Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta

Vierailija
09.05.2024 |

Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!

Kommentit (449)

Vierailija
161/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kääntele ihmisten kirjoituksia vaikka nuori ja viisas oletkin eikä sinulla ole mitään käsitystä miten julkisen puolen terveydenhoito nykyisin sujuu.

Olin ihan tyytyväinen koska tiedänhän ettei iskiakseen muu auta.    Lääkärissä siis olen käynyt 2021,  nyt 2024 ja seuraavan kerran labrat 2026 ja hoitajakäynti.  Tuo iskias oli 2022.   

Todells varmaan olen estänyt sinua saamasta hoitoa ongelmiisi.

Boomerin mielestä on ihan hyvää keskustelua johonkin abstraktiin aiheeseen jankata sitä että hänellä oli kaksi vuotta sitten akuuttia alaselkäkipua ja ja kahden vuoden päästä hän menee laboratorioon pissakokeeseen. 😁 Pieneksi menee elinpiiri ennen kuin loppuu kokonaan.

On tullut viimeksi joulukuussa työskenneltyä julkisessa terveydenhuollossa, mutta varmaan sinulla satunnaisena boomerina on enemmän kapasiteettia osata arvioida että minulla ei ole MITÄÄN KÄSITYSTÄ siitä miten julkisen puolen terveydenhuolto nykyisin sujuu. 

Vierailija
162/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä kenelle on joku periaatteelinen pakko kynsin ja hampain roikkua 1800-luvulla ja kaikin voimin harata tulevaisuutta vastaan. Ovat sietämätön riesa ja taakka lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Uhriutuvat vielä ja inisevät, miten heiltä on estetty itsenäinen pärjääminen. Ei ole mitään estetty ja kielletty, pitäähän muidenkin opetella uusia asioita, miksei näiden kyrväkkeiden muka tarvitse mitään opetella? Mitä he oikein luulee olevansa?

monella ihan oikeita pelkoja ja haluuu olisi, kärsivät,mutta ei vaan opi,kaikki tekniikka vaikeaa, mutta saattaa osata 3 er kieltä,kuin kaikki olisi äidinkieliä, jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten ihmisten on aika jo siirtyä tuonpuoleiseen. Jos ei halua sopeutua niin eläminen todellakin käy vaikeaksi.

Mitä meinasit tehdä?

En yhtään mitään. Luonto hoitaa asiat itsestään.

Äitisi voi elää vielä 10-20 vuotta, ja tuona aikana SINÄ hoidat hänen asiansa.

Miksi hoitaisin? Hankkikoot edunvalvojan jos ei osaa omia asiotaan hoitaa. 

Vierailija
164/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^Nykyään ei ole dementiakaan este työssäkäymiselle. Tiedän mm. Työterveyshoitajan, jolla on jo monta vuotta ollut lääkitys dementiaan. Lääkitykset saadaan nykyisin ajoissa kun boomeria nuoremmat eivät enää peittele oireitaan vaan hakeutuvat tutkimuksiin. Lääkityksellä menee hyvinkin kymmenen vuotta jos ei enemmänkin että ihminen elää normaalia elämää. Paitsi tietty boomerit. 😁

No nyt tuli oikeen asiantuntija  .   Te alle 70 v olette aina terveitä ja teidät parannetaan.     Semmosta sitten tänään.   Elämä tassii Ellun kanan takapuolen,  sanoi äitini kun joku kovin oli parempi.

Tämä on mielestäni oikein myös boomerimielipide. Millään muotoa ei koskaan omille lapsillekaan toivottu helpompaa ja paremp

Miksi voit noin huonosti?    Se tulee mieleen teksteistäsi joissa ei mitään asiallista.   Viiskymppiset lapseni voivat oijein hyvin, heillä on moni asia paremmin  kuin minulla ja olen siitä iloinen.   Väännäpä tämäkin muuksi.

Vierailija
165/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä koston halulla joskus saanut palvelua vai miksi sitä sillä tavalla yritetään saada?

