Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla väitellyt tohtoriksi jos ei osaa edes perus englantia?!

Vierailija
10.05.2024 |

Eikö väittelykin kuitenkin tapahdu englanniksi?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikö väittelykin kuitenkin tapahdu englanniksi?"

No ei!

Väittely tapahtuu latinaksi!

Miksi sitä englantia pitää joka paikkaan ängetä? Englanti on epälooginen, epätäsmällinen barbaarinen sekakieli!

Ei tapahdu latinaksi! 

Olen ollut ainakin kymmenessä väitöstilaisuudessa mukana ja suomeksi on asiat käyty läpi, paitsi silloin kun vastaväittäjä ei ole suomen kielinen.

Itse kirjahan voi olla joko englanniksi tai suomeksi painettu.

Vierailija
22/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli vielä olemassa suomenkielisiä yliopistoja joissa opetus ja tutkimus olivat suomeksi.

Miksi luulet, että niitä ei enää ole? Itse olen FM ja pakollista akateemisen englannin kurssia lukuun ottamatta kaikki kurssit opetettiin suomeksi. Myös akademisk svenska. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli vielä olemassa suomenkielisiä yliopistoja joissa opetus ja tutkimus olivat suomeksi.

Edelleen paria hurriopistoa lukuunottamatta kaikki Suomen yliopistot ovat suomenkielisiä ja opetus ja tutkimus tapahtuu niissä enimmäkseen suomeksi. Riippuu toki vähän alasta. Joillain aloilla on järkevämpää tutkia vaikkapa saksaksi, koska kaikki aineisto on sillä kielellä. 

Vierailija
24/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että niitä ei enää ole? Itse olen FM ja pakollista akateemisen englannin kurssia lukuun ottamatta kaikki kurssit opetettiin suomeksi. Myös akademisk svenska. 

Ja Suomessa tavallisimmat nimikeetm joita yliopistossa opiskelleet ovat saavuttaneet maisteri, gradua vaille maisteri ja ns. pakkoruotsia vaille kandidaatti....

.

Vierailija
25/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaille tiedoksi, kyse on ihan vain eräästä tuttavastani jonka enkun taidot ihmetyttävät koulutustasoon nähden.

Sehän riippuu paljon siitä, miten paljon kieltä on joutunut käyttämään. Ja esim itselläni saksan kielen osaaminen on parempaa. Opiskelin aikanani pitkän saksan ja opiskeluaikana olin harjoittelussa myös  Saksassa. Maailmassa on muitakin tärkeitä kieliä kuin englanti.

Vierailija
26/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei!

Miksi sitä englantia pitää joka paikkaan ängetä? Englanti on epälooginen, epätäsmällinen barbaarinen sekakieli!

Enpä ole vielä latinankielistä väitöstä kuullutkaan.

Vierailija
27/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaille tiedoksi, kyse on ihan vain eräästä tuttavastani jonka enkun taidot ihmetyttävät koulutustasoon nähden.

Itsehän sinä olit utelias, kun ko aloituksen teit?

Vierailija
28/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei!

Enpä ole vielä latinankielistä väitöstä kuullutkaan.

Minä olen. Opiskelin sivuaineena latinaa ja kävin kerran kuuntelemassa latinan kielen väitöstilaisuuden. En siitä paljoa ymmärtänyt, mutta tulipahan kokeiltua sekin :D

t. eri

Vierailija
29/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa perusenglanti? Itse miellän, että perus=peruskoulutaso. Ilman sitä ei yliopisto voi valmistua, joten epäilen vahavasti ap:n liioittelevan tai kuvittelevan perustason olevan jotain todella suurta ja laajaa. 

Vierailija
30/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston voi nykyään suorittaa tiktok-kursseilla.

Ilmeisesti myös väittelyn?

Ja väliajalla pullamössöö...

Vierailija
31/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olinkin, mitä pahaa uteliaisuudessa jos ei ole tarkoitus olla töykeä tarkoituksellisesti? Ihan kuin olisin jotenkin negatiivisesti kirjoittanut.

Vierailija
32/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa perusenglanti? Itse miellän, että perus=peruskoulutaso. Ilman sitä ei yliopisto voi valmistua, joten epäilen vahavasti ap:n liioittelevan tai kuvittelevan perustason olevan jotain todella suurta ja laajaa. 

Voihan olla, että ap ajattelee, että kaikki puhuvat sujuvaa englantia, jos ovat suorittaneet akateemisen tutkinnon.

No näin ei ole. Riippuu niin paljon siitä, miten paljon on saanut harjoitusta ts miten hyvin osaa puhua ja ääntää oikein.

