Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei saa kysyä lapsien hankinnasta?

Vierailija
09.05.2024 |

Mitä pahaa siinä oikeasti on? Aivan normaali asia.

Kommentit (229)

Vierailija
161/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei siinä ole mitään pahaa. Sitä voi kysyjälle sitten vastata että "en halua puhua siitä" "emme ole yrittämisestä huolimatta saaneet" "en halua lapsia" "olen saanut monta keskenmenoa" jne. Ei kysymisessä ole mitään pahaa, itse voi säädellä sen mitä siihen vastaa.

Luuletko todella, että se keskustelu loppuu noihin vastauksiin?

"en halua puhua aiheesta enempää"

olin kerran lapsettomuudesta kärsivän ystäväni kanssa samalla työpaikalla. hän tuli sinne minun jälkeeni. Siellä kysyttiin heti, että oletko naimisissa, onko sinulla lapsia. Hän kertoi ihan rehellisesti vastauksen: olen naimisissa, ei ole lapsia. Kertoi lyhyesti, että heillä ei ole mitään toivoa omille lapsille ja eivät halua adoptoida. Hän myös toivoi ettei häntä suojella aiheelta, eli edelleen voisi ihan vap

Kyse ei ole siitä ettei koko aiheesta saisi jonkun läsnäollessa keskustella ollenkaan. Sehän olisi typerää, jos vaikka siellä työpaikalla pitäisi kävellä munankuorilla eikä saisi mitään kertoa vaikka omasta perhe-elämästään. Kyse on siitä, että vastauksen jälkeen aletaan udella siltä henkilöltä lisää. Tai voivotellaan ja annetaan ohjeita. Se "En halua puhua aiheesta" kun ei vaan mene joillakin perille. Tahatonta lapsettomuutta jotenkin ymmärretään ja sympataan (kyllä, ihan aiheesta, se on traagista), mutta vapaaehtoisesti lapseton on tulilinjalla. Kannattaa siinä kohtaa mieluummin valehdella, kuin kertoa ettei halua lapsia ollenkaan. 

Vela, jota ei yhtään haittaa kuunnella muiden juttuja lapsistaan ja lapsiarjestaan

Vierailija
162/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asiaa miettii yhtään pidemmälle, niin mitä hyötyä kysyjälle olisi tiedosta, aikooko toinen hankkia lapsia? Jos hän saa lapsen, hän varmaankin ilmoittaa siitä. Jos taas hän ei saa lasta, ei ole mitään ilmoitettavaa. Eli uteleminenkin on vähän turhaa, koska vastauksella ei oikeastaan tee mitään.

ehkä hän itse kärsii lapsettomuudesta ja epäili tai kuuli sen toisenkin kärsivän ja yritti (vaikka sitten huonon tilannetajun vuoksi) avata keskustelua aiheesta noin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska se voi olla tosi noloa - sekä kysyjälle että kysytylle. Minulta eräs juntti kysyi asiasta ristiäisjuhlissa. Vastasin: Ei oo vielä onnistunu. Koko juhlasali hiljeni hetkeksi. Oli vaivaantunut tunnelma.

Sama, jos kysyy, että oletko raskaana. Sitäkin on kysytty, ja olen sen jälkeen miettinyt, että en kai minä niin läski ole? BMI kuitenkin normaalipainon rajoissa.

Mä itse asiassa olen juuri sillä tavalla läski, että näytän kuin olisin 6. kuulla raskaana. Laihdutettu on, vuosia. Tuo pömppö vain ei ole hävinnyt oikealla ruokavaliolla eikä jumpalla. No, aina välillä joku erehtyy kommentoimaan olettamaansa raskautta. Se on aina vähän kiusallinen hetki minulle, kun yritän vastata kysymykseen nolaamatta kysyjää.

Ei tarvitse yrittää mitään tuollaista. Itsehän se kysyjä on ajanut itsensä miinaan utelemalla asiaa, jota kukaan käytöstavat omaava ei edes harkitse kysyvänsä. 

Kysyvät laskettua aikaa tai onnittelevat. Ovat yleensä sen verran mukavia ihmisiä, etten viitsi kovin tylysti töksäyttää. 

Vierailija
164/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt itse olen nuorten muidujen urasuunnitelmista jutellut, kaava on yksinkertaisesti se, että opiskelujen jälkeen vakipaikka ja kun sen saa, voikin sitten pyöräyttää ne tenavat, kun on mammalomalle maksaja ja duuni, johon palata.

Työnantaja sen sijaan ei saa palkkaamaansa työpanosta ja joutuu ottamaan samantien sijaisen, jonka sitten joutuu potkimaan v*ttuun siinä vaiheessa kun rouva suvaitsee palata.

Tietty se sitten on sama, jättääkö kysymättä eikä palkkaa, vai eikö palkkaa suoraan.