Kostonhalu on katkeruuden ilmenemismuoto. Siellä on alla jotain pettymyksiä ja vaille jäämisen kokemuksia. 

Vierailija
166/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kääntele ihmisten kirjoituksia vaikka nuori ja viisas oletkin eikä sinulla ole mitään käsitystä miten julkisen puolen terveydenhoito nykyisin sujuu.

Olin ihan tyytyväinen koska tiedänhän ettei iskiakseen muu auta.    Lääkärissä siis olen käynyt 2021,  nyt 2024 ja seuraavan kerran labrat 2026 ja hoitajakäynti.  Tuo iskias oli 2022.   

Boomerin mielestä on ihan hyvää keskustelua johonkin abstraktiin aiheeseen jankata sitä että hänellä oli kaksi vuotta sitten akuuttia alaselkäkipua ja ja kahden vuoden päästä hän menee laboratorioon pissakokeeseen. 😁 Pieneksi menee elinpiiri ennen kuin loppuu kokonaan.

On tullut viimeksi joulukuussa työskenneltyä julkisessa terveydenhuollossa, mutta varmaan sinulla satunnaisena boomerina on enemmän kapasiteettia osata arvioida että minulla ei ole MITÄÄN KÄSITYST

Ehkä vahtimestarina,  kirjoituksesi ei ome lääkärin kirjoitus.

Vierailija
167/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut viimeksi joulukuussa työskenneltyä julkisessa terveydenhuollossa, mutta varmaan sinulla satunnaisena boomerina on enemmän kapasiteettia osata arvioida että minulla ei ole MITÄÄN KÄSITYST

Pitäidkö sun hakeutua vaikka työterveyslääkäriksi ettet joudu kohraamaan boomereita?    Onko ammattimaista vihata potilaita?

Vierailija
168/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäidkö sun hakeutua vaikka työterveyslääkäriksi ettet joudu kohtaamaan boomereita?    Onko ammattimaista vihata potilaita?

Vierailija
169/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla rahasta kiinni älypuhelimen käyttö.  Itsellä perusmaksu 17,90 e/kk, sisältää mobiilivarmenteen ja rajattoman netin. 5 vuotta vanha älypuhelin, maksoi tuolloin uutena hieman yli 100 e.  Terveisin yks 67 v. 

Ps. 80-vuotiaana edesmennyt äitini käytteli sujuvasti kaikkia laitteita, sos. mediaa ym., tuotti hänelle paljon iloa, aivan uusi maailma aukesi hänelle.  Vähän ensin opastettiin, että pääsi alkuun, ja opetteli kirjoista myös.

Vierailija
170/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako se lääkärissä juoksu eläkkeelle päästyä lääkärien aloitteesta vai eläkeläisten muun tekemisen puutteesta? Jos on yhä terve kuin ennen eläkeikääkin, ei kai siellä lääkärissä ole mitään asiaa juosta jatkuvaan?

Vierailija
171/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinua hävetä kommenttisi?  Olet melko outo jos et huomaa tuossa mitään itse.

Jos yrittää kertoa miten boomerriden terveydenhoito  sujuu niin tosiviisaat raivostuu siitäkin.   Työterveyslääkärit kyllä  kuuntelevat joka migreenin ja kuukautiskivut ja antavat saikkua.   Joten huhhaheijjaa teidän kanssanne 

Kuuntelevat? Kyllä se hoivan tarve on ennemminkin boomerijuttu. Ja vaikka se toki harmittaakin, niin nuorempien ihmisten vaivoja kuten migreeniä ja kuukautiskipuja kuuluu hoitaa, ei vain boomerien vaivoja (migreenit heillä usein jo lakanneet kun suonet kovettuneet). Ei näihin vaivoihin kovasti hoitokäyntejä kyllä tehdä, mutta totta kai jos on kivuliaat kuukautiset niin siihen kuuluu saada e-pillerit tai hormonikierukka tai sitten särkylääkkeet jos ei edellisiä halua. Ja migreeni kuuluu erikoislääkärin diagnosoida, sen jälkeen vaan uusitaan kohtauslääkereseptejä jos ei muuta erikoista. Toki jos tulee jotain uusia oireita migreenikohtauksiin niin sitten on kyllä syytä tehdä neurologinen status ihan naamakkain. Toki boomerin flunssa ja migreenikohtauksiin ilmestyneet näkökenttäpuutokset on silleen toisistaan eroavia oireita, että flunssa kuuluu päivystykseen ja näkökenttäpuutokset virka-aikaan. 😁

