Aikuinen kummipoika ja vierailut
Mulla on aikuinen (n. 30 v) kummipoika, joka on samalla jo kuolleen veljeni poika.
Olen hoitanut hyvin kummivelvollisuudet ja muutenkin välit ovat ok tähän sukulaispoikaan.
On kuitenkin yksi ongelma. Se on se, että isäksi tultuaan hän kutsuu itse itsensä perheineen kylään meille.
Olen jo isoäiti-iässä. En jaksaisi useiden tuntien lapsiperhevierailuja, vaikka pikkuinen on ihan kiltti ja suloinen.
En jaksaisi pakkoleipoakaan piirakoita ja kakkuja.
Tiedän sen jo valmiiksi, että he haluavat tulla myös siksi, että saavat itse tuuletusta kotoaan (etätyöläisiä).
Kun kummipoika oli sinkku, niin silloin se oli niin helppoa. Tultiin sovitusti ja lähinnä poikettiin nopeilla kahveilla.
Nyt kyläilyt kestävät. Heille kotiin ei minua ole kutsuttu. Se on vähän outoa.
Miten torjua ystävällisesti tekstarit, että voitais tulla käymään? Käymään tarkoittaa 3-4 tuntia.
Kommentit (175)
Tämä näissä ketjuissa on ongelma kun pitäisi yhden kirjoituksen perusteella muodostaa kokonaiskuva tilanteesta. Myönnän että itsekin ajattelin toisin ennen kun luin ap:n myöhemmät vastaukset. Ja oli vielä ihan nätisti ilmaistu kun vertaa esimerkiksi omiin vanhempiini joista toinen on jo kuollut. Vierailuja ei lapsen kanssa ehtinyt montaa olla, säätivät joka ainoan kerran lähes katastrofiksi. Oltiin hotellissa yötä, tarjouduttiin laittamaan omat ruoat ja siivoamaan jäljet mutta sekään ei kelvannut. Siskolla ja hänen perheellä oli joko muuta menoa tai joku huonekalu puuttui miksi heille ei voinut mennä. Eikä tosiaan asuttu samassa kaupungissa vaan monen tunnin ajomatkan päässä. Ei olla kriminaaleja, mies oli tavallisessa työssä, minä hoitovapaalla eikä oltu rahaa tai ilmaista ruokaa vailla. Sori ohis.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä itsäsi täynä ja paljon, ne tulee koska kokee että olet sukulainen,isänsä kuollut..ja sä mietit miten pääset vaa eroon niistä?olen jo nyt surullinen tämän pojan puolesta🥲
Tajuatko mitä tarkoittaa vuoroin vieraissa? Se ei tarkoita sitä, että yksipuolisesti mennään tapaamaan ja kahvittelemaan vain tädin kotiin. Se tarkoittaa, että kutsutaan vastavuoroisesti omaan kotiin, ja tarjotaan purtavaa.
Hauskoja nää, kun puhutaan kummipojasta/tyttärestä. Olen oman kummiuteni unohtanut rippi-ikään. Nyt puhun siskon tyttärestä tai ystävän tyttärestä. Mutta taitaa olla vanhemmille ihmisille ikuinen asia. Minustakin vielä tätini puhuu kummilapsena, vaikka olen 55 v.
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nää, kun puhutaan kummipojasta/tyttärestä. Olen oman kummiuteni unohtanut rippi-ikään. Nyt puhun siskon tyttärestä tai ystävän tyttärestä. Mutta taitaa olla vanhemmille ihmisille ikuinen asia. Minustakin vielä tätini puhuu kummilapsena, vaikka olen 55 v.
Totta kirjoitat. Kummilapsiudella on vanhemman väen piirissä suurempikin merkitys.
Esim. yli 90-vuotiaan kummitätini hautajaisissa oli heti aivan keskeisimmän lähipiirin/perheen jälkeen tietty järjestys muistokukkien laskussa. Ensimmäinen kummitädin kummilapsi aloitti.
