Aikuinen kummipoika ja vierailut
Mulla on aikuinen (n. 30 v) kummipoika, joka on samalla jo kuolleen veljeni poika.
Olen hoitanut hyvin kummivelvollisuudet ja muutenkin välit ovat ok tähän sukulaispoikaan.
On kuitenkin yksi ongelma. Se on se, että isäksi tultuaan hän kutsuu itse itsensä perheineen kylään meille.
Olen jo isoäiti-iässä. En jaksaisi useiden tuntien lapsiperhevierailuja, vaikka pikkuinen on ihan kiltti ja suloinen.
En jaksaisi pakkoleipoakaan piirakoita ja kakkuja.
Tiedän sen jo valmiiksi, että he haluavat tulla myös siksi, että saavat itse tuuletusta kotoaan (etätyöläisiä).
Kun kummipoika oli sinkku, niin silloin se oli niin helppoa. Tultiin sovitusti ja lähinnä poikettiin nopeilla kahveilla.
Nyt kyläilyt kestävät. Heille kotiin ei minua ole kutsuttu. Se on vähän outoa.
Miten torjua ystävällisesti tekstarit, että voitais tulla käymään? Käymään tarkoittaa 3-4 tuntia.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin kun tulevat että kiva kun tulitte mutta tunnin päästä minun valitettavasti pitää lähteä muualle kun olen ehtinyt sopia jo jotain muuta.
Ei vaan pitää sanoa, että ei käy vierailu nyt.
Ap ei halunnut pistää välejä poikki ja tuolla sinun tavallasi ne kyllä menevät. Kai nyt tunnin vierailun jaksaa eikä kahvin kanssa tarvi mitään tarjota jos ei halua.
Aloittaja itse tietää mitä jaksaa ja mitä ei. Et sinä voi määritellä hänen jaksamisiaan. Sen uhalla, että välit menee poikki, niin eihän sille sitten mitään voi. On ne vaan lumihiutaleitä nuoret aikuiset, kun mitään tosiasiaa ei kestetä.
AP: mikäli tämä poika kutsuisi sinut samalla tahdilla heidän luokseen kahvittelemaan, sen sijaan, että tulisivat teille - menisitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi leivot kun kauppa täynnä herkkuja. Onko rahat vähissä? En muutenkaan ymmärrä sun rutinaasi.
Miksi sinä oletat, että aloittaja haluaa olla ilmainen kahvilanpitäjä?
En ymmärrä tuollaista nuukailua. On se vaan niin hirveetä uhrata muutama euro.
Arvosta ennemmin tuota. Hänen lapsensakin tottuu sinuun. Ehkä heistä on iloa, kun olet vanhainkodissa etkä pysty käymään missään.
Älä leivo, vaan osta valmista. Lapsikin on kiltti, joten anna heidän käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi leivot kun kauppa täynnä herkkuja. Onko rahat vähissä? En muutenkaan ymmärrä sun rutinaasi.
Miksi aloittajan pitäisi uhrata muutama euro yksipuolisesti? Varsinkaan kun ei jaksa sitä perhettä. Olet sinä aikamoinen aikavaras ja l o k k i
Ap ei ole mikään vanhus. Tuossa iässä kyllä jaksaa vielä vierailuja.
Vierailija kirjoitti:
Arvosta ennemmin tuota. Hänen lapsensakin tottuu sinuun. Ehkä heistä on iloa, kun olet vanhainkodissa etkä pysty käymään missään.
Älä leivo, vaan osta valmista. Lapsikin on kiltti, joten anna heidän käydä.
Ei tarvitse antaa käydä. Sinä et sitä päätä. En minäkään ota vastentahtoisesti ketään meille aikaansa kuluttamaan.
Tästä ap:n aloituksesta tuli vähän surullinen olo. Kyläilevä veljenpoika ei ole mikään yleinen ilmiö, saati riesa. Ikävä, että koet hänet ja perheensä vaivana. Hän varmasti pahoittaisi mielensä jos tietäisi todelliset ajatuksesi ap.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei jaksa eikä halua. Se painaa vaakakupissa enemmän kuin sinun mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittajan pitäisi uhrata muutama euro yksipuolisesti? Varsinkaan kun ei jaksa sitä perhettä. Olet sinä aikamoinen aikavaras ja l o k k i
Lokista kaukana kun vien omia kavereitani kalliisiin kahviloihin ja maksan kaiken ja saa ottaa mitä haluaa. Piheys on karmeaa katseltavaa. Eri asia jos on köyhä. Taitaa hänellä olla sitä aikaa kun on eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin kun tulevat että kiva kun tulitte mutta tunnin päästä minun valitettavasti pitää lähteä muualle kun olen ehtinyt sopia jo jotain muuta.
Ei vaan pitää sanoa, että ei käy vierailu nyt.
Ap ei halunnut pistää välejä poikki ja tuolla sinun tavallasi ne kyllä menevät. Kai nyt tunnin vierailun jaksaa eikä kahvin kanssa tarvi mitään tarjota jos ei halua.
Aloittaja itse tietää mitä jaksaa ja mitä ei. Et sinä voi määritellä hänen jaksamisiaan. Sen uhalla, että välit menee poikki, niin eihän sille sitten mitään voi. On ne vaan lumihiutaleitä nuoret aikuiset, kun mitään tosiasiaa ei kestetä.