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako se lääkärissä juoksu eläkkeelle päästyä lääkärien aloitteesta vai eläkeläisten muun tekemisen puutteesta? Jos on yhä terve kuin ennen eläkeikääkin, ei kai siellä lääkärissä ole mitään asiaa juosta jatkuvaan?

Kyse voi olla siitä, että krooninen sairaus on saattanut työelämässä ollessaan olla työterveyshuollon seurannassa ja kun jää eläkkeelle, sairauden seuranta siirtyy terveyskeskukseen, jos ei ole varaa tai halua maksaa yksityiselle. Mulla on tällä hetkellä 2 kroonista sairautta, joiden seurannasta vastaa työterveyshuolto. Toisen niistä osalta mulla on kyllä terveyskeskuksessa nimetty omalääkäri (nimettiin jo yli 10 vuotta sitten), jonka vastaanotolla en kuitenkaan ole koskaan käynyt. Ja se lääkärikin on kyllä näiden vuosien aikana vaihtunut jo moneen kertaan. Kun jään parin vuoden päästä eläkkeelle, mun pitää miettiä, alanko käydä terveyskeskuksessa omalääkärillä vai maksanko yksityiselle.  

Vierailija
173/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloitusta. Miten voi vastustaa samaan aikaan teknologiaa ja omatoimisuutta?

EI halua opetella mitään, koska joutuisi itse hoitamaan asioita. Antaa siis kaiken muiden hoidettavaksi, kuten laskut pankin maksupalveluun. Verukkeena siis se, että ei osaa käyttää mitään nykyajan laitteita. 

Olet niiin väärässä, arvaa kuinka ihminen haluaaaa olla etevä,osaava. Se on fakta, että ei osaa. Kun ei ole sen ajan sukupolvea jolloin olisi ihmeempiä laitteita ollut. Hyvä  kuntavallinen kirjoituskone. Lankapuhelin. On omia tasoja älyllisesti, että takninen hahmottaminen on vaikeaa. Ei ole laiskuutta kuin harvoin. Jokainen haluaa olla ja näyttää miten osaa vaikka mitä. Kyllä moni kärsii häpeää, iän myötä ellei ole valmiina jo heikko kognitivisuus. Hidastuu, sormet kopristuu. Pankin sivuktin aina uudistuu. Mun tuttu auttoi ihan 60 tekemään tt hakemiusta, hänellä tällä akateemisella  tohtriksi väitelleeööä meni tunti. Hän sanoi että ne pankin sivuilta liitteet oli hankalia tulostaa liitteeksi,,oli taaas muuttunut edellisestä kerrasta. Jotenkin nomri pdf teko ei onnistunut mitä kela tahtoo. Tuo on rumasti sanottu ,laiska. Jos mummoni nousi haudastaan , antaisin älypuh käteen,,kuinka monta pv viikkoa menisi että osaa maksaa laskunsa millään laitteella.. hyvä jos peruskännykälläkään soittaa, no sen just ja vastata. Kulloisellakin sukupolvella omat haasteensa, uutuudet,, teis mitä sulle kuuluu 30 v kuluttua kuinka laiska taukki olet kun et osaa  sen ajan teknologiaa,,ilma-aautoja ajaa, vaikka nyt itsevarmuus,,omaksut heti kaiken.. 

Vierailija
174/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku edunvalvoja hoitamaan asiat.

Isovanhempani ovat yli 100v molemmat ja edelleen hyvässä kunnossa, asuvat omakotitalossa. Eivät osaa hoitaa asioita, koska kaikki on noin vanhalle jo vaikeaa kuitenkin.

