Lääkärilehti: Pitäisikö raskaus tulkita sairaudeksi?
"Ilman asianmukaista hoitoa raskaus etenee, oireet muuttuvat ja potilas käy läpi fyysisiä muutoksia. Ne ovat usein kivuliaita tai epämiellyttäviä."
https://www.laakarilehti.fi/mielipide/pitaisiko-raskaus-tulkita-sairaud…
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään raskaus ei ole sairaus mutta nykyajan naiset vaivaantuvat kaikesta työnteosta joten varmaan jatkossa kaikki naiset ovat sairaslomalla ensin koko raskauden mutta sen jälkeen taas työkykyisiä koka päiväkodin ovet avataan heti äitiysloman loputtua.
Raskaus itsessään ei ole sairaus, mutta sen tuottamat oireet on. Kyllä oksentelu on sairautta, kivut on sairautta jne. Aika vaikea on olla sairaslomalla raskauden takia, ei edes pahojen oireiden takia tahdo saada kuin päivän tai pari saikkua, vaikka ne oireet kestää viikkoja ja jopa kuukausia.
Tämä. Ja hirveän turhauttavaa, kun saikkua on viikon pätkä, jonka jälkeen pitää taas vakuuttaa lääkäri siitä, että ei tämä ole tästä muuttunut tämä tilanne, minulla on yhä edelleen tässä menossa tämä vaikea raskaus.
Oletus ja painostus on, että hypit ja kirmaat takaisin työhön kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on sairaus, se ei ole ihmisen normaali olotila. Vai oksenteletko jne ilman raskauttakin jatkuvasti? Sairaus ei ole pysyvä, vaan kausiluontoinen, joten se ei ole ihmisen normaali/luonnollinen olotila. Kaikki eivät ole koskaan raskaana, joten sekin kumoaa lunnollisen/normaalin tilan määritelmän, muuten jokainen naaraspuolinen yksilö tulisi automaattisesti raskaaksi. Raskaus on itseaiheutettu sairaus kuten, vaikka rasvamaksa, joka siis luokitellaan sairaudeksi, vaikka se on itse aiheutettu, kuten raskauskin. Voisi sanoa myös, että flunssa on normaalia ja luonnollista, koska monet mutta eivät kaikki sen saavat. Onko sekään siis sairaus, koska sekin kestää vain tietyn ajan.
Flunssa on luonnollista ja normaalia ja se tekee hyvää.
Silti flunssasta saa saikkua, jos se tekee työnteon raskaaksi. Mahdottomaksihan se ei työntekoa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on sairaus, se ei ole ihmisen normaali olotila. Vai oksenteletko jne ilman raskauttakin jatkuvasti? Sairaus ei ole pysyvä, vaan kausiluontoinen, joten se ei ole ihmisen normaali/luonnollinen olotila. Kaikki eivät ole koskaan raskaana, joten sekin kumoaa lunnollisen/normaalin tilan määritelmän, muuten jokainen naaraspuolinen yksilö tulisi automaattisesti raskaaksi. Raskaus on itseaiheutettu sairaus kuten, vaikka rasvamaksa, joka siis luokitellaan sairaudeksi, vaikka se on itse aiheutettu, kuten raskauskin. Voisi sanoa myös, että flunssa on normaalia ja luonnollista, koska monet mutta eivät kaikki sen saavat. Onko sekään siis sairaus, koska sekin kestää vain tietyn ajan.
Silti flunssasta saa saikkua, jos se tekee työnteo
Saa raskaudestakin, jos oireet ovat hankalat, esim.ensimmäisen kolmanneksen raskauspahoinvointi tai viimeisen kolmanneksen liitoskivut. Pieni vähemmistö näitä, joilla koko raskausaika on hankalaa.
Raskaana oleva, toisin kuin flunssainen, joutuu todistelemaan sitä saikun tarvettaan, eikä saikkua todellakaan välttämättä heru.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän rumasti kuvailtu raskausaikaa, joka on kuitenkin monelle hyvin odotettu ja toivottu tila. Harva toivoo peräpukamia tai pidätysvaikeuksia, mutta itse vauvaa odotetaan lähes aina ilolla.
En tajua, miksi raskaus pitäisi luokitella sairaudeksi, ellei siitä haluta tehdä tilaa, johon mahdollisimman harvan kannattaisi joutua. Hyvin raskaus- ja lapsivastaista puhetta siis. Mikä estää hoitamasta raskauden ikäviä oireita, vaikkei kyseessä olisikaan sairaus? En tajua tätä nyt ollenkaan. Artikkeli oli jotenkin vastenmielistä luettavaa.
