Aikuinen kummipoika ja vierailut
Mulla on aikuinen (n. 30 v) kummipoika, joka on samalla jo kuolleen veljeni poika.
Olen hoitanut hyvin kummivelvollisuudet ja muutenkin välit ovat ok tähän sukulaispoikaan.
On kuitenkin yksi ongelma. Se on se, että isäksi tultuaan hän kutsuu itse itsensä perheineen kylään meille.
Olen jo isoäiti-iässä. En jaksaisi useiden tuntien lapsiperhevierailuja, vaikka pikkuinen on ihan kiltti ja suloinen.
En jaksaisi pakkoleipoakaan piirakoita ja kakkuja.
Tiedän sen jo valmiiksi, että he haluavat tulla myös siksi, että saavat itse tuuletusta kotoaan (etätyöläisiä).
Kun kummipoika oli sinkku, niin silloin se oli niin helppoa. Tultiin sovitusti ja lähinnä poikettiin nopeilla kahveilla.
Nyt kyläilyt kestävät. Heille kotiin ei minua ole kutsuttu. Se on vähän outoa.
Miten torjua ystävällisesti tekstarit, että voitais tulla käymään? Käymään tarkoittaa 3-4 tuntia.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
AP: mikäli tämä poika kutsuisi sinut samalla tahdilla heidän luokseen kahvittelemaan, sen sijaan, että tulisivat teille - menisitkö?
Tietysti menisin. Olen autoileva kummitäti, joten matkaan kuluisi max 20 minuuttia. Tosin heidän tarkkaa osoitetta en tiedä, vain kaupunginosan.
Sitähän tässä on ihmetelty, miksi vastakutsua ei tule.
Nyt olen ratkaissut tarjoiluongelmankin. Ostan marketista leivonnaiset ja keksit. Suolaista en tarjoile enää. Aiemmin leivoin itse kaikki.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla ongelmat! Voit myös aivan hyvin sanoa seuraavan kerran, että olisi mukava tulla teille käymään, ja sitten vain sovitte ajankohdan. Mutta totuushan on se että oikeasti ap. ei edes halua mennä vierailulle vaan hän haluaisi tavata kerran vuodessa kahvilassa tunnin verran ja senkin tekee vain koska ollaanhan tässä "perhettä".
Aloittajalla on oma perhe. En minäkään ole sisarusteni perhettä. Heillä on omat perheet ja lapset sekä lapsenlapset. Hyötysuhde niillä on minua kohtaan.
Onhan ne perhettä. Ei nyt sinun tai hänen ydinperhettä, mutta ap:n veli on hänen lapsuuden ydinperhettä, josta polveaa veljen lapset. Siihenkö te tosiaan itse katkaisette perhesuhteenne, kun alatte/aloitte itse tekemään lapsia? Että sen jälkeen lapsuuden perhe menettää merkityksensä. Vaikka itsekin puoliera
'''''
Mikä perhe minä heille olen? Eikös perhettä kutsuta vastavuoroisesti kahvittelemaan tai syömään omaan kotiin? Nyt kun näin ei ole, niin olen vain ajanviettopaikka ja ilmainen ruokala ja kahvila.
Kummitäti tai kummipoika valmiille pöydille ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: mikäli tämä poika kutsuisi sinut samalla tahdilla heidän luokseen kahvittelemaan, sen sijaan, että tulisivat teille - menisitkö?
Tietysti menisin. Olen autoileva kummitäti, joten matkaan kuluisi max 20 minuuttia. Tosin heidän tarkkaa osoitetta en tiedä, vain kaupunginosan.
Sitähän tässä on ihmetelty, miksi vastakutsua ei tule.
Nyt olen ratkaissut tarjoiluongelmankin. Ostan marketista leivonnaiset ja keksit. Suolaista en tarjoile enää. Aiemmin leivoin itse kaikki.
ap
Voisitko ap nyt soittaa kummipojalle ilmoittaaksesi, että tulet käymään heillä? Kerro meille, mitä saat vastaukseksi. Jos ne alkaa vetoamaan etätyöskentelyyn, niin sano, että heidän vapaapäivänsäkin käy hyvin.
Haiskahtaa vahvasti trollilta tämä ap. Samaa tarinaa täällä on kerrottu moneen kertaan, mutta henkilöt ja roolit hiukan vaihtelevat.
Ehdotapa aloittaja seuraavaa tapaamistanne kahvila-ravintolaan. Katso, tarjoaako kummipoika vuorostaan sinulle jotain. Sieltäkin pääsee sitten pois silloin, kun itse haluat.
Missään nimessä et maksa sen perheen syömisiä kahvila-ravintolassa.
Sitten se, että se kummilapsesi perhe ei ole kertonut sinulle edes osoitettaan, osoittaa sen, että he eivät missään nimessä halua sinua heillä käymään. Erittäin omituista touhua. Tavata haluaa se poika, mut ei kerro osoitettaan.