Jopa soittaminen johonkin virastoon on usein mahdotonta, koska niissä on se vastaaja: jos haluat palvelua suomeksi, valitse yksi, jos haluat puhua liittymistä valitse kaksi..

Ja satavuotias menee paniikkiin eikä pääse näistä eteenpäin. Mutta ei se haittaa, me autetaan.

Aika kauan on ollut nuo vastaajat, missä valitaan numerovaihtoehto. Lankapuhelimen aikaan pystyi valitsemaan nuo numerot, kunhan oli näppäinpuhelin. Veivattavalla numerokiekkopuhelimella se ei onnistunut.

Vierailija
175/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä terveydenhuoltoa kuormittavat boomerit ovat aiemmin työllistäneet tehokkaasti sitä työterveyshuoltoa. Nyt sitten katkerina tilittävät kun eivät sinne eläkkeellä enää pääse vaan joutuvat joko maksamaan itse (kauhistus) tai valehtelemaan ja manipuloimaan että pääsevät julkiselle.

Toki mitä enemmän tulee ikää tulee keskimäärin myös enemmän sairauksia. Ja tottakai on myös tässäkin ikäluokassa niitä ihan normaalisti käyttäytyviä ihmisiä ja niitä terveitä tervaskantoja. 

Terveys ja miten siihen suhtaudutaan on hyvin pitkälle myös sosiaaliluokkakysymys. Ylemmissä luokissa kyllä keskimäärin ymmärretään, että terveys on hyvin pitkälle jotain minkä tekee itse itselleen ja ammattilaiset ja lääketiede sitä sitten tarpeen mukaan täydentävät. Rasittavinta ja kuluttavinta settiä on tämä osio, joka haluaa kyllä sitä apua ja odottaa että ammattilaiset hoitavat heidät kuntoon. Siihen alaselkäkipuun pitäisi saada määrättömästi fysioterapiaa, se on taas ilkeilyä jos ehdottaa että alkaisit näillä ohjeilla jumppaamaan itse kotona.

Vierailija
176/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama laulu. Vanhemmilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitaa asiansa ilman tietokoneita ja älypuhelimia. Tässä digivaatimuksessa pannaan ihmiset eriarvoiseen asemaan ja erityisesti vanhemmat ihmiset. Heiltä viedään mahdollisuus hoitaa itsenäisesti omat asiansa. Viranomaiset, pankit ym. ovat olemassa, mutta eivät enää palvele vanhempaa väkeä, vaan kaikki pakotetaan käyttämään tietokoneita, älypuhelimia jne. Tämä on ihmisoikeuksien rikkomista. 

Se on myös aika isoon ihmisryhmään kohdistuvaa syrjintää ja näyttäytyy tarkoituksellisena yhteiskunnan ulkopuolelle jättämisenä. Mihin katosi ajatus yhdenvertaisuudesta ja mahdollisuudesta toimia yhteiskunnassa omien edellytystensä mukaan? 

Vierailija
177/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua hävetä kommenttisi?  Olet melko outo jos et huomaa tuossa mitään itse.

Jos yrittää kertoa miten boomerriden terveydenhoito  sujuu niin tosiviisaat raivostuu siitäkin.   Työterveyslääkärit kyllä  kuuntelevat joka migreenin ja kuukautiskivut ja antavat saikkua.   Joten huhhaheijjaa teidän kanssanne 

Kuuntelevat? Kyllä se hoivan tarve on ennemminkin boomerijuttu. Ja vaikka se toki harmittaakin, niin nuorempien ihmisten vaivoja kuten migreeniä ja kuukautiskipuja kuuluu hoitaa, ei vain boomerien vaivoja (migreenit heillä usein jo lakanneet kun suonet kovettuneet). Ei näihin vaivoihin kovasti hoitokäyntejä kyllä tehdä, mutta totta kai jos on kivuliaat kuukautiset niin siihen kuuluu saada e-pillerit tai hormonikierukka tai sitten särkylääkkeet jos ei edellisiä halua. Ja migreeni kuuluu erikoislääkärin diagnosoida, sen jälkeen vaan uusitaan kohtauslääkereseptejä jos ei mu

Olen boomeri, flunssa viimeksi 2016 enkä käynyt lääkärissä.  Työikäiset käy flunssasa lääkärissä koska tarvitsevat saikkua.

