Äitienpäivä normaalipäivä, ei lahjoja, ei muistamisia, muita?
Aina vouhkataan siitä, että äitienpäivänä pitää olla sitä ja tätä ja pitää mennä ulos syömään, saada kukkia ja lahjoja.
Kuinka paljon on äitejä, joita ei juhlita joko omasta halusta tai sitten niin, ettei kukaan muista.
Olen itse aikuisten lasten äiti. Yleensä yksi lapsista soittaa ja onnittelee.
En itsekään välitä mistään kaupallisesta "tekohauskasta" juhlasta. Oma äitini on kuollut.
Kuinka monella on samanmoista ja tuntuuko se pahalta. Minusta ei. Mielestäni koko merkkipäivän saisi poistaa allakasta.
Kommentit (104)
Lapseni isä ei juurikaan jaksanut äitienpäivää järjestää edes silloin kun olimme vielä yhdessä, nyt kun olemme eronneet en odota edes onnitteluja häneltä. Lapsen kans järjestän jotain kivaa puuhaa meille yhdessä, leivotaan kakku ja hän käy poimimassa kukkia pihalta minulle ja antaa itsetehdyn korttinsa. Hyvä päivä mielestäni. Meillä on mukavaa yhdessä.
Meillä ei vietetä äitienpäivää. Oma äitini oli väkivaltainen alkoholisti ja hänelle äitienpäivä oli tärkeä juhlapäivä ja vaati lahjoja ja muistamista. Jo vuosia äitienpäivä on aiheuttanut minulle tuskaa ja ahdistusta.
Minulla on nyt kaksi ihanaa pientä lasta, mutta en halua viettää äitienpäivää, koska se herättää niin tuskallisia muistoja. Yritän pysyä pois somesta koko viikonlopun, ettei tarvitsisi lukea ihmisten kauniita sanoja omasta äidistään kun itsellä ei ole yhtään hyvää sanaa sanottavana. Olin toivonut, että oma äitiys olisi parantanut nämä traumat, mutta nyt tuntuu oikeasti vielä pahemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vietetä äitienpäivää. Oma äitini oli väkivaltainen alkoholisti ja hänelle äitienpäivä oli tärkeä juhlapäivä ja vaati lahjoja ja muistamista. Jo vuosia äitienpäivä on aiheuttanut minulle tuskaa ja ahdistusta.
Minulla on nyt kaksi ihanaa pientä lasta, mutta en halua viettää äitienpäivää, koska se herättää niin tuskallisia muistoja. Yritän pysyä pois somesta koko viikonlopun, ettei tarvitsisi lukea ihmisten kauniita sanoja omasta äidistään kun itsellä ei ole yhtään hyvää sanaa sanottavana. Olin toivonut, että oma äitiys olisi parantanut nämä traumat, mutta nyt tuntuu oikeasti vielä pahemmalta.
Lämmin halaus sinulle tänä äitienpäivänä. (sydän)
Vierailija kirjoitti:
Osalla tuntuu olevan aina normaalipäivä. Joulusta juhannukseen. No omapa on menestyksenne ei kukaan pakota juhlimaan. Vellokaa ankeudessanne, minä lähden tekemään kakkua äidille ja itselleni. Ja toivotan hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja voimia äideille jotka pitävät huolta lapsistaan sodan keskellä.
Samaa mieltä. Toisessa ketjussa äidit ja anopit tuntuvat haluavan olla rauhassa ja osa jopa Kieltää tulemasta lastaan kotiinsa!
Äitienpäivä on Amerikasta tuotu markkinapäivä, eipä ole tullut juhlittua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielestäsi koko merkkipäivän saisi poistaa allakasta?
Koska äitienpäivät tuottavat monille pahaa mieltä. On paljon äitejä, jotka odottavat muistamista, mutta kukaan ei muista heitä mitenkään. Se on jotenkin säälittävää. Itse aina muistin äitiä lahjoin ja kukkasin, koska hänelle asia tuntui olevan tärkeä, mutta itse en välitä.
Niin noh... Sossutuet aiheuttaa mulle veronmaksajalle pahaa mieltä, siispä ne tuet tulisi poistaa. Daa.
Maailmassa on paljon asioita jotka jossain määrin aiheuttavat osalle ihmisistä pahaa mieltä mutta eihän se sitä tarkoita että ihmiset joille päivä on erityinen ja joiden läheiset muistavat eivät saisi siitä nauttia? On kyllä itsekkyys huipussaan ihmisillä jotka näin ajattelevat.
Lapsuudessani äitienpäivä (ja joulu yms) oli päivä jolloin äiti syyllisti muista siitä että he tekevät liian vähän ja että kukaan ei häntä muista. Äitiä pelättiin, mikään lahja ei ollut äidille tarpeeksi hyvä. Kortti piti aina tehdä ja sitten äiti arvosteli sen taiteellisuutta.