Itselläni on takana vain yksi raskaus ja siitä syntynyt rakastakin rakkaampi lapsi. Ymmärrän ja hyväksyn senkin, etteivät kaikki halua edes sitä yhtä lasta. Tuota artikkelia ja sen outoa asennetta en ymmärrä.
Ei se odotus ja toivominen muuta miksikään sitä, että raskaus tuo mukanaan paljon ikäviä oireita, osa jopa sietämättömiä ja vaikeasti korjattavia. Mulla oli niin järkyttävä pahoinvointi heti alusta asti, että olin työkyvytön kuukausia. Oksentelua aamusta iltapäivään, oli syönyt tai ei. Paino putosi, kun mikään ei pysynyt sisällä ja hajuaisti oli niin herkillä, että ihan normaalitkin tuoksut ja hajut sai halaamaan pönttöä vähän lisää. Lääkäri kohautteli olkiaan ja käski vaan syömään sitä mikä menee alas, ihan sama vaikka olisin elänyt jäätelöllä viikosta toiseen. Vieläkään en pysty monen vuoden jälkeen syömään tiettyjä ruokia, koska muistan niin elävästi miltä ne maistuvat kun palaavat takaisin suuhun. Pahoinvointiin ei kuulemma ole kunnon hoitoa, kun edes lääkkeet ei auta ja vauvan vuoksi kaikkia lääkkeitä ei voi antaa.
Tuo artikkeli oli pohdintaa, ja mielestäni hyvää sellaista.
Suomessa syntyy liian vähän lapsia, joten pitää pyrkiä kaikin keinoin tekemään lapsia saavan naisen elämä miellyttäväksi. Muun muassa huomioimalla raskauden raskaat puolet ja hoitamalla äitejä hyvin, sekä ennen synnytystä että sen jälkeen, ja etenkin synnyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut raskauteni aikana ollut aivan normaalisti töissä äitiysloman alkuun asti. Olen varmaankin ns. perusterve.
Kyllä voi perusterveellekin tulla vaivoja. Itsellänikin on ollut raskauksissa supistelua hyvin paljon. Ilmeisesti stressi ja kuormitus.
No mulla oli kolmannen raskauden raskausviikosta 20 supistuksia ja kohdunsuu 3-4 cm auki, mutta sairausloman tarvetta ei ollut eli jarkoin töissä äitiyslomaan asti. Keskimmäinen lapseni oli silloin oli 2 v ja esikoinen 5v. -sama-
Ei raskaus ole sairaus, mutta elämä on sukupuoliyhteydessä tarttuva sairaus, joka päättyy kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten vaivoja on kautta aikojen vähätelty. En itse enää uskalla mennä edes naisten gynnelogille tutkimukseen, kun eräät naiset huutavat minulle ja työntävät liian suurta esinettä alapäähän, jota ei ole edes kunnolla liukastettu. Ja sanotaan, että liukastetta ei käytetä, kun saa sen parhaimman tuloksen? Ja nämä naiset huutavat sinulle ja vähättelevät sinua? En uskalla edes mennä naisten rintojen tutkimukseen, kun kohtelevat naisia huonosti. Naisia on kautta aina vähätelty ettei heihin mukamas satu lainkaan? Minuun kyllä sattuu oikeasti, jos alapäähän työnnetään iso väline ja kylmä, joka ei ei sovi minun alapäähäni? Kun on vanha nainen kyseessä, niin toki alapää kuivuu, ei sinne voi työntää enää kylmää isoa esinettä ja mukamas likaus voidetta ei saa enää käyttää? Kun tulee vain kutsumus pyyntö, mutta siinä ei saa kertoa omasta tilanteesta lainkaan, eli kaikille naisille sama? On todella julmaa naisia kohtaan, ja se sattuu
Ja jotkut ne vaan uskoo ja yläpeukuttaa, vaikka kirjoitustyyli on tismalleen samanlainen kuin sillä keharihullulla, joka kyselee, miksei saa lyödä hoitajia yms.
Itselle on tehty kolme suunniteltua sektiota ja lähden siitä että sektio on ainoa synnytystapa, joka ei nöyryytä ja loukkaa naista. Ilman sektion mahdollisuutta olisi minulta jäänyt lapset kokonaan hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut raskauteni aikana ollut aivan normaalisti töissä äitiysloman alkuun asti. Olen varmaankin ns. perusterve.
Kyllä voi perusterveellekin tulla vaivoja. Itsellänikin on ollut raskauksissa supistelua hyvin paljon. Ilmeisesti stressi ja kuormitus.