Kieltäisit siis lääkärissäkäkäynnit 74- 79 - vuotiailta?

Vierailija
178/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaan tarpeesta. Onko se tarve sitten aina terveydellinen on kokonaan toinen asia. Ei läheskään aina ole. Välttämättä vain ei ole ketään muuta joka kuuntelisi. Voi myös olla että palvelu on ainoa asia jossa asiakas kokee tulevansa huomioiduksi ja kokee olevansa jollekin merkityksellinen. Terveyskeskusesta haetaan usein sitä huolenpitoa jota jäädään paitsi. Terveydenhuoltopalvelut taas ei ole mikään huolenpito palvelu ja asiakas jää edelleen ilman apua. Asiakas yrittää hakea apua uudelleen saamatta sitä.... Lopulta ehkä sairastuu myös fyysisesti siitä yksinäisyydestä ja siitä että jää vaille kokemusta olevansa jollekin merkityksellinen.

Vierailija
179/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelevat? Kyllä se hoivan tarve on ennemminkin boomerijuttu. Ja vaikka se toki harmittaakin, niin nuorempien ihmisten vaivoja kuten migreeniä ja kuukautiskipuja kuuluu hoitaa, ei vain boomerien vaivoja (migreenit heillä usein jo lakanneet kun suonet kovettuneet). Ei näihin vaivoihin kovasti hoitokäyntejä kyllä tehdä, mutta totta kai jos on kivuliaat kuukautiset niin siihen kuuluu saada e-pillerit tai hormonikierukka tai sitten särkylääkkeet jos ei edellisiä halua. Ja migreeni kuuluu erikoislääkärin diagnosoida, sen jälk

Lukutaito 6/5. 👍🏻🤣 Olisin hyvin iloinen, jos terveydenhuoltopalveluja käytettäisiin oikealla syyllä. Olen myös hyvin iloinen vaikkapa siitä, että tarvitsevalle boomerille kustannetaan julkisin varoin tarvittaessa vaikkapa kaihileikkaus. Se on järkevää terveydenhuoltoa ja monelle suunnaton elämänlaadun parannus. Rahat ja muut resurssit riittäisivät huomattavan paljon paremmin, jos sitä turhaa palvelujen käyttöä saataisiin karsittua.

Vierailija
180/449 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama laulu. Vanhemmilla ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitaa asiansa ilman tietokoneita ja älypuhelimia. Tässä digivaatimuksessa pannaan ihmiset eriarvoiseen asemaan ja erityisesti vanhemmat ihmiset. Heiltä viedään mahdollisuus hoitaa itsenäisesti omat asiansa. Viranomaiset, pankit ym. ovat olemassa, mutta eivät enää palvele vanhempaa väkeä, vaan kaikki pakotetaan käyttämään tietokoneita, älypuhelimia jne. Tämä on ihmisoikeuksien rikkomista. 

Se on myös aika isoon ihmisryhmään kohdistuvaa syrjintää ja näyttäytyy tarkoituksellisena yhteiskunnan ulkopuolelle jättämisenä. Mihin katosi ajatus yhdenvertaisuudesta ja mahdollisuudesta toimia yhteiskunnassa omien edellytystensä mukaan? 

Mikään ei estä esimerkiksi vanhuksia toimimasta yhteiskunnassa omien edellytystensä mukaan. Mutta aina ei voi toimia kuten haluaa. En ymmärrä miten vanhukset eivät aina ole tätä oppineet. Vai onko kysymys edelleen siitä katkeruudesta elämää kohtaan että itsensä on aina huolehdittava vaikka ei niin edes huvittaisi.