Aikuinen kummipoika ja vierailut
Mulla on aikuinen (n. 30 v) kummipoika, joka on samalla jo kuolleen veljeni poika.
Olen hoitanut hyvin kummivelvollisuudet ja muutenkin välit ovat ok tähän sukulaispoikaan.
On kuitenkin yksi ongelma. Se on se, että isäksi tultuaan hän kutsuu itse itsensä perheineen kylään meille.
Olen jo isoäiti-iässä. En jaksaisi useiden tuntien lapsiperhevierailuja, vaikka pikkuinen on ihan kiltti ja suloinen.
En jaksaisi pakkoleipoakaan piirakoita ja kakkuja.
Tiedän sen jo valmiiksi, että he haluavat tulla myös siksi, että saavat itse tuuletusta kotoaan (etätyöläisiä).
Kun kummipoika oli sinkku, niin silloin se oli niin helppoa. Tultiin sovitusti ja lähinnä poikettiin nopeilla kahveilla.
Nyt kyläilyt kestävät. Heille kotiin ei minua ole kutsuttu. Se on vähän outoa.
Miten torjua ystävällisesti tekstarit, että voitais tulla käymään? Käymään tarkoittaa 3-4 tuntia.
Kommentit (175)
Ehkä hän kaipaa perhettä ympärilleen kun oma isäkin on kuollut? Aika julmalta ihmiseltä kuulostat.
Minullekin tuli se ajatus, että kummipoika saattaa ajatella, että olet yksinäinen ja ilahdut vierailuista. Olet varmaan tärkeä ihminen hänelle, ja hän haluaa tutustuttaa sinut ja perheensä toisiinne. Ilmeisesti sinua ei kuitenkaan kiinnosta, kun kirjoitit, että kerran vuoteen tai pariin voisi olla sopiva kyläilyväli. Tuletko ajateelleksi, miten nopeasti lapset kasvavat?
Jos sinulla ei ole omia lapsia eikä muita sisarusten lapsiakaan kuin tämä kummipoika, niin sinuna välttäisin katkaisemasta välejä, ellet halua yksinäistä vanhuutta. Kaikkia vanhuksia eivät käy edes omat lapset katsomassa, saati sitten sisarusten lapset. Voi vielä tulla aika, kun olet kiitollinen siitä, että sinulla on hänet.
Kutsuisin itseni kylään, jos se kerran on heidän toimintatapansa.
Olin kyllä otettu, jos olisi tuollainen kummipoika, joka kokisi minut niin tärkeäksi ihmiseksi, että perheensäkin tuo kylään.
Vaalisin tätä suhdetta kaikin voimin, mutta keventäisin tarjoilupuolelta. Kaupan herkut ovat hyviä myös.
Olisin kiitollinen jos veljeni poika haluaisi viettää aikaa kanssani, mutta sinä haluat vierailut kerran tai kaksi vuoteen, eli et arvosta heidän seuraansa ollenkaan.
Olet ehkä masentunut? Ei kuulosta ihan normaalilta.
Eräs vanha sukulaiseni on sanonut jo vuosia että kiva kun käydään mutta ei jaksa enää itse kattaa pöytää, eli tuokaa kaupaata tarjottavat. Minusta täysin kohtuullista ja järkevää. Mitä jos sanoisit mäin?
Lisäksi oletko ajatellut että olet kummupojalle tärkeä osa isäänsä sinällään. Isä kuollut, olet hänen ehkä isän puolelta läheisin hengissä oleva ihminen?
He saattavat hyvinkin kuvitella, että nautit heidän vierailuistaan:)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaiset ovat uskomaton ihmislaji, näin ulkomailta katsottuna. Tuollaiset tapaamiset ovat yleisesti normaalia ihmisten välistä kanssakäyntiä. En voi alkuunkaan ymmärtää, suomalaiset ikäänkuin piiloutuvat omiin pesiinsä.