Arvostan paljo sitä, että ap yrittää sovitella kyläilyjä jatkossakin. On sellasii ihmisii, jotka eivät kutsu kylään ollenkaan.
Onko edes sellaista etua olemassakaan kuin saavutettu kyläilyetu. Se ainaki punnitaan silloin, kun saa mahdollisuuden kutsuu kylään.
Mullakin on sellasii kavereita ja ystäviäkin, jotka lähtiessään meiltä huikkaavat palaavansa taas pian. Ei mitään ajatustakaan vastakutsusta.
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa vahvasti trollilta tämä ap. Samaa tarinaa täällä on kerrottu moneen kertaan, mutta henkilöt ja roolit hiukan vaihtelevat.
Ap:n kuvailemia vierailoijoita on yllättävän paljon. Milloin mä voin tulla teille? Voinko tulla teille huomenna joskus iltapäivällä? Sen sijaan, että soittaja kutsuisi omaan kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on tosi yleinen kuten näistä vastauksistakin huomaat. Vähän samaa kuin mökkilokkeilu. Ei sen kummempaa!
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin. Vähän muuttuu aina tunnelma vastauksesta toiseen. Ensin ollaan niin kauhean väsyneitä, ja sitten kaivataankin sitä, että pääsisi itse ajelemaan sinne yhtä taajaan.
En usko tuota osoiteskeidaakaan: jos AP olisi kiinnostunut veljenpojastaan, hän olisi varmasti kysynyt osoitettaan. Eikö hän laita koskaan mitään kortteja lapsille tai kummipojalleen esim? Ja jos poika olisi kieltäytynyt kertomasta, niin sen ap varmaan olisi maininnut. Nyt vaan totesi: en tiedä tarkkaa osoitetta.
Trolli, provoilee keskustelun toivossa.
Mulla taas aiheeseen sivuen sellainen erikoinen kastemekko-juttu.
Ihmeesti alkoivat sisarusten aikuiset lapset tietyn ikäisenä kysellä multa valmistamaani kastemekkoa lainaksi, joissa heidät jokainen oli kastettu.
Aluksi lainailin, mutta en saanut edes kutsua ristiäisiin. En tiennyt edes sisarusten lasten osoitteita ja mille nimelle kukakin vauva kastettiin. Sukunimet olen myöhemmin selvittänyt heiltä itseltään. Myös sen, ovatko he naimisissa vai avoliitossa.
Lopetin koko lainauksen vedoten mekon huonoon kuntoon.
Ostelin lahjoja ja kestitsin omaa kummilastani kaksikymppiseksi. Sitten hänestä ei kuulunut mitään pariin vuosikymmeneen. Ei edes joulukorttia, vaikka yleensä kummilapset muistaa vastavuoroisesti kummitätiään ja - setiään.
Nyt kun todellakin ostin tilan, joka on vanha mummila, niin äkkiäkös tämä kummilapsi olisi tulossa lomailemaan nurkkiini ja syömään kaapeistani. Hänellä on jo jälkikasvua. Sanoin suoraan, että sinä tänne voi tulla, kun sinähän olet eläimillekin allerginen. Eläimiäni en voi sun lomiksi taskuunikaan laittaa.
No nythän tässä kävi selväksi, että lomailu- ja kestitsemispaikka oli hakusessa. Yhteydenpitoa ei ole sen koommin ollut. Eipä siis sitä kiinnostele minun kanssa olla tekemisissä, vaan lomanviettomesta ilmaismajoituksineen ja tarjoiluineen oli tähtäimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin. Vähän muuttuu aina tunnelma vastauksesta toiseen. Ensin ollaan niin kauhean väsyneitä, ja sitten kaivataankin sitä, että pääsisi itse ajelemaan sinne yhtä taajaan.
En usko tuota osoiteskeidaakaan: jos AP olisi kiinnostunut veljenpojastaan, hän olisi varmasti kysynyt osoitettaan. Eikö hän laita koskaan mitään kortteja lapsille tai kummipojalleen esim? Ja jos poika olisi kieltäytynyt kertomasta, niin sen ap varmaan olisi maininnut. Nyt vaan totesi: en tiedä tarkkaa osoitetta.
Trolli, provoilee keskustelun toivossa.
Jep, samaa mieltä. Ilmiö itsessään on varmasti yleinen ja ärsyttävä, siksi niin moni osallistuu mielellään keskusteluun. Ap:n ajatukset vaan tuntuvat kääntyvän lähes joka viestissä kuin tuuliviiri ja tuntuu, että välillä unohtaa, mitä aikaisemmin kirjoitti. Lisäksi en usko, että mikäli kummipoika pitäisi ap:tä tärkeänä, kuten viestien perusteella tekee, etteikö kummipoika kertoisi osoitettaan näinkin tärkeälle ihmiselle. Ap:n piti vaan keksiä keskustelun ylläpitämiseksi joku selitys sille, miksei voi mennä vierailulle kummipojan luokse, kun täällä moni sitä ehdotti. Mutta eipä mitään, ihan aktiivista keskustelua kuitenkin.