Esim itse näin ikääntyneensä pystyn hyvin lukemaan englannin kielistä tekstiä, mutta puhuminen ja sanojen "löytäminen" on hidasta ja kuulostaa helposti juuri siltä "tankero" englannilta.

Englannin kielen opiskelu joskus muinoin oli vain tekstien kääntämistä ja sitä puheen harjoittelua oli vähän.

terv 70+

Vierailija
33/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juurikin sitä saman tasoista enkkua mitä peruskoulussa on oppinut, ei muuta.

Vierailija
34/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä on mun väitös

Enkä sanonu mitään 💋💕🥰😘😍

Vierailija
35/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen tietojenkäsittelytieteen tohtori ja osaan englantia todella huonosti. Osaan lukea sitä erinomaisesti, kirjoittaa varsin hyvin, mutta puhuminen on takeltelevaa rallienglantia. 

Ja joo, minun väitöskirjani ja väitöstilaisuuteni olivat englannin kielisiä. Ei se mikään ongelma ollut. Kyseessä kun oli hyvin tuttu aihepiiri mistä puhutaan ja parhaani mukaan valmistauduin tietysti. Ei siellä arvosteltu mun englannin kielen taitoa, joten ei sillä ollut merkitystä jos oli vähän 'räli inklis' tasoa ulosanti.

Vierailija
36/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä olen tietojenkäsittelytieteen tohtori ja osaan englantia todella huonosti. Osaan lukea sitä erinomaisesti, kirjoittaa varsin hyvin, mutta puhuminen on takeltelevaa rallienglantia. 

Ja joo, minun väitöskirjani ja väitöstilaisuuteni olivat englannin kielisiä. Ei se mikään ongelma ollut. Kyseessä kun oli hyvin tuttu aihepiiri mistä puhutaan ja parhaani mukaan valmistauduin tietysti. Ei siellä arvosteltu mun englannin kielen taitoa, joten ei sillä ollut merkitystä jos oli vähän 'räli inklis' tasoa ulosanti.

En tarkoita tässä ollenkaan sitä että lausuu aksentilla (eipä se tarkoita muuta kun ettei kieli taivu, vähän kuin olisi vaikka ärrä-vika) vaan että lauserakenteet ovat tökeröjä.

Vierailija
37/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juurikin sitä saman tasoista enkkua mitä peruskoulussa on oppinut, ei muuta.

Pakosti osaa muutakin, kun on päässyt ylioppilaaksi ja saanut suoritettua pakollisen akateemisen englannin kurssin yliopistolla. Lähes 100% varmuudella on myös lukenut useita tenttik- ja lähdekirjoja englanninkielellä. Kielitaito on katso paljon muutakin kuin puhe. Sitä ei yliopisto-opinnoissa juurikaan harjoitella, joten tuttusi voi hyvinkin osata englantia vaikka miten paljon, vaikka puhuisi "rallienglantia". 

Vierailija
38/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olinkin, mitä pahaa uteliaisuudessa jos ei ole tarkoitus olla töykeä tarkoituksellisesti? Ihan kuin olisin jotenkin negatiivisesti kirjoittanut.

Kun aloitat  virkkeen"uteliaille tiedoksi", niin se on kyllä mielestäni jo hieman arvolatautunut ja ylenkatsot kysymystä, mikä sinulle esitettiin koskien aloitustasi.

Vierailija
39/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakosti osaa muutakin, kun on päässyt ylioppilaaksi ja saanut suoritettua pakollisen akateemisen englannin kurssin yliopistolla. Lähes 100% varmuudella on myös lukenut useita tenttik- ja lähdekirjoja englanninkielellä. Kielitaito on katso paljon muutakin kuin puhe. Sitä ei yliopisto-opinnoissa juurikaan harjoitella, joten tuttusi voi hyvinkin osata englantia vaikka miten paljon, vaikka puhuisi "rallienglantia". 

Ei ole välttämättä ylioppilas

Ei tarvitse olla

Vierailija
40/111 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita tässä ollenkaan sitä että lausuu aksentilla (eipä se tarkoita muuta kun ettei kieli taivu, vähän kuin olisi vaikka ärrä-vika) vaan että lauserakenteet ovat tökeröjä.

Kirjoitapa esimerkkipätkä englanniksi vaikkapa Ukrainan sodasta niin katsotaan, mikä on sinun lauserakenteidesi laita. Ainakin suomen kielellä niissä rakenteissa on sinulla vielä kehitettävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi