Äitienpäivä normaalipäivä, ei lahjoja, ei muistamisia, muita?
Aina vouhkataan siitä, että äitienpäivänä pitää olla sitä ja tätä ja pitää mennä ulos syömään, saada kukkia ja lahjoja.
Kuinka paljon on äitejä, joita ei juhlita joko omasta halusta tai sitten niin, ettei kukaan muista.
Olen itse aikuisten lasten äiti. Yleensä yksi lapsista soittaa ja onnittelee.
En itsekään välitä mistään kaupallisesta "tekohauskasta" juhlasta. Oma äitini on kuollut.
Kuinka monella on samanmoista ja tuntuuko se pahalta. Minusta ei. Mielestäni koko merkkipäivän saisi poistaa allakasta.
Kommentit (104)
Muuten samanlainen päivä kuin kaikki sunnuntait, mutta laitan lasteni äidille onnitteluviestin.
Mun lapsuudenperheessä ei koskaan vietetty äitien- eikä isänpäivää mitenkään. Koulussa piti tehdä kortteja, siinä se. Yläasteelle mennessä sekin loppui. Saatan soittaa äidille mutta ei yleensä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mielestäsi koko merkkipäivän saisi poistaa allakasta?
Koska äitienpäivät tuottavat monille pahaa mieltä. On paljon äitejä, jotka odottavat muistamista, mutta kukaan ei muista heitä mitenkään. Se on jotenkin säälittävää. Itse aina muistin äitiä lahjoin ja kukkasin, koska hänelle asia tuntui olevan tärkeä, mutta itse en välitä.
Kun lapset oli pieniä, vietettiin jotenkin. Nyt kun ovat aikuisia, ei ole mielestäni tarpeen. Ihan tavallinen sunnuntai. Jos joku haluaa juhlia, ei haittaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua ei kiinnosta, niin koko päivän voi poistaa muiltakin?
Tyypillistä ahneen sukupolven käytöstä.
Kolmesta lapsesta kaksi soittaa. Ei muuten juhlita kuin miehen äitiä. Omani kuollut. Tykkäisin kyllä juhlia, en vaan enää jaksa odottaa. Silloinkuin lapset olivat pieniä niin sanoin miehelle useana vuonna että olisi minulle tärkeää. Ei vaan koskaan mitääntehnyt asian eteen. Lapset kyllä isompina ja silloin kun asuivat kotona tekivät juhlan. Nyt kaikki heistä asuvat ulkomailla
Samaa mieltä muuten, mutta ei sitä kalenterista tarvitse poistaa. Ihan kivoja muistoja, kun lapset olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska äitienpäivät tuottavat monille pahaa mieltä. On paljon äitejä, jotka odottavat muistamista, mutta kukaan ei muista heitä mitenkään. Se on jotenkin säälittävää. Itse aina muistin äitiä lahjoin ja kukkasin, koska hänelle asia tuntui olevan tärkeä, mutta itse en välitä.
Kaikki juhlapyhät tuottavat jollekulle pahaa mieltä. Pitäisikö ne kaikki poistaa mielestäsi kalenterista? Mitkä muut pahaa mieltä tuottavat asiat pitäisi kieltää?
Ei se meilläkään koskaan ollut suuri juhla. Lapsena tietysti vein koulussa askartelemani kortin äidille. Myöhemmin kun asuin kaukana, soitin. Nyt kun asun lähempänä, vien äidille kukkia, mutta sen jälkeen päivä onkin kuin kaikki muutkin sunnuntait.
Ja äidistä itsestään tämä on lähtöisin. Tai jo mummosta. Mummolla kai se oli jokin historiaankin liittyvä asia.... piti äitienpäivää jotenkin "isojen talojen emäntien juhlana". Eihän se mikään kovin vanha juhla olekaan ja meidän suvussa sen viettoa ei missään vaiheessa olla omaksuttu,
No ei meillä hössötetä. Lapset ovat jo aikuisia. Toinen lapsista asuu toisella puolella maapalloa ja lähettää onnittelut. Poika tulee jo tänään lauantaina meille syömään ja mies/isä tekee ruuat ja herkut. Toivottavasti poika tuo kukkia.
Kyllä meillä juhlitaan aina ja ei äiti jää lahjatta tälläkään kertaa. Kun laitetaan lapset 100€ per nuppi lahjaan niin saadan äidillekin jotain kivaa.
Kyllä äitejä ehdottomasti kannattaa muistaa ja juhlia. Omakohtaisesti en oikein voi juhlintaan osallistua, kun en ole itse äiti ja oma äitini ja molemmat isoäidit ovat kuolleet.
Haudallansa käyn tänään. Muistan häntä jokaikinen päivä. Samoin anopin haudalla💗.
Leivon kakun, jos lapsenlapset tulisivat käymään.🎂
Tyttärelle toiseen kaupunkiin soitin ja kysyin missäs mun korttini viipyy 😆?
On kuulemma tulossa jo.
Ehkä huomenna olisi niin lämmintä, että voisi laittaa ruokaa pihagrillissä tuossa terassilla. Silloin olisi äitienpäivä täydellinen.
Lahjoja ei meidän suvussa harrasteta, paitsi ne tarhan/koulun askartelut.
Aamukahvilla (mies laittaa kahvit joka vkl, siinä ei ihmeellistä), on pihalta kerätyt vuokot juomalasissa (olis meillä maljakoitakin). Kun äitini vielä eli ja silloin kun lapsi oli pienempi, oli iltaisin kakkukahvit. Lapsi joskus leipoikin. Tänä vuonna en ole kakkua hommanut.
Äidiltä on jäänyt tapa viedä kukat hautausmaalle äitienpäivän tienoilla, sitä olen ylläpitänyt ja äitini ja mummoni onkin kätevästi samalla hautapaikalla niin ei tarvitse ympäri maakuntaa ajella.
Isänpäivänä olen viimevuosina varannut teinille leipomistarvikkeet. Ja joskus kun lapsi oli muumifani, tarttui kaupasta muumisukat tai -kalsarit mukaan. Enempi ilahduttamaan muksua kuin isää .;) Ja jaksaa ne haisulikalsarit muakin hymyilyttää aina kun pyykissä tulee vastaan.
Eli ei mitään ihmeellisyyksiä. Mutta jos kaipaan kakkukahveja, itse se pitää mahdollistaa.
Korjaan hieman kirjoitustani. En tarkoittanut, että päivä pitäisi poistaa allakasta, vaan, että minulle ei olisi mitään merkitystä, vaikka poistettaisiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki juhlapyhät tuottavat jollekulle pahaa mieltä. Pitäisikö ne kaikki poistaa mielestäsi kalenterista? Mitkä muut pahaa mieltä tuottavat asiat pitäisi kieltää?
Tuo nyt taisi olla lievästi provokatiivista aloittajalta. Enemmän ja useammin hyvää mieltä siinä syntyy, kun yleensä tavataan jonkun asian merkeissä.
Eipä taida olla ketään tällaista äitiä.