Itse ymmärrän lähisukulaisuuden perintökaaren mukaan.
Jos ap kuolee (hänellähän on lapsia ja puoliso) perintö menee lapsille. Jos on esim. testamentti hallintaoikeudesta, niin mies on osallisena.
Kummipoikaakin varten oli hän sitten veljen poika olisi tehtävä testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Ostelin lahjoja ja kestitsin omaa kummilastani kaksikymppiseksi. Sitten hänestä ei kuulunut mitään pariin vuosikymmeneen. Ei edes joulukorttia, vaikka yleensä kummilapset muistaa vastavuoroisesti kummitätiään ja - setiään.
Nyt kun todellakin ostin tilan, joka on vanha mummila, niin äkkiäkös tämä kummilapsi olisi tulossa lomailemaan nurkkiini ja syömään kaapeistani. Hänellä on jo jälkikasvua. Sanoin suoraan, että sinä tänne voi tulla, kun sinähän olet eläimillekin allerginen. Eläimiäni en voi sun lomiksi taskuunikaan laittaa.
No nythän tässä kävi selväksi, että lomailu- ja kestitsemispaikka oli hakusessa. Yhteydenpitoa ei ole sen koommin ollut. Eipä siis sitä kiinnostele minun kanssa olla tekemisissä, vaan lomanviettomesta ilmaismajoituksineen ja tarjoiluineen oli tähtäimessä.
Tämä on ikävää, mutta tästä ap:n tapauksessa ei ole kyse. Hänellähän nimenomaan on useinkin kyläilevä sukulaismies, joka tuo perheen pienimmäisenkin tutustumaan tätiinsä.
Itse olen kyllä havainnut tuota omassa lähipiirissä, että sisarusten teinit ovat aina silloin yhteydessä, kun haluavat lahjoja tai palveluksia, mutta muuten ei ikinä. Se jos mikä, alkaa korpimaan mieltä, eikä tee mieli olla tekemisissä koko perheen kanssa.
Lokkipoika pitää huilipaikkana aloittajan kotia. Lokkipoika tekee etätyötä kotonaan, ja haluaa mennä kummitätinsä kotiin omalla ilmoituksellaan.
Et sinä aloittaja ole lokin äiti etkä mummi. Ota nyt omat tunteesi huomioon. Ei ole sellaista lakia, että sun pitää vastaanottaa kyläilijöitä, vaikka et halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla ongelmat! Voit myös aivan hyvin sanoa seuraavan kerran, että olisi mukava tulla teille käymään, ja sitten vain sovitte ajankohdan. Mutta totuushan on se että oikeasti ap. ei edes halua mennä vierailulle vaan hän haluaisi tavata kerran vuodessa kahvilassa tunnin verran ja senkin tekee vain koska ollaanhan tässä "perhettä".
Aloittajalla on oma perhe. En minäkään ole sisarusteni perhettä. Heillä on omat perheet ja lapset sekä lapsenlapset. Hyötysuhde niillä on minua kohtaan.
Onhan ne perhettä. Ei nyt sinun tai hänen ydinperhettä, mutta ap:n veli on hänen lapsuuden ydinperhettä, josta polveaa veljen lapset. Siihenkö te tosiaan itse katkaisette perhesuhteenne, kun alatte/aloitte itse tekemään lapsia? Että sen jälkeen lapsuuden perhe menettää merkityksensä. Vaikka itsekin puoliera
Ei ole perhettä ei, kun ei vastavuoroisesti kutsuta käymään omassa kodissa. Kyse on pelkästään hyötymisestä.
Täällä yksi, joka ei tiedä läheskään kaikkien lähisukulaisten osoitteita.
Syy on yksinkertainen: Enää ei lähetetä joulukortteja. Toivotukset vain tekstareina tai s-postina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne perhettä. Ei nyt sinun tai hänen ydinperhettä, mutta ap:n veli on hänen lapsuuden ydinperhettä, josta polveaa veljen lapset. Siihenkö te tosiaan itse katkaisette perhesuhteenne, kun alatte/aloitte itse tekemään lapsia? Että sen jälkeen lapsuuden perh
Tämä ketju on niin selvä provo, että ei kannata enää. Tässä ontuu niin moni yksityiskohta.
Onhan ne perhettä. Ei nyt sinun tai hänen ydinperhettä, mutta ap:n veli on hänen lapsuuden ydinperhettä, josta polveaa veljen lapset. Siihenkö te tosiaan itse katkaisette perhesuhteenne, kun alatte/aloitte itse tekemään lapsia? Että sen jälkeen lapsuuden perhe menettää merkityksensä. Vaikka itsekin puolierakko olen, niin tässä jo omakin ymmärrys tämän kansan kehittymättömästä sosiaalisuudesta katoaa.