.
Kyllä voi perusterveellekin tulla vaivoja. Itsellänikin on ollut raskauksissa supistelua hyvin paljon. Ilmeisesti stressi ja kuormitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai raskaudesta saa olla henkilökohtaisesti ihan sitä mieltä mitä haluaa ja myös sanoa mielipiteensä. Esim. omasta mielestäni raskaus on vain aika mikä pitäisi mennä nopeasti ohi. Vaikka ei olisi komplikaatioita, siihen saattaa liittyä joitain epämukavuuksia.
Ja jokainen varmaan tietää, että esim. letkaisu "Nainen on kauneimmillaan raskaana" ei ole oikeasti totta monenkaan mielestä. Nuo on niitä höpinöitä, joita saa toki höpistä.
Aika vääristynyt kuva on myös se, että valikoivalla sektiolla synnyttänyt tai superpositiivisella "ihanaa" suhtautumisella raskauteen olisi jotenkin huonompi äiti, kun jonkun brutaalin synnytyskokemuksen omaava. Ihan kummastakin kategoriasta voi löytyä vaikka mitä. Ei varmaan mitkään tilastot tue tuollaista.
Mielestäni raskaana olevan naisen kasvot ja silmät hehkuvat jotenkin erityisen kauniisti.
Tämä on kiinnostava asia. Olen kuullut samaa erityisesti miehiltä.
Olen nainen, mutta minusta raskaana olevien kasvot näyttävät uupuneilta ja turvonneilta. Ei mitään merkkiä hehkusta eikä kauneudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehkuvat kun ovat onnellisia odottajia, he ovat myös niitä kauniita näkyjä vatsoinensa.
Vierailija kirjoitti:
Jos raskausoireiden lievittäminen lääketieteellisesti vaatii sen että raskaus luokitellaan sairaudeksi, niin anti mennä vaan. Nykyisellään naiset laitetaan kärsimään ties mistä, asioista jotka olisi helposti hoidettavissa sikiötä vaarantamatta, mutta kun raskaus nyt ei ole sairaus niin voi voi, kyllä pitää kärsiä kun aina on niin tehty.
Synnytyksestä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni raskaana olevan naisen kasvot ja silmät hehkuvat jote
Entäpä jos katsoisit hieman lämpimämmin ihmisiä? Turvotus ei poista kauneutta tai hehkuakaan.
Entäpä jos katsoisit hieman lämpimämmin ihmisiä? Turvotus ei poista kauneutta tai hehkuakaan.
Naapurin silmien alle oli tullut tummat varjot ja hän näytti stressaantuneelta, väsyneeltä ja uupuneelta. Epäilin hänen rasittavan itseään liikaa, mutta mieheni mielestä hän hehkui. Myöhemmin saimme tietää hänen olevan raskaana.
Ja tuo olivain yksi esimerkki monista.
En todellakaan näe raskaudessa mitään kauneutta enkä hehkua, vaikka olen itsekin ollut raskaana ja raskaus sujui hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi. Raskaus pahimmillaan vie äidiltä ja lapselta hengen, synnytyksestä nyt puhumattakaan. Ihan keskiverto raskauskin aiheuttaa sairaudenkaltaisen olotilan väsymyksineen ja oksennuksineen.
En oksentanut kertaakaan raskausaikana. En myöskään ollut sairaslomalla raskauden takia ihan normi olo.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sanoi tienneensä minun olevan raskaana jo ennen raskaustestin tulosta. Silmäni oli kuulemma hehkuneet 👀
Tietenkin se on sairaus, se ei ole ihmisen normaali olotila. Vai oksenteletko jne ilman raskauttakin jatkuvasti? Sairaus ei ole pysyvä, vaan kausiluontoinen, joten se ei ole ihmisen normaali/luonnollinen olotila. Kaikki eivät ole koskaan raskaana, joten sekin kumoaa lunnollisen/normaalin tilan määritelmän, muuten jokainen naaraspuolinen yksilö tulisi automaattisesti raskaaksi. Raskaus on itseaiheutettu sairaus kuten, vaikka rasvamaksa, joka siis luokitellaan sairaudeksi, vaikka se on itse aiheutettu, kuten raskauskin. Voisi sanoa myös, että flunssa on normaalia ja luonnollista, koska monet mutta eivät kaikki sen saavat. Onko sekään siis sairaus, koska sekin kestää vain tietyn ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sain ensimmäisen lapseni 37-vuotiaana. Olin todella terve ja tunsin itseni terveeksi koko raskauden ajan. Olen aina liikkunut ja syönyt terveellisesti. Neuvolassa alkuraskaudella oli pientä painonnousua, kiinnitin siihen heti huomion ja minulle tuli raskauskiloja vain 8 kiloa. Nämä lähtivät heti pois synnytyksen jälkeen. Synnytyslaitoksella sanoivat kun lähdin, aivan kuin et olisi ollut raskaana ollenkaan.
Ei tarvitse olla mikään sairas mätisäkki raskaana, siihen voi ihan itse vaikuttaa miten voi. Vai valtionko sekin pitäisi tehdä näiden mätisäkkien puolesta.
Mä raskauduin 37-vuotiaana ja kun lapsi syntyy olen 38. Olen koko ikäni ollut liikunnallinen ja hyväkuntoinen, mutta on tää raskaus silti raskasta mulle. En ole nyt viikolla 24 lihonutkaan kuin sen kolmisen kiloa, mutta seuraan painoani itsekin ettei jää lapsen kasvu liian vähäiseksi ja lapsi pieneksi. Vointini on kuitenkin heitellyt ja fyysinen työni käy koko ajan sekin raskaammaksi - ei sekään ole normaalia, että aina saan olla huolissani etten kompromettoi lapseni terveyttä jotenkin.
Kai tajuat myös, että raskaana ei saa laihdutella ja kukaan ei oikeasti taputa käsiään siitä jos pysyt raskauden timminä lapsen kustannuksella? Painonnousu raskaana kuuluu asiaan vaikkei se tarkoita mitään ylensyöntiä. Ei raskaana olla kuin se yhdeksän kuukautta ja osa raskauskiloista on lapselle kehoon jäävää vararavintoa.
En toisaalta edes usko, että olet muuta kuin joku lautatrolli. Oikea äiti laittaisi lapsen terveyden etusijalle vaikka huolehtisikin muuten itsestään myös raskaana. Painonnousukin on hyvin yksilöllistä.
Pellet.