Metsän yhteisomistus. Yksi sisarus ei tee yhtään mitään !
Sisarusten kanssa ollaan peritty metsää. Kun metsää myydään rahat kyllä laitetaan tasan. Mutta sitten kun on erilaisia metsänhoitotöitä, niin yksi omistajista ei tee mitään. Keksii aina jotain sairauksia itselleen tai työkiireitä yms. Tekosyitä ettei tarvitsisi tehdä mitään. Rahat kyllä kelpaa. Sitten meidän muiden on vaan pakko tehdä työt, koska ei niitä voi jättää tekemättäkään.
Vanhempani ovat vielä elossa ja eivät hyväksy että metssä myydään pois tai tehdään yhteisomistuksen purku.
Olen 100% varma siitä, että kun vanhempani ovat kuolleet, teen saman tien yhteisomistuksen purun ja laitan välit poikki kaikkiin sisaruksiin.
Olisiko jotain muuta ratkaisua?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vanhempien haluama sisarusten yhteisomistus on toimimaton utopia aina. Niitä on tehty niin maatiloille ja kesämökeillekin kuten myös metsäpalstalle tai palstoillekin.
Yhteisomistus tuhoaa ne vähätkin välit sisarusten ja heidän lapsienkin välillä. Tuskin se oli alunperin vanhempien tarkoitus?
KYLLÄ! Yksi vaikein asia tässä kuviossa on omat vanhempani. He myös haluavat, että jatketaan yhteisomistusta. Mutta kun se ei toimi millään tapaa. 50-luvulla syntynyt Äiti rupeaa suurinpiirtein itkemään ja sanoo "eihän niitä sukumetsiä voi myyntiin pistää"
Ja tämä kuvio helpottuu heti, kun vanhempani kuolevat pois. Saadaan tavallaan kaksi ihmistä pois tästä "omistuksesat".
Tuohon voi mennä aikaa vielä 25-35 vuottakin. Lapset voi vielä keritä kuolla ennen vanhempia.
Ajatte työt tasan. Se joka ei itse kerkeä, halua tehdä tai pysty tekemään, palkkaa sitten sinne jonkun tekemään osansa omalla kustannuksellaan.
Aloituksesi vaikuttaa sen verran vihaiselta, että sun kannattaa varmaan tutkailla vihan syyt kuntoon. Jos ei siivet nuorena kantaneet ja tyydyit, niin lähde tekemään korjausliikkeitä. Vanhemmat tuon sopparin halusi, ja mihin muuhunkin suostuit? Ala helpottamaan oloasi konkreettisilla teoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä veikkaan: olet itse jäänyt paikkakunnalle asumaan ja sulla riittää hyvin aikaa hoidella metsää. Sisarus on muuttanut kaupunkiin ja hänellä on työ, perhe ja kavereita?
Ratkaisu: Metsänhoitomaksut voi jättää yhteiselle tilille ja niistä maksetaan kustannukset. Vasta sen jälkeen jaetaan rahat.
Ööö, siis miksi oletat, että paikkakunnalle asumaan jääneellä olisi paremmin aikaa hoidella metsää? Tietyn ajan toki voi siihen käyttää, mutta kyllä mullakin on muuta elämää ja sillä, jolla on se elämä muualla on kuitenkin omistusta täällä ja sen mukana yhtäläinen velvollisuus hoitaa osansa asioista.
Jep. Omaa elämäänsä voi käyttää siihen, että hoitaa omaa metsäänsä. Vapaamatkustamista on se, että ei hoida omaa osuuttaan oman metsänsä
Kuka on vaatinut sisarusta hoitamaan metsän?
Ostakaa yksi ulos tai myykää metsä hänelle. Muu ei tule onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoistatte ne metsänhoitotyöt.
Kyllä tämä sopisi minulle. Myös esim. metsien liittäminen yhteismetsään. Tai ihan mikä tahansa muu kuvio, kuin tämä nykyinen. Mutta kun se EI KÄY kaikille osapuolille. Erittäin vaikeita ihmisiä. ovat.
Kerrot sisaruksille seuraavat vaihtoehdot:
1. Kaikki osallistuu tasapuolisesti.
2. Kaikki työt ulkoistetaan.
3. Metsä myydään, omistajat siitä päättää eikä edellinen omistaja.
Jos mikään näistä ei käy tai ei käytännössä toimi, ilmoitat että et jatkossa metsänhoitoon itsekään osallistu. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos ostaa ulos, niin tämä yksi saa vielä kerran ison rahapotin tekemättä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoistatte ne metsänhoitotyöt.