Minulla on suunnilleen saman ikäinen kummipoika ja surettaa etten ole nähnyt häntä moneen vuoteen. Ennen nähtiin kun kävin hänen vanhemmilla kylässä muttei enää ole osunut sinne pitkään aikaan samanaikaisesti. Eri kaupungeissa asumme ja enpä voi tästä oikeastaan muita syyttää kuin itseäni kun en ole saanut kutsuttua.
Vierailija kirjoitti:
He voivat kuvitella, että nautit vierailuista ja toivot heitä kylään. Useinhan se on niin, että ne vanhemmat sukulaiset toivovat kylään ja nuoret ei välttämättä tunne kauheasti noista vierailuista saavansa vaan käyvät velvollisuudentunnosta.
Mutta vähän outoa, että kutsuvat itsensä. Voithan kieltäytyä esim. jaksamiseen tai kiireisiin vedoten. Voit myös ehdottaa josko kävisit välillä heillä tai menisitte esim. kahville.
Tuskin tämä täti on kiinnostunut/jaksaa kyläillä heilläkään, saati mennä kahvilaan kuluttamaan kallista aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valittaa ettei sukulaiset vieraile. Nyt kun ne vierailee niin sekään ei ole hyvä. Ota tuosta sitten selvää...
Ap kirjoitti vain, että vierailut ovat liian pitkiä 3-4 tuntia. En minäkään jaksaisi lapsiperheen vierailua 3-4 tuntia, olen myös isoäiti-ikäinen. Pikavierailut kahville ok.
Minusta myös 3-4h on pitkä aika jos vain istutaan kahvipöydässä ja sohvalla juttelemassa. Jos tehdään jotain, vaikka pelataan, käydään kävelyllä, kokataan yhdessä ruokaa tms niin silloin aika ei ole pitkä, mutta ymmärrän hyvin että 3-4 tuntia tuntuu pitkältä ajalta vain jutella. Itse kuormitun myös helposti liian pitkästä istumisesta ja pelkästä juttelusta. Usein kahvitteluun ja kuulumisten vaihtoon sopii hyvin 1-2 tuntia.
14.01 kommentoijalla on piuhat irronnut korvien välissä. Onko aloittajan velvollisuus kestitä sukulaisiaan lopun elämän, vaikka ei jaksa? Tyhmempää kommenttia saa hakea L O K K I
Sanoisin kun tulevat että kiva kun tulitte mutta tunnin päästä minun valitettavasti pitää lähteä muualle kun olen ehtinyt sopia jo jotain muuta.
Voivat myös ajatella ettet jaksa liikkua heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi muuta kuin ihmetellä tuollaista aikuista joka inisee siitä että joku sukulainen, kai tärkeä ihminen käy kylässä. Ei mulla muuta. Ihana ku joku kutsuisi- minä ainakin olisin tyytyväinen jos joku tekisi niin. Sehän on sinun kummipoikasi johon sinulla on hyvät välit ? Jos ei kiinnosta niin sano.
Pistäkää pilkut niille kohdille mihin haluatte. En jaksanut, kun sanelin viestin.
En kyllä yllättäen ymmärrä sitä miksi sinä rutisee tuollaisesta asiasta. Jos ei kiinnosta niin kai sinä osaat sen sanoa.
kuulostat 😶🌫😶🌫😶🌫😶🌫😶🌫😶🌫
On tietenkin hienoa, että ihminen käy kylässä, kun hänet kutsutaan.
Ei ole yhtään hienoa soittaa, että milloin voin tulla teille. Sen sijaan voi soittaa ja kutsua luokseen.
Kummipoika ei kutsu omaan kotiinsa, vaan tilaa kyläilyn ja tädin tarjo
Tässä ei taidettu missään kohtaa tähdentää, että veljenpoika ei toisi perheineen ikinä mitään tuliaisia tullessaan. AP uhriutui kertomalla, että hän ns. joutuu aina aloittamaan hervottoman leipomisen. Perinteistä martyyriutta. Mutta, ei toisaalta kuulosta siltä, että ap millään tasolla on halukas vuorovaikutukseen ja vierailukulttuuriin kummipoikansa ja perheensä kanssa. Joulukortti vuodessa, ja ehkä kerran-kaksi kylässä vuoteen, max pari tuntia!