Tämä. Juuri lueskelin ketjua siitä, miten isovanhemmat eivät jaksa hoitaa lastenlapsia, ja nyt sitten kummitäti, joka rasittuu enemmän kuin kerran vuodessa vierailevasta kummipojastaan. Vaikka terve itsekkyys on hyvä asia, väliin tuntuu että elämä kyllä pyörii oman navan ympärillä. Ihmiset ovat kuitenkin nykypäivänä pitkäikäisempiä ja terveempiä kuin yksikään mennyt sukupolvi ja isoäiti-ikäisellä hyvinkin vielä 20 vuotta elämää jäljellä. Kerkeät ap kyllä nauttimaan rauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaiset ovat uskomaton ihmislaji, näin ulkomailta katsottuna. Tuollaiset tapaamiset ovat yleisesti normaalia ihmisten välistä kanssakäyntiä. En voi alkuunkaan ymmärtää, suomalaiset ikäänkuin piiloutuvat omiin pesiinsä.
Tämä. Juuri lueskelin ketjua siitä, miten isovanhemmat eivät jaksa hoitaa lastenlapsia, ja nyt sitten kummitäti, joka rasittuu enemmän kuin kerran vuodessa vierailevasta kummipojastaan. Vaikka terve itsekkyys on hyvä asia, väliin tuntuu että elämä kyllä pyörii oman navan ympärillä. Ihmiset ovat kuitenkin nykypäivänä pitkäikäisempiä ja terveempiä kuin yksikään mennyt sukupolvi ja isoäiti-ikäisellä hyvinkin vielä 20 vuotta elämää jäljellä. Kerkeät ap kyllä nauttimaan rauhasta.
Suuntaus on se, että nuoret aikuiset eivät kutsu kotiinsa, vaan kavereita nähdään kahviloissa. Edes nuoret aikuiset eivät siis jaksa mitään.
He voivat kuvitella, että nautit vierailuista ja toivot heitä kylään. Useinhan se on niin, että ne vanhemmat sukulaiset toivovat kylään ja nuoret ei välttämättä tunne kauheasti noista vierailuista saavansa vaan käyvät velvollisuudentunnosta.
Mutta vähän outoa, että kutsuvat itsensä. Voithan kieltäytyä esim. jaksamiseen tai kiireisiin vedoten. Voit myös ehdottaa josko kävisit välillä heillä tai menisitte esim. kahville.
Vastaisin kummipoikasi yhteydenottoihin sanomalla, että sinä ap tulet vuorostaan kummipojan kotiin vieraaksi. Vuoroin vieraissa sanotaan. Sinähän olet heille ilmainen kahvila. On se sunkin vuoro päästä valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän kaipaa perhettä ympärilleen kun oma isäkin on kuollut? Aika julmalta ihmiseltä kuulostat.
Mikä sitä kummipoikaa estää kutsumasta kummitätiä kotiinsa? Se on omituista. Yleensä, jos henkilö haluaa tavata, hän kutsuu omaan kotiinsa käymään. Ei tungeta omalla ilmoituksella istuskelemaan toisen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
He voivat kuvitella, että nautit vierailuista ja toivot heitä kylään. Useinhan se on niin, että ne vanhemmat sukulaiset toivovat kylään ja nuoret ei välttämättä tunne kauheasti noista vierailuista saavansa vaan käyvät velvollisuudentunnosta.
Mutta vähän outoa, että kutsuvat itsensä. Voithan kieltäytyä esim. jaksamiseen tai kiireisiin vedoten. Voit myös ehdottaa josko kävisit välillä heillä tai menisitte esim. kahville.
Kylään toivovat soittavat ja laittavat viestiä, että tulisitteko käymään kahvilla sunnuntaina klo 14.
En minä laita viestiä ihmiselle, että tulisin teille viikonloppuna kylään.
Vierailija kirjoitti:
Siis 3-4 tuntia on sinulle pitkä aika? Mitä muuten tekisit tuon ajan? Onko sinulla joku tiukka aikataulu joka päivälle?
Kyse on siitä, että se tyyppi kutsuu itse itsenä ilmaiskahvitteluille. Touhu ei ole vastavuoroista. Se ottaa ketä tahansa pattiin. Ap ei jaksa passata sitä perhettä ja aina tarjota purtavaa omasta pussistaan.