No tämähän se ois monen nuoren mielestä aika optimaalinen elämän kulku, mutta harva on niin onnekas että asiat menee just niinkuin on suunniteltu. Se heti mammalomalle jäämistä suunnitteleva voi tosiasiassa jäädäkin lapsettomaksi tai saada lapset vasta vuosien päästä, pitkän mammaloman sijaan voikin tulla kiire töihin esim taloustilanteen takia, vauvavuosi onkin niin raskas ettei enempää lapsia olekaan tulossa jne. Eikä kaikki edes halua lapsia kovinkaan nuorena jos ollenkaan, tai löydä sitä sopivaa kumppania... 

Vierailija
165/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt itse olen nuorten muidujen urasuunnitelmista jutellut, kaava on yksinkertaisesti se, että opiskelujen jälkeen vakipaikka ja kun sen saa, voikin sitten pyöräyttää ne tenavat, kun on mammalomalle maksaja ja duuni, johon palata.

Työnantaja sen sijaan ei saa palkkaamaansa työpanosta ja joutuu ottamaan samantien sijaisen, jonka sitten joutuu potkimaan v*ttuun siinä vaiheessa kun rouva suvaitsee palata.

Tietty se sitten on sama, jättääkö kysymättä eikä palkkaa, vai eikö palkkaa suoraan.

Juuri noiden naisten takia me muut(kaan) emme saa vakipaikkoja.

No milloinkas ne lapset sitten pitäisi tehdä, jos ei turvallisessa, vakaassa taloustilanteessa? Eihän (juuri) kukaan normaali asiansa hoitava ihminen ole niin hullu että tekisi lapset ilman varmuutta siitä että pystyy ne myös elättämää

Periaatteessa, joo. Mutta sitten, kun itse et onnistu pääsemään vakituiseen työhön juuri siksi, että sun odotetaan pamahtavan paksuksi välittömästi nimien päästyä paperiin, niin se vähän tympäisee. Jotkut onnistuivat huijaamaan itselleen tuon edun, mutta me muut emme.

Oikeastaan musta vanhempainvapaiden kustannusten pitäisi mennä kokonaan verovaroista eikä työnantajalta. Valtiohan niitä lapsia haluaa ja hyötyy niistä, ei työnantaja. Miksi siis työnantajan pitäisi maksaa niistä? Vanhempainvapaiden ajalta toki pitääkin maksaa korvausta, koska muuten kukaan koulutettu ei hanki lapsia ja hyvät geenit häviävät heidän mukanaan.

Vierailija
166/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat urpåt, jotka utelevat lapsista jankkaavat sinkuille aina, koska tämä hankkii kumppanin. Kummitätini kuuluu näihin ihmisiin. Kyseli jatkuvasti "jokos sinulla on poikaystävä katsottuna". Punastelin aikani kunnes v-käyrä nousi niin korkealle, että tokaisin: "Ei ole, mutta mulla on aivan ihana tyttöystävä". Ilme oli näkemisenarvoinen :D

N32

Ihan yhtälailla nämä poika/tyttöystävä asiat voi olla kipeitä. Mitä jos on vasta mennyt poikki? On yksipuolisesti rakastunut? Tullut petetyksi? Kaipaa rakkautta, mutta ei ns. käy flaksi?

Moni muukin asia kuin vain lapsettomuus voi olla kivulias. 

Vierailija
167/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät voi saada lapsia.

Kaikki eivät halua saada lapsia.

Asia ei kuulu sinulle millään tavalla.

Vierailija
168/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on vähän sama kuin kysyisi ihmiseltä onko tällä 2. tyypin diabetes tai onko hän ajatellut leikkauttaa tuota luomea kasvoissaan. Hyvin henkilökohtainen asia, josta voi kyllä puhua jos toinen itse avaa keskustelun, mutta ei sellaisia vaan ole tapana kysellä. No, se nyt vielä on ihan ok kysyä onko jollain lapsia vai ei, sehän kertoo ihmisen elämäntilanteesta, mutta sen tarkemmin asia ei kenellekään kuulu. 

Ei tuokaan ole oikein asiallista kysyä, onko jollain lapsia. Monet miehet kostavat noin tyhmän kysymyksen vastaamalla "ei tietääkseni".

Vierailija
169/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt itse tapailukumppanilta suhtautumisesta lapsiin eli haluaako vielä lapsia. Ei kuulemma voi kysyä sellaista, oli muka tökeröä. Mitä vielä, sellaisista asioista juuri pitää puhua, mitkä on tärkeitä itselle. Nykyisin sanoisin vaan, ettei ole enää ajankohtainen asia elämässäni, kuten ei parisuhdekaan, kun siitä joskus kysellään. 

Olet kysynyt liian aikaisin. Ei tuo ole tapailuvaiheen kysymys. Vasta sitten, jos seurustellaan ja suunnitellaan pidemmälle tulevaisuutta yhdessä, otetaan lapset puheeksi. 

