Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsän yhteisomistus. Yksi sisarus ei tee yhtään mitään !

Vierailija
11.05.2024 |

Sisarusten kanssa ollaan peritty metsää. Kun metsää myydään rahat kyllä laitetaan tasan. Mutta sitten kun on erilaisia metsänhoitotöitä, niin yksi omistajista ei tee mitään. Keksii aina jotain sairauksia itselleen tai työkiireitä yms. Tekosyitä ettei tarvitsisi tehdä mitään. Rahat kyllä kelpaa. Sitten meidän muiden on vaan pakko tehdä työt, koska ei niitä voi jättää tekemättäkään.

Vanhempani ovat vielä elossa ja eivät hyväksy että metssä myydään pois tai tehdään yhteisomistuksen purku. 

Olen 100% varma siitä, että kun vanhempani ovat kuolleet, teen saman tien yhteisomistuksen purun ja laitan välit poikki kaikkiin sisaruksiin.

Olisiko jotain muuta ratkaisua? 

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä tarkoitetaan "metsänhoidollisilla töillä". 

Metsänistutus, harvennus jne.

Kyllä, tiedostin tämän, mutta vaaditaanko tässä jotain etäällä mahdollisesti kaupungissa asuvaa naista menemään itse sinne metsään konkreettisesti ja fyysisesti moottorisaha kainalossa kupu päässä, vai eikö hän suostu ottamaan osaa hoitokustannuksiin, vai mitä tässä tarkoitetaan?

Mä olen eri, mutta itselle esim. ei riitä, että osallistuu hoitokustannuksiin. Jos omistaa metsää, saa opetella perusasiat siitä, mitä siellä kuuluu tehdä ja osata neuvotella puukaupoista, sopia hoitotöistä yms. Pelkkä kulujen maksaminen ja perässä vedettävänä olo ei todellakaan riitä.

Tämä on sitä kuuluisaa metatyötä, mitä metsänkin omistamiseen liittyy.

Vierailija
62/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmilaani on maatila ja metsää. Olen jo päättänyt etukäteen, että kieltäydyn ottamasta perintöä vastaan. Sisarukset saa pitää kaiken. Myydä vaikka kaikki poisja ottaa rahat ja viettää luksuselämää loppuelämänsä.

Tiedän 100% varmuudella, että tulee päättymään isoon riitaan, jos suostun johonkin yhteisomistuksiin. enkä jaksa mitään perinnönjakoja. Raha ei merkitse niin paljopa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tiedostin tämän, mutta vaaditaanko tässä jotain etäällä mahdollisesti kaupungissa asuvaa naista menemään itse sinne metsään konkreettisesti ja fyysisesti moottorisaha kainalossa kupu päässä, vai eikö hän suostu ottamaan osaa hoitokustannuksiin, vai mitä tässä tarkoitetaan?

Mä olen eri, mutta itselle esim. ei riitä, että osallistuu hoitokustannuksiin. Jos omistaa metsää, saa opetella perusasiat siitä, mitä siellä kuuluu tehdä ja osata neuvotella puukaupoista, sopia hoitotöistä yms. Pelkkä kulujen maksaminen ja perässä vedettävänä olo ei todellakaan riitä.

Haluta voi mutta aina ei saa haluamaansa.

Vierailija
64/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla vanhemmilaani on maatila ja metsää. Olen jo päättänyt etukäteen, että kieltäydyn ottamasta perintöä vastaan. Sisarukset saa pitää kaiken. Myydä vaikka kaikki poisja ottaa rahat ja viettää luksuselämää loppuelämänsä.

Tiedän 100% varmuudella, että tulee päättymään isoon riitaan, jos suostun johonkin yhteisomistuksiin. enkä jaksa mitään perinnönjakoja. Raha ei merkitse niin paljopa. 

Sinulla ei ole perillisiä kuin sisarukset?