Nykyäänkin sisarukset pelkää äitiä niin paljon että pitävät kallista isoa lahjaa välttämättömänä. Minusta lounaan tarjoaminen saisi riittää.
Meillä päivä on yhdessä olosta nauttimista, koko perhe kokoontuu saman pöydän ääreen ja mummo on menossa mukana. Ihan syy saada kaikki rakkaat kokoon.
Itse en juhlistaisi mitenkään, mutta muksut oppineet koulusta, että pitäisi muka juhlia. En henno pilata muksujen intoa, joten päivä kuluu kiitellen ja hokemalla "ei tarvitse, te olette paras äitienpäivälahja", kun lapset antavat omia askartelujaan ja haluavat tehdä aamupalaa yms.
Keinotekoista psykoosia. Elämänlaatua ylläpidetään arjessa, ei hetkittäisillä tekohengityksillä.
Minä. Äiti asuu 500 km päässä. Onnittelut laitan viestillä ja lähetin jo lahjan perjantaina joka saapuu luultavasti maanantaina tai tiistaina.
Vierailija kirjoitti:
Äitienpäivä on Amerikasta tuotu markkinapäivä, eipä ole tullut juhlittua
Ihan samanlaisia markkinapäiviä on esim. joulu, ym. isänpäivät, ystävänpäivät, jos ne haluaa markkinapäivänä juhlia. Se on ihan itsestä kiinni. Ruoka ja juoma omien rakkaiden ihmisten kanssa ei ole mielestäni markkinameininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en juhlistaisi mitenkään, mutta muksut oppineet koulusta, että pitäisi muka juhlia. En henno pilata muksujen intoa, joten päivä kuluu kiitellen ja hokemalla "ei tarvitse, te olette paras äitienpäivälahja", kun lapset antavat omia askartelujaan ja haluavat tehdä aamupalaa yms.
Nehän ne olivat juuri niitä parhaita muistoja, kun lapset olivat tuhisseet niitten askartelujensa kanssa. Joskus olivat isänsä kanssa ostaneet pienen paketin ja hauskinta olikin seurata sitä lasten malttamatonta jännitystä, kun sen paketin avasi.
Muuten meilläkään ei juuri äitienpäivää normipäivästä nykyisin erota. Ostan itse kukkia ja omenapiirakan leivon.
Kaksi lasta, aikuisia. Ei koskaan mitään lahjaa eikä ole lounaita tarjottu. Kai se jotain kertoo., ikävää ja surullista.
Lapset tekee koulussa/pk jotain, aikuiset lapset pistää viestin, mutta muuten päivä ei näy mitenkään arjessa. Ajattelin huomenna pestä ikkunat loppuun kun on vielä muutama ruutu.
Vierailija kirjoitti:
Keinotekoista psykoosia. Elämänlaatua ylläpidetään arjessa, ei hetkittäisillä tekohengityksillä.
Näin juuri. Myös kaikki muut juhlapäivät jossa pääasia materiaalilla ja niiden määrällä on vain väliä on yhtä bullshittiä. Tuli tuosta mieleen kun teen siivoojan töitä ja kerran vuodessa kiitä siivoojapäivää vietetään et kuinka teennäistä ja typerää että pitää peräti kerran vuodessa hyvesignalisoida ja olla parempi ihminen kun Kiitetään siivoojaa!!:D pitäisi joka päivä tai joka viikko meitä kiittää,me se tehdään isompi työ kuin palveluohjaajat ja esimiehet!!!
Vierailija kirjoitti:
Kolmesta lapsesta kaksi soittaa. Ei muuten juhlita kuin miehen äitiä. Omani kuollut. Tykkäisin kyllä juhlia, en vaan enää jaksa odottaa. Silloinkuin lapset olivat pieniä niin sanoin miehelle useana vuonna että olisi minulle tärkeää. Ei vaan koskaan mitääntehnyt asian eteen. Lapset kyllä isompina ja silloin kun asuivat kotona tekivät juhlan. Nyt kaikki heistä asuvat ulkomailla
Jos pitää juhlista, niin ostaa itselleen leivoksen ja kukkia 😃
Onnellisin kansa vaatii juhlat pois! Lisää kaikenmoisia kissaristiäisiä tähän maahan tarvittaisiin, ettei maito happanisi jo suomalaisen läsnäolosta!
Osalla tuntuu olevan aina normaalipäivä. Joulusta juhannukseen. No omapa on menestyksenne ei kukaan pakota juhlimaan. Vellokaa ankeudessanne, minä lähden tekemään kakkua äidille ja itselleni. Ja toivotan hyvää äitienpäivää kaikille äideille ja voimia äideille jotka pitävät huolta lapsistaan sodan keskellä.