Voi voi kun veljenpoikasi tietäisi että haluat oikeasti nähdä häntä ja perhettään vain kerran tai kaksi vuodessa, taitaisi välit mennä. Sinulla on paljon tilaa kotonasi, heillä ei, joten he varmasti ajattelevat että on kivempi tavata luonasi. Raukat vielä ajattelevat että ilahdut!
Miksi leivot kun kauppa täynnä herkkuja. Onko rahat vähissä? En muutenkaan ymmärrä sun rutinaasi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin kun tulevat että kiva kun tulitte mutta tunnin päästä minun valitettavasti pitää lähteä muualle kun olen ehtinyt sopia jo jotain muuta.
Ei vaan pitää sanoa, että ei käy vierailu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis kiitos vastauksistanne.
Huomioin kaikki ne ja arvostan myös kovasti kritiikkiänne.
En ole ns. yksinäinen vanhus vaan avioliitossa elävä (lapset jo aikuistuneet) alle 70-vuotias nainen. Harrastuksia on useampia viikossa. Tietysti olen vanhus veljeni lasten silmissä.
Olen nuorempana järjestänyt veljeni kolmelle lapselle siippoineen päivällisiä (ilman alkoa), eikä edes kahvipakettiakaan tuomisinaan. Ruoka on kelvannut hyvin. Kaikki!
Kenenkään luokse en ole saanut heidän liittojensa jälkeen kyläilykutsua. En edes tiedä, onko syy viitseliäisyydestä (siivoaminen, tarjottavien hankkiminen?) vai ajattelemattomuudesta.
Se, miksi meille ollaan tulossa niin mielellään on tämä suuri koti, joka on pinta-alaltaan suurempi kuin heidän kotinsa yhteensä. On tilaa pitää tapaamisia suurellekin porukalle.
Välit ovat hyvät. En aio niitä katkaista. Ei!
Minua vaan jurppii se, että
Kuulostat ankealta. Ihan todella ankealta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi leivot kun kauppa täynnä herkkuja. Onko rahat vähissä? En muutenkaan ymmärrä sun rutinaasi.
Miksi sinä oletat, että aloittaja haluaa olla ilmainen kahvilanpitäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei halunnut pistää välejä poikki ja tuolla sinun tavallasi ne kyllä menevät. Kai nyt tunnin vierailun jaksaa eikä kahvin kanssa tarvi mitään tarjota jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei halunnut pistää välejä poikki ja tuolla sinun tavallasi ne kyllä menevät. Kai nyt tunnin vierailun jaksaa eikä kahvin kanssa tarvi mitään tarjota jos ei halua.
Kun ei jaksa niin ei jaksa. Nehän on kolme-neljä tuntia kerrallaan. Mikä vaikeus sillä kummipojalla on tarjota kotonaan kestitystä kummitädille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä oletat, että aloittaja haluaa olla ilmainen kahvilanpitäjä?
Kukaan sitä oleta. Käynyt hyvin selväksi, että AP on erakko, ja haluaa muumioitua rauhassa puolisonsa kanssa, eikä olla missään tekemisissä, (muuta kuin korkeintaan muodollisissa), veljenpojan kanssa.
Opettelisi sanomaan miten asia on: kerran-pari vuoteen voitte tulla, tähän vedän rajan.
Se on jännä, kun itse olisin ja olen myös tosi iloinen, kun veljeni tulee perheineen käymään. Myös yökylään. Enkä laske lantteja, kuka maksaa ja kestitsee enemmän. Annan mielelläni omistani; saanhan heiltä, erityisesti muksuilta ihanaa yhdessä vietettyä aikaa.
He luulee että ilahdut kovasti. Nyt pitää vain kertoa totuus_väsymys heille.