Eri, mutta tuosta ihmiset ovat eri mieltä välillä. Itselleni on hyvin tärkeää selvittää toisen ajatukset aiheesta jo hyvin aikaisessa vaiheessa tapailua. Jos näkemykset eivät kohtaa, tapailu loppuu siihen. Aika karua lähteä seurustelusuhteeseen, jossa erimielisyys sitten paljastuu ja erota sitten. Helpompi lopettaa jo alkuunsa koko tutustuminen. Toki tämä ihmisillä, jotka ovat hyvin varmoja kannastaan ja etsivät samoin ajattelevaa kumppania perustaakseen perheen tai elääkseen lapsettomassa suhteessa. Siihen välimaastoon toki mahtuu paljon erilaisia ihmisiä, joillekin voi olla liian aikaista puhua asiasta. 

Vierailija
170/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta saa kysyä ja vastaus on, että en ikinä ole halunnut lapsia koska olen nähnyt minkälainen h3lv3tti se perhe-elämä on. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa valita vapaaehtoisesti tuota vaihtoehtoa kun voin olla lapseton ja kukaan ei olisi onneton.

Se, mistä en pidä, on ne jotka julistavat että "mieli vielä muuttuu" tai arvottavat minut mitättömäksi kun minulla ei ole lapsia.

Vierailija
171/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noiden naisten takia me muut(kaan) emme saa vakipaikkoja.

No milloinkas ne lapset sitten pitäisi tehdä, jos ei turvallisessa, vakaassa taloustilanteessa? Eihän (juuri) kukaan normaali asiansa hoitava ihminen ole niin hullu että tekisi lapset ilman varmuutta siitä että pystyy ne myös elättämää

Aika moni työnantaja on sitä mieltä, että Jonkun Muun palveluksessa ollessa.

Vierailija
172/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama asia kuin kysyä, että koska aiotte harrastaa seksiä.

Ei ihan. Sama asia on kysyä, koska aiotte harrastaa suojaamatonta yhdyntää. 

No ei todellakaan ole. Esim. meillä on alusta saakka ollut mahdotonta saada lapsi vain seksillä. Miehestä johtuva hedelmättömyys. Siittiöitä pari kappaletta siemennesteessä. Meillä on labrassa rakennettu lapsi, 10 vuoden suru taustalla, järkyttävä määrä rajuja toimenpiteitä ja hoitoja, pettymyksiä, rahanmenoa... Tällä kaikella ei ole mitään tekemistä seksin kanssa.

Vierailija
173/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta saa kysyä ja vastaus on, että en ikinä ole halunnut lapsia koska olen nähnyt minkälainen h3lv3tti se perhe-elämä on. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa valita vapaaehtoisesti tuota vaihtoehtoa kun voin olla lapseton ja kukaan ei olisi onneton.

Se, mistä en pidä, on ne jotka julistavat että "mieli vielä muuttuu" tai arvottavat minut mitättömäksi kun minulla ei ole lapsia.

Mielenkiintoista että ajattelet että sinunkin perheesi olisi h3lv3ttiä. Ehkä ihan hyvä että et hankikaan lapsia.

Vierailija
174/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme suuttujia täällä. Se on vaan kysymys muiden joukossa. Ei kummempaa. 

Vierailija
175/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään tarvitse seinille hyppiä. 

Vierailija
176/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme loukkaantujat rähisemässä. 

Vierailija
177/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan mitä tahansa voi kysyä. Ei se laitonta ole. Pitää vaan osata varautua siihen, että joku jolta asiaa kysyt saattaa itkeä koko loppupäivän, saattaa saada paniikkikohtauksen tai saattaa nätisti hymyillen valehdella päin naamaa.

Vierailija
178/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että ajattelet että sinunkin perheesi olisi h3lv3ttiä. Ehkä ihan hyvä että et hankikaan lapsia.

Miksei se olisi, jos olen pari vuosikymmentä elänyt toksisessa perhemallissa ja käytösmallini on sen mukaiset? Reaalielämässä ei ole uljasta prinssiä joka saapuisi valkoisella ratsullaan ja ANSAITSISI sen käytösmallin joka minulla on ainoa toimintamalli miten toimia parisuhteessa? Jos yritit loukata tuolla "hyvä ettei sinulla ole lapsia , niin metsään meni koska se nimenomaan on hyvä - he olisivat täysin syyttömiä sille että jatkaisin sukupolvien traumaa ja kaataisin heidän niskaansa sen narsistisen vanhemmuuden. Et sinä pysty minua loukkaamaan.

Vierailija
179/229 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessä minusta tuntui, että palan elävältä. Se kipu oli niin syvää, tuskallista. Mutta kuitenkaan se ei ollut mitään verrattuna vaikean tahattoman lapsettomuuden helvettiin. 

Vierailija
180/229 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei kuulu sinulle hevon vttuakaan. Kyseessä on yksityisasia, joka voi olla hyvinkin kipeä. 

Mikä tahansa asia voi olla kipeä toiselle ihmiselle. Miten keltään voi kysyä yhtään mitään?