Kyllä tämä sopisi minulle. Myös esim. metsien liittäminen yhteismetsään. Tai ihan mikä tahansa muu kuvio, kuin tämä nykyinen. Mutta kun se EI KÄY kaikille osapuolille. Erittäin vaikeita ihmisiä. ovat.
Kerrot sisaruksille seuraavat vaihtoehdot:
1. Kaikki osallistuu tasapuolisesti.
2. Kaikki työt ulkoistetaan.
3. Metsä myydään, omistajat siitä päättää eikä edellinen omistaja.
Jos mikään näistä ei käy tai ei käytännössä toimi, ilmoitat että et jatkossa metsänhoitoon itsekään osallistu. Helppoa.
Kun ei ole. Sitten on kaksi jotka eivät osallistu. Muille jää vielä enemmän työtä. Tai sitten metsää jää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Metsissä alkaa juuri nyt taimien istutukset ja metsien raivaamiset, karsimiset. Kovaa työtä. Lisäksi hirvet ovat tehneet paljon tihutöitä katkomalla ja syömällä taimia. Luuletteko, että metsänomistajat vain sormia pyöritellen odottavat metsän kasvua. Hoitaminen on velvoite.
Voitko kertoa lisää metsänhoitovelvoitteesta karsimisen ja raivaamisen osalta. Metsänomistajana en ole edes tiennyt, että tuollainen velvoite on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole edes yhteisomistusta mistään, mutta sisaruksistani kaksi ottaa kaiken irti, minkä saavat. He raahaavat jo perintökamaa niska vääränä kotiinsa, keltään muulta kysymättä.
Kun vanhuksella tuli muutto palvelutaloon, kävivät nämä kaksi valitsemassa parhaat silloinkin päältä ja ilmoittivat, että "siivosivat" osansa. Muut saivat sitten tyhjentää ja siivota kämpän.
Kukaan ei uskalla näille kahdelle sanoa mitään, koska "he suuttuvat niin herkästi". Niinpä pyörittävät puolta sukua ja loput yrittävät pysyä käsivarrenmitan päässä.
Näissä on AINA monta puolta.
Meillä mummo oli ihan epätoivon partaalla, kun yritti tyhjentää taloa vuosikymmenen verran. Arvaa vaan kiinnostiko ketään mitkään asiastot tai huonekalut tai taulut, kun niitä tarjottiin. Siis useita vuosia, jopa 10 vuotta.
Usein ne, jotka ei halua mihinkään osallistua tai mitään töitä tehdä, ovat ensimmäisenä valittamassa jos joku on "saanut" jotain.
Paikallislehdessä oli just juttua, miten kaksi vittumaista siskoa haastoi veljensä oikeuteen perintöriidassa, kun luulivat veljensä kavaltaneet varoja, mutta oikeudessa selvisikin, että asia oli päinvastoin. Veli olikin laittanut omia rahojaan paljon vanhempien asioista huolehtimiseen. Nuo katkerat eukot halus vaan enemmän ja enemmän ja mitään eivät tehneet, veli huolehti kaikesta. Miten inhottavia ihmisiä jotkut osaa olla? Kateus ja ahneus on kaikkein tärkeintä.
Mun mielestä, jos tekee päätehakkuun, niin metsänomistajalla on velvoite jollain tapaa istuttaa/kylvää metsää uudestaan tietyn ajan sisällä.
En muista. Tuleeko jotkut sakot, jos ei istuta metsää takaisin. Kyllähän se tietysti luonnolisestikin kasvaa jajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos ostaa ulos, niin tämä yksi saa vielä kerran ison rahapotin tekemättä yhtään mitään.
Siksi tuo yksi myy osuutensa, ettei hänen tarvitse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsissä alkaa juuri nyt taimien istutukset ja metsien raivaamiset, karsimiset. Kovaa työtä. Lisäksi hirvet ovat tehneet paljon tihutöitä katkomalla ja syömällä taimia. Luuletteko, että metsänomistajat vain sormia pyöritellen odottavat metsän kasvua. Hoitaminen on velvoite.