Mitä vittua sekoilet? Enhän minä ole määritellyt ap.n jaksamisia vaan ap itse kirjoitti että vierailut ovat liian pitkiä. Mutta turha mun sun kanssa on alkaa mitään vänkäämään kun et tajua edes lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei jaksa eikä halua. Se painaa vaakakupissa enemmän kuin sinun mielipiteesi.
Sen kun aukaisee sen lärvinsä. Pääsee kyllä vieraista eroon.
On sulla ongelmat! Voit myös aivan hyvin sanoa seuraavan kerran, että olisi mukava tulla teille käymään, ja sitten vain sovitte ajankohdan. Mutta totuushan on se että oikeasti ap. ei edes halua mennä vierailulle vaan hän haluaisi tavata kerran vuodessa kahvilassa tunnin verran ja senkin tekee vain koska ollaanhan tässä "perhettä".
Tiedän tällaisen tapauksen. Hyvän hyvyyttään lapsiperhe vierailee, ajatuksena ilahduttaa, olla seurana ja järjestää virikettä mummolle. Eihän se mummo enää niin kovin montaa vuotta elä, mutta ei pääse kukaan sanomaan että on hylätty ja unohdettu. Vaan mummopa väsyy silmittömästi, ei jaksaisi enää seurustella, vaan olla rauhassa ja katsella omia mieliohjelmiaan ilman häiriötä. Vierailujen jälkeen on niin poikki, että käy yöunille ennen iltakahdeksaa ja nukkuu 11- 12 tuntia. Huokaisee jo valmiiksi, kun kuulee vieraiden taas ensi viikolla tai parin viikon päästä tulevan.
Olen miettinyt monesti, että riittäisi ihan kun kahvittelisivat ja kysyisivät kuulumiset ja avuntarpeen. Auttaisivat, jos tarvetta on. Uloskin voisivat mummon vartiksi viedä, tai puoleksi tunniksi. Kenties kauppaan tai näyteikkunoita katsomaan, tai vierailemaan hautausmaalla. Miksi ei voisi ajella entisen kotitalon ohi ja katsella miten piha jaksaa.
Tässä on kysymys vain siitä, etteivät ole tulleet ajatelleeksi. Kannattaa sanoa, ettei enää jaksa, kuten nuorempana, ja vähintäänkin, että tuokaa kahvileivät tullessanne, ei ole mitään tarjottavaa.
Kun asia jurppii ja sitä ei jaksa, niin silloin se asia on vihellettävä poikki. Tee se itsesi vuoksi. Ei kenenkään tarvitste venyä enempään kuin jaksamista on. Ajattele viimein jo itseäsi aloittaja.
Sinä olet elämäsi tärkein henkilö.
Mitä, jos olisit ihan rehellinen ja kertoisit, että ikääntymisen myötä et jaksa enää entisen mallin pitkiä vierailua leipomuksineen? Vielä kun painotat, että mielelläsi kuitenkin tapaat heitä ja sinulle olisi helpompaa, jos voisit tulla heidän luokse. Ei tämmöisestä kukaan voi loukkaantua. Jos taas keksit valheita tai alat välttelemään, niin siitä on helppo pahoittaa mieli.
Vierailija kirjoitti:
On sulla ongelmat! Voit myös aivan hyvin sanoa seuraavan kerran, että olisi mukava tulla teille käymään, ja sitten vain sovitte ajankohdan. Mutta totuushan on se että oikeasti ap. ei edes halua mennä vierailulle vaan hän haluaisi tavata kerran vuodessa kahvilassa tunnin verran ja senkin tekee vain koska ollaanhan tässä "perhettä".
Aloittajalla on oma perhe. En minäkään ole sisarusteni perhettä. Heillä on omat perheet ja lapset sekä lapsenlapset. Hyötysuhde niillä on minua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos olisit ihan rehellinen ja kertoisit, että ikääntymisen myötä et jaksa enää entisen mallin pitkiä vierailua leipomuksineen? Vielä kun painotat, että mielelläsi kuitenkin tapaat heitä ja sinulle olisi helpompaa, jos voisit tulla heidän luokse. Ei tämmöisestä kukaan voi loukkaantua. Jos taas keksit valheita tai alat välttelemään, niin siitä on helppo pahoittaa mieli.
Ei AP tapaa heitä mielellään. Joka toinen vuosi ehkä. Turha esittää, että kiinnostaisi sen enempää vierailla heilläkään. Höpö höpö.
Kukaan, joka aidosti välittää ja on kiinnostunut sukulaisperheestään tai jäsenistään, ei ehdota noin harvakseltaan vierailua.
Kerran kuussa, tai parin kk:n välein on aika normaali. Toisilla jopa viikoittain. Koska käyvät vielä noin lyhyitä kyläilyjä, oletan, että asuvat samassa kaupungissa. Ei voi siis verrata mihinkään Inarin mummuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on oma perhe. En minäkään ole sisarusteni perhettä. Heillä on omat perheet ja lapset sekä lapsenlapset. Hyötysuhde niillä on minua kohtaan.
Tämähän riippuu siitä miten perheen käsittää, minä kyllä lasken sisarukseni ja heidän lapsensa perheekseni. Ja ainakin maailmalla tämä on normaali käytäntö.
Tämä!