Miksi pitää leipoa ja hyysätä. Osta kaupasta tarjottavat jos tarjota haluat niin saat keskittyä vain jutusteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-4 h? Mä luulin alussa, että tullaan päiviksi. Siis olet pahoillasi siitä, että veljenpoikasi pitää sinua läheisenä perheenjäsenenä, ja haluaa vierailla luonasi. Ok.
Asiat voisi olla toisinkin.
Juuri tuo, että 3-4 tuntia on minulle todella pitkä aika pelkkään kahvitteluun ja kuulumisten vaihtoon. Pari tuntia olisi sopivampi, kun kerran asutaan samassa kaupungissa.
Siis se vierailun kokonaisvalmistelu (kaupassa käynnit erikseen ja leipomiset, näennäinen siivoaminen, lelujen kaivaminen esiin jne) ja sitten tuo pitkä seurusteluaika sohvalla istuen.
Kuten mainitsin, nämä pitkät kyläilyt alkoivat hänen lapsiperhe- ja etätyöaikaan.
Mielestäni kerran vuoteen pariin voisi olla parin tunnin kyläily sopiva. Niin tekevät ne kyläilijät, jotka eivät kutsututa itse itseään kylään. Niistä en kuormitu samalla tavoin ja ne ovat kuta kuinkin vastav
Mikä sinua estää "itse kutsumasta itseäsi kylään" eli soittamasta että sopiiko että tulen käymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylään toivovat soittavat ja laittavat viestiä, että tulisitteko käymään kahvilla sunnuntaina klo 14.
En minä laita viestiä ihmiselle, että tulisin teille viikonloppuna kylään.
No en minäkään. Ja juurihan sanoin, että on kummallista jos kutsuvat itsensä kylään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ehdottomasti sinun ei tarvitse mitään leipoa. Joko ostat valmista tai ilmoitat, että valitettavasti nyt ei ole oikein mitään tarjottavaa.
Ja jos on olo, että et jaksa ottaa vieraita vastaan, laitat juuri jotain "Valitettavasti nyt ei sovi, mutta tervetuloa toisella kertaa". Jos haluat lyhyemmän vierailun, niin laitat "Kyllä voitte tunniksi/pariksi tunniksi tulla käväisemään, mutta myöhemmin minulla on muuta puuhaa"
Joskus voi myös pyytää vieraita tulemaan kaupan kautta, kuten joku aiemmin sanoi. Minusta voi myös halutessaan sanoa, että on huomannut väsyvänsä aiempaa helpommin. Ei nuorempi aina ymmärrä, jos ei sanota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-4 h? Mä luulin alussa, että tullaan päiviksi. Siis olet pahoillasi siitä, että veljenpoikasi pitää sinua läheisenä perheenjäsenenä, ja haluaa vierailla luonasi. Ok.
Asiat voisi olla toisinkin.
Juuri tuo, että 3-4 tuntia on minulle todella pitkä aika pelkkään kahvitteluun ja kuulumisten vaihtoon. Pari tuntia olisi sopivampi, kun kerran asutaan samassa kaupungissa.
Siis se vierailun kokonaisvalmistelu (kaupassa käynnit erikseen ja leipomiset, näennäinen siivoaminen, lelujen kaivaminen esiin jne) ja sitten tuo pitkä seurusteluaika sohvalla istuen.
Kuten mainitsin, nämä pitkät kyläilyt alkoivat hänen lapsiperhe- ja etätyöaikaan.
Mielestäni kerran vuoteen pariin voisi olla parin tunnin kyläily sopiva. Niin tekevät ne kyläilijät, jotka eivät kutsututa itse itseään kylään. Niistä en ku
Se estää, että se on vain huonoa käytöstä. Kutsuja kutsuu ihmisen omaan kotiinsa kylään, ei jonkun muun kotiin. Ihan peruskäytöstapoihin kuuluvaa, tosin lokkeilijat eivät tätä ymmärrä.
-ohis
Siis 3-4 tuntia on sinulle pitkä aika? Mitä muuten tekisit tuon ajan? Onko sinulla joku tiukka aikataulu joka päivälle?