No mulla oli kolmannen raskauden raskausviikosta 20 supistuksia ja kohdunsuu 3-4 cm auki, mutta sairausloman tarvetta ei ollut eli jarkoin töissä äitiyslomaan asti. Keskimmäinen lapseni oli silloin oli 2 v ja esikoinen 5v. -sama-
Kiva riski ottaa lapsen kannalta, mutta saitpa olla töissä joo.
Vierailija kirjoitti:
Itselle on tehty kolme suunniteltua sektiota ja lähden siitä että sektio on ainoa synnytystapa, joka ei nöyryytä ja loukkaa naista. Ilman sektion mahdollisuutta olisi minulta jäänyt lapset kokonaan hankkimatta.
Osa äidiksi tulemisen prosessia on oppia asettamaan lapsen etu itsen edelle. Alatiesynnytys on lapselle edullisempi. Toki sektioon pitää turvautua riskitilanteissa.
Ei. Mutta myös ei-sairaudesta pitäisi ottaa jo lomaa. On muillakin oireita, kuin raskaana olevilla. Joillakin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko aidosti sitä mieltä, että jokainen alateitse synnyttänyt nainen on tullut synnytyksen aikana nöyryytetyksi ja loukatuksi? Voit toki vapaasti olla sitä mieltä, että sektio on sinulle ainoa vaihtoehto, mutta tuo väittämäsi, jonka esität toteavasti, särähtää korvaan ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Sain ensimmäisen lapseni 37-vuotiaana. Olin todella terve ja tunsin itseni terveeksi koko raskauden ajan. Olen aina liikkunut ja syönyt terveellisesti. Neuvolassa alkuraskaudella oli pientä painonnousua, kiinnitin siihen heti huomion ja minulle tuli raskauskiloja vain 8 kiloa. Nämä lähtivät heti pois synnytyksen jälkeen. Synnytyslaitoksella sanoivat kun lähdin, aivan kuin et olisi ollut raskaana ollenkaan.
Ei tarvitse olla mikään sairas mätisäkki raskaana, siihen voi ihan itse vaikuttaa miten voi. Vai valtionko sekin pitäisi tehdä näiden mätisäkkien puolesta.
Olet aika varmasti mies tai trolli. Tai jos puhut totta, olet kamala ihminen. Meinasin ensin vastata viestiisi omalla tarinallani, mutta turhaan pahoitan mieleni ja käytän tämän enempää aikaa surkeaan trollaukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos katsoisit hieman lämpimämmin ihmisiä? Turvotus ei poista kauneutta tai hehkuakaan.
Naapurin silmien alle oli tullut tummat varjot ja hän näytti stressaantuneelta, väsyneeltä ja uupuneelta. Epäilin hänen rasittavan itseään liikaa, mutta mieheni mielestä hän hehkui. Myöhemmin saimme tietää hänen olevan raskaana.
Ja tuo olivain yksi esimerkki monista.
En todellakaan näe raskaudessa mitään kauneutta enkä hehkua, vaikka olen itsekin ollut raskaana ja raskaus sujui hyvin.
Äitini on mestari bongaamaan raskaana olevat jo aivan alussa. Sanoo aina, että sen vaan näkee naamasta heti. En tajua, miten sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Raskaus on luonnollinen olotila, joka edistää naisen terveyttä. Siis jos nainen on lähtökohtaisesti terve.
Kuitenkin se voi johtaa kuolemaan. Vaikka nainen olisi lähtökohtaisesti terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Raskaus on luonnollinen olotila, joka edistää naisen terveyttä. Siis jos nainen on lähtökohtaisesti terve.
Millä tavalla edistää terveyttä? Ilman ulkopuolista ravintoainekorvausta hampaat lähtee, tukka lähtee, keho romahtaa. Ei se mikään luonnollinen olotila ole olla aina raskaana.
Ymmärrätkö sinä mistä nämä johtuvat? Älä syytä sitä raskautta ja itse asiassa ole kiitollinen että kehosi toimii ja käy läpi asioita. Samaa tekee mielikin. Positiivisempaa asennetta. Kaikki ei ole rakas loppuelämän mittaista, väliaikaista kaikki on vaan kuitenkin.
No mulla sekä allergioiden paheneminen että verenpaineen nousu jäivät pysyviksi, vaikka raskaus päättyikin. On toki totta, että nämä päättyvät kyllä aikanaan, kun kuolen.
Jos raskaus on sairaus, onko syntyvä lapsi joku kasvain, poistettava kasvain, hyi helvetti taas.