Vierailija
65/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen eri, mutta itselle esim. ei riitä, että osallistuu hoitokustannuksiin. Jos omistaa metsää, saa opetella perusasiat siitä, mitä siellä kuuluu tehdä ja osata neuvotella puukaupoista, sopia hoitotöistä yms. Pelkkä kulujen maksaminen ja perässä vedettävänä olo ei todellakaan ri

Yksityisomistuksen purku on toimi, jota kuka tahansa yhteisomistuksen osapuolista voi hakea. Mulle se on täysin ok vaihtoehto ja sitä siis itse hain, kun sisaruksellani ei riittänyt kiinnostusta noiden perusasioiden opetteluun. 

Vierailija
66/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoistatte ne metsänhoitotyöt. 

Kyllä tämä sopisi minulle. Myös esim. metsien liittäminen yhteismetsään. Tai ihan mikä tahansa muu kuvio, kuin tämä nykyinen. Mutta kun se EI KÄY kaikille osapuolille. Erittäin vaikeita ihmisiä. ovat. 

Etkö voi myydä omaa osuuttasi muille osakkaille tai ulkopuoliselle. Vanhempien mielipidettä ei ole pakko kuunnella. Jos se, tämä ja tuo ei käy, niin kokoontukaa ja kysy mikä käy. Ja sanot että sulle ei käy se että yhteisomistuksessa on mukana vapaamatkustajia.

Vierailija
67/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi metsää pitää hoitaa. Eläimet tykkäävät luonnontilassa olevasta metsästä. 

Vierailija
68/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää yhteisomitukset on pahoja. Itsellä meni välit poikki aikanaan. Ikinä ei pidä suostua yhteisomistuksiin! 

Minä niin ihmettelen miksi metsän kohdalla ihmiset sitoo itsensä yhteisomistuksiin kun se ei missään muutenkaan onnistu. Yhteiset pihakamat ja muut on ihan tuhoon tuomittu ajatus.yhtään suvun metsäyhtiöitysta en tiedä, missä olisi onnellinen loppu.

Melko usein se on lähtöisin vanhemmista. Vanhemmilla on toive että sisarukset tulisivat keskenään toimeen ja heillä olisi jotakin muutakin yhteistä kuin vanhemmat. Me kun ollaan kasvatettu niin hyvin keskenään toimeentulevat lapset.

No niin tietysti on mutta eipä se vanhempi pysty ajattelemaan toiveensa realistisuutta. Eipä kaikessa muussakaan vanhempaa totella. Yhteismets

Ihan hyvin sitä yhteisomistusta voi hoitaa kuin yritystä jossa kaikilla on tehtävänsä. Tehtävien hoitamisesta tietenkin maksetaan korvausta. Jos päätökset tai osallisuus yrityksessä ei ole itselle mielekästä siitä kannattaa irrottautua ja myydä osuus jollekin.

Vierailija
69/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu pikemminkin, että miksi suostuit yhteisomistukseen? Koit jo valmiiksi asemasi sorsituksi. Vastuutit itsesi riitaan ja epäsopuun mikä oli jo valmiiksi pinban alla.

Vierailija
70/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittaja. Siis minulle on jopa yksi vaihtoehto se, että voin jopa lahjoittaa oman osuuteni muille. Jopa sille sisarukselle, joka ei tee mitään. Olen edelleenkin hämmentynyt koko kuviosta. Todella vaikea kuvio. Minua ei kiinnosta ne rahat mitä on kiinni niissä metsissä. Haluan vain irti näistä ihmisistä 

Myy selvään alihintaan. Saat edes jotain, ja jos tarjous on houkutteleva, se menee läpi.

Vierailija
71/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistakaa työt, siten että jokaiselle tulee maksu siitä henkilökohtaisesti. Jos ei maksa maksua se menee perintään.

Miksi vanhemmat saavat määräillä ja pompottaa aikuisia lapsia? Ovatko nämä vanhemmat joutuneet saman kokemaan omilta vanhemmiltaan. 

Vierailija
72/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
73/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi metsää pitää hoitaa. Eläimet tykkäävät luonnontilassa olevasta metsästä. 