En minä mitään hoida. Annan metsän olla sellaisenaan.
Minulla on siskon kanssa perintömetsä eikä kumpikaan aiota tehdä sille mitään. Saa olla ja kasvaa ja jos luontoarvot nousee tarpeeksi, voidaan laittaa se suojelumetsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mä veikkaan: olet itse jäänyt paikkakunnalle asumaan ja sulla riittää hyvin aikaa hoidella metsää. Sisarus on muuttanut kaupunkiin ja hänellä on työ, perhe ja kavereita?
Ratkaisu: Metsänhoitomaksut voi jättää yhteiselle tilille ja niistä maksetaan kustannukset. Vasta sen jälkeen jaetaan rahat.
Ööö, siis miksi oletat, että paikkakunnalle asumaan jääneellä olisi paremmin aikaa hoidella metsää? Tietyn ajan toki voi siihen käyttää, mutta kyllä mullakin on muuta elämää ja sillä, jolla on se elämä muualla on kuitenkin omistusta täällä ja sen mukana yhtäläinen velvollisuus hoitaa osansa asioista.
Jep. Omaa elämäänsä voi käyttää siihen, että hoitaa omaa metsäänsä. Vapaamatkustamista o
No esim jos molemmat on sopineet puun myynnistä, niin sen jälkeen kyllä se uudistamisvelvollisuus tulee ihan mukana. Toki jos kumpikaan ei tee mitään ja tuloja ei tule, niin mikäs siinä. Mutta jos tuloja tulee, niin sitten molemmat on ihan yhtä sidottuja niihin velvollisuuksiin, jotka siitä tulee (niin, ne kirjataan ihan sinne sopimuksiin, jos uudistamisvelvollisuus puukauppojen jälkeen jää omistajille)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä myydä koko metsä niin saa kaikki yhtä ison osuuden. Toki jos metsä on käytännössä vain metsän pohjaa ei siitä ihan hirveästi saa kukaan. Jos taas ei ole kyllä siitä myöhemmin tulee tuloja myös niille joka sitä jää omistamaan. Mutta siinäkin tilanteessa suosittelen jakamaan metsä osuuksiin ei jatkaa yhteisomistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin saa kertakorvauksen ja menettää samalla oikeutensa metsään. Loput saavat metsän sekä mielenrauhan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä, jos tekee päätehakkuun, niin metsänomistajalla on velvoite jollain tapaa istuttaa/kylvää metsää uudestaan tietyn ajan sisällä.
En muista. Tuleeko jotkut sakot, jos ei istuta metsää takaisin. Kyllähän se tietysti luonnolisestikin kasvaa jajan kanssa.
Kyllä, on uudistamisvelvollisuus. Meillä on juuri tämä tilanne. Tehtiin puukaupat ja nyt kun olen yrittänyt sopia muiden kanssa aikaa sille,että istutetaan taimet, kellään ei oo aikaa kalenterissaan. Laitoin viestiä, että varmaan sitten hoidatte sen järjestämisen ostopalveluna, maksan sitten osuuteni laskusta. Kysyivät, etkö sinä voisi olla yhteydessä sinne Mhy:n, kun tunnet ihmiset ja osaat paremmin. Vastasin, että en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette juuri myyneet metsää? Juu istuttaminen on velvollisuus ja sen kannattaa ehdottomasti tuossa kohtaa ulkoistaa. Siihen varataan myös rahat niistä myyntitulosta.
Ei se mikään velvollisuus ole. Jokainen hoitaa miten haluaa.
Kyllä metsänistutus on nykyää ihan velvollisuus jos se metsä on kaadettu ja myyty.
Ei ole mikään pakko avohakata paljaaksi, voi jättää siemenpuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä mitään hoida. Annan metsän olla sellaisenaan.
Minulla on siskon kanssa perintömetsä eikä kumpikaan aiota tehdä sille mitään. Saa olla ja kasvaa ja jos luontoarvot nousee tarpeeksi, voidaan laittaa se suojelumetsäksi.
Omistatteko metsän vielä silloin vai onko se perikunnan tai jonkun muun halussa jo siinä kohtaa?
Aikuisen on siedettävä tietoisuus siitä, että vanhempien kiintymys ei kohdistu kaikkiin lapsiin tasaisesti vuosikymmenien ajan. Katraassa on aina joku sopivin vanhemmille.