Silloin kannattaa hankkia ihan oma metsä jos haluaa tehdä ihan kuten tahtoo. Yhteisomistuksessa on tehtävä päätöksiä jotka sopii kaikille. Jos muuta vaihtoehtoa ei ole purkaa yhteisomistus ja jakaa metsä jolloin kukin hoitaa osuuttaan parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
74/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelet että elät noin 100- vuotiaaksi, niin mikä ratkaisu tuntuisi parhaalta pitkällä aikavälillä? Teet sillä tavalla koska metsä on pitkää pelia, ja ihmissuhteet kans.

Vierailija
75/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osuudella metsätilassa. Möisin sen jos joku ostaisi. Mahdotonta liikuntavaikeuksista kärsivälle autottomalle on lähteä jonnekin hevon vi******kuuseen tekemään yhtään mitään kauppaankin pääsen vain koska asun kaupungissa bussipysäkin vieressä. Vittuilua saa kuulla ihan tarpeeksi.

Taidan lahjoittaa osuuteni N-tyypin tädille. Siinähän tappelette heheh

Vierailija
76/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta niiden töiden tekeminen itsekin. Sanot, vaan että minulla on ihan tasa-arvoinen oikeus olla myös tekemättä yhtään mitään. Tehkööt se yksi sisarus, joka haluaa niitä töitä tehdä. 

Vierailija
77/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samassa tilanteessa yhteisomistus mökin kanssa. 

ÄLKÄÄ SUOSTUKO NIIHIN YHTEISOMISTUKSIIN!!!!!!

Vierailija
78/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olethan muistanut tehdä ison numeron siitä, miten sinä, juuri sinä, luovut kaikesta perinnöstä, koska sinä, juuri sinä, olet jalompi sielu, kuin pikkumaiset, riitaisat ja rahvaanomaiset niin kutsutut sisaruksesi? Kerrothan tämän ylvään päätöksesi aina kun tapaatte ja teet muillekin tiedetyksi, kuinka sinä et haluan osallistua riitoihin, joita nuo huonommat sukupuun haarat juonivat? 

Vierailija
79/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mä veikkaan: olet itse jäänyt paikkakunnalle asumaan ja sulla riittää hyvin aikaa hoidella metsää. Sisarus on muuttanut kaupunkiin ja hänellä on työ, perhe ja kavereita?

Ratkaisu: Metsänhoitomaksut voi jättää yhteiselle tilille ja niistä maksetaan kustannukset. Vasta sen jälkeen jaetaan rahat. 

Ööö, siis miksi oletat, että paikkakunnalle asumaan jääneellä olisi paremmin aikaa hoidella metsää? Tietyn ajan toki voi siihen käyttää, mutta kyllä mullakin on muuta elämää ja sillä, jolla on se elämä muualla on kuitenkin omistusta täällä ja sen mukana yhtäläinen velvollisuus hoitaa osansa asioista.

Jep. Omaa elämäänsä voi käyttää siihen, että hoitaa omaa metsäänsä. Vapaamatkustamista on se, että ei hoida omaa osuuttaan oman metsänsä hoidosta, vaan vaatii sisarustaan käyttämään siihen omaa arvokasta aikaansa, että sinä voit viettää aikaasi omassa työssäsi, perheesi ja kavereidesi kanssa. Ja saada pienenä kivana bonuksensa elämääsi metsätuloja, joiden eteen et ole tehnyt mitään.

Vierailija
80/126 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelet että elät noin 100- vuotiaaksi, niin mikä ratkaisu tuntuisi parhaalta pitkällä aikavälillä? Teet sillä tavalla koska metsä on pitkää pelia, ja ihmissuhteet kans.

Vaikka ei eläisi kuin 50 vuotiaaksi niin kannattaa miettiä mitämetsälle tapahtuu sen jälkeen. Ihan hirveitä nämä metsät joiden osakkaita on siellä ja täällä kun osuudet päätyy kuolinpesälle ja jakaantuu yhä uudelleen ja uudelleen osuuksiin. Lopulta ei oikein kukaan enää tiedä kenellä kaikilla on osuu metsään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi